"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Forum for generel snak omkring saltvand.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Jens.k »

Hej Jeg vil gerne have et højer pH uden at tilføre mere kH
min pH er på min 7.6 max 7.9
kH 8.3
Ca 415
Ma 1280
Po4 0.04
No3 0.64
Der bliver tilført No3 + Po4 hver 3 dag overvejer at tilføre hvor 2 dag da de tit går i 0, når jeg måler efter 3 dage

Jeg vil gerne have et pH på 8.5 da jeg ikke rigtig har vækst. dvs. meget lidt vækst
(Jeg har hydro25 Led lys de køre efter et program fra IA. Så det er ikke derfor jeg ingen vækst har.)
Hvad kan jeg gøre for at stige i pH, måske noget jeg kan tilføre mit vand eller tilføre Co2 på en måde uden jeg skal ud at købe et Co2 anlæg?
Jeg køre uden refugium Men venter på et algereaktor. Vil en algereaktor lave et højer Ph?
Nogle der har et godt forslag?
Mvh Jens
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Carsten »

Hvordan tilsætter du Kh/ca??


Der skal bestemt ikke tilsættes noget co2, det for ph til at falde.
Det som måske var sagen for dig, kunne være sådan en "co2 scrubber"

Søg på det her på forum. Den koster ikke så forfærdig mange penge
Brugeravatar
Rasmusk
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: fre 23. jan 2009 22:43
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Rasmusk »

Hvis du har mulighed for at give din skummers luftindtag frisk udeluft via en slange, så bør det kunne give en lidt højere pH. Hos mig buffer det ca. 0,5 pH
Mine 560 l saltvand i Gilleleje: viewtopic.php?f=94&t=70668
Hoigaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 24. jun 2016 07:12
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Hoigaard »

Hvorfor tilføje algereaktor? Så skal du tilføje endnu mere No3 og Po4 da algerne lever af dette.
Vh Dannie.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af charlie saltvand »

Som flere skriver.... Hvor står din skummer placeret og mere vigtigt. Hvor får den luft fra? Hvis den står i et lukket sump rum hvor der er godt fugtigt og ikke meget luft udskiftning, så er det én af de ting du kan lave om på her og nu.

Jeg kan se på min pH hvis der er mange mennesker her i stuen og så også hvis der samtidigt bliver fyret en masse stearinlys af og ikke luftet ud med frisk luft, så falder pH ret meget. Et refugium med lys der køre modsat vil hjælpe lidt ift pH udsving.

Sidste løsning er at sætte sådan en pH scrubber på indsuget af skummeren.

Held og lykke med det ;-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Jens.k »

Hoigaard skrev:Hvorfor tilføje algereaktor? Så skal du tilføje endnu mere No3 og Po4 da algerne lever af dette.
Ja hvorfor en algereaktor. Jo mit akvarie er meget ustabil angår No3 go Po4. Så jeg har svært ved at dosere den helt rigtige mængde No3 Po4. Resultat er at jeg bøvler meget med alge. Jeg skal teste hver gang jeg dosere, 3 gange om ugen skal jeg teste, for at undgå cyano eller brune alge. Med en algereaktor Håber :be: jeg at få en mere stabil No3 og Po4. ( Tror også det vil være lærerigt :smart: at prøve en algereaktor, se fordelene og ulemperne)
Håber mit svar giver mening. :)
Mvh Jens
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Jens.k »

Carsten skrev:Hvordan tilsætter du Kh/ca??


Der skal bestemt ikke tilsættes noget co2, det for ph til at falde.
Det som måske var sagen for dig, kunne være sådan en "co2 scrubber"

Søg på det her på forum. Den koster ikke så forfærdig mange penge
Så er der den med slummeren. Hvor den står.
Her er i nok inde på noget rigtig. :clap: Den står under mit akvarie i et meget tæt skab, med meget lidt plads. I har nok ret, i at min skummer skal have mere frisk luft.
Måske via en Co2 scrubber Som Carsten nævner. Eller en slange ude fra som der bliver fåreslået.
Tak for Hjælpen :GO

ps. Jeg tilsætter Kh/ca via Triton 1 2 3A 3B Har dog lavet vand skift 10L uge til 200 L akvarie. i ca 1 år. Men har i ca. i 3 uger, prøver at lade være med at skifte vand.
Dels for at se og lære hvad der sker. ( Mit Ph er ikke lav Pga. jeg ikke skifter vand længer mit Ph var også lavt før jeg stoppet med at skifte vand) :BA
Med Triton metoden skal der ikke skiftes vand " Triton"
Mvh Jens Tak i er altid til stor hjælp :GO
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af nbd »

