"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Forum for generel snak omkring saltvand.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Dan89 »

charlie saltvand skrev:Fed diskussion I har gang i, fortsæt gerne, jeg lærer en masse :GO . Jeg mener det :W

Hvad siger nogle af I andre eksperter?

Jeg har HØJ næring i baljen og har nok for lidt flow (især på sten) dertil lidt døde zoner og fodre for meget. Jeg får sgu lyst til at bygge om :biggrin:
Du har da lige bygget om ? ;)


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Hold da ferie der er sket lidt på de timer jeg har været væk :) Jeg prøver at svare lidt overordnet på alle de rigtigt gode svar der er kommet. Jeg vil prøve at gøre min stensætning lidt mere luftig, måske anskaffe en lille cirkulations pumpe der kan sidde på bagvæggen af akvariet hvor den kan give en ordentlig cirkulation bagved, selvom der er godt blæs på de to MP40 jeg har i baljen.
I Morgen prøver jeg at skifte 140 L/40% vand, slamsugebunden.

Jeg vil prøve at fodre minimalt, når der bliver sagt at jeg kan prøve at veje maden, hvor mange gram har 7 fisk mon brug for ? 2 Kirurger, 2 klove, gul gylte, hugo, Centropyge bispinosa.

Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at begynde forfra, da jeg har lavet et hav af begynderfejl, men da jeg er maskinmester studerenden og stadig har et år tilbage på SU, har jeg desværre ikke budgettet til at begynde forfra. Derfor må jeg prøve at rede den synkende skude.

Der blev spurgt om jeg kun havde en Hydra 26 90W, nej jeg har 2 stks som kører BRS AB+ program. Så jeg vil mene korallerne får lys nok.

Angående den høje nitrat forøgning på de sidste 2 uger, er fordi jeg fik et råd på facebook der gik på at jeg skulle forhøje min po4 med frostfoder. Så de har fået lidt mere frostfoder end de plejer og forstfoderet har ikke været vasket. Det er ikke fordi jeg har givet 5 terninger om dagen, men 1-2 hver anden dag.

Nu skrev ''crazy seahorse'' at jeg kunne tage lidt koraller og fisk ud, det kan sagtens være en mulighed, men bare lige for at forstå hvad effekten er ved at tage koraller ud af baljen. Jeg troede sådan noget som blødkoraller, zoa'er var forbrugere af No3 og Po4 ? (Jeg ved godt det er meget lidt) Sviner koraller ?

Jeg er helt enig i når i alle siger min balance er fuldstændig ude af balance. Jeg forstår det bare ikke, ventede næsten 6 måneder med at proppe fisk i, og jeg syntes jeg generelt har tænkt mig rigtigt godt om og læst en masse tråde herinde.

Igen tak for alle jeres gode råd og fedt at se jeres entusiasme i det her - selvom i ikke er enige.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Det skal du nok blive glad for!
Undskyld at tråden blev kapret.
Den mængde foder er IKKE for meget.

Og undskyld jeg først svarer igen nu her. Jeg skulle lige drikke noget torskelevertran og sjippe i haven - jeg skal fandeme ikke have det corona pis.

@CharlieSaltvand vi kan da starte en ekstra tråd op. Jeg kan godt lægge op til en debat med udsagnet "Ideen om algefaserne under opstart er den største ugerning erfarne akvarister giver de nye og det er den dårligste måde at starte et akvarie op, især sit første."
Det må da sætte gang i noget snak.

@Carsten Ja tak han er københavner! Jeg kan som en uskyldig jysk dreng af arisk udseende slet ikke følge med i sådan noget moderne rigsdansk. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

SamuelChristensen skrev:Det skal du nok blive glad for!
Undskyld at tråden blev kapret.
Den mængde foder er IKKE for meget.

Og undskyld jeg først svarer igen nu her. Jeg skulle lige drikke noget torskelevertran og sjippe i haven - jeg skal fandeme ikke have det corona pis.

@CharlieSaltvand vi kan da starte en ekstra tråd op. Jeg kan godt lægge op til en debat med udsagnet "Ideen om algefaserne under opstart er den største ugerning erfarne akvarister giver de nye og det er den dårligste måde at starte et akvarie op, især sit første."
Det må da sætte gang i noget snak.

@Carsten Ja tak han er københavner! Jeg kan som en uskyldig jysk dreng af arisk udseende slet ikke følge med i sådan noget moderne rigsdansk. :)
Hehe, torskelevertran, det lyder som noget der galvaniser indvendigt, hvis man altså kan holde det indebords.

I må meget gerne tage jeres snak videre. Det er ret spændende at følge med i.

Det samme hvis i mener der er andet jeg kan gøre end det jeg har skrevet. Det er næsten synd at stoppe snakken her.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Palaarsuaq skrev:
I må meget gerne tage jeres snak videre. Det er ret spændende at følge med i.

Det samme hvis i mener der er andet jeg kan gøre end det jeg har skrevet. Det er næsten synd at stoppe snakken her.

