"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

I tvivl om opstart.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Handler82
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 150
Tilmeldt: man 9. jun 2014 13:26
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

I tvivl om opstart.

Indlæg af Handler82 »

Hej jeg har haft saltvandsakvarium før og skal starte et op igen men nu er jeg kommet I tvivl om nogle ting.

Havde nogle tørre sten der har fået et klorbad og købt nogle flere døde sten.

Havde så tænkt mig og bruge dem og noget levende sand
Og læne mig tilbage og lade det tage den tid det nu må tage med indkøring. Vil ik bruge ledende sten da jeg godt kunne tænke mig og have lidt styring over hvad der kommer ind af ting “Ubudne gæster”

Kan læse mig lidt til på nogle udlandske sider af hvis man starte med “døde helt rene sten” skal man tilføre lidt foder frost eller tør for at få noget ind til at starte processen.

Hvad giver mest mening og starte som jeg har tænkt uden at tilfører noget
Eller skal man have noget foder eller andet ind for at starte processen?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: I tvivl om opstart.

Indlæg af Carsten »

Nu er det med at få indslæbt uønskede ting heldigvis ikke noget som sker så pokkers tit. Hvis du får fat i et par små sten fra en anden akvarist, burde der være styr på hvad der er i akvariet og hvad der ikke er.
Men selv de største og ledeste orm, kan komme ind, med koralfragmenter f.eks.
Dajeg for en del år siden tømte akvariet, fandt jeg en orm på knapt 60 i længden og tyk som en finger. Den havde også fætteren med, dog kun på 45 cm. Og alle sten havde været gennem et bad i brintoverilte og klorin bad. Så det var ikke fra stenene de var kommet med ind.
Vedhæftede filer
IMG_20160415_145403.jpg
IMG_20160415_145414.jpg
IMG_20160415_145255.jpg


Kenneth J
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: lør 31. mar 2018 02:49
5
Postnummer: 8410 Rønde
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Djursland

Re: I tvivl om opstart.

Indlæg af Kenneth J »

Nogen køber en frisk reje ved fiskehandleren og kommer i baljen. Efter 3 dage skal den op og så skal der gå tid så er baljen klar.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: I tvivl om opstart.v

Indlæg af Tykki »

Gå tid? Ja hvis man vil lade skægget gro to meter lang så er det da metoden. Pod baljen med nogle ls som Carsten skriver. Du kommer ikke uden om diverse pest anemoner , bobbelalger, osv osv. Det kan ikke undgåes. Hold øje med alge fasen , og når den er overstået, så fyld baljen langsomt op. I starten med et par små fisk og lidt nemme koraller, også stille og roligt lidt mere i Af gangen. Hvis du vælger stenkoraller skal der måles lidt ofte i starten, ind til værdierne er stabile. Gi gas! Dan


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: I tvivl om opstart.

Indlæg af nbd »

Det er fint med tørrede sten og en pose levende sand - sådan startede jeg også. Der er ingen grund til at fodre et tomt akvarium. Men pod gerne med en kop vand eller sand fra en anden brugers akvarium. Også fint med en lille sten fra et velkørende akvarium. Dette sikrer de rette bakterier - især de denitrificerende som fjerner nitrat.


Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Re: I tvivl om opstart.

Indlæg af Ravn82 »

Et andet alternativ som jeg syntes bør nævnes er den nyere vinkel ved at pode akvariet med bakterie på flaske og så fjerne uønskede næringsstoffer med tilsætninger. Jeg selv startede op med Red Sea Reef mature og kan kun anbefale det. Skippede den grimme algefase og var oppe og kører efter 30 dage. Og du kan være 100% sikker på der ikke er noget uønsket... men som drengene siger kommer der nok nogle kryb du ikke vil have før eller siden ,medmindre du har et budget og plads der tillader karantæne af både fisk, koraller og makro alge... hvilke jeg tror de færreste hobby folk kan overskue..


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"