"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overgang i lampe

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Overgang i lampe

Indlæg af nbd »

Jeg har en nyere Gieseman Matrixx t5-lampe hængende over akvariet. Jeg er blevet opmærksom på, at der er overgang i lampen. Når jeg rører wiren, lampen hænger i, samtidig med at jeg fodrer og kommer i kontakt med akvarievandet, så får jeg stød! :HA

Ikke voldsomt stød, men dog et rap. Jeg har brug for gode råd til at finde fejlen.

Jeg mærker ingenting når jeg rører lampen eller wiren, hvor jeg selv er jordforbindelsen. Jeg mærker ingenting i vandet. Det er kun, når jeg samtidig rører lampens wire og stikker fingrene i vandet. Jeg testede med en polsøger i aftes. Ingenting i vandet, det er kun lampen. Vel og mærke wiren lampen hænger i og lampens inderside (reflektorer mm.). Polsøgeren lyser ikke når jeg berører lampens overside/yderside. Polsøgeren lyser ikke voldsomt, men bestemt synligt. Når jeg sætter polsøgeren på dét stik, der styrer belysningen (lavspænding, 5 V?), lyser polsøgeren meget kraftigere.

Jeg forsøgte også at måle strømstyrken med et multimeter (jeg er stadig ved at lære, hvordan man benytter sådan en fætter). Strømstyrken occilerer mellem negative og positive værdier, men ikke over 160 mA. Og det virker som om, strømstyrken blev mindre efterhånden som lampen blændede ned for natten. Men det skal testes mere systematisk i aften.

Skal jeg være bange for lampen?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Overgang i lampe

Indlæg af MortenL »

Er lampen jordet ?

160mA er jo faktisk ganske meget, og nok også mere end hvad der løber igennem common mode filteret, som normalt er det der kan give lidt kriller når et apparat ikke er jordet.

Hvis du forbinder til og dit HPFI relæ tripper, så er der noget galt med din lampe. Alternativt er lampen bare returvej for en strøm der løber fra vandet til jord, pga en læk fra et apparat i baljen.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overgang i lampe

Indlæg af PoulD »

Der er vist røget et ord eller to i Morten's sidste linje så bare for at skære det ud i pap: Hvis du har et stykke ledning liggende, så prøv at afisolere et stykke i den ene ende og sno stramt en del gange omkring lampewiren. Afisoler så et langt stykke i den anden ende og sno det stramt omkring et vandrør (eller endnu bedre, forbind til en gul-grøn jordledning hvis der er jord i din installation). HVIS der er overgang i lampen vil det få HFI / HPFI relæet til at falde ud.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overgang i lampe - ADVARSEL

Indlæg af PoulD »

Lige en advarsel: Hvis du på en ene eller anden måde jordforbinder wiren og dette ikke får dit fejlstrømsrelæ til at falde, i så fald lad være med at røre ved wiren og vandet samtidig. I så fald skal fejlen nemlig findes et helt andet sted end i lampen og hvis du rører ved noget der er spænding på med den ene hånd og nu har en direkte jordforbindelse med den anden hånd bliver det et noget større rap du få denne gang. Fejlstrømsrelæet bør sikre at det ikke bliver et livsfarligt rap, meeen . . . . man kører jo heller ikke ind i et træ for at teste om airbaggen virker.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Overgang i lampe

Indlæg af nbd »

Tak for jeres svar. Jeg må prøve mig frem i aften. Jeg ved, at lampen ikke har jord - der er kun to ben i stikket.

Ledningen i min Tunze skummer er meget hård ved indgangen til pumpen. Jeg er bekymret for, om den kan være ved at knække/gå løs i limningen. Hvis der løber strøm fra vand til jord, kunne forklaringen være skummeren...


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Overgang i lampe

Indlæg af MortenL »

nbd skrev:Tak for jeres svar. Jeg må prøve mig frem i aften. Jeg ved, at lampen ikke har jord - der er kun to ben i stikket.