Okay, når du laver dit nye scape, er det i min optik, vigtigere at man sørger for at vandets flow kan "puste" alle stenenes ydre overflader rene for snask. Det alene vil skabe et suverænt miljø. Hvis det betyder at man tager nogle sten ud eller ligger dem i sumpen (med flow stadig) så er det helt fint. Det er meget nemmere at smide for mange sten i end det er at putte for lidt i. For mange sten, jeg ved godt de er dyre og det virker som spild at tage dem ud, bremser "vejrtrækningen" (flowet der skal føre iltrigt vand ud til hvert eneste lille hjørne og afkrog og fjerne affaldsstoffer) i akvariet.
Når du tager stenene ud eller rykker rundt på dem, så er det vigtigt at flow er off, så evt gift og affald ikke spredes for meget, Det er der slamsugeren bliver alfa omega til processen. Det er heldigivs nemt at se affaldet og sedimentet så det kan fjernes og huset vil lugte fælt når du suger det ud i spanden så åben vinduerne.
Hvis du er en forsigtig type så tager du en trediedel af gangen pr vandskift. Der er nogle sartere fisk, så forsigtighed er fint tilrådeligt.

Du har nogle super fede gorgonia koraller der er gemt omme bagved, skal de ikke frem i lyset og give en dybdefølelse? Det ville jeg gøre :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Dan89 »

Jeg skal lige forstå det rigtigt Samuel..

Jeg har mit akvarie bygget op så det er en væg af sten og dermed nærmest 1/4 del af akvariet der ikke for så meget flow, og sand jeg ikke kan suge affaldsstoffer ud af, vil du så mene at det vil få mit akvarie til at vælte på sigt pga af nitrat og fosfat ? har prøvet at læse det hele igennem 2 gange men lidt svært at finde hovede og hale i det med fagudtryk ;)


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Dan89 skrev:Jeg skal lige forstå det rigtigt Samuel..

Jeg har mit akvarie bygget op så det er en væg af sten og dermed nærmest 1/4 del af akvariet der ikke for så meget flow, og sand jeg ikke kan suge affaldsstoffer ud af, vil du så mene at det vil få mit akvarie til at vælte på sigt pga af nitrat og fosfat ? har prøvet at læse det hele igennem 2 gange men lidt svært at finde hovede og hale i det med fagudtryk ;)
Ja, jeg vil mene at det er en hindring eller begrænsning i dit akvarie.

Langt størstedelen af akvarier der sættes op sådan, holder ikke mange år netop fordi affald ophobes, især hvis du slet ikke kan nå det og det er stillestående som det lyder. Men værre endnu er risikoen for at der dannes hydrogen sulfid (giftig gas der stinker af rådne æg) der danner sorte gaslommer der er dødelige for akvariet og giftige for os mennesker. Det kommer i sand og sten, der står i stillestående vand med foder eller dyr der rådner inde i sig. Hvis der ikke er ilt og vandflow så kan det dannes nemt.

Det er et simpelt biologisk princip egentligt. Hvis noget ophobes, så kan det nå et punkt hvor det er for meget. Især i et lukket biologisk system. Tænk på vores vandløb der forgiftes af gylle og fjorde der lider af iltsvind eller sedimentophobninger pga landbrug i the great barrier reef der slår sektioner af koralrevet ihjel. Det kan blive for meget af det gode, især nitrogen, det er indiskutabelt.
Du kan også hælde for meget foder i dit akvarie og alt kan være dødt imorgen. Det er den hurtige vej, den langsomme er at det ikke bliver gjort rent og det kan tage lang tid, men det kan også kun tage uger.

Det der bestemmer hvor lang tid det tager er dit akvaries evne til at binde biprodukterne af affaldet; Nitrat og fosfat.
Dit filter, din export af alger eller bakterier, din skummer, dine vandskift, din fjernelse af affald - alt det holder det biologiske system ved lige og hindrer at det når et punkt hvor det går galt.
Derfor er det rigtig træls at have et stort område af sit akvarie der konstant skubber balancen ud imod en for kraftig ophobning. Der skal kompenseres for det, fx med carbondosering, store vandskifte, algefilter eller et massivt refugium. Men det er ikke altid nok.

I et sundt akvarie er der en lille smule af begge dele rimeligt konstant. I et akvarie hvor næringsværdierne stiger, uden at det er din mening, så er det på vej mod det potentielle crash. Et eller andet rådner eller er stoppet med at optage næringen. Det ses typisk ved at der pludselig er en algeopblomstring, men ligeså ofte er det koraldød, stressede fisk, døde snegle og lignende. Man kan nærmest sige at algeopblomstringen er systemets sidste forsøg på at skabe balance, ved at binde næringsstofferne i alger, der forhåbentligt fjernes eller spises. Men sådan går det som regelt ikke. Enten lukker folk akvariet ned eller går ud af hobbyen fordi de har kæmpet med algerne i månedsvis osv. Nogengange smider de et kemikalie i der slår algerne ihjel, det hjælper fedt, for så kommer alle affaldsstofferne tilbage og det starter forfra. Det samme hvis de slukker lyset i flere dage. Det er derfor man typisk snakker om den underliggende årsag til algeproblemer. Hvis det er mangel på vedligehold, så er det jo et easy fix.

