"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

opstart af nyt med gammelt indhold

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

jeg står lidt overfor et valg i weekenden. og jeg ved ikke lige hvad der er bedst af pest eller kolera.

jeg udvider størrelsen fra 80 til 200liter

jeg vil gerne bruge min nuværende stensætning som er indkørt sammen med nye friske og døde sten.

skillevejen siger:

1 - brug nye og gamle sten i nyt akvarie og lad det køre ind, hav fisk uden sten i gammelt 50 ltr. akvarie imens. (2 klovne og en dværg kejser)

2- alt i det nye 200 ltr. og håb at de gamle sten æder nitrit så fisk kan klare turen

jeg er nervøs for ved løsning 1 at mine fisk ikke får det godt uden sten i 2-3 måneder


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af tim_rn »

Jeg har lige lavet præcis samme switch. Fra 80 - 200 (dog inkl sump).

Jeg har efterladt en mindre keramiksøjle og bygget korallerne op omkring, så der stadig er skjulesteder, svømmeplads og steder at sove. De svømmer lige nu fint rundt i akvariet, med mere plads.

Hvad jeg helt præcis gør om en måneds tid ved jeg ikke. For jeg tilfører selvfølgelig ikke alle fisk og sidste sten på en gang. Men i det mindste er det ikke en enten eller løsning. Nyt akvsrie kommer vel fint igang med levende sten plus nye døde sten, mens det andet stille og roligt passer sig selv.

Jeg har et psr ekstra døde sten i det nye, som jeg nok bytter ud med keramikstenen i det gamle på et tidspunkt. Så kan det nye stå uberørt og få en fisk over ad gangen. Og det gamle skal nok klare sig. Det er jo luge pludselig kun nogle uger og ikke hele flyttefasen.

Jeg kommer til at være 2 uger foran dig, så kan jeg jo lige nå at råbe alarm hvis det går helt galt for mig ;)

Men jo ikke første gang i verdenshistorien at lidt sten bliver flyttet rundt i et kørende eller nyt opsat akvarie, selvom jeg er med på, der kan være konsekvenser


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Tykki »

Tag dog løsning 2! Det gjorde jeg, og det gik fint. Få det overstået i en fart og sæt dig på hænderne i tre måneders tid. Alt andet er overdrevent forsigtighed ! Dan


Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg flyttede alt indhold - vand, sten, fisk, koraller , IKKE BUNDLAGET - til et større akvarie sidste år, og tilføjede samtidig nogle nye sten. Akvariet skulle stå samme sted så det blev gjort på en dag.
Det gav en lille smule "opstarts problemer" med lidt alger og cyano, men det rettede sig, og både fisk og koraller havde det fint.
Lad være med at rode op i gammelt bundlag, så mit forslag er at suge så meget vand ud du kan > flyt fisk mv. over i det vand du lige har suget ud > flyt stensætning

Held og lykke, og go' weekend


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Carsten »

Kan kun tilslutte mig den løsning som Tykki foreslår. Har selv lavet det engang, dog i noget større størrelse end det du laver.
Dog var det nyt vand, da jeg ikke ville transportere 600 liter vand 35 kilometer


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

tim_rn skrev:Jeg har lige lavet præcis samme switch. Fra 80 - 200 (dog inkl sump).

Jeg har efterladt en mindre keramiksøjle og bygget korallerne op omkring, så der stadig er skjulesteder, svømmeplads og steder at sove. De svømmer lige nu fint rundt i akvariet, med mere plads.

Hvad jeg helt præcis gør om en måneds tid ved jeg ikke. For jeg tilfører selvfølgelig ikke alle fisk og sidste sten på en gang. Men i det mindste er det ikke en enten eller løsning. Nyt akvsrie kommer vel fint igang med levende sten plus nye døde sten, mens det andet stille og roligt passer sig selv.

Jeg har et psr ekstra døde sten i det nye, som jeg nok bytter ud med keramikstenen i det gamle på et tidspunkt. Så kan det nye stå uberørt og få en fisk over ad gangen. Og det gamle skal nok klare sig. Det er jo luge pludselig kun nogle uger og ikke hele flyttefasen.