Ledningen i min Tunze skummer er meget hård ved indgangen til pumpen. Jeg er bekymret for, om den kan være ved at knække/gå løs i limningen. Hvis der løber strøm fra vand til jord, kunne forklaringen være skummeren...
Når du siger der kun er to ben i stikket, er det så et rundt stik eller fladt (er det rundt, er der jordben i stikket). Lyder mærkeligt at en nyere lampe med elektronisk ballast ikke er med jord, ved godt at vi i DK er dårlige til at bruge jordfobindelsen.

Prøv evt at tage skummeren fra for at se om det fjerner problemet. Som PoulD skriver så skal du ikke spøge med saltvand og direkte jordforbindelser, så pas på.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Overgang i lampe

Indlæg af nbd »

Det er et rundt stik, med to tykke ben. Så ja - det må være med indbygget jord.

Jeg vil prøve at koble skummeren fra og teste, om der stadig er overgang.

Jeg skal nok passe på, jeg husker godt Charlies beskrivelse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... ng#p817934" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overgang i lampe

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Det er et rundt stik, med to tykke ben. Så ja - det må være med indbygget jord.

Jeg vil prøve at koble skummeren fra og teste, om der stadig er overgang.

Jeg skal nok passe på, jeg husker godt Charlies beskrivelse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... ng#p817934" onclick="window.open(this.href);return false;

Et dansk stik med jord har 3 "pinde"

Et tysk har 2 pinde og et hul. men der er ikke jord på hvis der ikke kommer nogen kontakt til hullet


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Overgang i lampe

Indlæg af nbd »

Tak Carsten, det var egentlig også sådan jeg troede det hang sammen.

Det er iøvrigt tankevækkende hvor lidt saltvandsudstyr, som har jord. Hos mig er det kun køleren, som har tre ben.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overgang i lampe

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
nbd skrev:Det er et rundt stik, med to tykke ben. Så ja - det må være med indbygget jord.

Jeg vil prøve at koble skummeren fra og teste, om der stadig er overgang.

Jeg skal nok passe på, jeg husker godt Charlies beskrivelse https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... ng#p817934" onclick="window.open(this.href);return false;

Et dansk stik med jord har 3 "pinde"

Et tysk har 2 pinde og et hul. men der er ikke jord på hvis der ikke kommer nogen kontakt til hullet
Hvis det skal være helt korrekt er hullet til jord faktisk en fransk ting. Den tyske jord er 2 udvendige sideflader i periferien af stikpproppen.
Længe leve EU. De kan finde ud af at gøre det lovkrav at alle bilproducenter fremover skal udstyre alle biler med en kostbar DAB radio, og standardisere krumning på agurker og den slags. Mere betydende emner som stikpropper og venstrekørsel, tør de ikke røre med en ildtang. De tør dog godt bede DK om ikke at lave handelshindringer mod udenlandske hvidevarer monteret med stikpropper der ikke overfører jordforbindelsen i 99,999% af samtlige stikontakter i DK. Pyt med at 90% af forbrugerne ikke skifter stikproppen inden de tilslutter opvaskemaskinen.
Når HFI/HPFI relæ alligevel ikke falder ud når der kommer overgang på vaskemaskinen, er det lige før jeg mener, at der slet ikke burde være potentialeforskel til jord i forsyningsnettet.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Overgang i lampe

Indlæg af TroJanRds »

Du kan også sætte en ledning mellem lampe og nærmeste radiator


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overgang i lampe

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:
Hvis det skal være helt korrekt er hullet til jord faktisk en fransk ting. Den tyske jord er 2 udvendige sideflader i periferien af stikpproppen.

Det er da rigtigt, husker lige at når vi har været i datterens lejlighed i Paris, har der været en pind der stak ud i stikkontakten


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Overgang i lampe

Indlæg af ole kekkonen »

:biggrin:


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"