En af hovedpointerne jeg gerne vil have tydeliggjort er at de levende sten, hvis de blokeres af skidt, eller har får dårligt flow, kan omdanne nitraten tilbage til nitrit, som er giftigt. Der er masser af historier derude med folk der pludselig får målinger af nitrit i et godt kørende akvarie. Det betyder at biofilteret er i problemer. Der SKAL flow og ilt til, og bakterierne SKAL i direkte kontakt med det bevægende vand for at de overhovedet aktiveres. Det kan de ikke hvis de er begravet i lort :)

Håber det tydeliggør det jeg prøver at sige. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af crazy seahorse »

Palaarsuaq skrev:Hold da ferie der er sket lidt på de timer jeg har været væk :) Jeg prøver at svare lidt overordnet på alle de rigtigt gode svar der er kommet. Jeg vil prøve at gøre min stensætning lidt mere luftig, måske anskaffe en lille cirkulations pumpe der kan sidde på bagvæggen af akvariet hvor den kan give en ordentlig cirkulation bagved, selvom der er godt blæs på de to MP40 jeg har i baljen.
I Morgen prøver jeg at skifte 140 L/40% vand, slamsugebunden.

Jeg vil prøve at fodre minimalt, når der bliver sagt at jeg kan prøve at veje maden, hvor mange gram har 7 fisk mon brug for ? 2 Kirurger, 2 klove, gul gylte, hugo, Centropyge bispinosa.
Det hele handler om styring af input og output af næringsstoffer, ligesom et budget handler om at balancere indtægter og udgifter. I dit er der, som det skrevne ser ud, for meget input.
Den eneste måde du kan kontrollere dit input (foderet) er at veje det. Nu bruger jeg selv kun flagefoder og det er nemt nok at veje af. Jeg bruger pt 3 gram om dagen og har 7-8 store kirurger + nogle småfisk. I alt vel en 15-20 stk. Jeg fodrer over en halv times tid, fordelt på flere gange. Fiskene spiser op i mellem hver gang. Det er rigeligt til at holde mine fisk runde og glade - og jeg har kontrol over, hvor meget næring der kommer i.
Palaarsuaq skrev: Jeg kunne rigtigt godt tænke mig at begynde forfra, da jeg har lavet et hav af begynderfejl, men da jeg er maskinmester studerenden og stadig har et år tilbage på SU, har jeg desværre ikke budgettet til at begynde forfra. Derfor må jeg prøve at rede den synkende skude.
Når man laver den øvelse, så smider man jo ikke det hele ud. Man lægger det om. Fjerner fisk og koraller, fjerner alle sten, ud med bundlag og få renset akvariet grundigt. Altså få lavet en grundig hoved rengøring. Stenene renses grundigt i vand fra akvariet, ryst dem godt i vandet, brug en børste til at få alle urenheder væk. Med mindre de er fuldstændig sat til i detritus, så kan de fint genbruges efter rensning. Så bygger du stensætningen op igen og får lavet en luftig scape, så dine pumper kan blæse frit omkring dem.
Der vil ryge en del vand ud, det erstatter man med frisk blandet. Man kan evt have en spandpumpe med filtervat i kørende, hvis man har sådan en (til at fjerne noget af svævet i vandet) Jeg havde alle fisk og koraller stående i et 250 L akvarie på gulvet og i bøtter. Husk luft og varme. Hvis du gerne vi have bundlag i, vil jeg anbefale at købe nyt. Det er et helvede at rense det gamle. Du kan også starte op med BB. Det giver dig god info om, hvor detritus og andet værk havner, når du sætter pumperne i gang. Det samler sig gerne et sted og så ved du hvor du skal suge.
Palaarsuaq skrev: Angående den høje nitrat forøgning på de sidste 2 uger, er fordi jeg fik et råd på facebook der gik på at jeg skulle forhøje min po4 med frostfoder. Så de har fået lidt mere frostfoder end de plejer og forstfoderet har ikke været vasket. Det er ikke fordi jeg har givet 5 terninger om dagen, men 1-2 hver anden dag.

Nu skrev ''crazy seahorse'' at jeg kunne tage lidt koraller og fisk ud, det kan sagtens være en mulighed, men bare lige for at forstå hvad effekten er ved at tage koraller ud af baljen. Jeg troede sådan noget som blødkoraller, zoa'er var forbrugere af No3 og Po4 ? (Jeg ved godt det er meget lidt) Sviner koraller ?
Ja suk, alle de FB eksperter. Man kan godt gøre som du har gjort. Tø det op i vandet og så i med hele molevitten. Men det er mest hvis du akut står og mangler næring - og som en nødløsning. Har selv prøvet det, men fik for mange uforklarlige side effekter. Man aner ikke hvad der er i den suppe de har ligget i. Desuden er der rigtig meget No3 i frostfoder.
Og så vil jeg mene, at to (hvis du bruger to) frost terninger hver anden dag til den smule fisk er i overkanten og er det tydeligvis pt.
Prøv evt at skifte til flagefoder i en periode. Jeg startede op med 2 gram og øgede så gradvist, mens jeg holdt øje med mine målinger.

Koraller leverer også affaldsstoffer til vandet, de skider også, men det er nok ikke den store synder her. En koral der er i krise og måske er ved at dø, afleverer næringsstoffer til vandet når den dør. Når jeg nævner at du kunne fjerne dem, så er det ikke for altid. Men både fisk og koraller kan forstyrre processen. Fisk af åbenlyse grunde og korallerne skal du holde øje med og passe. Så kan det være nemmere at fjerne dem, evt få dem passet. Du har jo flere af mine hjertebørn (Gorgonia)
Palaarsuaq skrev: Jeg er helt enig i når i alle siger min balance er fuldstændig ude af balance. Jeg forstår det bare ikke, ventede næsten 6 måneder med at proppe fisk i, og jeg syntes jeg generelt har tænkt mig rigtigt godt om og læst en masse tråde herinde.