Et refugium med alger kan i teorien bidrage til en højere pH. Når algerne belyses, optager de CO2 i forbindelse med fotosyntesen. Når CO2 forbruges, forskubbes ligevægten mod en højere pH. Når lyset slukkes, er der ingen organismer, der optager CO2. De udskiller det og ligevægten forskydes mod en lavere pH. I naturen ser man pH udsving melem dag og nat. Så hvis du belyser refugiet døgnet rundt, og der iøvrigt er god algevækst, vil du få en højere pH - uden tilsætning :-)
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Jens.k »

nbd skrev:Et refugium med alger kan i teorien bidrage til en højere pH. Når algerne belyses, optager de CO2 i forbindelse med fotosyntesen. Når CO2 forbruges, forskubbes ligevægten mod en højere pH. Når lyset slukkes, er der ingen organismer, der optager CO2. De udskiller det og ligevægten forskydes mod en lavere pH. I naturen ser man pH udsving melem dag og nat. Så hvis du belyser refugiet døgnet rundt, og der iøvrigt er god algevækst, vil du få en højere pH - uden tilsætning :-)
Jeg har desvære ikke plads til et refugium. Men ville en algereaktor ikke gøre det samme som et refugium? Der er jo også alge og lys.
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af nbd »

Jens.k skrev:Jeg har desvære ikke plads til et refugium. Men ville en algereaktor ikke gøre det samme som et refugium? Der er jo også alge og lys.
I princippet ja - men det er et spørgsmål om hvor stor biomassen er af de producerede alger. Jeg er ikke klar over, hvor stor produktionen er i en reaktor sammenlignet med et refugium.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Jens.k »

Jeg har nu sat en slange på skumeren, og ud bag ved akvarieskabet, så den trækker luft ind fra stuen. Det har hjulpet, min ph er steget op til 7.86 min max 8 på 2 døgn spænende om den vil stige mere.
Men skal jeg være ærlig, så tror jeg ikke at min skummer er den bedste skummer. Nok mere den mindste og den billiste. Det er nok også problemet.
det var den eneste der kunne stå inde i skabet. Før jeg fjernet bunden, så skabet fik mere volumen.

Men nu da jeg er blevet bidt af en saltvandsfisk, og har fået koral på hjernen. Ja så går jeg og udtænker et nået støre akvarie, end de 200 liter jeg har nu. Alt det vil i nok høre mere om efter sommerferien. Så ny skummer er skrevet på ønske sedlen.
Mvh jens Tak for hjælpen i gode menesker.
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Biotekeren »

Ville sige at hvis din pH ligger på 7.6 er det ved at være så kritisk, at jeg ville anvende kalkwasser indtil du finder en anden løsning uden kH/Ca. Den løfter alligevel pH meget, uden at tilføje en forfærdelig mængde kH/Ca.

Kalkwasser, eller calciumhydroxid, Ca(OH)2, opløses i vandet og hæver pH ved at hydroxid ((OH)2) binder sig til CO2 og danner Bicarbonat, hvilket hæver din kH. Da CO2 bliver fjernet fra vandet ved reaktionen stiger din pH. Dette er da pH er direkte proportional med koncentrationen af opløst CO2 i vandet, mindre CO2 = Højere pH.
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Jens.k »

Biotekeren skrev:Ville sige at hvis din pH ligger på 7.6 er det ved at være så kritisk, at jeg ville anvende kalkwasser indtil du finder en anden løsning uden kH/Ca. Den løfter alligevel pH meget, uden at tilføje en forfærdelig mængde kH/Ca.

Kalkwasser, eller calciumhydroxid, Ca(OH)2, opløses i vandet og hæver pH ved at hydroxid ((OH)2) binder sig til CO2 og danner Bicarbonat, hvilket hæver din kH. Da CO2 bliver fjernet fra vandet ved reaktionen stiger din pH. Dette er da pH er direkte proportional med koncentrationen af opløst CO2 i vandet, mindre CO2 = Højere pH.
Lige nu ligger den på 7.8 og op til 7.96 Efter jeg har truget en slange fra slummeren og ud af skabet
Så Der skal nok gøres et eller andet :smart: Smart
Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Engelquist »

Jens.k skrev:
Biotekeren skrev:Ville sige at hvis din pH ligger på 7.6 er det ved at være så kritisk, at jeg ville anvende kalkwasser indtil du finder en anden løsning uden kH/Ca. Den løfter alligevel pH meget, uden at tilføje en forfærdelig mængde kH/Ca.

