"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blå kirug en bølle

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Jeg købte 1 flot blå kirug med gul hale ( sat ned til det 1/2 995-) flot fisk , men den er en tyran overfor gule kirurger . Den er str small og jeg satte en gul kirug fra gl balje over igår og den lille satan var på den med samme og hele tiden også selvom den kun er 1/2 så stor.
Satte spejl op i den ene ende , nope !!!!
Til sidst slukkede jeg lyset og så blev der ro . Regner med at tænde det i eftermiddag , men hvad hvis den starter igen ? Andet man kan gøre ?


dyr200
Reactions:

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af dyr200 »

Det er en xantrurium den lilla kirurg du har sat i, de er samme art, så det bedst er at det er den gule kirurg der kommer i først også den anden bag efter for ellers kan de godt være nogle sataner overfor andre i samme art


bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Så jeg skal faktisk fange den og komme den i igen


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af charlie saltvand »

bmh skrev:Så jeg skal faktisk fange den og komme den i igen
Yes og lad den være i "skammekrogen" nogle dage, hvis muligt...Sump, eller andet sted, ind til den gule har fået etableret sig.
Generelt er den lilla kirurg en SATAN over for andre fisk i almindelighed og andre kirurger i særdelsehed.....


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Twinks »

charlie saltvand skrev:
bmh skrev:Så jeg skal faktisk fange den og komme den i igen
Yes og lad den være i "skammekrogen" nogle dage, hvis muligt...Sump, eller andet sted, ind til den gule har fået etableret sig.
Generelt er den lilla kirurg en SATAN over for andre fisk i almindelighed og andre kirurger i særdelsehed.....
min var blid som et lam, så de kan også være forskellige.

spejle på akvariet udefra kan også hjælpe


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Carsten »

dyr200 skrev:Det er en xantrurium den lilla kirurg du har sat i, de er samme art, så det bedst er at det er den gule kirurg der kommer i først også den anden bag efter for ellers kan de godt være nogle sataner overfor andre i samme art

For at være helt præcis, så er det ikke samme art, men samme familie


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Tykki »

Og for mere præcision , kan man ikke regne med en skid! Jeg har i alt holdt 5 stk af dem over tiden, med forskelligt temperement. Fælles for dem alle , ( personlig holdning ) er at de skal i baljen til sidst. Men det er ikke en garanti for noget som helst. De kan sammenlignes lidt med en pitbull på steroider når de vokser til. Lorte fisk !


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af JJ »

Jeg er meget enig med Tykki!

At få kirurger til at gå sammen er sgu lidt som vinden blæser.

Min xanthurum er ret så rolig!

Da jeg havde en hvidstrubet gående sammen med 4-5 andre kirurger var det ET stort mareridt! Han slog alt ihjel og flere bed af hinanden! Men da jeg fjernede ham så faldt der ro på i baljen!

Siden har det gået fint og jeg har sat flere sammen lidt ad gangen.

Det er altid et sats med kirurger og er faktisk ikke altid nemt at vejlede om...
Hvad der virker for den ene, virker nødvendigvis ikke for den anden!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Hmm jeg må se hvad der sker senere når lyset kommer på , det vil være meget svært at fange , hvis ikke umuligt , hvis den ikke går i fælden . Og har ikke plads i sump


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Twinks »

spejle. den lilla ku nemt opdage den "nye" lilla kirurg der altid svømmer tæt på glasset og så fokusere på ham.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Har spejl i den ene ende , men den havde ikke tid til det . Må se om det hjælper senere ellers ender jeg nok med en død gul kirug desværre


bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Det virkede vidst med lyset , den er mere uvenner med den i spejlet nu , men tak for gode input


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Mikas »

JJ skrev: Da jeg havde en hvidstrubet gående sammen med 4-5 andre kirurger var det ET stort mareridt! Han slog alt ihjel og flere bed af hinanden! Men da jeg fjernede ham så faldt der ro på i baljen!

Det er altid et sats med kirurger og er faktisk ikke altid nemt at vejlede om...
Hvad der virker for den ene, virker nødvendigvis ikke for den anden!
Ja og den hvidbrystet kirurg har slet ik lavet noget ballade hjemme hos mig. Den er from som tykki :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Tykki »

Du milde en vatpik til fisk du holder mikas...... har lige smidt en micro palet i baljen. Eeeeelsker små paletter. Det gør acanthurus Achilles IKKE! Trods det den er 100 gange større har den bidt og skåret den bette fyr op på kryds og tværs. Væk var Hr pallet, altså til i morges da den totaltskadet kikket frem fra stenene. Nu ænser Achilles ham ikke , og den lille fyr har desideret madro og æder som et svin. Den Achilles jeg har er den mest agressive fisk jeg har holdt til dato, og alle andre fisk af alle arter, for før eller siden kærligheden at føle, undtagen den gule kirug. Den er fredet? Det ser vildt ud når den udvælger et offer, eks vis er den ofte pisse gal på en enlig cromis som ikke lader sig fange. Så fiser de ud og ind mellem sten og koraller i en fart man ikke kan beskrive. Hvis den ikke var så smuk , røg den i toilettet fluks. Pisse fisk!


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Twinks »

Tykki skrev:Du milde en vatpik til fisk du holder mikas...... har lige smidt en micro palet i baljen. Eeeeelsker små paletter. Det gør acanthurus Achilles IKKE! Trods det den er 100 gange større har den bidt og skåret den bette fyr op på kryds og tværs. Væk var Hr pallet, altså til i morges da den totaltskadet kikket frem fra stenene. Nu ænser Achilles ham ikke , og den lille fyr har desideret madro og æder som et svin. Den Achilles jeg har er den mest agressive fisk jeg har holdt til dato, og alle andre fisk af alle arter, for før eller siden kærligheden at føle, undtagen den gule kirug. Den er fredet? Det ser vildt ud når den udvælger et offer, eks vis er den ofte pisse gal på en enlig cromis som ikke lader sig fange. Så fiser de ud og ind mellem sten og koraller i en fart man ikke kan beskrive. Hvis den ikke var så smuk , røg den i toilettet fluks. Pisse fisk!
Hos mig var den tilbageholdende og gik med en gul, en lilla, en truncatus, 2klovne, 8 chromis, 1 palet, og lidt andre forskellige fisk. :wc:
Vildt som de kan ændre sig.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Amazonas
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: ons 10. jan 2018 19:46
6
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2010

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Amazonas »

Jeg er færdig med kirurger
De er rene mord maskiner , nok på grund af psykiske problemer


bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Min blå må ha nogle problemer der i bl storhedsvanvid , nu er den igang med min gule kirug , den har fået et lille snit i den ene side . Jeg har ingen chance for at fange den da den ikke går i fælde så jeg krydser fingre og håber den blå bølle får nok, scopas kirurgen rør den ikke , den er for aggressiv for den heldigvis. Nu er så spejlet oppe igen !!!!! Suk


Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Flovesen »

Det var satans..
Har den gået sammen med de andre snart en måned og de kommer stadig ikke overens ?:(


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af Tykki »

Prøv liiiige at tage en slapper! Alle fisk går i fælden før eller siden. Nogen gange skal fælden stå i over 14 dage. Det er bare vigtigt at der kun bliver fodret i fælden. Ro på, det skal nok lykkedes


bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Blå kirug en bølle

Indlæg af bmh »

Jeg må vel bare vente og se om den blå ikke falder lidt ned , den gule har aldrig gået i fælden. Fremtidens fisk må blive store så den ikke tør for den blå er flot ( og dyr) også med tanke på dem den mobber til døde


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"