"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

mit cyano helved

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: mit cyano helved

Indlæg af nbd »

Så vidt jeg kan se, gør du alt det rigtige: begrænser fodring, øger saltholdigheden, bruger Rowaphos etc.

Mit bud er, at akvariet stadig er under indkøring, selv om det snart er et år gammelt. Det tager tid at opbygge stabilitet. Stabilitet er bl.a. et spørgsmål om bakteriesammensætning.

Der vil altid være cyano til stede. I nogle akvarier ser man ikke meget til det, men det kan blomstre op ved små forstyrrelser. Jesper ØH fortalte mig engang, at han kunne se hvornår det var tid til at skifte T5-rør fordi han fik cyano.

Jeg oplevede engang, at Anthelia (minder om Xenia) overtog hele akvariet. De sugede nærmest al næring ud af vandet. ALLE alger forsvandt. De kom tilbage da jeg ryddede akvariet for Anthelia. Måske skulle du overveje nogle store blødkoraller til at suge lidt næring ud? Sinularia kunne være et bud - de breder sig ikke på samme måde som Xenia og kenyatræer.


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Flovesen skrev:Trist, håber du snart får løst problemet, hvad med mørklægning af akvariet nogle dage, er det en mulighed ?
Eller alternativt, kunne du komme problemet nærmere, ved feks at sende en vandprøve ind ? tror bla. ATI har dem, hvor de grundigt analyserer og skriver løsnings forslag. Se bla. Engelqvist;s seneste tråd om emnet.
det skal nok lykkes. gi ikke op så let :y min plan er faktisk at få sendt en vand prøve afsted. for at få en lidt mere grundig analyse at vandet.

har opdaget at inde i min skummer er der kommet en del grønne alger. hvilket jeg aldrig at oplevet før. kan det skyldes at skummer er ret ny, har kørt ca 4 uger nu
nbd skrev:Så vidt jeg kan se, gør du alt det rigtige: begrænser fodring, øger saltholdigheden, bruger Rowaphos etc.

Mit bud er, at akvariet stadig er under indkøring, selv om det snart er et år gammelt. Det tager tid at opbygge stabilitet. Stabilitet er bl.a. et spørgsmål om bakteriesammensætning.

Der vil altid være cyano til stede. I nogle akvarier ser man ikke meget til det, men det kan blomstre op ved små forstyrrelser. Jesper ØH fortalte mig engang, at han kunne se hvornår det var tid til at skifte T5-rør fordi han fik cyano.

Jeg oplevede engang, at Anthelia (minder om Xenia) overtog hele akvariet. De sugede nærmest al næring ud af vandet. ALLE alger forsvandt. De kom tilbage da jeg ryddede akvariet for Anthelia. Måske skulle du overveje nogle store blødkoraller til at suge lidt næring ud? Sinularia kunne være et bud - de breder sig ikke på samme måde som Xenia og kenyatræer.
tror også jer er på rette vej med det jeg gør. skal bare huske flere gange lige minde mig om det der med tålmodighed :y :y
det med blødkorallerne kunne også være en bud til at afhjælpe lidt. sammen med algerne i sumpen


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Tror også du er på rette spor, men du er nødt til at få din PO4 længere ned igen. Som flere andre har sagt, kan det frigives fra alger, LS, bundlag, døde fisk, koraller o.a. under de rette omstændigheder. Zooxanthellerne i en Tridacna kan f.eks. også optage en hel del fosfat og når muslingen så dør, og ikke bliver taget op lige med det vuns, frigives det alt sammen jo igen.

Når du har svært ved at komme længere ned end 0,1 kunne det måske også tyde på, at der frigives fosfat fra et eller andet så snart du kommer under niveau. I så fald kan det tage en hel del GFO skift at komme længere ned. Hvis dit GFO er i en reaktor, så prøv lige at måle udgangsvandet. Hvis udgangsvandet måler det samme som vandet i baljen, så optager det ikke mere og skal skiftes med nyt (du behøver dog ikke smide det ud - især ikke når du skifter ved lavere værdier - det kan godt optage mere, hvis PO4 niveauet i baljen igen på et tidspunkt skulle blive højere end da du skiftede det)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Skal også nok få det til at lykkes. Og det har Self ikke hjulpet på problemet at min Tridacna gik til. Og det skete desværre imens jeg ikke har været hjemme
Så den har sikket bidraget godt til næringen igen.