Det sker ind i mellem at et akvarie ikke reagerer som man forventer det. Jeg havde selv en meget langstrakt opstart, men jeg fik også lavet en masse benspænd for mig selv.
Balancen er ikke nem at opnå, for systemet skal belastes gradvist. Så længe man ikke går for hurtigt frem og hele tiden sørger for at kunne bremse op, så jævner det sig gerne ud.
Mange kommer lidt for mange fisk - og lidt for hurtigt i. Man vil jo gerne have noget at kigge på - og sådan en lille fisk ekstra kan nok ikke gære det store.
Jeg kender det så glimrende selv fra mit eget. Én fisk og en masse frags fylder ikke meget i et 1.600L akvarie.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev: Når man laver den øvelse, så smider man jo ikke det hele ud. Man lægger det om. Fjerner fisk og koraller, fjerner alle sten, ud med bundlag og få renset akvariet grundigt. Altså få lavet en grundig hoved rengøring. Stenene renses grundigt i vand fra akvariet, ryst dem godt i vandet, brug en børste til at få alle urenheder væk. Med mindre de er fuldstændig sat til i detritus, så kan de fint genbruges efter rensning. Så bygger du stensætningen op igen og får lavet en luftig scape, så dine pumper kan blæse frit omkring dem.
Der vil ryge en del vand ud, det erstatter man med frisk blandet. Man kan evt have en spandpumpe med filtervat i kørende, hvis man har sådan en (til at fjerne noget af svævet i vandet) Jeg havde alle fisk og koraller stående i et 250 L akvarie på gulvet og i bøtter. Husk luft og varme. Hvis du gerne vi have bundlag i, vil jeg anbefale at købe nyt. Det er et helvede at rense det gamle. Du kan også starte op med BB. Det giver dig god info om, hvor detritus og andet værk havner, når du sætter pumperne i gang. Det samler sig gerne et sted og så ved du hvor du skal suge.

Hands on! I like it! :K :GO Det lyder som en glimrende søndag morgen!


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af nbd »

Tja, der er forskellige måder, at gøre det på. Mit nuværende 180 L akvarium har kørt siden 2014. Der er stablet sten der begrænser flowet. Jeg fodrer med to frostterninger hver dag (tykke fisk!). Jeg har aldrig suget slam ud. Korallerne vokser så meget, at jeg en gang hver anden måned må beskære hårdt.

Eftersom mit input af næring er stort, må der fjernes tilsvarende mængder affald. Jeg skifter 40 L vand hver tredje måned. Min eksport af næring foregår vha. skummer, Rowaphos (binder fosfat), Zeovit (binder ammonium) og biopellets (organisk kulstof til de denitrificerende bakterier).

Min pointe er, at der er forskellige måder at gøre det på. Nitratfilter, Zeovitfilter etc. er ikke videre SU-venligt, så måske er det ikke dén vej, du skal gå. Bare vær obs på, at en omlægning ikke giver garanti for et bedre resultat. En nem og billig løsning er dosering af vsv. Det behøver ikke være dén blanding - en tsk. sukker dagligt kan måske gøre det. Sukker er organisk kulstof til de denitrificerende bakterier. Metoden VIRKER :-)


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:Tja, der er forskellige måder, at gøre det på. Mit nuværende 180 L akvarium har kørt siden 2014. Der er stablet sten der begrænser flowet. Jeg fodrer med to frostterninger hver dag (tykke fisk!). Jeg har aldrig suget slam ud. Korallerne vokser så meget, at jeg en gang hver anden måned må beskære hårdt.

Eftersom mit input af næring er stort, må der fjernes tilsvarende mængder affald. Jeg skifter 40 L vand hver tredje måned. Min eksport af næring foregår vha. skummer, Rowaphos (binder fosfat), Zeovit (binder ammonium) og biopellets (organisk kulstof til de denitrificerende bakterier).

Min pointe er, at der er forskellige måder at gøre det på. Nitratfilter, Zeovitfilter etc. er ikke videre SU-venligt, så måske er det ikke dén vej, du skal gå. Bare vær obs på, at en omlægning ikke giver garanti for et bedre resultat. En nem og billig løsning er dosering af vsv. Det behøver ikke være dén blanding - en tsk. sukker dagligt kan måske gøre det. Sukker er organisk kulstof til de denitrificerende bakterier. Metoden VIRKER :-)

Vil du ikke fortælle lidt om hvor du har ideen om at man bare tilføjer sukker og så er der denitrifikation (som i NO3 -> N2(g))

Måske du har forvekslet det med sulfurisk denitrifikation som man ser det i en biopellet reaktor med sulfurbaseret medie. De giver både et anaerobisk overfladehabitat og næringskilde til bakterierne, og kan nedbryde No3 til N2.

Eller et denitrifikationsfilter, bygget til at sænke hastigheden af vandet uhindret. For at deroverhovedet er denitrifikation, som sidste led i kvælstofkredsløbet, skal oxygen være under 0.2 mg/l for at de pågældende heterotrofe bakterier bakterier overhovedet er aktive. Det svarer til en ORP på -50 til +50. Et sundt akvarie har ORP på 250 til 350, mens de kritiske punkter er ved 150 og 450. https://www.tropic-marin.com/wp-content ... -tests.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Et sundt iltirigt akvarie har roundabout 8,6 O2 mg/l. Det er en helt vildt reduktion, der skal ske på få centimeter.

