"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sprællevende bundlag

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4006
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Sprællevende bundlag

Indlæg af Engelquist »

I disse tider hvor flere har BB, vil jeg slå et slag for sandbundbunden.
Jeg har altid sørget for at der er godt med børsteorme og snegle der vender og roder godt i sandet- men derudover er masser af andet krible/krable liv i bunden, bl.a. myldrer det med disse spagetti lignende orme.
Er man obs på at der er masser af liv i sandet, vil man altid have en flot hvid sandbund :-)
20190914_221404.jpg
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Sprællevende bundlag

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg ville også gerne have en sandbund, og har haft det. Det ser både flot og naturligt ud og tænker det giver flere pods og øger den biologiske filtrering.

Jeg kan desværre ikke få sandet til at blive liggende, så det samler sig i enderne og i den bageste del af af akvariet, og er sikkert ikke den eneste med den udfordring.
Har endnu ikke fundet en løsning der giver kraftig cirkulation og ikke flytter sandet. Har et aflangt akvarie med 2 Ecetech pumper (de kan ikke rejes), men er tæt på lydløse, så indtil videre bliver det BB.

Hvordan sikre du at der er masser af liv i sandet ? og hvor tykt bundlag kører du med ?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Sprællevende bundlag

Indlæg af Jones »

Jeg er meget enig. Jeg havde et eksternt refugium på mit opdrætssystem (klovneriet), hvor jeg havde levende sten, en anemone og en sandbund som vel var 6 cm dyb. Sandet var altid helt hvidt og ved glasset kunne man se rørorme og alverdens andre ting, som havde gange ned i sandet. Den sandbund har jeg flyttet med videre til mit nye akvarie, men pt er der en del lilla brune alger. Ligner en blanding af brunalger og cyano. Dog er jeg overbevist om at bunden fortsat lever, så med lidt vandskift og sparsom fodring skal det nok blive pænt igen.
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"