"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Du kan da også bare højtryk spule den. De sidder jo kun på ydersiden. Alternativ en udtørring
Jeg ville bare være super bange for der ville være noget tilbage som kunne resulterer i endnu et udbrud af det. Så tænkte det måske ville være bedst at tage den helt op og lade den ligge i klorvand i nogle døgn. Men jeg har absolute ingen erfaring med dette.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Det er jo blot en polyp. Og er den tørret ind, så den død. De sætter jo ikke frø. Men et klorbad eller brintoverilte bad fjerner alt


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Det er jo blot en polyp. Og er den tørret ind, så den død. De sætter jo ikke frø. Men et klorbad eller brintoverilte bad fjerner alt
Ja det har du ret i. Tænkte bare så kunne jeg få fjernet alt det organiske snask der nu skulle være i. Men det ville ikke have nogle effekt på det biologiske filter i akvariet at jeg hiver sådan en stor søjle op og dræber alt i den?


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Palaarsuaq skrev:En lille update. Alle mine værdier er begyndt at se ud som de skal. Kh, 8.6, nitrat lidt under 10, calcium 445, magnesium 1335. PO4 0.03. Så alle jeres råd har helt sikkert hjulpet mig rigtigt meget.

Som nogle af jer nævnte var min ene søjle hårdt angrebet af små Clove polyps som spreder sig med lynets hast. Derfor vil jeg gerne tage søjlen op få dem fjernet fuldstændig. Derfor vil jeg lige høre jer hvordan jeg bedst gør det.
Jeg tænkte at jeg kunne tage søjlen op og lade den ligge i en balje med vand og klor? Kunne det være en løsning? Er der noget jeg skal passe på med eller kan det have nogle negative konsekvenser?

Godt at høre! :D

For at rense stenen, så er det ikke en dum idé at lægge den i en mørklagt spand med opvarmet saltvand og cirkulation i en måneds tid. Bare længe nok til at polyppen dør af sult, evt skrub stenen et par gange undervejs. Så har du bagefter en prima sten, med super bakteriefilm og ren for alger og polypper.
Jeg har også renset sten med klorvand, men sådan en kridhvid sten uden liv kan virkelig irritere et akvarie, både pga algehabitat men også rent æstetisk. Og så skal kloret gasse 100% af inden den genbruges, og de porøse sten kan godt være lidt besværlige der.
Men er det sådan en cement søjle? Aquaroche agtigt noget? Så ville jeg bare skrabe den med en god børste og noget lunkent vand ude i haven, og lade den tørre i solen. Klorvandet er godt til at rense stenens indre for sporer og snask, men det har de kunstige søjler ikke så meget af. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Det er sådan noget cement agtigt noget søjlen er lavet af. Dog lidt mere virkeligheds tro end Aquaroche som jeg syntes ser lidt kunstige ud. Jeg har desværre ikke mulighed for at putte den i en spand med varmt vand og cirkulation. Så valget ligger imellem klor, eller bare at skrubbe den ren i lunken vand. Der er dog 30 hoveder sunny-d zoa'er på som også skal skrabes af uden jeg dør af deres gift.. De var umulige at rede da de var så infiltrerer i alle de Clove polyps.

Hvis jeg renser den med lunkent vand og skraber det hele af. Skal den så tørre ud inden den kommer i baljen igen?


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Okay, så ville jeg gøre det i denne rækkefølge.

1-Sten direkte ud til tørring, zoaerne skal dehydreres så de ikke kan sprøjte
2-efter dehydrering, skrubbes de af mens de er tørre, stadig udendørs og med forsigtighed for partikler der bliver luftbårne
3-skrubning med lunken vand og gennemspules med haveslangen
4-tørres i solen

Du kan også smide dem i klorvand direkte, men det vand bliver godt nok noget halvfarligt snask, børn og kæledyr kan være så nysgerrige, og det skal være udendørs.

Hvis du er knapt så forsigtig, kan du også bare skrubbe den godt af under vand, direkte fra akvariet og stille den tilbage. Men vandet og fordampning derfra er ikke uskadeligt. Akvariet skal nok kunne klare det hvis du er grundig med børsten.