Hvis vi kigger på producenterne af carbon produkter, handler det om at skabe biomasse i bakterier, der kan spises og/eller fjernes.
Det producenterne siger er at det øger biomassen, der så kan fjernes. De siger ikke at det gasser ud med denitrifikation som vi ser det i kvælstofkredsløbet.

Tropic Marin (mange forskellige carbon produkter - bakteriel biomasse der kan fortæres eller fjernes)
https://www.tropic-marin.com/control/elimi-np/?lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Korallenzucht (øger bakteriernes deling og vækst)
https://www.korallen-zucht.de/en/Salt-W ... art-3.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brightwell (super beskrivelse de har her)
https://brightwellaquatics.com/products ... ofuelt.php" onclick="window.open(this.href);return false;

The concept of biological filtration is simply to utilize living organisms to remove substances from aquatic systems as a natural result of their respiration and metabolic processes. This mode of filtration is at work in any aquarium system housing live organisms, though microbes (e.g. various types of bacteria) are arguably responsible for the majority of nutrient-remineralization that takes place; oceanographic studies have shown that up to 90% of the dissolved organic carbon present in seawater may be assimilated by planktonic bacteria (bacterioplankton) into new biomass. This nutrient assimilation simultaneously removes nitrogen (as ammonia, nitrite, and nitrate) and phosphorus (as phosphate) from the water, making bacterioplankton a very effective sink of dissolved organic material that would otherwise fuel the growth of organisms such as cyanobacteria and filamentous algae in aquaria.

Bacterioplankton are also an important food source for organisms that are able to capture them from the water column. In a sense, utilizing these microbes to control dissolved organic material and then gradually removing the microbes themselves on a continuous basis through protein skimming and the feeding activities of corals, clams, tube worms, tunicates, sponges, and their respective allies, becomes an effective means of nutrient-harvest. Simultaneously, it promotes the health of these suspension-feeding organisms through constant feeding (encouraging polyp-expansion in many types of corals), and promotes water quality. The entire process requires that adequate carbon be present in a usable form. In aquaria with a tendency towards elevated phosphate and nitrate concentrations, an appropriate source of carbon may quickly become depleted. Reef BioFuel provides a source of bioavailable carbon to ensure that nutrient remineralization is efficient and effective.

Jeg er sikker på at du nok skal sænke din nitrat ved at hælde sukker i akvariet, men det er ikke ved at sænke vandkvaliteten drastisk i flere områder af dit akvarie til sådan en grad at det virker. Det er bare at dyrke bakterier der kan fjernes og spises. Og det er jo super!


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af PoulD »

@Samuel: For mig at se, vi nu enige i, at bakterierne reducerer nitrat. Du er så vidt jeg kan se også enig i, at tilsætning af organisk kulstof fremmer denne proces gevaldigt. Om bakterierne så reducerer nitrat fordi de bliver afskummet eller spist af forskellige filterfeeders eller de omdanner nitrat til N2 eller det er en kombo af det hele er vel i lyset af trådstarters udfordring, hamrende ligegyldigt. I den forbindelse er det nok at vide, at det virker.
Hvorfor og præcis hvordan det virker har selvfølgelig akademisk interesse, men for Alexander handler det nok bare om at få løst sin nitrat udfordring.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af sydsjælland »

:-) hvis det er fordi at du vil have din no3 ned - så kom ned forbi mig og hent nogle chaeto alger - så har du ikke noget no3 i baljen om 14 dage - Så mangler du bare en alge reaktor eller noget lys over algerne:-) Kunsten med det er bare at høste algerne lidt hele tiden så no3 ikke går helt i 0 så algerne går til - finde balance hvor man høster og holder den mængde hvad der svare til det man vil have ud og stadig holde liv i algerne.
Jeg havde dropped alge reaktoren et par måneder men havde stadig en håndfuld alger i siddende på en foderklemme. og min no3 steg til 50 tilslutter reaktoren igen med den sparsomme mængde alger og nu 13 dage efter no3 under 10 og høstede en opvaske balge fuld alger :-)


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

PoulD skrev:@Samuel: For mig at se, vi nu enige i, at bakterierne reducerer nitrat. Du er så vidt jeg kan se også enig i, at tilsætning af organisk kulstof fremmer denne proces gevaldigt. Om bakterierne så reducerer nitrat fordi de bliver afskummet eller spist af forskellige filterfeeders eller de omdanner nitrat til N2 eller det er en kombo af det hele er vel i lyset af trådstarters udfordring, hamrende ligegyldigt. I den forbindelse er det nok at vide, at det virker.
Hvorfor og præcis hvordan det virker har selvfølgelig akademisk interesse, men for Alexander handler det nok bare om at få løst sin nitrat udfordring.
Du kan have ret i at resultatet er nogenlunde det samme og teknikaliteterne derved er ligegyldige, men nu er det jo dig selv og nbd der udfordrer mit råd til trådstarter?
Så hvis det er ligegyldigt og resultatet er det samme, hvorfor så udfordre og så komme nu og sige det tekniske er ligegyldigt?
Jeg har sku da brugt tid på at skrive nogle rimeligt velovervejede svar fyldt med kilder og begrundelser til jer og trådstarter, det burde I da forholde jer til som dem der udfordrer til at starte med.
Det er jo jer der synes mit råd er baseret på et forkert teknisk grundlag og åbner op for teknisk diskussion... Så det er da lidt forvirrende :)
I kunne jo bare lade mig give mine råd og tips i fred?