Kalkwasser, eller calciumhydroxid, Ca(OH)2, opløses i vandet og hæver pH ved at hydroxid ((OH)2) binder sig til CO2 og danner Bicarbonat, hvilket hæver din kH. Da CO2 bliver fjernet fra vandet ved reaktionen stiger din pH. Dette er da pH er direkte proportional med koncentrationen af opløst CO2 i vandet, mindre CO2 = Højere pH.
Lige nu ligger den på 7.8 og op til 7.96 Efter jeg har truget en slange fra slummeren og ud af skabet
Så Der skal nok gøres et eller andet :smart: Smart
Sæt en co2 scubber på din skummer luftindtag, så stiger din ph og forbliver stabil.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af MMartin »

Hvor kan man købe sådan en co2 scrubber henne?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Engelquist »

Decocean og Deepocean har ATI's CO2 Scrubber.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af MortenL »

Jeg har nu kørt med CO2 scrubber i 2 uger på mit 530liters setup. Jeg købte den lille model fra ATI for at prøve det, den virker super fint og fik sænket min pH ca 0,2, i ca 10 dage, hvorefter den er begyndt at stige igen, da mediet er blevet mættet. Jeg ved godt at den lille scrubber er underkanten til mit setup, men må konkludere at det ikke er en holdbar løsning at bruge CO2 scrubber, da driften er for dyr, både økonomisk og resourcemæssigt.

Jeg kigger derfor på skifte KH væsken i mit Balling ud til Natriumcarbonat, også kører med mange små doseringer, for ikke at få store udsving i pH'en. Alternativt kan det være jeg hopper på kalkwasser.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Engelquist »

Jeg har den store model og ift mediets farveændring ser det ud til at jeg skal skifte medie hver tredje måned, hvilket koster 160,-.
Det er ikke dyrt ift hvad vi ellers bruger af penge på hobbyen.

Men hvis man har et dårligt indeklima med sparsom udluftning, forbruges det selvfølgelig hurtigere...

Min ph ligger på 8.3 til 8.5, hvilket er en stigning på 0.3 ift før scubberen.

Mine sps'er elsker det, hvilket ses på vækst og farver- mit Balling forbrug er næsten fordoblet, så en stabil og højere ph, har en tydelig og gavnlig effekt.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Biotekeren »

Billede

Man kan lave et loop, så mediet forbruges langsommere. Har ikke selv erfaring med det, men skulle forlænge levetiden.
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af PeterSo »

Hej,

Jeg har for en uge siden knyttet ATI´s store CO2 Scubber til luftindtaget på min skummer. Jeg har kalkreaktor og systemet kører fint. Min PH ligger mellem 7,9 og 8,2. Efter tilnytning af nævnte Scubber ændrede den sig straks til 8,1-8,4 hvilket jeg var glad for. Meeeen efter to dage er værdien nu 7,8-8,1 ??

Er der et eller andet helt forkert som jeg gør hører jeg gerne et par input

NB! Slangen er 1m lang, men den burde alligevel kunne trække luften, men tænkte at søge at afkorte den betragteligt

Hilsen

Peter
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af ttkthomsen »

PeterSo skrev:Hej,

Jeg har for en uge siden knyttet ATI´s store CO2 Scubber til luftindtaget på min skummer. Jeg har kalkreaktor og systemet kører fint. Min PH ligger mellem 7,9 og 8,2. Efter tilnytning af nævnte Scubber ændrede den sig straks til 8,1-8,4 hvilket jeg var glad for. Meeeen efter to dage er værdien nu 7,8-8,1 ??

Er der et eller andet helt forkert som jeg gør hører jeg gerne et par input

NB! Slangen er 1m lang, men den burde alligevel kunne trække luften, men tænkte at søge at afkorte den betragteligt

Hilsen

Peter
Hvis det er ligesom min skummer, så ville jeg tjekke indtage på skummeren, altså den plastik dims hvor din luftslange går ud over. Det jeg oplever med kalkreaktor og co2 scrubber er at luftindtaget der sidder i skummer indsnæveres grundet noget der ligner en kalk opbygning (og er hårdt som kalk). Det gør at "hullet" til luftindsugning lige pludselig er halv størrelse af hvad det oprindeligt var. Så når det er renset er der fuld sus i skummeren igen og den kan trækker en masse luft ind. Prøver lige at finde nogle billede på mobilen måske det giver mere mening :beer:
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af ttkthomsen »

Bedste billede jeg lige kan støve op af indsugningen på min skummer. det kan være meget værre end på billede.