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Jeg ville tage nogle vinyl handsker på og skrabe de ønskede polypper at UNDER vand og så smide søjlen i almindeligt postevand i en uges tid, og højtryks rense den


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Mange tak. Den er taget op og står udenfor for at tørre lidt ud. Om nogle dagen skrubber jeg den ned og ligger den efterfølgende i en stor balje med postevand. Hold da ferie jeg glæder mig til at blive fri for de forfærdelige Clove polyps. Dem har jeg godt nok været ked af.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Hvad gjorde du ved de polypper du ville beholde?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

De sunny-d zoa'er var helt begravet i de små Clove polyps, det så nærmest du som om at der voksede Clove polyps på zoa'ernes "stilk",så jeg måtte opgive at fragge dem.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg blev sku nødt til at ligge søjlen i klorvand, det var umuligt at få clove polyps af med en børste. Efter søjlen har ligget har i klorvand i 2 dage, har jeg lagt den i 65L postevand. Hvor længe skal den ligge der før kloret er vasket ud? Efter den er vasket, skal den så tørre ud først inden den kommer i baljen igen ?

Mvh Alexander


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Ja okay, der er en grund til de er en plage må man sige :)

Kloret er gasset ud når den ikke lugter af klor længere. Sådan en solid søjle kan ikke indeholde så meget klor at man skulle være i tvivl om hvornår den er færdig. Det er sværere med store porøse sten, det kan tage uger.
Men ja den skal tørres, lugte klorfri og vaskes igen bagefter og så kan den komme i.


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Okay :) jeg er sku lidt spændt på om den er ren nok for organiske ting. Der kommer stadig børsteorme ud af hullerne... De er umulige at få ud ...


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Palaarsuaq skrev:Okay :) jeg er sku lidt spændt på om den er ren nok for organiske ting. Der kommer stadig børsteorme ud af hullerne... De er umulige at få ud ...
Ja okay, underligt. Jeg plejer nu også at give sten en uge i klorvand. De bliver kridhvide, og så ved du det er færdigt.
Og så er det 1:9 dele klor til vand.


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Ja okay, det kunne da godt være jeg skulle give den nogle flere dag. Klor er vel heller ikke så kraftigt at det kan opløse en stor orm på få dage?


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Palaarsuaq skrev:Ja okay, det kunne da godt være jeg skulle give den nogle flere dag. Klor er vel heller ikke så kraftigt at det kan opløse en stor orm på få dage?
Det ville være imponerende hvis det kunne!
Jeg synes også det ville være smart med en mere grundig omgang.
Jeg tænker at utålmodigheden banker på når alle dine koraller står hulter til pulter uden deres piedestal ;) Men en halvopløst orm med klorrester er nok værre. :zombie: :zombie: :zombie:


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Den har lige fået en ordentlig omgang klor. Ja for fanden, det ligner der har været tornado I akvariet, zoaerne vælter, frag's vælter, ja alt vælter hele tiden.
Så jeg tripper med at få det tilbage, hæhæ.

Men det gode ved det hele er ja kan lave hele den ene side om i akvariet og få mere flow.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Palaarsuaq skrev:Den har lige fået en ordentlig omgang klor. Ja for fanden, det ligner der har været tornado I akvariet, zoaerne vælter, frag's vælter, ja alt vælter hele tiden.
Så jeg tripper med at få det tilbage, hæhæ.

Men det gode ved det hele er ja kan lave hele den ene side om i akvariet og få mere flow.
Tænkte det nok :hehe: Kender det alt for godt - den følelse er medskyldig til at jeg har fire akvarier, det er rart at kunne rykke koraller rundt imellem dem.

Fedt! Billeder og updates når du kommer dertil! :D


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Har du overvejet at komme søjlen i en omgang brintoverilte? Det opløser alt organisk.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Ja, men man kan ikke købe brintoverilte nogle steder længere da det er blevet forbudt, grundet det åbenbart kan bruges til at lave bomber med. Men jeg lavede en lidt stærkere blanding klor igår, den opløste de resterende zoa'er på få timer. Så jeg tror det har hjulpet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:Ja, men man kan ikke købe brintoverilte nogle steder længere da det er blevet forbudt, grundet det åbenbart kan bruges til at lave bomber med. Men jeg lavede en lidt stærkere blanding klor igår, den opløste de resterende zoa'er på få timer. Så jeg tror det har hjulpet.
For nogle år siden købte jeg 5 liter 12% brintoverilte i en butik der solgte rengørings artikler.
Og det var rigeligt stærkt til at kunne bruges. Jeg fortyndede det endda.