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Engelquist »

Sådan er det netop med et forum, der er liv og debat omkring en fælles passion.
Vi har en håndfuld meget erfarne akvarister, der alle gerne byder ind med deres løsninger og metoder.
Det skal ser være plads til og samtidig (selvfølgelig) med accept for at ingen driver deres systemer fuldstændig ens.
Et kik rundt i udenlandske saltvandsforaer viser at det er fuldstændig det samme i England, USA, Australien osv.
Hvis man slet ikke ønsker indblanding , kan man også vælge skrive sammen pr. Pb. selvom det jo er lidt trist for os andre :-)
I min optik er det kun fedt at se hvordan de forskellige erfarne drenge hver især angriber problemer ud fra egne erfaringer.

Fedt at I gider byde ind og flot at I holder en god tone... bliv ved med det! :-)


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af ttkthomsen »

Enig, fed tråd og må give Samuel, ikke at jeg helt forstå det, så er det satme nogle velformulerede indlæg. Forsæt endelig


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af nbd »

SamuelChristensen skrev:Vil du ikke fortælle lidt om hvor du har ideen om at man bare tilføjer sukker og så er der denitrifikation (som i NO3 -> N2(g))
Denitrifikation udnyttes i marin akvakultur. Der findes en mængde forskningslitteratur, der viser effekten af forskellige løsninger til denitrifikation. Eksempelvis denne: https://www.sciencedirect.com/science/a ... zahyGmWojk" onclick="window.open(this.href);return false;

I de fleste systemer bruger man etanol som kulstofkilde (det gør man også i nogle danske rensningsanlæg). I akvarier kan man som alternativ til etanol (typisk i form af vodka) benytte sukker eller eddike (eller blande alle tre - vsv) - eller alternativt biopellets.

Deltec laver to forskellige nitratfiltre. Begge udnytter denitrifikation. Den ene type fodres bakterierne med en kulstofkilde: https://www.deltec-aquaristic.shop/cat/ ... te-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den anden type indeholder svovlkugler, som bakterierne udnytter: https://www.deltec-aquaristic.shop/cat/ ... te-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:
SamuelChristensen skrev:Vil du ikke fortælle lidt om hvor du har ideen om at man bare tilføjer sukker og så er der denitrifikation (som i NO3 -> N2(g))
Denitrifikation udnyttes i marin akvakultur. Der findes en mængde forskningslitteratur, der viser effekten af forskellige løsninger til denitrifikation. Eksempelvis denne: https://www.sciencedirect.com/science/a ... zahyGmWojk" onclick="window.open(this.href);return false;

I de fleste systemer bruger man etanol som kulstofkilde (det gør man også i nogle danske rensningsanlæg). I akvarier kan man som alternativ til etanol (typisk i form af vodka) benytte sukker eller eddike (eller blande alle tre - vsv) - eller alternativt biopellets.

Deltec laver to forskellige nitratfiltre. Begge udnytter denitrifikation. Den ene type fodres bakterierne med en kulstofkilde: https://www.deltec-aquaristic.shop/cat/ ... te-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den anden type indeholder svovlkugler, som bakterierne udnytter: https://www.deltec-aquaristic.shop/cat/ ... te-filter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det er jeg helt fint med på og jeg har også snakket om deciderede denitrifikationsfiltre, men vi snakker om de levende sten her.

Men alligevel.
I de filtre, SKABER, du en ANOXISK zone. (Det vil sige ORP er mindre end -50 (mere iltfattigt og giftigt end almindelig anaerob (-50 til +50 ORP). (for reference så vil et ozonfilter, tilføjet din skummer fx, hæve din ORP helt op imod 500 og rense dit vand sådan. ))
Hvorfor skaber du den zone?
Hvorfor er det nødvendigt?
Der er jo zoner i dit sand og dine sten som du/I siger?
Hvorfor kan jeres urensede sand og sten ikke gøre det?
Hvorfor smider de ikke bare akvaristernes gamle sten ned i bunden af rensningsanlægget, "deres pointe er jo at de fungerer som denitrifkationsfiltre" som en af jer sagde?
Hvorfor tror du at en teskefuld sukker eller et shot af vodka hældt i akvariet er sammenligneligt med et specialbygget og svært at operere filter, designet til at nedbryde nitrat?

De filtre du snakker om der, bruger princippet om solid phase denitrification. Det betyder at bakterierne bor på det medie de nedbryder. e.g Biopellets. Og du kan smide 10 liter i din reaktor, og sænke flowet til en let tumlen. = iltfattig zone med flow. Dét kan bakterierne godt lide! Du kan ikke gøre det samme med dine sten. Hvis du ikke rammer balancen i dit denitrifikationsfilter, så vil bakterierne have for meget ilt og så er det bare almindelig heterotrof nedbrydning af biopolymerene. Så selv med et decideret filter er det svært at gøre ordentligt, og endnu nemmere at fucke up.

