"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Åben magnetventil

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Åben magnetventil

Indlæg af Mikas »

Er der nogen der har erfaringer med en magnetventil der har stået åben længere tid?
Jeg har prøvet det en gang før da min CO2 løb tør. Der havde den stået en halv dags tid og da jeg fik CO2 p igen kunne den ikke lukke . Nok fordi den havde været for varm for længe .
Skiftede flasken i går men havde åbenbart ikke fået åbnet ordenligt for flasken så nu har min magnetventil igen stået åben en halv til en hel dag.
Har holdt øje hele dagen og den virker fint men er nervøs for den går i nat fx.
Var jeg bare uheldig sidst eller er der andre der har prøvet det samme ?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
almo_dk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: ons 8. jun 2016 18:02
7
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Vejen

Re: Åben magnetventil

Indlæg af almo_dk »

hvad styre din magnetventil ??


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Åben magnetventil

Indlæg af Mikas »

PH kontroller?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
almo_dk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: ons 8. jun 2016 18:02
7
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Vejen

Re: Åben magnetventil

Indlæg af almo_dk »

er der strøm til ventilen ?? evt tjek med en fatning skruetrækker om den er magnetisk inde i spolen (magnetventil) hvis den er det din boks som åbner den hvis ikke hænger din ventil til co2 :D håber det giver mening


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Åben magnetventil

Indlæg af Mikas »

Nej jeg forstår ikke helt hvad du mener ? :)

Mit spørgsmål gik mest på om andre havde fået ødelagt deres magnet ventil når CO2 flasken var Tom så den bare har stået åben?

Jeg har kun prøvet det en gang før og det gik min gamle magnet ventil.
Den nye virker endnu men jeg er bange for den skulle stå af her i mens jeg sover eller er uopmærksom så den bare lukker CO2 ud ind til jeg opdager det


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
almo_dk
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: ons 8. jun 2016 18:02
7
Postnummer: 6600 Vejen
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Vejen

Re: Åben magnetventil

Indlæg af almo_dk »

:beer: sry misforstod det


Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: Åben magnetventil

Indlæg af Flovesen »

Mikas skrev:Nej jeg forstår ikke helt hvad du mener ? :)

Mit spørgsmål gik mest på om andre havde fået ødelagt deres magnet ventil når CO2 flasken var Tom så den bare har stået åben?

Jeg har kun prøvet det en gang før og det gik min gamle magnet ventil.
Den nye virker endnu men jeg er bange for den skulle stå af her i mens jeg sover eller er uopmærksom så den bare lukker CO2 ud ind til jeg opdager det
Kan du ikke få en ventil der - hvis den fejler, bare lukker for tilførsel, og ikke åbner ? Mener vi har det på maskinen ude på jobbet..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Åben magnetventil

Indlæg af PoulD »

@Flovesen: Gætter på det allerede er en 'nomal-lukket' ventil

@Mikas: Jeg har hverken erfaring med, eller forstand på, kalkreaktorer, men jeg har et par gæt på mulig årsag og et forslag uanset årsagen:

Trykflasker kan med tiden indeholde lidt snavs. Hvis flasken bliver helt tom kan dette snavs måske komme op i ventilen og blokkere den i enten åben eller lukket tilstand. Nok især hvis det er en flaske med stigrør eller hvis du har haft vendt den om.
En anden årsag kunne måske, især hvis der ikke er en envejs ventil efter magnetventilen, være korrosion eller salt.
At ventilen står åben i længere tid bør i hvert fald ikke i sig selv kunne forårsage et problem.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale, at du skiller ventilen helt (stempel ud af cylinder) og tjekker at fjederen er OK og tjekker stempel og cylinder for snavs eller korrosion. Tjek og rens også gummitætning.
Hvis der hverken er snavs eller korrosion, tror jeg du behøver være bekymret for i så fald vil en magnetventil normalt enten virke eller være død - uden gråzoner.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Åben magnetventil

Indlæg af Mikas »

Det er rigtig nok en ventil der er lukket uden strøm.
Sidste gang var min flaske løbet tør for CO2 så den havde stået åben i måske en dags tid. Så der kunne godt være kommet snavs op og sidde i klemme. Den var brand varm efter at have været åben længe så jeg tænkte det var brændt af .
Denne gang var min flaske ikke helt Tom. Der var stadig 20 bar tilbage men valgte at skifte den fordi det snart var weekend og jeg lige havde mulighed for at kører til skafte.
Jeg havde så bare åbenbart ik fået åbnet nok for CO2 flasken så trykket var faldet igen i manometeret så der slet ik var kommet noget CO2 gennem magnetventilen. Så den havde igen stået en dags tid og var blevet brand varm. Så jeg tænkte jo straks på sidste gang der nok var grunden til jeg mistede alle mine sps koraller da jeg færst havde et drop på 1 kh fra 7 til 6 og så derefter stod min magnetventil åben så jeg først opdagede det da jeg havde en kh på 11 .
Nu har jeg igen haft et drop på 1 kh så skulle lige passe at jeg fik lavet samme nummer igen nu hvor det endelig et år efter er begyndt at køre nogenlunde igen.

Jeg tænkte bare der måske var andre der før havde været uopmærksom med deres CO2 flaske så de også havde haft en åben ventil stående i længere tid uden den var kradset af :D bare lige for at få noget ro i hovedet.
Men den virker stadig normalt her til morgen og jeg vil køre ud og købe en ny her til efter middag så jeg ik skal have ondt i maven over om den bliver ved at fungere. Tør ik tage nogen chancer :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Åben magnetventil

Indlæg af PoulD »

Kan godt forstå du ikke tør tage nogen chancer.
Det sagt, bør ventilen altså ikke brænde af selv om den står åben i lang tid, heller ikke selv om den bliver varm. Og hvis den endelig alligevel brænder af, så er det jo den elektriske spole der brænder af og så vil fjederen lukke ventilen.
Hvis ventilen ikke lukker når den er uden strøm (eller brændt af) så må det være fordi den er mekanisk låst (snavs eller korrosion) eller fordi fjederen er knækket.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Åben magnetventil

Indlæg af PeterSo »

Når CO2 trykket forsvinder kan man risikere at vandet løber ind i co2 slangen og saltet sætter sig i ventilen. Tak evt en skrutrækker og slå forsigtigt på den med skaftet så salt løsner og den kommer i gang igen.


Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Åben magnetventil

Indlæg af nbd »

Jeg har også prøveten meget varm ventil da min CO2-flaske var tom. Som Peter skriver kan vandet løbe ind i CO2-slangen og helt ind i flaskens trykregulering - især hvis man har en fødepumpe på. Efter at have haft saltvand i både ventil og trykregulator købte jeg en Dennerle tilbageløbsventil :-)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"