Skal lige siger at jeg trækker frisk luft ind ude fra det fri ind i en deltec reaktor fyldt med ati CO2 scrub og derfra videre til skummeren
Vedhæftede filer
EC9209AF-05DC-4939-B804-680392EE20B0.jpeg
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af bima »

@ttkthomsen
Hvor lang en slange vil du tro,at skummeren vil kunne suge sin luft igennem?
Jeg har længe overvejet,at få skummeren til at trække luft fra loftsrummet.
Eller vil den varme luft deroppe om sommeren være et problem?
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af ttkthomsen »

bima skrev:@ttkthomsen
Hvor lang en slange vil du tro,at skummeren vil kunne suge sin luft igennem?
Jeg har længe overvejet,at få skummeren til at trække luft fra loftsrummet.
Eller vil den varme luft deroppe om sommeren være et problem?
jeg ved det ikke. Men det kommer måske an på hvor mange liter luft i timen din skummer suger. Min skummer suger omkring 1200 liter luft i timen (tror jeg det er). Fra ydervæg og til sump er der vel omkring 60 cm, hvor jeg har ført noget gråt pvc rør i lidt større dimmension end slangen der bliver monteret på den. Tanken var, så stort et rør så tæt på indsugningen som muligt, så mest mulig passiv luft selv finder vej. Det er ren lommeuld den teori er bygge på, jeg ved slet ikke om det passer. Der må være nogen her inde med meget mere forstand på det????? Vedr den varme luft på loftet (på vores loft bliver der hjernedødt varmt om sommeren) så tænker jeg at det måske kunne opvarme vande unødvendigt? Men der er næste altid nogle udluftningsriste på sådan en konstruktion, så måske man kunne føre slange/rør derover til?
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af PeterSo »

Hmm - skummer ikke stoppet og masser af sug - så lad os se om det bare er min Skimz, der har en dårlig dag - det sker jo for skummere - rapport følger
Senest rettet af PeterSo man 23. sep 2019 16:59, rettet i alt 1 gang.
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af ttkthomsen »

Så ser mit ud
Vedhæftede filer
8133CD8D-2799-45D7-BF43-F3F7F9B7FC54.jpeg
5A57CBDF-9E1B-42F6-9C1E-92F95310A4C6.jpeg
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af PoulD »

PeterSo skrev:Hej,

Jeg har for en uge siden knyttet ATI´s store CO2 Scubber til luftindtaget på min skummer. Jeg har kalkreaktor og systemet kører fint. Min PH ligger mellem 7,9 og 8,2. Efter tilnytning af nævnte Scubber ændrede den sig straks til 8,1-8,4 hvilket jeg var glad for. Meeeen efter to dage er værdien nu 7,8-8,1 ??

Er der et eller andet helt forkert som jeg gør hører jeg gerne et par input

NB! Slangen er 1m lang, men den burde alligevel kunne trække luften, men tænkte at søge at afkorte den betragteligt

Hilsen

Peter
Dette er blot en løs tanke / inspiration til en måske mulig årsag: Når vandets pH værdi stiger skal der jo tilsættes mere CO2 for at opløse calciumcarbonat eller aragonit. Hvis CO2 tilsætning i din kalkreaktor er styret af en computer vil der måske være blevet skruet lidt op for CO2 tilsætningen og udgangsvandet fra kalkreaktoren vil i så fald indholde mere CO2 end det ville uden CO2 scrubber.
Prisen for at køre med kalkreaktor er nok i nogen grad en lidt lavere pH. Når du så tilslutter en anden reaktor som skal hæve pH, vil de så at sige kæmpe mod hinanden. Det koster både mere i CO2 og mediet i din CO2 srubber vil i så fald også blive hurtigt mættet. Lidt som at køre med varmelegeme og køleenhed på samme tid.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 199
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af Mortenbruun »

Jeg kører med et degasing chamber efter kalkreaktoren, det hæver ph på udgangsvandet og fungerer i nogen grad som filter hvor "støv" fra kalkreaktoren samler sig.

Det er lavet et stykke pvc nedløbsrør med en bundprop (75 kr i jemogfix) næsten fyldt med reaktor medie. I midten står et stykke 20mm rør med huller/hakker i bunden hvor udgangsvandet fra reaktoren kan løbe ud i bunden og løbe ud i toppen hvor jeg har boret til hul et lille stykke 4mm rør så man kan tælle dråber.
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af PeterSo »

Virker igen korrekt efter sluk rens af skummer. Jeg har ca 1,9 m slange fra skummer til skrubber og pH har ikke været under 8,1

Så go for it - det virker
Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Hvordan får jeg et højer pH uden at stige i kH

Indlæg af ttkthomsen »

Efter Mortens instruktion har jeg bygget et degass chamber der rummet små 2 liter medie. Det har på nuværende tidpunkt øget pH værdien på den væske der drypper ud i baljen fra 6,8 til 7,2.

Og tak Morten for hjælpen
Vedhæftede filer
E00995B3-9E8E-43E1-B9C7-16FCD457789F.jpeg
528C94F8-D589-4D6F-AC56-830289A1CCF7.jpeg
7E0E47AA-F2A6-4BB9-A67B-250204F57480.jpeg
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"