"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Manglende flow

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Manglende flow

Indlæg af nbd »

Jeg har i nogen tid undret mig over, at jeg får mere og mere cyano. Det har jeg ellers ikke været generet af siden genstart i 2014. Det var først da jeg kikkede nærmere på flowet i akvariet, at jeg fandt dét, der måske er årsagen: den ene cirkulationspumpe var stået af. Jeg havde heldigvis et par gamle Tunzer liggende, den ene med en rusten magnet og den anden så løs i samlingen, at den faldt fra hinanden. Det lykkedes at bygge én sammen ud fra stumperne. Nu er der atter kraftigt flow og fisk og koraller virker tilfredse :-)

Hvordan kan man overse, at en pumpe er stået af? Well, jeg har en del store blødkoraller, som bremser flowet. Samt at pumperne er skjult bag stensætningen. Vandpåfyldning fra sumpen foregår fra samme side som den defekte pumpe, så der var faktisk lidt flow fra den retning. Så moralen er, at man bør holde et øje med teknikken.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Manglende flow

Indlæg af Tykki »

Jeg hader moraler! Men bortset fra det er jeg selv en idiot til at efterse min teknik! Opdager typisk ikke fejlen før det er for sent, og tror heller ikke at jeg nogen sinde lære det! Dejligt at høre at der findes andre dvaske slendrianner det ude!
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Manglende flow

Indlæg af nbd »

Fedt Dan, vi er i samme båd :K

Opdagede først på året, at min skummer nok kørte, men der blev ikke dannet skum. Når jeg ville tømme skummerkoppen, så jeg bare, at det hele virkede rent og pænt. Først et par uger efter opdagede jeg, at luftslangen til pumpen var fuldstændig kalket til - formentlig fordi jeg doserer kalkwasser i sumpen ;-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Manglende flow

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:Fedt Dan, vi er i samme båd :K

Opdagede først på året, at min skummer nok kørte, men der blev ikke dannet skum. Når jeg ville tømme skummerkoppen, så jeg bare, at det hele virkede rent og pænt. Først et par uger efter opdagede jeg, at luftslangen til pumpen var fuldstændig kalket til - formentlig fordi jeg doserer kalkwasser i sumpen ;-)
Det er en rigtig god ide, at slukke sin skummer når man renser skummerkoppen (gør de fleste vel). Så kommer venturien under vand og man får skyllet den igennem.
Ellers kan man hælde RO vand ned igennem luft slangen 1-2 gange ugentligt. Det vil også afhjælpe det meste af problemet.

Cirkulationspumperne mister ret hurtigt en stor del af kraften. Der danner sig en algefilm på rotor og magnet og det sænker ydelsen markant.
Derfor bør de renses regelmæssigt, gerne månedligt. Så kører de optimalt.
Jeg læste, at en gyre mister op til 25% af sin ydelse på et par uger. Jeg bruger ikke selv gyre pumper, så jeg har ikke tjekket det ved selvsyn. Men det skal såmænd nok passe.
MIne Tunze pumper falder i hvert fald markant efter 1 måned.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Manglende flow

Indlæg af Tykki »

:GO Pjat! Man skal bare købe alt for store pumper. Efter et stykke tid vil effekten passe til det lille kar de er sat ned i ! :beer:
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Manglende flow

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:Cirkulationspumperne mister ret hurtigt en stor del af kraften. Der danner sig en algefilm på rotor og magnet og det sænker ydelsen markant. Derfor bør de renses regelmæssigt, gerne månedligt. Så kører de optimalt. MIne Tunze pumper falder i hvert fald markant efter 1 måned.
Jeg havde ikke renset dén Jebao cirkulationspumpe, som jeg hev op, i de snart fem år akvariet har kørt. Den havde en meget kraftig vækst af kalkalger!
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Manglende flow

Indlæg af Tykki »

Jeg kan lide den stil !!!!!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3604
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Manglende flow

Indlæg af nielsk »

Tykki skrev::GO Pjat! Man skal bare købe alt for store pumper. Efter et stykke tid vil effekten passe til det lille kar de er sat ned i ! :beer:
Enig
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Manglende flow - update

Indlæg af nbd »

Så fik jeg omsider tid til at udskifte den lille Tunze med en ny Jebao. Da jeg skulle til at lege med bølgefunktionen, opdagede jeg at den gamle Jebao-pumpe stod på aller laveste output. Den havde jeg ikke lige fået tjekket... :-(

Nå, men da jeg alligevel var i gang med at skifte pumpe, kunne jeg jo lige så godt rense den gamle Jebao. Nu kører de med fuldt skrald skiftevis fra hver sin side. Vandet var totalt plumret da de kom i gang - der har tydeligvis manglet flow! Sjovt at se hvordan korallerne reagerede på det uklare vand - de havde polypperne HELT ude. Min Store Gorgonia har aldrig set så tilfreds ud før :-)
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Manglende flow

Indlæg af Tykki »

Kloakvand kan være vejen frem?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"