"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Retur pumpe og skummer larmer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Ialocin »

Jeg har efter nogle års pause, startet mit saltvandsakvarie op igen, men, både konen og jeg synes at det støjer alt for meget til at vi kan holde ud at høre på det hver dag :BA

Støj kilderne er retur pumpen som er en Eheim compact+ 3000 og skummeren som er en Bubble magus nac7.

Jeg kan ikke huske støj niveauet fra tidligere, så om de altid har larmet sådan kan jeg ikke huske.

Findes der en løsning på problemet, eller skal man investere i nyt?
I så fald hvad kan man få som er lydløst uden at gå for meget ned på effektiviteten? :happy:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Carsten »

Det er jo lidt svært at svare på, om der findes en løsning, når vi ikke ved mere end det du har skrevet. Er det resonans eller er det bare pumperne der larmer?

Et stykke silicone slange fra returen op til rørene, plejer at kunne fjerne en hel del støj. Men ellers så en ny rotor og aksel.

Angående skummeren, så er det igen svært at sige hvad det er der støjer, når du blot skriver at den larmer. Er det indsugningen? Er det resonans?? Eller noget helt andet??
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Ialocin »

Jeg tror en smule støjen fra skummeren er resonans, da den stadig støjer (vil mene fra motoren) hvis jeg løfter den så den ikke er i kontakt med sumpen.
Mht returen, så er den nok den værste støj kilde, den støjer lige meget om jeg løfter den så den ikke er i kontakt med sumpen, dog sidder slangen selvfølgelig stadig på, jeg lagde lige mærke til at slangen imellem retur pumpen og rørene vibrerer en del
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3722
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg ville købe en ny retur pumpe, en jebao dc ell lignende koster ikke meget og de er super effektive :GO

Håber ikke “støjen” holder dig væk :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Carsten »

Ialocin skrev:Jeg tror en smule støjen fra skummeren er resonans, da den stadig støjer (vil mene fra motoren) hvis jeg løfter den så den ikke er i kontakt med sumpen.
Mht returen, så er den nok den værste støj kilde, den støjer lige meget om jeg løfter den så den ikke er i kontakt med sumpen, dog sidder slangen selvfølgelig stadig på, jeg lagde lige mærke til at slangen imellem retur pumpen og rørene vibrerer en del

Så er det enten at pumpe er samlet forkert, eller at akselsen er blevet skæv.

Det ses også at magneten, bliver skæv. Så enten ny pumpe eller ny aksel/rotor.

Kender ikke pumpen andet end af navn. Det kan være at du kan spare noget strøm ved at købe en helt ny

En tilsvarende pumpe, der koster stort set det samme som den du har, og som kun bruger 25 watt
https://decocean.dk/teknik/9278-dc-retu ... -3000.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv at sætte skummeren på nogle stykker silicone slange, så den ikke har kontakt med sumpen
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af NielsChr »

først ville jeg tjekke der ikke er luft i f.eks. pumpens aksel - det kan selv forsvinde efter lidt indkøring...man kan hjælpe det ud ved at rotere pumpen under vand - det hjalp hos mig.
lyden hos mig var klikkende/raslende.
hvis det er en brummen er det noget andet, min skimmer er yderst kritisk med finindstilling og bare lyden af luftboblerne som blandes i vandet er uudholdelig...ved at skrue lidt ned for luft mængden er lyden bedre (men skimmer mindre effektiv)

jeg selv syntes også vores std. ac pumper til cirkulation og retur filter larmede for meget, ihverfald så meget at det ikke var behageligt.

hvis du har sump under akvariet kan du måske lyd isolere skabet sumpen står i..?
det har jeg ikke da det er med indbygget sump bag akvariet.

jeg løste vores (mig og min søn) problem ved at købe nye jebaro DC pumper med wifi styring, de kan programmeres til i løbet af døgnet at køre op/ned i hastighed og forskellige pumpe mønstre.
ved at vælge pumper som var pænt overdimmensionerede kan de nøjes med at køre mellem 25-65% og er derved helt lydløse eller meget støjsvage ved den maks jeg køre (65%).