Tænk over det: almindeligt akvarie ORP ca 3-400, med ozon helt op til 500. Hvad skal der ikke til for at sænke ORP til det negative? Det er helt vildt meget, og at man overhovedet kan håbe på at det sker i hver eneste sten i sit akvarie og sandet forstår jeg slet ikke. Hvis ozon giver + 100 og vandet er praktisk talt sterilt og usynligt med den tilføjelse, ja hvad fanden er så ikke efter en reduktion på 450 ORP?

Alternativt, så er almindelig carbon dosering eller et moderat forbrug af biopellets, meget mere sikkert og pålideligt, og det kræver ikke at ORP sænkes. Det kræver ilt til bakterierne så de kan arbejde og sprede sig og det kræver et almindeligt sundt akvarie. Og der er MANGE der gør sådan. Og det virker super, næsten for godt for nogle. Det kræver bare at der er noget der fjerner de ekstra bakterier, fx en skummer, så du ikke får hvidt vand af bakterieopblomstringer. Det er heterotrof carbon oxidering, og kræver ORP +100 til +300 ca.
Det er altså det du gør, når du hælder sukker i.

Prøv at se det her awesome biopolymer filter fra TM. Det er skide smart fordi det maksimerer netop den funktion og tilføjer ilt istedet og det står på min ønskeliste, bare fordi jeg synes det er fedt. Jeg doserer selv nitrat, så jeg har ikke brug for den, men jeg vil alligevel have den kørende.
https://www.tropic-marin.com/control/bi ... ctor-5000/" onclick="window.open(this.href);return false;


Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

ttkthomsen skrev:Enig, fed tråd og må give Samuel, ikke at jeg helt forstå det, så er det satme nogle velformulerede indlæg. Forsæt endelig
Tak for det. :)

jeg kan omformulere:

Oxygen og uhindret vandbevægelse i hele akvariet er godt! :W :f2:

Stagneret vandbevægelse, materiale der rådner og zoner med lav oxygen (fx under en sten) er dårligt! :angry: :devilish: :wc:

Jeg kan slet ikke se hvad der kan være et problem i det statement.
:GO :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

Tak for alle de super gode svar. Det er fedt med så meget ny viden, forskellige synspunkter og argumenter. Det er ikke dem alle jeg helt forstår, men jeg har fanget essensen i det. Igår skiftede jeg 120L vand, slamsugede bunden, tog nogle mindre sten ud af akvariet, fik lavet luft/gennemgang under en af de helt store sten som lå og dannede en stor lukket hule. Da mit akvarie består af to store søjler, en kæmpe sten og 4 mindre sten( som er fyldt med zoa'er og andre koraller), kan jeg ikke tage mere ud. Men der er gennemgang til flow alle steder nu. Spørgsmålet er så bare om det kommer derhen. Mine 2 MP40 kører på 40% reef crest mode. Så jeg syntes selv der er godt sus på. (Jeg ville gerne vise jer en video, men det kan jeg ikke uploade her).
Men jeg vil gå på udkig efter en lille cirkulations pumpe som kan sidde på bagvæggen og sørge for at der kommer ordentlig flow bag den store søjle til højre i akvariet.

Mine alger vokser kraftigt i refugiummet, og det er lige før man kan se væksten dag for dag. Det er begrænset hvor mange alger jeg kan have i mit lille 16L refugium, men jeg må håbe min alge reaktor, hvis led's beskyttelsesglas valgte at revne, snart kommer tilbage fra rep.

Jeg vil skifte vand hver 14 dag, 10-15% frem over. Tror i ikke det er fint?

Jeg tænker at hvis "crazy seahorse" fodre 3 gram til 15-20 fisk skal jeg nok kun have et halvt gram. Men jeg vil holde øje med om de spiser op så det ikke flyder rundt i baljen.

Jeg tog nogle af stenene op og ruskede dem i akvarievand i en balje, der kom lidt snask ud men ikke meget.

Jeg har vedhæftet nogle billeder så i måske kan danne jer et billede af sten sætningen og korallernes tilstand.
Vedhæftede filer
20200424_123334.jpg
20200424_123330.jpg
20200424_123324.jpg
20200424_123309.jpg
20200424_123254.jpg
20200424_123240.jpg
20200424_123228.jpg


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

:GO :W Det ser super ud, ikke den mest dramatiske transformation, men det skal helt klart nok hjælpe. Især hulrummet i højre baghjørne og et mere åndbart og frit bundlag! Den ekstra pumpe lyder som en glimrende ide!
Oftere vandskifte er også suverænt, især hvis du fokuserer på de område hvor affald samles. Akvariets proverbiale :wc:


Tropic Marins danske repræsentant.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

SamuelChristensen skrev::GO :W Det ser super ud, ikke den mest dramatiske transformation, men det skal helt klart nok hjælpe. Især hulrummet i højre baghjørne og et mere åndbart og frit bundlag! Den ekstra pumpe lyder som en glimrende ide!
Oftere vandskifte er også suverænt, især hvis du fokuserer på de område hvor affald samles. Akvariets proverbiale :wc:
Nej, jeg kan desværre ikke lave den store ændring af stensætning, da det er nogle store søjler. Jeg har prøvet at tegne op hvordan det er bygget op. De røde ringe er søjler og sten. Du gule pile er der hvor flowet kan komme igennem ved bundlaget. Jeg vil ikke mene er er nogle dødezoner længere.
Vedhæftede filer
Unavngivet.jpg
94243823_2735054416623982_132399187307266048_n.jpg