Ved godt at det helt stærke brintoverilte, kan bruges til TATP - djævlens moder


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Gambi »

jeg har da købt 10% brintoverilte i Matas for 3-4 uger siden


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Hmm, det var Satan's. Jeg var nede og spørge efter det i Harald skrald og Jem & fix.. Fik den bombe forklaringen og at jeg skulle på apoteket... Suk.. Men nu har den fået en masse klor, så håber jeg det er godt nok.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af crazy seahorse »

Det er rigtigt nok. Brintoverilte er sammen med gødning (NPK), reguleret af de grunde der nævnes. Men ikke mere end, at det godt kan købes i mindre portioner.
Jeg kan godt købe det i 5L dunke fordi jeg har en rengøringsvirksomhed. Jeg købte 5x5L til en af mine kunder, der skulle bruge det til at rense sine LS.
Min leverandør skal bare kunne dokumentere hvem han har solgt det til over for myndighederne.
Da jeg skulle bruge 10 dunke flydende NPK gødning til mine planter, var min leverandør lidt forbeholden pga af alt papirarbejdet. Men jeg fik det da.
Jeg har siden købt det i Bauhaus i det antal jeg vil have, men det noteres også er jeg sikker på. Men man kan snildt få det. Så længe man ikke bestiller 10 stk. 200L tromler med kunstgødning. Så får man til gengæld nok et besøg af PET.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Det er rigtigt nok. Brintoverilte er sammen med gødning (NPK), reguleret af de grunde der nævnes. Men ikke mere end, at det godt kan købes i mindre portioner.
Jeg kan godt købe det i 5L dunke fordi jeg har en rengøringsvirksomhed. Jeg købte 5x5L til en af mine kunder, der skulle bruge det til at rense sine LS.
Min leverandør skal bare kunne dokumentere hvem han har solgt det til over for myndighederne.
Da jeg skulle bruge 10 dunke flydende NPK gødning til mine planter, var min leverandør lidt forbeholden pga af alt papirarbejdet. Men jeg fik det da.
Jeg har siden købt det i Bauhaus i det antal jeg vil have, men det noteres også er jeg sikker på. Men man kan snildt få det. Så længe man ikke bestiller 10 stk. 200L tromler med kunstgødning. Så får man til gengæld nok et besøg af PET.
Det var da mærkeligt jeg fik afvide de ikke havde det, men så ved jeg det til en anden gang.. Jeg tænker også at det er mere skånsomt end klor. Jeg er også lidt bange for at der skal sidde nogle klor rester i søjlen når jeg putter den tilbage i baljen. Men vil den ikke altid lugte lidt af klor efter sådan en omgang? Lige nu ligger den i en 65 L balje med rent postevand som er skiftet 2 gange..


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Lige når du hiver den op af klorbadet, vil den selvfølgelig lugte fælt. Men skyl den grundigt og lad den står et par dage i det fri. Skulle der være en lille smule duft tilbage, sker der ikke noget ved det


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Ja det skal nok gasse af. Mine nuværende sten har fået klor behandlingen og da de ikke lugtede mere (de skal være tørre for at det gasser ordentligt af) kom de bare under vandhanen og i baljen. Ingen problemer.


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

En anden spekulation. Sådan en søjle har en kæmpe bundpladen. Jeg får den aldrig til at stå på bunden uden der er sand under, medmindre jeg tager alt sandet ud. Er det et problem?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Carsten »

Hvis det kun er nogle få meget små korn, så det nok ikke et problem.
Men slukker du pumperne og cirkulationen noget tid inden. Så det hele falder til ro. Og skubber sandet væk, og lader det falde til ro igen, så er det nok ikke i mængder der kan skade noget som evt. ligger tilbage.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Hmm okay det er nok 0.5 cm, hvad er konsekvensen af der ligger et lag sand under? Gas lommer?


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"