"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Indkøring af sten

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Indkøring af sten

Indlæg af mathias6200 »

Hej alle

Til oktober 2020 skulle vores nye hus gerne stå færdig og har fået lov til at få et større saltvandsakvarie i stuen igen :)
Regner stærkt med det bliver et Red Sea Reefer XL 300.
Har tænkt mig at bruge caribsea’s shape rocks.
Så har to spørgsmål :)

1. Nogen der har erfaring med dem og måske har billedet af dem og hvor mange kassen á 9 kilo skal jeg min have ?
2. Vil købe stenene i januar og lade dem køre ind i en balje uden lys, men med en pumpe til. Skal der varme til for at bakterierne gror ordentlig eller kan det stå i kælderen ved 10-20 grader de næste 9 måneder ?

Tak på forhånd :)
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Indkøring af sten

Indlæg af mathias6200 »

Er der virkelig ingen af alle de kloge hoveder her inde som bare har den mindste holdning til emnet ?
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Indkøring af sten

Indlæg af Hr.mortensen »

Tænker at jul og nytår sætter lidt begrænsninger i aktiviteten her på siden. Der plejer at være mere aktivitet normalt, Så der skal nok komme nogle bud på banen.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Indkøring af sten

Indlæg af mathias6200 »

Måske det er derfor, men oplever der er masser aktivitet i andre tråde. Synes jeg oplever en tendens til, at lige netop de folk man egentlig gerne ville have lidt hjælp fra, mest forholder sig til de troede af andre dygtige saltvands akvarister. Masser af aktivitet i det tråde der omhandler de store flotte akvarier, intet svar på mit spørgsmål
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Indkøring af sten

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mathias.

Glædelig jul :beer:

Det bliver fedt at følge dit nye projekt :GO

Jeg har ikke meget forstand på det du spørger om, men vil da gerne kommenterer dit indlæg.

Ift sten/indkøring, så har jeg ikke kendskab til de sten du nævner, så kan ikke sige om de er pengene værd???

Jeg ved heller ikke så meget om indkøring af dem, men tænker da at det er en fin ide at få dem i vand så tideligt som muligt. Jeg ville personligt også sætte varme på......husk jeg er IKKE ekspert :hehe: Men tror, som du selv skriver at temp vil have indflydelse på bakteriestamme/r...? En anden ting jeg ville gøre var at sætte lys på, et par md før de skal i DT. Dette fordi du i de mørke områder på stenene nok vil få en masse svampe der ikke trives i lys, når de så kommer i DT og lys, vil de dø.....Jeg kender ikke eventuelle konsekvenser af dette????? Ved ikke om det betyder noget som helst???

Håber der er en ekspert ell to der byder ind i din tråd, så vi kan blive klogere :GO

Held og lykke med det og GODT NYTÅR :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Indkøring af sten

Indlæg af mathias6200 »

Tusind tak for svaret Charlie :)

Jeg må prøve at se, giver det evt. nok lys til alge fase hvis jeg stiller baljen med sten ved er vindue hvor der kommer lys ind?
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Indkøring af sten

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har aldrig indkørt levende sten. Har bare puttet dem i. Jeg tror at det er tvivlsomt om du får nogen glæde af, at opbevare dem så længe - det er jo næsten et år.
Uanset hvad, så vil den evt bakteriefauna der vil komme på stenene i det du nu vil opbevare dem i, dø så snart du flytter dem. Bakterier er sarte skabninger og kan kun leve præcis der hvor stenene er. De bakterier der er inde i stenene vil leve videre, men overfladen går til.
Da jeg startede mit nye op, købte jeg 70 kg. Jeg kom de fleste i og resten røg i den ene sump. Havde 5 atoller af døde ls, som de levende sten blev placeret op af.
Hvis du vil forbedre bakteriefaunaen, så kunne du med fordel tilsætte bakterier i forbindelse med opstarten. Det ville jeg have gjort, hvis jeg kunne gøre det om.
Hvor mange du skal bruge er afhængigt af, hvilken aquascaping du vil have. Køb en kasse eller to og se hvor langt det rækker. Du kan altid købe til, hvis du ikke synes det forslår.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Indkøring af sten

