"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ferie - hvor lang tid kan akvariet passe sig selv?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Ferie - hvor lang tid kan akvariet passe sig selv?

Indlæg af nbd »

Jeg ved godt, at det måske ikke er det rigtige tidspunkt på året at spørge, men jeg prøver at planlægge frem ;-)
Hvor lang tid har I haft akvariet til at passe sig selv, uden at der har været naboer etc. forbi?

Vi prøvede selv 24 dage i sommer. Med foderautomat og osmolator (og ekstra ferskvandstank!) var der ingen problemer. Men kan det stå endnu længere?
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Ferie - hvor lang tid kan akvariet passe sig selv?

Indlæg af sydsjælland »

Du er en modig mand :-)
Kender en som mistede alt, efter en uges ferie - vejarbejde+overgravet kabel. hpfi slår fra. alt dødt.
Selv har jeg haft 2 episoder - en snegl der blokere en cirkulationspumpe - og hpfi / automatsikring koblet ud efter lyn nedslag i området.
Selvfølgelig lige præcis i mens man er afsted på ferie.
Max 3 dage hos mig og nu video overvågning så jeg altid kan gå på nettet med mobilen og se om noget står stille :-)
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Ferie - hvor lang tid kan akvariet passe sig selv?

Indlæg af MortenL »

Jeg plejer at have min far eller vores kattepasser til at holde lidt øje med baljen, når vi er på ferie, tager ofte afsted 2uger, men alt kører af sig selv, så det er rens af skummer og evt top-up af osmolatortank. Det er klart at mangel på strøm skaber problemer, men her kommer min far eller kattepasseren ind i billedet.

Jeg har også oplevet af skummeren er gået amok efter en kort strømafbrydelse, ved at sumpen er fuldt op og skummeren er startet med for høj vandstand, planlægger derfor at sætte en niveau-sensor på skummeren så den slukker ved for meget vand i sumpen.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ferie - hvor lang tid kan akvariet passe sig selv?

Indlæg af PoulD »

Jeg opsætter også foderautomat og en 50 liter ferskvandstank når vi tager på ferie. Og jeg har overvågning på el forsyning og kamera. I princippet kan det klare sig et par uger med de 50L ferskvand, men jeg har alligevel aldrig været væk uden at der kommer nogen og kigger 3 gange om ugen.
Der kan ske i hundredevis af uheldige ting man ikke lige vil opdage uden at være der (eller have meget omfattende fjernovervågning af salinitet, temperatur, de 3 hellige og mange andre ting). Slangen kan ryge af osmolatorpumpen, en slange kan ryge af en doseringspumperne, foderautomaten kan jamme, varmelegemet kan gå i stykker osv. osv.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Ferie - hvor lang tid kan akvariet passe sig selv?

Indlæg af Barner »

Jeg er væk 4 uger hvert år på sommerferie. (6 år nu)
Der passer det sig selv. Det år jeg havde passer på, var det ved at "vælte" da det blev overfodret og pillet ved. Det tog næsten 1 år at komme sig oven på den ferie.
Så siden har det passet sig selv Computer automat foder osv... (700L Vand)
Har overvejet IP kamera, men har ikke nået det endnu!

René
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"