"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dino/Cyano alger - Mikroskop

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Hej

Nu er jeg ved at være træt af at gætte på hvilke alger (sandsynligvis Dino) der genere mig og mine koraller. Jeg overveje derfor, at købe et mikroskop til ID af Dino alger (eller cyano). Jeg kan også forstå, at der er forskellige kure til de forskellige DINO typer.

https://www.amazon.de/dp/B001NL9UNS?m=A ... RWiqLmIqSA

Nogen der har erfaring med ID og passende mikroskoper ?

Iøvrigt en super interessant tråd om emnet her

https://www.reef2reef.com/threads/dinof ... er.293318/

Vh
Thorbjørn
Senest rettet af T-Horn søn 7. apr 2019 23:30, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af Biotekeren »

Hej,

Så der ikke var nogen der havde svaret, hvad er dit budget på mikroskopet? Arbejdede selv med mikroskoper til ID af mikroalger for noget tid siden da jeg skrev mit bachelor projekt. Oftest har jeg brugt mikroskoper fra Leica, men de kan sagtens blive dyre. Jeg ville anbefale at du købte et brugt mikroskop hvis muligt. Jeg ville ikke købe noget under 2000 kr brugt og 4-5000 kr fra ny. Har oftest selv anvendt mikroskoper fra alt mellem 10.000-25.000kr. Men der er også et alternativ jeg næsten vil anbefale istedet for et standard mikroskop. Du kunne evt. købe et stereo mikroskop, som fungerer lidt anderledes, og har oftest kun ét zoom istedet for 3-4. Dog er de meget billigere. Er også simplere at anvende og ikke så meget der kan gå galt.

Mvh Thorbjørn
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af Biotekeren »

I forlængelse med det sidste, vil jeg dog lige pointere at du nok skal have et zoom som er 40x zoom eller derover, da Dino'er er relativt små, et sted mellem 2-200 um.
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af Holmeren »

Lidt i samme dur, men er her nogen der har prøvet den her N-DOC test fra Triton ?
Som jeg lige kan læse mig frem til skulle den komme med svar på dette nemlig :)

https://www.triton.de/articles/triton-n-doc/" onclick="window.open(this.href);return false;
Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Mange tak for opfølgning. Jeg er helt på udebane mht. mikroskoper og deres anvendelse. Jeg er dog blevet meget inspireret af de muligheder det giver for ordentlig ID på nogle af de trælse algetyper. Her har en omfattende tråd på reef2reef.com (link ovenfor) været meget inspirerende for mig. Nu må vi se om det kan omsættes til praksis.

Jeg har bestilt et mikroskop. Som et hvert andet førstegangs køb, hvor man ikke er klar til at gå hele vejen (eller har nok viden), kan det nemt resultere i skuffelser. Jeg har ikke modtaget det endnu, men vender tilbage med resultaterne af mine mikroskopøvelser. Jeg har bestilt det mikroskop, der er linket til i første indlæg.

Triton N-DOC test ser yderst interessant ud. Man kan læse lidt mere om bruger erfaringer på Tritons facebook side https://www.facebook.com/groups/729738600413073/. Erfaringerne se lidt mikset ud og måske ikke så målrettet til bekæmpelse af et eksisterende Dino problem, men et nyt produkt som bliver spændende at følge (og prøve)
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Håber jeg kan få sådanne billeder til ID med mit mikroskop :-)

[video][/video]

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... g2Rw-pOGQg
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af Biotekeren »

Alright, det lyder spændende. Kom endelig med en opfølgning. Der er forskellige teknikker man kan anvende til at farve molekylerne under mikroskopet, som kan fortælle lidt om hvad deres indhold er. Det kan hjælpe til at lave en ID. Kan evt. finde noget materiale jeg har fra uni til dig hvis det er. Det giver en gennemgang af hvordan du anvender alting. Bor desværre lidt væk, ellers ville jeg gerne have hjulpet mere.

Mvh Thorbjørn
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Super! Mange tak Thorbjørn. Det er jo fantastisk at have adgang til ekspertviden :-) Glæder mig til at få mikroskopet hjem (det skulle komme i dag)- så kan jeg nok også stille nogle lidt mere kvalificerede spm. :-)

Vh
Thorbjørn Horn
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af ole kekkonen »

man kan smadre næringen i bund og de her svin overlvever :G men når man tænker på alt det slim man har i baljen og på slimalger så taler vi ikke lavnæring heller :W det(slimet) er fyldt med nitrogen eller glykoprotein.

sååå hvor er pointe,?,cyano,dino et fedt,behandle dem på samme måde uden at symptom behandle
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af Biotekeren »

Når næringen som testes vises som en lav koncentration kan der stadig være meget næring til rådighed. I somme tilfælde kan det betyde at optagelsen af næring har nået en ligevægt med produktionen af organisk nitrogen.

