"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Revet i Ganløse

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg var lidt i tvivl om, hvor jeg skulle lægge det her ind. Nu lægger jeg det her og så må moderatorerne rykke det til et andet sted, hvis det passer bedre ind der.

[center]Når hobbyen ”bider fra sig”.[/center]

Der er ingen billeder i denne tråd, men jeg lægger billeder og nogle videoer op i Gruppe for saltvandsforum på FB, der henviser til denne tråd.

Jeg tænkte lidt på, at det jo ikke altid er så rosenrødt at være saltvandsakvarist. Det er ikke kun succesoplevelser, selvom mange af de opslag akvarister lægger op af deres flotte rev, altså dem man typisk ser på diverse fora, godt kunne indikere at det at holde et saltvandsakvarie er ”A walk in the park”.
Man vil opleve nogle tilbageslag, hændelser der gør, at man står lidt fortabt tilbage og spekulerer over, ”hvad sker der lige her og hvorfor sker det?”
Jeg hader når jeg oplever den slags. Jeg bryder mig ikke om overraskelser.
Sådan en overraskelse/oplevelse har jeg lige haft. Så denne tråd er lidt af det der sker i min saltvandsverden. En slags erfarings opdatering, hvor jeg nok burde have vidst bedre.

Jeg lagde nogle billeder ind på Fb gruppen fra min arbejdsomme lørdag, hvor jeg hev alle koraller ud af min ene fragtank, fordi den skulle renses og have lagt nyt gulv. I samme moment skulle korallerne trimmes og der skulle laves en del fragmenter.
Det var nødvendigt, både fordi korallerne voksede vildt, men også fordi jeg boksede med noget irriterende cotton algae. De voksede alle vegne og selvom de er nemme at fjerne, så breder de sig fordi de sender en sky af sporer ud når man fjerner dem. Der var også lidt bobble alger, jeg så kunne få has på i samme omgang.
Alt gik fint, selvom det tog en del timer. Jeg havde lavet 120L frisk vand og det blev hældt på systemet, så det blev mikset ind i den samlede vandmængde. Så jeg kunne rense og suge vand ud, uden at skulle tænke på saliniteten. På den måde blev der heller ikke hældt frisk vand ned i den aktuelle fragtank, hvilket måske kunne give problemer.
Korallerne var placeret i to større firkantede opvaskebaljer der var sat ned i den ene sump, så temperaturen heller ikke blev et problem. De var fyldt med vand fra akvariet de stod i og korallerne var helt dækket af vand. Der er dækglas (acryl) over sumpen for at holde på varmen.
Det var set up´et. Så er scenen sat, kan man sige.

Nu begynder det lidt uheldige så.

Jeg vil lige indskyde, at jeg har nogle begrænsninger der skyldes eftervirkninger, fra en arbejdsulykke jeg var ude for i 2008. Det betyder, at jeg ikke kan stå en hel dag uden indlagte pauser. Bentøjet kan ikke holde til det.
Så da klokken var 18 og jeg havde stået i 6 timer, så var jeg over grænsen. Derfor måtte jeg dele det op.
Normalt har jeg gerne en med til at give en hånd og så er der ingen problemer. Jeg regnede dog med, at jeg sagtens kunne klare det selv. Der var jo ingen ben i det. Før 2008 havde der ingen problemer været.

Nu tager alt med saltvand gerne længere tid, end man regner med. Gulvet (hulplader) skulle skiftes og benene skulle afkalkes og renses. Pumperne skulle også renses og akvariet, incl bunden, skulle skrabes rent. Alt i alt tog det en rum tid. Men det gik fint og alt blev ordnet.
Da akvariet var fyldt op igen og pumperne var placeret og startet, begyndte jeg at sætte korallerne tilbage.
Dem der skulle renses for alger og snask, blev renset enkeltvis inden de blev sat ned i det ny rensede akvarie. Så var klokken mange og jeg gemte fragmenteringen til dagen efter. De lå jo mørkt (ingen fotosyntese),lunt og godt i de baljer i den ene sump. Så der burde ikke være problemer med det.
Jeg tænkte som så, vi får jo koraller sendt i mindre vandmængder og de er også 24 timer undervejs. Så det burde gå fint. Jeg har også gjort det mange gange før. Haft afklip af diverse koraller liggende i en bøtte i sumpen, nogle gange i dage, uden det har givet tab. Havde jeg kendt resultatet i forvejen, så havde jeg aldrig gjort som jeg gjorde. Så havde jeg bidt det i mig og brugt de 2-3 timer mere.

