"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Brakvandsforum

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Brakvandsforum

Indlæg af nbd »

Vi har en side for ferskvand og nu også for havedamme. Jeg savner en side for brakvand! :W

For mange år siden eksperimenterede jeg med brakvandsakvarier. Jeg havde bl.a. Parapocryptes serperaster, som er en slægtning til dyndspringere.
imgb584.jpg
Desuden en stime multer i 6. cm størrelse. De var meget morsome at holde fordi de ofte lå i overfladen akkurat som firøjer. Der var dog lang vej til spisestørrelse ;-)
imgb588.jpg
Akvariet var indrettet som et paludarium med kun 20 cm. vandstand. Jeg eksperimenterede med salttålende vandplanter - bl.a. Cryptocoryne ciliata, som sendte blomster op over vandoverfladen.
imgb786.jpg
Saltholdigheden var 10-15 promille
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brakvandsforum

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har holdt dyndspringere og skyttefisk i flere år.
Altid et hit når der kom gæster. Skyttefisk kan nemt trænes til at skyde efter maden. Klistrede det bare op på frontglasset og så gik de i gang.
Prøvede med græshopper, men dem nappede dyndspringerne inden skyttefiskene kunne nå at skyde dem ned.
Måtte lukke det ned efter kraftige opfordringer fra Fruen pga larmen. Dyndspringerne sloges altid sent om aftenen eller om natten.
De gjorde egentlig ikke hinanden noget, men de plaskede rundt i deres jagt efter hinanden.
Havde også grøn cilliata i mit og de trivedes fint. Tror egentlig også jeg kunne have holdt mangrover, men de var ikke så nemt tilgængelige dengang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Brakvandsforum

Indlæg af charlie saltvand »

Hep. Jeg havde et stort hjørne akvarie/terrarium i mine unge dage. Frontruden var 180 cm bred og 150 cm høj. Siderne var 150 cm og så manglede “spidsen” af trekanten, så der var plads til ledninger mv der. De nederste 30 cm af hele møblet var lavet i glas og dermed vandtæt. Jeg havde flere forskellige dyr i det i løbet af den tid jeg havde det. Bla. Trehornskamæleon, vandagamer (der ynglede), strømpebåndssnoge (der bla fangede guppyer i vandet) kongeboa, orientalske klokkefrøer (larmede HELT sindssygt når de var i ynglehumør :embarassed: ) og så.... i en periode brakvand med 2 dyndspringere og 3 skyttefisk og en kuglefisk (husker ikke arten) og nogle alm måne fisk og et par argus.

Det var meget lærerigt at have og en stor fornøjelse med et lille vandfald mv. Jeg ELSKEDE at opbygge forskellige miljøer.... stakkels dyr :biggrin: Har desværre ingen fotos af det :G
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Brakvandsforum

Indlæg af Nicki Henriksen »

charlie saltvand skrev:Hep. Jeg havde et stort hjørne akvarie/terrarium i mine unge dage. Frontruden var 180 cm bred og 150 cm høj. Siderne var 150 cm og så manglede “spidsen” af trekanten, så der var plads til ledninger mv der. De nederste 30 cm af hele møblet var lavet i glas og dermed vandtæt. Jeg havde flere forskellige dyr i det i løbet af den tid jeg havde det. Bla. Trehornskamæleon, vandagamer (der ynglede), strømpebåndssnoge (der bla fangede guppyer i vandet) kongeboa, orientalske klokkefrøer (larmede HELT sindssygt når de var i ynglehumør :embarassed: ) og så.... i en periode brakvand med 2 dyndspringere og 3 skyttefisk og en kuglefisk (husker ikke arten) og nogle alm måne fisk og et par argus.

Det var meget lærerigt at have og en stor fornøjelse med et lille vandfald mv. Jeg ELSKEDE at opbygge forskellige miljøer.... stakkels dyr :biggrin: Har desværre ingen fotos af det :G
Ja jeg var også i tvivl om der var kamera i dine unge dage Charlie :GO :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"