"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vigtigheden af et sund mikrobiom. Tørre vs. levende sten.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Vigtigheden af et sund mikrobiom. Tørre vs. levende sten.

Indlæg af Filipabp »

Jeg vil anbefale at læse dette enormt spændende forsøg og artikel:
https://www.reef2reef.com/threads/estab ... ck.665936/" onclick="window.open(this.href);return false;

Denne omhandler forskellene på at starte et akvarie med hhv. tørre sten, og levende sten af forskellige kvalitet. Der er lavet et mindre og ret kontrolleret studie, med nogle ret spændende resultater.

Nogle af hovedpunkter i konklusionen er:

- Leven sten af høj kvalitet promoverer en meget hurtig etablering af et mikrobiom, tilsvarende eller bedre end veletablerede akvarier.
- Tørre sten udvikler ikke et sådant mikrobiom af sig selv inden for lignende tidsperiode.
- Der er forskel på kvaliteten af levende sten, både ift. bakterier og biologisk filtration.

Der var signifikant forskel på alger i opstarts fasen for de forskellige sten. Akvariet med høj kvalitets levende sten ser fuldstændigt perfekt ud, og ser ud til at undgå de trælse opstartsfaser med f.eks. diatom og trådalger, som mange nybegyndere nok ender med at give op over. Se en sammenligning her:
Billede

Det største (og formentligt eneste?) negativ ved levende sten er naturligvis de dårlige hitchhikers man risikerer at få med, og af den grund vil jeg nok bare bruge en mindre portion levende sten, ligesom det tit er blevet anbefalet tidligere.
Jeg undgik selv f.eks. i sin tid de grønne alger, og det kunne da tyde på at det skyldes mit brug af nogle levende sten.

Anyways, det er naturligvis ikke alt sammen ny banebrydende viden, men alligevel fedt at se et forsøg i stil med dette til at belyse emnet. Det peger lidt på vigtigheden af en sund bakteriekultur i akvariet, og jeg tror det er noget der med tiden kommer til at fylde meget mere i hobbyen.
Spændende, synes I ikke?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Vigtigheden af et sund mikrobiom. Tørre vs. levende sten

Indlæg af Jones »

Da jeg startede for over 10 år siden var det med levende sten fra Indonesien. Næsten alle startede på den måde. Nu er det vendt og alle starter med døde sten. Jeg foretrækker selv levende, men af hensyn til de ting man kan få med har jeg for nogle år siden valgt kun at køre med døde. Det har skånet mig for bekymringer som uønskede krabber. Havde jeg ikke dyre klovne ville jeg gå tilbage til friske sten fra havet. Gør det måske i mit refugium på det nye opdrætssystem. Hvis jeg kan finde gode sten.... ser dem ikke ved forhandlerne mere
o_O
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Vigtigheden af et sund mikrobiom. Tørre vs. levende sten

Indlæg af Filipabp »

Jones skrev:Da jeg startede for over 10 år siden var det med levende sten fra Indonesien. Næsten alle startede på den måde. Nu er det vendt og alle starter med døde sten. Jeg foretrækker selv levende, men af hensyn til de ting man kan få med har jeg for nogle år siden valgt kun at køre med døde. Det har skånet mig for bekymringer som uønskede krabber. Havde jeg ikke dyre klovne ville jeg gå tilbage til friske sten fra havet. Gør det måske i mit refugium på det nye opdrætssystem. Hvis jeg kan finde gode sten.... ser dem ikke ved forhandlerne mere
Nej det virker efterhånden til at de nærmest kun kan købes online, og jeg ville nu helst se de sten jeg køber. Til mit fremtidige projekt ville jeg helt klart også regne med at smide dem i sumpen/refugium, så der forhåbentligt ikke dukker en krabbe op med skumle hensigter i displayet..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Vigtigheden af et sund mikrobiom. Tørre vs. levende sten

Indlæg af Carsten »

Filipabp skrev:
Jones skrev:Da jeg startede for over 10 år siden var det med levende sten fra Indonesien. Næsten alle startede på den måde. Nu er det vendt og alle starter med døde sten. Jeg foretrækker selv levende, men af hensyn til de ting man kan få med har jeg for nogle år siden valgt kun at køre med døde. Det har skånet mig for bekymringer som uønskede krabber. Havde jeg ikke dyre klovne ville jeg gå tilbage til friske sten fra havet. Gør det måske i mit refugium på det nye opdrætssystem. Hvis jeg kan finde gode sten.... ser dem ikke ved forhandlerne mere
Nej det virker efterhånden til at de nærmest kun kan købes online, og jeg ville nu helst se de sten jeg køber. Til mit fremtidige projekt ville jeg helt klart også regne med at smide dem i sumpen/refugium, så der forhåbentligt ikke dukker en krabbe op med skumle hensigter i displayet..
Den gang Thomas Friis havde klovnfisken. Når han fik levende sten hjem, så lagde han dem ud på gulvet i kælderen. Der lå de så et par timer. I mellemtiden var der rigtigt mange krabber og søknælere der forsøgte at finde andre steder at overleve. Men 100% sikker var metoden ikke.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"