"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

No3 skal ned nu!

Forum for generel snak omkring saltvand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

Sikkert en god idé at udskifte løbende LS for større diversitet men deeeeet nu med imoprt stop og alt mulig,gad vide om man kan få dem ifra japan istedet?ellers helt detsamme syn som dig peder ang.antibiotika er sku nærmest nervøs efterhånden hvad jeg putter i munden med alt det de pumper i dyrene/maden vi spiser.

Den naturlige måde er simpelhen så fascinerende,som boneman sagde det burde hedde algerev ikke koralrev!og det er nok derfor næringen er 0 på revene algerne optar dem og stadig vrimler der med 10000vis af bitte små fisk over revene.jeg har alt forlænge fokuseret på alger,hvad der spiser hvem osv. At jeg helt har glemt hvordan man gror et par koraller og holde lidt fisk,det var jo det der var den oprindelige plan..læne sig tilbage og Nyde et akvarie istedet for at ligge rode med en masse teknik(indrømmer gerne jeg også er en teknik nørd)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

Og undskyld hvis jeg lige hopper "off topic" med Ole..

Med hensyn til 0 i nitrat. Du vil aldrig få mig til at sige at man ikke kan køre et velnæret smukt akvarium, med NSW værdier. Dvs. nul i nitrat/fosfat (eller umåleligt små værdier, hvilket nok er den rigtige formulering) Det ses få steder at nogen har en balje med 0 der ikke ligner zero - men det er sjældent.
Men jeg vil absolut tale for at holde en lav stabil nitrat værdi alligevel. Det kommer af at en 0 værdi IKKE er udtryk for tilgængelighed.
Se på det på den måde: Har vi en butik i en by med x-antal mennesker, der alle skal bruge en liter mælk om dagen, så kan man ud af en tom hylde i butikken konkludere, at alt man får ind bliver brugt.
Man kan ikke konkludere om det passer nøjagtigt med antal bestilte mælk eftersom 0 værdien kun afspejler et tomt depot. Vi ved at manglen på mælk er et sted mellem 0-100%
Det er svært at gøre sig klog på.

Men hvis butiksejeren nu i stedet begynder at bestille hjem, så der altid lige er 2-5 liter tilbage på hylden. Så ved han at alle får deres mælk.
Han kan nu registrere på antallet der er i overskud, om forbruget stiger eller falder.
Kort sagt, han kan stabilisere systemet uden gætværk.

På det naturlige rev er alt vækst sket på bagrund af udbud af de væsentlige stoffer, så det er stabiliseret omkring hvor meget mælk der er til rådighed helt automatisk. Perfekt udsolgt..

Udsving i udbud af en ion som bakterier bruger som energikilde, svarer jo til at ændre lyset hele tiden i et algerefugium. Tilbagegang i bakterier eller alger, giver jo ligefrem forurening.
Derfor jeg mener 0 er en farlig værdi. Man ved ikke præcis hvad der sker..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

Som PoulD har skrevet flere gange måske ikke i den her sammenhæng

Det er hønen og ægget problematikken..

Jeg prøver ihverfald at gøre tingene i den rigtige rækkefølge også må jeg se hvad det bliver til.alt tar tid

P.s jeg tar ud og jogger nu,stopper her.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

Helt enig. Og jeg er dybt fasineret af Bornemans systemer.

Tror den bedste vinkel på de systemer at at starte helt småt, og selv lade det vokse til med MEGET stabilt udbud. Og ikke som de 99% af os, der er ikke har tålmodigheden til en så naturlig opbygning..
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

Jeg takker for jeres input og er med på hvad I skriver (det meste). Fedt med forum der går SÅ meget op i denne hobby.
Selvfølgelig kunne jeg have skrevet akvariets historie og mange flere detaljer, for at give et bedre billede af hvad årsagen kan være.
Men jeg tager hvad I har skrevet, med videre og ser om jeg kan få positive resultater.
Life is a beach and then you dive.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

:GO
Pederp@borneman havde en helt anden indgangvinkel end de fleste igenom hans forskning og han Brugte koraller til at rense vandet med,startet baljer op med digitata og pavona selvom det var koraller han ikke ville have henad vejen.detsamme med jaubert de folk samlet selv sammen det de skulle bruge ude på revet :happy:
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev::GO
Pederp@borneman havde en helt anden indgangvinkel end de fleste igenom hans forskning og han Brugte koraller til at rense vandet med,startet baljer op med digitata og pavona selvom det var koraller han ikke ville have henad vejen.detsamme med jaubert de folk samlet selv sammen det de skulle bruge ude på revet :happy:
Efter jeg droppede den store balje, har jeg nu et lille wannabe jaubert system kørende i mit gamle 175L refugium. :beer: 2 lps og en balislimer. 400L sump, masser af sand, lidt ls, og ganske få koraller. Et forsøg på lidt mere naturlig ratio af de forskellige ting.. Tilsætter intet. :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af ole kekkonen »

F**ck det lyder proportionelt optimalt må man sige 175l display og 400l sump,jeg håber at se det en dag over en sixpack og pizza!! N og p ration i plankton skulle meget gerne være detsamme som vandet ifølge wiki
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af PederP »

Du skal være velkommen :)
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af NielsChr »

har du alger med lys på i din sump ?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: No3 skal ned nu!

Indlæg af Allan M »

NielsChr skrev:har du alger med lys på i din sump ?
Hvis det er mig du skriver til, så nej.
Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"