"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ideer til design af akvarie-computer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

Min bror og jeg har leget lidt med ideen om at lave en "sensor-hub", til overvågning af diverse sensorer samt eventuelt kontrol af eksternt udstyr. Håbet er at lave en enhed, der er barberet ned til det mest basale - men med mulighed for udvidelse om nødvendigt.

På nuværende tidspunkt, er vi endt med en løsning, der kan håndtere;
- Ph probe
- ORP (redox) probe
- Extra BNC-input til Ph/ORP eller tilsvarende?
- Temperatur sensor
- Lys sensor
- Ekstra forbindelser til udvidelse

Connectivity har vi pt. valgt at køre udelukkende over WiFi og "i skyen" samt muligvis USB.

Salinity har vi kigget en del på, men da ændringen kun bør være signifikant ved vandskift, samt at målingen virker til at være mindre stabil måle-teknisk, har vi som udgangspunkt valgt den fra.

Mulighed for ektra input/outputs samt 0-10V dimming er vi lidt i tvivl om nødvendigheden af. Er det et must-have i hoved-enheden, eller noget der giver bedre mening at lade være en mulig udvidelse? Tanken er at holde hoved-enheden så simpel som mulig.

Vi er meget nysgerrige efter at høre jeres erfaringer og forslag. Hvad er de mest nødvendige måledata? Er 0-10V dimming et must eller et gammelt levn? Lad os høre jeres erfaringer

Projektet er pt. bare et hygge-projekt. Alt efter hvor det bevæger sig hen, må vi se hvordan det ender :).
Det vedhæftede billede er et tidligt layout - mest for at vise det ikke kun er snak og overvejelser.
Vedhæftede filer
SensorHub.png
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af Jones »

Det er da et sjovt projekt. Jeg har sådan ca minus forstand på computer, så her kommer mit spørgsmål. Hvordan laver man sådan en fætter? Køber man alle de små dele selv og lodder på en printplade? Eller får man fremstillet en med de ønskede dimser i Kina? Jeg tænker at tingene skal kunne fungere sammen. Men det ville de næppe gøre, hvis jeg bare tog en håndfuld af det du viser på billedet, og klistrede på en tilfældig printplade :D
o_O
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

Jones skrev:Det er da et sjovt projekt. Jeg har sådan ca minus forstand på computer, så her kommer mit spørgsmål. Hvordan laver man sådan en fætter? Køber man alle de små dele selv og lodder på en printplade? Eller får man fremstillet en med de ønskede dimser i Kina? Jeg tænker at tingene skal kunne fungere sammen. Men det ville de næppe gøre, hvis jeg bare tog en håndfuld af det du viser på billedet, og klistrede på en tilfældig printplade :D
PCB'et (og derved kredsløbene) bliver designet til formålet og prototyperne håndloddet. Så ja, men får fremstillet det specifikke PCB, køber alle de valgte stumper og lodder på - men det vil næppe være noget den gennemsnitlige akvariebruger finder morsomt at lodde :hehe:
Hvis det på sigt skulle ende med at blive til mere end som så og der skal laves flere, vil det være en opgave der overlades til en EMS (et sted der samler elektronik - om det så er i Danmark, Kina eller et tredje sted).
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af nbd »

En enklere løsning kunne være en Arduino, som skulle være nem at programmere: https://www.arduino.cc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men selvfølgelig ikke så hyggeligt bare at bestille en fiks og færdig fætter på nettet... ;-)

Jeg har selv rodet med Lego Mindstorms. Det er muligt at bygge diverse sensorstyrede robotter - f.eks. en doseringsmaskine. Men den kan ikke styre output med 0-10 V.
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

nbd skrev:En enklere løsning kunne være en Arduino, som skulle være nem at programmere: https://www.arduino.cc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men selvfølgelig ikke så hyggeligt bare at bestille en fiks og færdig fætter på nettet... ;-)

Jeg har selv rodet med Lego Mindstorms. Det er muligt at bygge diverse sensorstyrede robotter - f.eks. en doseringsmaskine. Men den kan ikke styre output med 0-10 V.
Om end det nok kunne bygges op omkring en Arduino eller tilsvarende, vil det blive et helt andet projekt, hvor der kræves eksterne sensor-interfaces, formentlig eksterne ADC'er og ekstra modul til WiFi connectivity eller tilsvarende. Håbet er at lave det forholdsvis integreret og udviklet til formålet, i stedet for "bare" at bruge eksisterende bygge-klodse :)
Med det sagt, jeg har lavet rigtig meget på Arduino og de er eller alle tiders moduler til DIY-projekter.
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af Steen67 »

Hvis du valgte en esp32 har du indbygget wifi og 18 ADC og 2 DAC.
Den kan programmeres gennem arduino ide, så den er nem at gå til.
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