Da jeg kom ned dagen efter fik jeg det første hint om, at alt nok ikke var ok. Vandet i den ene balje var tydeligt blå tonet. Jeg skyndte mig at hive baljen op og begyndte at fragmentere dem en efter en og lægge dem i vand fra akvariet. De virkede helt normale og der var ingen lugt fra dem.
Jeg har lavet fragmenter i mange år og gjorde nøjagtig som jeg plejer og det klappede fint. Frags blev løbende holdt våde, mens limen hærdede. Ingen indikationer på, at noget var galt.
Da jeg sætter de første ned i fragtanken, begynder de at slime kraftigt. Jeg lavede en video, for jeg tænkte ”sikke en hystade”. Men det blev ved og alle de andre gjorde det samme i større eller mindre grad.
Dagen efter stod de som hvide pinde. De havde næsten alle ”smidt frakken”. Alt væv var væk. Nogle enkelte så ud til, at de muligvis ville klare den. Det gjorde de ikke og jeg har smide alle ud.
De koraller der var så store, at de ikke kunne ligge i baljerne, har klaret den og står fint. De lå nede i sumpene. Det er kun dem i baljerne der gik til. (Montipora spongodes er ikke påvirket, selvom de også lå i baljerne. Montier er ikke så sarte som acroer)
Jeg har kun set det her (at de smider vævet med det samme – og hurtigt) en gang før. Det var en koral, der var blevet forsinket fra Tyskland så den var to døgn undervejs og havde samtidig været udsat for kulde.

Nu har jeg så spekuleret over, hvad skete der og hvorfor skete det?

Jeg har flere mulige årsager:
1: Temperaturen: De har ikke været kolde, så det har jeg udelukket.
2: Tiden: Bestemt en mulig faktor. De koraller der blev flyttet over efter 6 timer, har alle klaret den.
3: Ph i baljerne: Jeg fik ikke målt den i skyndingen. Men det er en mulighed. Koraller der smider Zooxanthellerne pga stress, forurener vandet og så kan der startes en biologisk reaktion med deraf følgende Ph fald. Det slår koraller ihjel. Kan givet vis også medføre iltsvind. Så det er en mulighed.
4: Bakterie angreb: Også en mulighed. Når koraller ligger i deres egen slim (mucus) så kan der dannes bakterier i slimen og nogle af dem kan givet være patogene.
5: Boundry layer: Koraller i akvariet har alle et BL omkring sig nede ved bunden. Det er en fortykkelse der sker som følge af moscus og andre elementer. I akvariet fjerner flowet det løbende og så er det ikke et problem, da det ikke bliver fortykket. Bliver BL for tykt, så kan korallen ikke komme af med affaldsstoffer og den kan heller ikke optage vigtige forbrugsstoffer. (Ses ofte i forbindelse med Rtn/Stn) Det kunne også være tilfældet her. De har ligget i deres egen slim (mucus) og været stressede tilmed, så de har sikkert afgivet ekstra meget. Så de er mere eller mindre blevet ”kvalt”. Det er dog sket meget hurtigt synes jeg.
Ingen af dem slimede specielt meget, da jeg fragmenterede dem.
6: Cirkulation: Her er en mulighed der muligvis kunne have løst problemet. Baljerne stod så der ikke cirkulerede vand over/igennem dem. Det havde nok tyndet vandet op efterhånden og så var koralslimen blevet skyllet bort løbende. Havde nok været en god idé.
7: Vandet: En sidste mulighed jeg kommer til at tænke på, mens jeg skriver – er vandet.
Jeg lavede jo 120 L. friskblandet saltvand. Det blev tilført i min vandskiftesump af 2 omgange. Der gik 11-2 timer mellem hver tilførsel. Det blandes i systemet langsomt. Måske kunne tilførslen, eller rettere måden det tilføres på, være et problem. Det tilføres to steder. Det ene sted er for enden af mine to øvrige sumpe. Det burde ikke give problemer. Men det tilføres også i returkammeret (pga. modtryk i rørene måtte der laves et ekstra rør, ellers gik det for langsomt) Det KUNNE betyde, at mængden af nyblandet vand der blev hældt i fragtanken, blev for højt. Der kom jo næsten 50% nyt vand i fragtanken. Friskblandet vand er hård kost for sarte acroer, mens montier ikke er lige så sarte. Så vandet er også en mulighed.
Grunden til min mistanke er, at jeg flyttede en røde plade monti fra den anden fragtank til den nyrensede.
Den havde været i karambolage med et par acroer, så der var nogle hvide områder på den. Nu er næsten 50% af den hvid. Kan dog være et tilfælde.

Jeg har nu fået en erfaring, som jeg kan tage med mig fremover. Læren må være, at koraller skal fragges og monteres med det samme og ikke lægges til side, mens man laver andet. Så enten laves alt andet INDEN fragmentering, eller også laves fragmentering som et job for sig selv.
Jeg har dog gjort det mange gange tidligere, klippet og lagt dem i en bøtte med vand og når alt andet var til side, er de enten blevet monteret, eller er blevet pakket i poser og transporteret videre.
Men fremover vil de sarte typer blive håndteret for sig selv, fra start til slut.
De koraller der gik til er ret specielle Acropora. De er kommet hjem fra US og der er mig bekendt ikke andre i DK. Det var Acropora Crown royal de luxe, A. french wolverine, blue bonsai og ASD sweet tort og et par stykker mere. Til alt held, så har jeg delt fragmenter af de mest spændende en enkelt gang. De står hos nogle af mine venner i Jylland, hvor de efter den sidste melding trives og vokser. Så jeg håber på, at jeg på et tidspunkt vil kunne få fragmenter af dem. Det ville være ærgerligt, hvis de forsvandt fra vores akvarier her i DK, fordi jeg kvajede mig (selvom det var nok så ubevidst)

Og så vil jeg fremover sikre mig, at jeg ved større arbejder har en makker med. Så er der også en at sludre med, mens det står på. En af mine gode venner har tilbudt ”Du ringer bare, Erik. Det kunne være så hyggeligt at gå og lave den slags” Skønt med gode venner i baghånden.