Selvom man tilføjer en stor mængde næring, tilpasser akvarie floraen sig og det kan betyde at man ender med den store mængde næring omsættes og testkittet viser at man har en lav koncentration hvilket er sandt nok, men det kan dog betyde at nogle former for organismer som er afhængige af disse stoffer kan trives i akvariet, da der er en stabil forsyning. Det bedste er symptom behandle som @Ole Kekkonen nævner.

Dog hvis jeg pointere at det kan være svært at behandle, da det kan være man har nået et stadie hvor ved fx. Dino'er er blevet det største komponent i floraen som omsætter nitrat til frit nitrogen og har udkonkurreret de bakterier der oprindeligt omsatte/optog næringsstofferne.

Min konklusion er, at det er en god nok ide at finde en måde at komme af med dino'erne på, men også se på om man kan nedsætte tilsætningen af næringsstoffer. Jeg er ikke ekspert på emnet når det gælder akvarier, men det er teorien bag det.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af ole kekkonen »

dinoflagellater skulle meget gerne have 2 flageller,umiddelbart skulle id af dinoflagellater være ligetil med et godt instrument men så alligevel ikke,klassificerede dinoflagellater har deres eget rige men hvordan sætter man noget i bås der ændrer udssende og form,amøbiske flagellater,cilliatiske og sporer...

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Hej igen

Vi har fået mikroskop hjem og haft en lille fest med studier af mikro liv. Det er rigtigt sjovt og min yngste datter på 12 år er med på rejsen og kan nærmest ikke slippe mikroskopet igen :-) Der er mange sjove mikro monstre i et lille skrap fra akvariet.

Jeg må sige, at mikroskopet er meget let betjent og med indbygget kamera kommer det nemt op på skærm mv. Nedenunder er et lille videoklip. Jeg vil mene det er Cyano udfra billede sammenligninger fra nettet. Jeg troede egentlig mit problem var Dino, da der er ret stor forskel på udbredelsen aften/morgen.

Høre meget gerne, hvis jeg tager fejl med ID

[video][/video]

https://www.youtube.com/watch?v=XRcpPfv6EZs


I morgen tages der nogle flere tests.

Vh
Thorbjørn
Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af Biotekeren »

Hvilket zoom anvendte du på optagelsen? :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af ole kekkonen »

Det ligner det jo men hvad er det kryb der fiser rundt i starten af videoen,gastrotricha?
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Godt spm. mht. zoom.

Jeg anvender "BRESSER MikrOkular HD camera" på 4X,10X og 40 X. Hvilken faktor kameraet skal regnes med har jeg ikke fundet specifikationer på. Men når jeg sammenligner med 1280 X forstørrelse (40X, 16x øje plus Barlow - uden kamera) virker det som samme zoom.

Dvs. (hvis det holder) er første del af video er med 128, anden del 320 og sidste del med 1280 zoom. Jeg prøver at tage lidt bedre optagelser senere.

Jeg aner ikke navnet på det kryb, der er på billedet.
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Lige en opfølgning på ZOOM (Biotekeren)

Nedenfor er to billeder (det yderste af et flueben :-)

Det første er med 1280 zoom (Object 40X, eyep. 16X samt barlow linse med faktor 2) i alt zoom på 1280X /(billede taget med telefon)
ZOOM1280x.jpg
Det andet med er med object på 40X og direkte på HD camera. Heraf min konklusion, at zoom (Mik_kamera zoom med object på 40X) giver i alt ca. 1200X.
Mik_cam.jpg
Er det tilstrækkeligt til at lave ID på Dino ?

Lige et billede med zoom 320X af flueben (klo)
flue_320X.jpg
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Kort update - Med hjælp fra bl.a. reef2reef.com er ID på mit "slim" problem Cyano.

Har lavet en lille update på video

[video][/video]
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af charlie saltvand »

Genialt. Fin video, og sejt m det mikroskop!

God påske :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af Carsten »

Kan godt lide den sekvens hvor man kan se cyanoen vokse. Hvad er tidsspandet for den sekvens?
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af T-Horn »

Tak!

Hmm- jeg tror ikke det er vækst man kan se, men at cyano ligesom flyder lidt rundt på glasset.... ?

Video er 1:1 realtime.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dino/Cyano alger - Mikroskop

Indlæg af Carsten »

T-Horn skrev:Tak!

Hmm- jeg tror ikke det er vækst man kan se, men at cyano ligesom flyder lidt rundt på glasset.... ?

Video er 1:1 realtime.

Ok, synes bare det så ud som om det var vækst
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"