om aftenen/natten hvor vi gerne vil have lydløs drift køres således mellem 25-35% og om dagen køres mellem 35-65%, mønster og varrighed varriere også - både på retur og på cirkulations pumpen.
resultatet af at de 2 pumper heletiden skifter er at vandflow også hele tiden skifter rundt i akvariet og der ingen døde områder er med stille vand.
2 gange i døgnet hvor støj ikke genere skrues begge pumper godt op så der virkeligt er flow og alt røres rund.

min skimmer er noget billigt bras og bliver nok aldrig lydløs, jeg har planer om at anskaffe en dc model og ligeledes tilslutte via en wifi kontroller som kan styres. pt slukkes den om natten (køre på samme relæ skinne som lyset) - ved ikke om jeg får det gjort da det egentlig køre godt som det er nu.

resultattet er at akvariet er næsten lydløst kl 19 og helt lydløst kl 20:30, dette forsætter indtil lidt over midnat hvor der langsomt skrues lidt op for flow, først kl 9 næste morgen er der godt gang i pumper igen.
omkring middagstid og ca kl 17-18 er der fuldskrald, mens filterpumpen slukker automatisk når det er fordringstid mellem 18-19.


måske du kan bruge det til lidt inspiration til løsnings mulighedder for dig
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Ialocin »

Jeg vil prøve mig frem med jeres løsninger inden jeg køber en ny, men er dc pumper det bedste mht lyden?
Kan i anbefale en bestemt jebao som erstatning for min pumpe?
Og er alle jebao med wifi styring?

Hvor køber i silikone slange? Jeg har pt. Pvc slange 22mm indv. Mål, men synes silikone slange i samme størrelse er pænt dyrt de steder jeg har fundet.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af NielsChr »

hvilken pumpe afhænger vel af hvor stort akvariet er. jeg har 60L DT
dvs et meget lille akvarie.
jeg har valgt rw-8 til cirkulation og dc 2000 til retur/filter - begge pumper er større end hvad man normalt bruger til 60L (hvad jeg ved af)

wifi styring er noget man køber som ekstra option - den hedder aqlink s1 - bemærk at den ikke tilsluttes til din eksisterende wifi, men er selv et wifi punkt (flere pumper deler samme wifi ssid)
det er lidt irriterende da min telefon så lidt tilfældigt fanger min rigtige wifi eller pumpernes wifi...dvs man skal manuelt vælge hvilket wifi punkt som telefonen skal vælge afhængig af om man ønsker internet eller styre pumper.

noget andet er at der ingen sikkerhed er indbygget, så hvem som helst kan i princippet installere appen og styre dine pumper....anyway, de funger fint og stabilt og jeg er sjældent inde og ændre når først det er sat op.
(det er mig bekendt ikke muligt at tage en config backup)

jeg har ingen holding til om der findes andre/bedre produkter - har kun prøvet disse jebao +aqlink (haft dem i snart 1 år)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Carsten »

Ialocin skrev: Hvor køber i silikone slange? Jeg har pt. Pvc slange 22mm indv. Mål, men synes silikone slange i samme størrelse er pænt dyrt de steder jeg har fundet.

Nu er det jo ikke flere meter du skal købe, men måske 30-50 cm

Decocean tager knapt 200 for en meter i 20mm.
https://decocean.dk/byg-selv/8845-silic ... 6-prm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Wiinberg »

Jeg investerede i en Jebao DC-P returpumpe, min er en 3000 l/t. Det er den absolut mest støjsvage pumpe jeg har haft. Og jeg har haft mange, også den Eheim du selv har nu. Selvom den kører på 100%, så kan jeg knap nok høre den hvis jeg sætter hovedet ind i skabet ved vandoverfladen. Kender et par stykker der også har købt DC-P pumper, og det er samme oplevelse.
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Ialocin »

Mit DP er på 160 liter, hvor stor bør pumpen være, hvis den skal køre på et lydløst niveau, eks. 30-50%?
Er der forskel på jebao dc-p og dem i kalder jebao dc?
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af MortenL »