Nu er det jo ikke ulykker alt sammen og jeg har da også masser jeg kan klippe fragmenter af. Venter dog lige med de sarteste, til jeg har fået genoprettet min tillid til egne evner.

https://ryotanakajima.com/coral-reefs/t ... -mucus-101" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af Tykki »

Hva mener du mæ det?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af crazy seahorse »

Tykki skrev:Hva mener du mæ det?
Med hvad?


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af Palaarsuaq »

Øv mand. Det værste er fandme når de kære koraller dør som man til hverdag går og følger for hver mm de vokser. Især når man ikke kender årsagen. Men god tråd som vi andre kan tage i betragtning så vi ikke laver samme fejl.

Igår flyttes jeg en 7-8 cm seriatopora fra den ene ende af baljen til den anden ende og idag er alle spidserne helt hvide. Endnu et mysterie - ØV.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har efterfølgende talt om det skete, med både Bo E og Thomaas. Det er vi ikke blevet klogere af for alvor.
Vi har alle gjort det samme ved tidligere lejligheder, uden det har medført dødsfald. Men der må jo være en forklaring, for koraller dør ikke bare. Der er altid en grund. Man skal bare finde den.
Nogle acro typer går til, bare der er nogen der nyser i rummet. Jeg har en A.highlander og den smider prompte farven hos mig ved det mindste sving i værdierne og det gælder en hvilken som helst værdi. En ændring i flowet, der tit følger med rensning af pumperne, er alt rigeligt. Men så sarte vil jeg ikke bedømme dem her til at være.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af Marco R »

Super spændende at læse som altid Erik :GO :happy:

Men synes, at det er synd for SF, at der ikke kommer billeder herinde :(


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af crazy seahorse »

Marco R skrev:Super spændende at læse som altid Erik :GO :happy:

Men synes, at det er synd for SF, at der ikke kommer billeder herinde :(
Tak, Marco.
Jeg ville også gerne lægge billeder ind, men det er en ret tidkrævende process når de skal lægges ind, specielt hvis der er flere billeder.
Og videoer kan jeg ikke finde ud af at lægge ind. Så kunne jeg lave en You tube konto og lægge dem ind ad den vej, men så kan jeg jo lige så godt bruge FB gruppen.
Billederne ligger på min telefon og det tager sekunder at lægge billeder ind og videoer går også snildt.

Nu er jeg ikke specielt hurtig til alt det teknik, men det tager mig timer (og det er ikke bare to) når jeg lægger en artikel ind.
Har talt med Bo E om det og kommer der en nemmere måde at gøre det på, så vil jeg selvfølgelig lægge det ind her.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af Marco R »

crazy seahorse skrev:
Marco R skrev:Super spændende at læse som altid Erik :GO :happy:

Men synes, at det er synd for SF, at der ikke kommer billeder herinde :(
Tak, Marco.
Jeg ville også gerne lægge billeder ind, men det er en ret tidkrævende process når de skal lægges ind, specielt hvis der er flere billeder.
Og videoer kan jeg ikke finde ud af at lægge ind. Så kunne jeg lave en You tube konto og lægge dem ind ad den vej, men så kan jeg jo lige så godt bruge FB gruppen.
Billederne ligger på min telefon og det tager sekunder at lægge billeder ind og videoer går også snildt.

Nu er jeg ikke specielt hurtig til alt det teknik, men det tager mig timer (og det er ikke bare to) når jeg lægger en artikel ind.
Har talt med Bo E om det og kommer der en nemmere måde at gøre det på, så vil jeg selvfølgelig lægge det ind her.
Det var så lidt, er bare ærlig :happy:

Erik min gode ven, så giv mig et kald, mail, ja et eller andet, så skal jeg nok hjælpe med at lægge billederne ind :GO
Og selvfølgelig i den rækkefølge, som du vil have dem :y

Du kan bare ringe, det er det mindste - vi skal jo hjælpe hinanden :happy:


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad har jeg lært og hvad er stadig et mysterium.

Indlæg af crazy seahorse »

Så til en start lidt bygge billeder fra en tidligere tråd. Det er både til ære for Anders Månsson og som baggrundsinfo.
@Anders, der er billeder af hele teknikafdelingen da den var ny. Skal nok tage nogle billeder, som det ser ud nu.
Tråden er den her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... et#p781564" onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"