Jeg kommer til at være 2 uger foran dig, så kan jeg jo lige nå at råbe alarm hvis det går helt galt for mig ;)

Men jo ikke første gang i verdenshistorien at lidt sten bliver flyttet rundt i et kørende eller nyt opsat akvarie, selvom jeg er med på, der kan være konsekvenser
problemet her ved mig er at mit 80 ltr. indeholder 1 sten så der er det enten eller agtigt.

jeg kan godt holde det gamle kørende med klovnene og kejseren imens det nye kører sig selv op i gear, er bare bange for at når der ingen sten er deri bliver det noget hø der.
og er bange for hvad der sker hvis jeg smider den levende og de nye døde i det nye sammen med fiskene. jeg har pt ingen koraller så dem skal jeg ikke tænke på.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

jeg tænker at flytte alt over i det nye dog også her nyt vand.
og så måske lade fiskene gå i det gamle et par dage indtil jeg er helt sikker på stensætning osv.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
konstruktøren
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tors 27. jun 2019 18:01
4
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af konstruktøren »

når du tager sten op sker der en bakterie udvikling, ikke sikkert dine fisk kan lide denne, så gør det på en gang ellers skal du skifte en masse vand


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af MortenL »

Twinks skrev:jeg tænker at flytte alt over i det nye dog også her nyt vand.
og så måske lade fiskene gå i det gamle et par dage indtil jeg er helt sikker på stensætning osv.
Hvis du kun har en sten i det gamle, så er det jo den du skal bruge til at pode de nye sten, hvis den står på samme måde, så holder jo nok bakterierne i live. Du har kun tre fisk, jeg vil flytte det hele og holde lidt igen med foder og skifte vand oftere. Løsningen med to baljer stresser fiskene endnu mere. Lad dog være med at sætte nye fisk i den nye balje, til du har helt styr på at der er balance.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Jones »

Hej Thomas. Flyt du bare det hele over.Jeg har lavet det stunt flere gange og aldrig oplevet problemer. Jeg gjorde det også med min gold lightning. No problems


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Tilslutter mig koret m at flytte alt på én gang, med så meget “gammelt” vand som muligt og så skifte lidt vand hver dag i dagene efter. Gjort flere gange her UDEN nogle uheld.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Capoth »

Kan kun anbefale dig at flytte alt med det samme. Jeg flyttede et 500L og brugte kun 50% af de gamle sten og brugte kun ca 50% gammel vand. Nyt bundlag også. Have både koraller og fisk, uden at miste noget. Er helt enig med Tykki omkring dette.

Vil dog lige sige, jeg har lidt trådalger :rolleyes:


Seniorreefer
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Opstart af nyt med delvist gammelt indhold - stress

Indlæg af Twinks »

Great. Mit 200 ltr er næsten fuldt. Ville så begynde at hælde salt i for at få det op på plads. Så opdager jeg at min anemone er blevet blendet af pumpen i det lille. Klovnene lever, men nu bliver jeg sku stresset. Ingen vand at lave vandskifte med, det er i det store. Kan hurtigt få salten op på plads, men det bliver krads for fiskene at komme i.

Har hældt aktivt kul i det lille og sat pumpen til at iltenvandet og er ved at hæve salten i det store. Endnu en pest eller kolera


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

Klovnene ser uberørte ud. Spiser og kigger op på mig når jeg nærmer mig.
Har taget deres store sten, så har de 2 helt små som du pusser rundt om. Den store er sendt over i det store akvarie. Imorgen følger fiskene


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af tim_rn »

Lyder som et noget stressende skifte. Ærgerligt, når man jo glæder sig til det. Håber alt falder på plads i dag!


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

ja det blev sku lidt øv i går, men da klovnene hen over aftenen så upåvirkede ud hjalp det lidt på humøret.

en lille øv fejl er så at jeg ikke fik skyllet mit nye sand inden jeg hældte det i. så der skal ikke flyttes meget rundt på noget dernede før vandet støver helt til i nogle timer.
det sætter sig jo nok over tid og bør ikke betyde noget for fisk. koraller er der ingen af.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

jeg fik flyttet klovne, sten og alt.

så skal jeg bare have styr på lyset da en moon lampe nok er lige lidt nok. den er dog hængt ind i midten så den lyser det hele op.
beklager det blå. det er meget hvidt lys i virkeligheden
Vedhæftede filer
akvarie.jpg


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Jones »

De hvide Juwel akvarier kan altså noget. Jeg gad godt have et med lukket låg over.


o_O
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: opstart af nyt med gammelt indhold

Indlæg af Twinks »

Jones skrev:De hvide Juwel akvarier kan altså noget. Jeg gad godt have et med lukket låg over.
det er faktisk et mindre kendt portugisisk mærke.

det er et aquatlantis led 120. virkeligt flot akvarie med lækre mål og i god finish

mål: 120x40x45h


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"