"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Trådalger.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Trådalger.

Indlæg af Capoth »

Hejsa. Vil lige høre om der er nogle exeperter herinde som kan fortælle mig hvordan man kommer trådalger til livs. Købte brugt akvarie hvor de sad på, men mine snegle gider ikke spise dem. Selv 3 kirurger har jeg, som går udenom dem. Kører UV i de mørke timer sammen med algeretor

vandværdier po4 0,06, nitrat 4. ph (Nat) 8,2-(dag)8,35 (Har alge reaktor på), KH 8,1. Ca. 460, Mag. 1400 , Redox/ORP 410 , salt 1,026, Temp 24,5 og Har alge reaktor på.

Foder 1 gang om dagen, med flagefoder, samt en marinegrazer til kirurger

3 Kiruger
2 Klovnefisk
3 Cromis.
1 flamme dværgkejser
Ca 30 snegle
4 eremitkrebse
Samt en lille fisk af en eller anden sort, med no name på :P


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Trådalger.

Indlæg af Carsten »

Min egen erfaring siger, manuel høstning eller en søhare


kbuch
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: man 24. okt 2016 19:41
7
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Aalborg

Re: Trådalger.

Indlæg af kbuch »

Det er åbentbart forskelligt, hvad der virker i de forskellige akvarier. Jeg har selv bøvlet med trådalger gennem 1 - 1½ år. Måling af nitrat og fosfat viste altid 0. Algerne sugede det åbentbart til sig. Fisk, snegle og søpindsvin tager ikke uden videre de lange trådalger. Men nu er trådalgerne væk.

Jeg prøvede at høste algerne manuelt, skrubbe stenene med en tandbørste, en mere effektiv skummer, mere vandskifte, ROWAPhos, algaescrubber, NO3PO4-X, skifte foder og mindre foder. Det kunne bremse algevægsten, men ikke fjerne den. Endelig prøvede jeg AF NitraPhos Minus. Det slog algerne i algaescrubberen ned. Så tænkte jeg, at AF NitraPhos Minus må være vejen frem. Det fortsatte jeg med i laveste dosis, og efter et par måndeder var trådalgerne væk. Og nu kan jeg også måle nitrat.

NO3PO4-X kunne måske give samme resultat, hvis jeg havde lidt mere tålmodighed. Men her opstod der slimede lag af bakterievækst.


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Trådalger.

Indlæg af Capoth »

Takker for alle svar. Kan godt lide den naturlige metode. Hvilke ulemper er der ved en søhare, eller er der nogen


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Trådalger.

Indlæg af Carsten »

Capoth skrev:Takker for alle svar. Kan godt lide den naturlige metode. Hvilke ulemper er der ved en søhare, eller er der nogen
Der er som sådan ingen problemer med en søhare, men når den har klaret jobbet, så skal den videre til en anden.
Hvis ikke, såvil den på sigt sulte ihjel


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"