"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af JesperBrask »

Hej

Jeg har haft mit akvarie kørende i snart et år nu. Det går generelt fint. Jeg har mest blødkoraller, herunder en del zoaer. For ca en måned siden begyndte de at lukke sig sammen og har ikke været fuldt åbne siden. Jeg har en sandvender som smider noget sand på dem, hvilket kan være et problem.

Jeg overvejer dog også om det er noget med vandværdierne. Jeg tilsætter kun carbonat (for at holde KH ca 8) og calcium (holder ca 420 ppm). Øvrige værdier er fine, dog er iod 0 (resultat af ICP test) og nitrat er 0. Jeg har lige siden start haft meget svært ved at få nitrat op. Kun enkelte gange er det lykkedes at måle over 0.5 ppm. Overvejer nu at dosere iod og nitrat.

Har I erfaring med nitrat dosering? Ved at er råd er at fodre mere, men jeg giver allerede 1 terning frostfodder plus noget flagefodder pr dag. Phosphat holdes nede (0.04 ppm) med Rowa. Alternativ kan jeg også slukke for skummer i nogle perioder, men er så bekymret for iltning af vandet.

Nogen input til zoaer, eller hvordan nitrat hæves?

På forhånd tak.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af ole kekkonen »

Det kan godt være zoanthiderne åbner sig af doseringen fordi de tror de får noget at spise


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Kasper j. »

Du kan også fodre med noritang i stedet så får du også tilført micronæring


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af charlie saltvand »

Zoa’s er ikke glade for jod frit vand. Prøv at kontakt Allan, ham med div zoa tråde, og hør hvad hans nærringsværdier ligger på. Han må have styr på det :GO

Noritang er godt, men smask fuld af Po4. Vær obs på det.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Kasper j. »

I noritang er der 16 gange mere nitrat end fosfat. Det følger redfield forholdet.


Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af JesperBrask »

Lige en opdatering: mine zoaer er langt om længe ved at se bedre ud, selvom alle måske ikke er helt åbne endnu. Jeg ved faktisk ikke hvad der har gjort en forskel, men jeg har 1) tilsat lidt iod så den kommer op på 0.06 ppm; 2) øget flow; 3) har nu kun skummer til at køre om natten (nitrat er dog stadig <0.25 ppm).


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Allan M »

Hvad siger din po4'?


Life is a beach and then you dive.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Tykki »

Jeg forstår ikke alle de deres spørgsmål omkring vandværdier. Jeg har haft ALT for rent vand, vand med lidt phosfat og meget nitrat og omvendt, også har jeg haft nærmest kloakvand ( det er den type vand jeg har nu, hvori mine få acropora står så fint ) . Men fælles for alle de forskellige typer vandværdier er/var, at mine zoaer, og der var mange og de var dyre , stod super flot. Grunden til noget af teksten er i datid er, at det eneste som har kunne få de skide zoaer ud af kurs er fisk. Og jeg har sat en del kejserfisk i baljen, en filfisk, og en Morris idol. Se det kan lukke og dræbe dem bigtime. Ud over det, har jeg aldrig set en eneste af de pisse dyre koraller ikke åbne sig, formere sig og trives. Har i øvrigt også set min palet kirurg guffe lidt i dem. Kik på dine fisk. Hvilke har du osv. Jod er ivrigt noget vi puttede i børnenes sår i 70'erne :biggrin: vh Dan


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev:Jeg forstår ikke alle de deres spørgsmål omkring vandværdier. Jeg har haft ALT for rent vand, vand med lidt phosfat og meget nitrat og omvendt, også har jeg haft nærmest kloakvand ( det er den type vand jeg har nu, hvori mine få acropora står så fint ) . Men fælles for alle de forskellige typer vandværdier er/var, at mine zoaer, og der var mange og de var dyre , stod super flot. Grunden til noget af teksten er i datid er, at det eneste som har kunne få de skide zoaer ud af kurs er fisk. Og jeg har sat en del kejserfisk i baljen, en filfisk, og en Morris idol. Se det kan lukke og dræbe dem bigtime. Ud over det, har jeg aldrig set en eneste af de pisse dyre koraller ikke åbne sig, formere sig og trives. Har i øvrigt også set min palet kirurg guffe lidt i dem. Kik på dine fisk. Hvilke har du osv. Jod er ivrigt noget vi puttede i børnenes sår i 70'erne :biggrin: vh Dan
Du har vel bare haft værdier de trives med. Andre har det ikke. Forstår du så?


Life is a beach and then you dive.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Tykki »



Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Zoaer vil ikke åbne - overvejer nitrat tilsætning

Indlæg af Theil »

Har selv et lidt problemfyldt forhold til zoa’s.
Havde for høj po4 og alger det kunne de ikke lide, så kørte jeg med po4 - i filter, men så kom jeg ned på for lav en po4 som de åbentbart heller ikke kunne lide :)?


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"