Steen67 skrev:Hvis du valgte en esp32 har du indbygget wifi og 18 ADC og 2 DAC.
Den kan programmeres gennem arduino ide, så den er nem at gå til.
Det er netop en ESP32 vi bruger - dog ikke til den analoge del. Vi har valgt ikke at køre det i Arduino, grundet de begrænsede muligheder udviklingsmiljøet tilbyder.
Ren hardware-mæssigt og software-mæssigt er vi rimelig godt rimelig langt med det grundllæggende design, det er mest behovet for de forskellige slags sensorer og tilslutnings-muligheder, vi meget gerne vil høre lidt meninger og erfaringer omkring.
kenneth_Raabjerg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors 24. okt 2019 10:48
4
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2020

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af kenneth_Raabjerg »

I kunne overveje at integrerer en ATO funktion, samt div. sensorer til at overvåge væskehøjder i div. beholdere, samt evt. pumper som kan håndtere tilføjelse af disse væsker.
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

kenneth_Raabjerg skrev:I kunne overveje at integrerer en ATO funktion, samt div. sensorer til at overvåge væskehøjder i div. beholdere, samt evt. pumper som kan håndtere tilføjelse af disse væsker.
Ja der er nemlig rigtig mange muligheder, der kunne være relevant. Det svære er hvor "snittet" skal laves - vi vil gerne have en grund-enhed der dækker det basale behov så godt som muligt, uden at den skal indeholde en masse features 90% ikke vil have brug for. Netop et system til overvågning af væskebeholdning i beholdere samt automatisk dosering vil efter min mening være oplagt at køre som som en ekstra udvidelse/seperat boks
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af MortenL »

DennisF skrev:
kenneth_Raabjerg skrev:I kunne overveje at integrerer en ATO funktion, samt div. sensorer til at overvåge væskehøjder i div. beholdere, samt evt. pumper som kan håndtere tilføjelse af disse væsker.
Ja der er nemlig rigtig mange muligheder, der kunne være relevant. Det svære er hvor "snittet" skal laves - vi vil gerne have en grund-enhed der dækker det basale behov så godt som muligt, uden at den skal indeholde en masse features 90% ikke vil have brug for. Netop et system til overvågning af væskebeholdning i beholdere samt automatisk dosering vil efter min mening være oplagt at køre som som en ekstra udvidelse/seperat boks
ATO er vel netop en feature som 90% får brug for, og derfor oplagt i standard modulet.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

MortenL skrev:
DennisF skrev:
kenneth_Raabjerg skrev:I kunne overveje at integrerer en ATO funktion, samt div. sensorer til at overvåge væskehøjder i div. beholdere, samt evt. pumper som kan håndtere tilføjelse af disse væsker.
Ja der er nemlig rigtig mange muligheder, der kunne være relevant. Det svære er hvor "snittet" skal laves - vi vil gerne have en grund-enhed der dækker det basale behov så godt som muligt, uden at den skal indeholde en masse features 90% ikke vil have brug for. Netop et system til overvågning af væskebeholdning i beholdere samt automatisk dosering vil efter min mening være oplagt at køre som som en ekstra udvidelse/seperat boks
ATO er vel netop en feature som 90% får brug for, og derfor oplagt i standard modulet.
Det var mest sensor-indgange til måling af indhold i flere beholdere og styring af flere pumper jeg henviste til.

Kontrol af ATO er en fin ide, den ser jeg lige om ikke vi kan få med på en fornuftig måde.
Jeg har også smidt elektronik på til at kunne drive 2 stk 0-10 V udgange, så kan der i hvert fald styres lidt eksternt udstyr derigennem
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

Jeg har tilføjet;
- 2 stk 0-10V udgange
- 2 stk high-current open-collector til tænd/sluk af 12 eller 24V udstyr.
- Ekstra BNC til standard PT100/PT1000 element som alternativ temperatur-sensor
- 4 stk ekstra IO-pins ført ud

Måling af vand-niveau skal jeg lige finde ud af hvordan vi laver smartest - men det går stille og roligt frem :y
Vedhæftede filer
Proto2.png
Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af Theil »

I skal nok overveje nogle udgange til alarmer eller evt blæser køling.

Evt flow vagt på pumper

Nu kan jeg ikke lige huske om i har det med, men gsm modul til sms/opkalds alarm ved en række alarmer
DennisF
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 8
Tilmeldt: tirs 18. feb 2020 20:13
4
Postnummer: 3670 Veksø Sjælland
Saltvand siden?: 2009

Re: Ideer til design af akvarie-computer

Indlæg af DennisF »

Theil skrev:I skal nok overveje nogle udgange til alarmer eller evt blæser køling.

Evt flow vagt på pumper

Nu kan jeg ikke lige huske om i har det med, men gsm modul til sms/opkalds alarm ved en række alarmer
Flow-overvågning er en god ide at have med. De tilgængelige IO-pins kan bruges, men jeg ser lige om en dedikeret connector giver mening.

Angående GSM, ved at køre data direkte ud i skyen, får vi en stor del af de fordele et GSM-modul tilbyder. Det vil ikke være en erstatning, men holde prisen noget lavere.

Hvad tænker du på af "udgange til alarmer"? De 2 open-collector kan bruges til at drive alt der kører på 12 eller 24 volt
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"