Ialocin skrev:Mit DP er på 160 liter, hvor stor bør pumpen være, hvis den skal køre på et lydløst niveau, eks. 30-50%?
Er der forskel på jebao dc-p og dem i kalder jebao dc?
DC-P kører med en løber/rotor der har en sinus form, dermed vil DC-P'en støje mindre. Jeg har en DCP10000, som kører omkring 70% den kan jeg ikke hører overhovedet når skummer mm kører, den er meget støjsvag, har også et stykke silicone slange mellem pumpe og retur PVC.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af NielsChr »

ja de er relativt støjsvage selv ved 100%, bemærk at de ikke kan skrues ned til under ca. 25%, så går de i stå, men da de er stort set lydløse allerede ved 40% er det ikke noget problem.
på dcs serien kan man mellem 45-100% svagt høre controllerens regulering i motoren - højere hastighed = lyd.
det meste af døgnet køre mine derfor mellem 25-45%
deres nye dcp serie ikke har dette problem - den laver sinus og burde være mere støjsvag (jeg har ikke selv hørt den)
jeg ville helt klart gerne betale ekstra for deres dcp serie.
du behøver kun wifi modul hvis du vil schedulere forskeligt flow i løbet af dagen, der følger en fin controller med hvor du kan justere hastighed i forud deffinerede trin.

som tommelfingere regel skal 160 liter vel cirkuleres 10 gange i timen, dvs retur pumpe skal være ca 1600 l/h. - jeg ville gå efter deres dcp3000 da det så passer med du kan køre mellem 25-45%

dcp4000 tror jeg er for stor.
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Ialocin »

Nu har jeg lige kigget nærmere på den jebaro dc-p på nettet, men jeg blev lidt usikker på det med "sine wave tech.", kører den "bølgende drift" således at den står og svinger op og ned i hastighed, selvom den eksempelvis bliver stillet på 50% eller hvad menes der?
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af NielsChr »

nej den svinger ikke op og ned - i hverfald ikke noget du kan se
det sker ca 100 gange i sekundet....

når man regulere hastighedden på en pumpe kan man gøre det på mange måder
enten analogt ved at skrue op/ned for spændingen eller idag digitalt ved pwm (pulse wide modulation)
her ændres forholdet mellem tændt og slukket så energien passer.
hvis der f.eks. er tændt/slukket med forholdet 50%, så svare det til at motoren får den halve energi i den analoge verden.
typisk sker pwm med en frekvens som er tilpas høj til at vi som bruger motoren ikke bemærker det
det kan have en tendens til at give brum da man typisk bruger en frekvenser i det hørbare område..f.eks. 50-100 hz.
man kan også bruge frekvenser uden for det meneskelige hørbare område, men kan så risikere at miste moment i motoren eller andre uønskede effekter f.eks. mindre energi effektiv.
i stedet for at have disse firkantede pulse hvor der enten er tændt eller slukket
så kan man lave reguleringer hvor det er sinus formede pulser (bløde kurver)
der står ikke præcist hvad de mener med sinus formet, men her er nok stadig tale om en pwm som blot er sinus formet og derfor ikke giver så voldsomme ryk ved tænd/sluk = mindre ryk/brum/lyd.


tænd/sluk sker så hurtigt at vi ikke kan registere det og vil blot oplever at pumpen køre langsommere

under 45% på dcs høres disse slet ikke, over de 45% begynder man at kunne ane det og ved ca 65% syntes jeg det er for meget til at jeg f.eks. vil have motoren i et soveværelse om aftenen...når man skal sove og alt andet er slukket skal der ikke meget lyd til før man kan høre det.
lige omkring sengetid køres mine automatisk ned på 25% og kan absolut slet ikke høres.
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Retur pumpe og skummer larmer

Indlæg af Ialocin »

Tak for en god forklaring :y

Er der nogen som ved om dcp 3000 er en gammel model, de kalder den nemlig selv dcp 3500 på deres hjemmeside?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"