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Fantastisk! Super fedt, nu begynder det jo at blive velovervejet, der er system i det!
Hvis du sørger for at den nye pumpe er lidt kraftig, så vil den hive vand fra fronten med sig ind igennem de små gule kanaler, og det vand er friskt turbulent iltrigt vand lavet af dine MP-pumper og returpumpen. Så undgår du nok dead spots imellem stenene.
Man kan se det med flagefoder, hvorhenne det lægger sig og prøve sig frem. Målet er at det aldrig når at sidde stille på bunden. Det er lidt en øvelse, men klart det værd.
Det bliver godt! :K


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af crazy seahorse »

Husk at drukne dit foder. Det skal ikke drysses ned på overfladen. Så risikerer du at en del af det ryger i overløbet.
Ned i en bøtte med vand fra akvariet og så røre lidt rundt med et eller andet (en finger duer, den har du lige ved hånden :biggrin: ) når det har bundfældet sig (vi taler sek) så i med det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af charlie saltvand »

Mht dine pumper, så ville jeg sætte dem på tidal swell mode, allerhelst skifte mellem forskellige indstillinger igennem døgnet, er de computerstyret? Ellers sælger jeg en ecotech reef link.., ( he he) Nej, seriøst, så tror jeg du skal prøve tidal swell mode og så sætte pumperne som hhv Master og slave og så SKRU OP for flow. Mine sidder på bagvæg, baljen er kun 50 cm dyb og de er i perioder oppe på 90%....... Så, mere flow, meget mere!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

SamuelChristensen skrev:Fantastisk! Super fedt, nu begynder det jo at blive velovervejet, der er system i det!
Hvis du sørger for at den nye pumpe er lidt kraftig, så vil den hive vand fra fronten med sig ind igennem de små gule kanaler, og det vand er friskt turbulent iltrigt vand lavet af dine MP-pumper og returpumpen. Så undgår du nok dead spots imellem stenene.
Man kan se det med flagefoder, hvorhenne det lægger sig og prøve sig frem. Målet er at det aldrig når at sidde stille på bunden. Det er lidt en øvelse, men klart det værd.
Det bliver godt! :K
Kan du anbefale en cirkulationspumpe, som kan justeres i flowretningen.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Husk at drukne dit foder. Det skal ikke drysses ned på overfladen. Så risikerer du at en del af det ryger i overløbet.
Ned i en bøtte med vand fra akvariet og så røre lidt rundt med et eller andet (en finger duer, den har du lige ved hånden :biggrin: ) når det har bundfældet sig (vi taler sek) så i med det.
Det er noteret, tak for rådet. Jeg må også lige kigge op forbi og se dine frag's som vi skrev om på et tidspunkt. Jeg skal bare lige have styr på værdierne først :)


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Palaarsuaq »

charlie saltvand skrev:Mht dine pumper, så ville jeg sætte dem på tidal swell mode, allerhelst skifte mellem forskellige indstillinger igennem døgnet, er de computerstyret? Ellers sælger jeg en ecotech reef link.., ( he he) Nej, seriøst, så tror jeg du skal prøve tidal swell mode og så sætte pumperne som hhv Master og slave og så SKRU OP for flow. Mine sidder på bagvæg, baljen er kun 50 cm dyb og de er i perioder oppe på 90%....... Så, mere flow, meget mere!
Det vil jeg da helt sikkert prøve. Jeg syntes bare ikke at mine lps koraller ser ud til at kunne lide alt for meget flow.

Hehe jeg vil vildt gerne have et reeflink men SU'en har sat lidt en stopper for det. Men hvad koster den, hæhæ.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af SamuelChristensen »

Palaarsuaq skrev:
SamuelChristensen skrev:Fantastisk! Super fedt, nu begynder det jo at blive velovervejet, der er system i det!
Hvis du sørger for at den nye pumpe er lidt kraftig, så vil den hive vand fra fronten med sig ind igennem de små gule kanaler, og det vand er friskt turbulent iltrigt vand lavet af dine MP-pumper og returpumpen. Så undgår du nok dead spots imellem stenene.
Man kan se det med flagefoder, hvorhenne det lægger sig og prøve sig frem. Målet er at det aldrig når at sidde stille på bunden. Det er lidt en øvelse, men klart det værd.
Det bliver godt! :K
Kan du anbefale en cirkulationspumpe, som kan justeres i flowretningen.
Ja, hvis du ikke er snobbet så er Eheims streamon 6500 overraskende god synes jeg. Den giver et godt bredt og stærkt flow, pisse nem at rengøre, billig og orienterbar. Og pga den's størrelse og store overfladeareal til indsugning bliver den ikke blokeret særligt nemt, det tænker jeg er super til en pumpe der skal være et så besværligt sted og bare give cirkulation.


Tropic Marins danske repræsentant.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3, ingen målbar PO4.. Suk. fortabt

Indlæg af Tykki »

Hva så trådstarter, hvad har du fundet ud af/sat igang med? Venter spændt på et dejligt kort og presis svar som ikke intellektuelle kan forstå og holde ud at læse, mvh Dan


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"