Indlæg af Emils Far »

Ved at ham fra Reef Builders har et stort akvarie, til de sten han brugte i et af hans akvarier. Tror da nok det ville hjælpe. Er stenene levende når du får dem?
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Indkøring af sten

Indlæg af Gambi »

crazy seahorse skrev:Jeg har aldrig indkørt levende sten. Har bare puttet dem i. Jeg tror at det er tvivlsomt om du får nogen glæde af, at opbevare dem så længe - det er jo næsten et år.
Uanset hvad, så vil den evt bakteriefauna der vil komme på stenene i det du nu vil opbevare dem i, dø så snart du flytter dem. Bakterier er sarte skabninger og kan kun leve præcis der hvor stenene er. De bakterier der er inde i stenene vil leve videre, men overfladen går til.
Da jeg startede mit nye op, købte jeg 70 kg. Jeg kom de fleste i og resten røg i den ene sump. Havde 5 atoller af døde ls, som de levende sten blev placeret op af.
Hvis du vil forbedre bakteriefaunaen, så kunne du med fordel tilsætte bakterier i forbindelse med opstarten. Det ville jeg have gjort, hvis jeg kunne gøre det om.
Hvor mange du skal bruge er afhængigt af, hvilken aquascaping du vil have. Køb en kasse eller to og se hvor langt det rækker. Du kan altid købe til, hvis du ikke synes det forslår.

Altså hvis bakterierne ville dø når han flyttede dem, fra spanden og over i akvariet, så vil der jo heller ikke være nogen ide i at bruge levende sten.
Bakterier er altså ikke så sarte igen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Indkøring af sten

Indlæg af crazy seahorse »

Gambi skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg har aldrig indkørt levende sten. Har bare puttet dem i. Jeg tror at det er tvivlsomt om du får nogen glæde af, at opbevare dem så længe - det er jo næsten et år.
Uanset hvad, så vil den evt bakteriefauna der vil komme på stenene i det du nu vil opbevare dem i, dø så snart du flytter dem. Bakterier er sarte skabninger og kan kun leve præcis der hvor stenene er. De bakterier der er inde i stenene vil leve videre, men overfladen går til.
Da jeg startede mit nye op, købte jeg 70 kg. Jeg kom de fleste i og resten røg i den ene sump. Havde 5 atoller af døde ls, som de levende sten blev placeret op af.
Hvis du vil forbedre bakteriefaunaen, så kunne du med fordel tilsætte bakterier i forbindelse med opstarten. Det ville jeg have gjort, hvis jeg kunne gøre det om.
Hvor mange du skal bruge er afhængigt af, hvilken aquascaping du vil have. Køb en kasse eller to og se hvor langt det rækker. Du kan altid købe til, hvis du ikke synes det forslår.

Altså hvis bakterierne ville dø når han flyttede dem, fra spanden og over i akvariet, så vil der jo heller ikke være nogen ide i at bruge levende sten.
Bakterier er altså ikke så sarte igen.
Bakterierne INDE i stenen dør ikke, men dem der sidder på overfladen gør (de fleste vil) Dem af os der kan huske de levende sten vi fik direkte fra revet tilbage i slut ´8o erne kan sikkert nikke genkendende til at skummeren gik amok når stenene kom i - og det var ikke fordi der var en masser lort i dem. Det var bakteriologisk. Ikke noget problem, for det indvendige levede stadig.
Edit: Det rigtige ord er vel biologisk, men det er bakterierne jo også en del af. Det der er min pointe er, at det måske ikke batter noget videre at indkøbe sten et år før de skal bruges.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Indkøring af sten

Indlæg af Gambi »

Nu er det jo ikke sådan at det tager flere timer, at flytte sten fra en spand og over i akvariet, stenene er jo stadige fugtige på overfladen, imens han flytter dem, og det er altså nok til at holde bakterierne i live. Og da jeg har arbejdet som laborant på et biologisk laboratorie i 4 år, så vil jeg mene at jeg ved lidt om hvad jeg taler om, og hvis de endelig skulle dø, fordi at han måske er lidt længe om at flytte dem, og overfladen tørre ud, så er der jo baktiere inde i stenen som du selv skriver, der er i live
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"