Og når alt kommer til alt. Så er min største fjende nok min til tider manglende tålmodighed :hehe:


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Endelig ser det ud til jeg kom godt under de magiske 0,1
Aftens målinger siger 0,05 :K men så prøvede jeg at måle udgangs vandet fra reaktoren, og den siger så 0,08
Men kan det godt passe at rowa,en allerede er mættet efter kun 3 dage siden sidste skift af det?

For er det tilfældet. Så er det da derfor jeg ikke kan få det ned, da jeg har kørt ca 4 uger imellem hvert skift


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Glemte lige at nævne at jeg køre med ca 100g rowa ad gangen


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Hvad er det for en Hanna du måler med? Hvis det er en HI713 er målenøjagtigheden +/-0,04 mg/l +/-4%. Med andre ord kan udlæsningen svinge f.eks. mellem 0,01 og 0,09 eller mellem 0,05 og 0,13 på samme prøve.

Kapaciteten / den mængde PO4 GFO kan optage bliver mindre og mindre jo lavere niveauet er. Rowa skriver 100 mg Rowaphos kan optage 3 ppm PO4 fra 400L vand. Det kan det formentlig også - men kun hvis fosfat niveauet i baljen er sindssygt højt. Ved et normalt PO4 niveau kan det nok højest optage 0,3 ppm.
Senest rettet af PoulD fre 12. apr 2019 20:58, rettet i alt 2 gange.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Det er en 713 jeg bruger. Har bare aldrig oplevet større udsving end +-0,01 det er kun hvis jeg ikke har fået gjort glassene ordentlig rene der har været større udsving.
Og tager også altid 3 test af samme vand hver gang, og tage gennemsnit af de 3 tal.

Men min viden til de instrumenter er ikke stor nok til at kunne påstår eller argumentere for at det ikke kan være den unøjagtighed jeg oplever.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Beowulf skrev:Det er en 713 jeg bruger. Har bare aldrig oplevet større udsving end +-0,01 det er kun hvis jeg ikke har fået gjort glassene ordentlig rene der har været større udsving.
Og tager også altid 3 test af samme vand hver gang, og tage gennemsnit af de 3 tal.

Men min viden til de instrumenter er ikke stor nok til at kunne påstår eller argumentere for at det ikke kan være den unøjagtighed jeg oplever.
Det er (næsten) totalt umuligt, at PO4 i udgangen fra reaktoren kan være højere end i baljen. Det kan kun skyldes målefejl / måleunøjagtighed.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Okay. Hvis vi antager det er en måle unøjagtighed. Kan mit rowa så godt være mættet efter 3 dage med ca 100g i reaktor til 460l vand og havde en måling på 0,1 for 3 dage siden.
Kan nemlig ikke finde nogen steder om hvor hurtigt rowa optager po4.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Bestemt ikke umuligt at du allerede har mættet de 100 gram. Hvad siger den sidste måling af po4


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Beowulf skrev:Okay. Hvis vi antager det er en måle unøjagtighed. Kan mit rowa så godt være mættet efter 3 dage med ca 100g i reaktor til 460l vand og havde en måling på 0,1 for 3 dage siden.
Kan nemlig ikke finde nogen steder om hvor hurtigt rowa optager po4.
Uenig med Carsten. Med mindre der i løbet af de 3 dage er tilført store mængder PO4 til tanken, vil jeg mene det er helt utænkeligt.
Jeg tilføjede lidt om kapaciteten i mit tidligere indlæg, men fik krydset dit indlæg, så jeg ved ikke om du så det. Som sagt kan det ikke optage ligeså meget ved lave niveauer, men dog alligevel langt mere end det du har / havde i baljen.

Her er lidt mere detaljeret info (PDF dokument), omend det hele måske ikke er lige tilgængeligt: http://kortlink.dk/theaquariumsolution/xna5" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Carsten skrev:Bestemt ikke umuligt at du allerede har mættet de 100 gram. Hvad siger den sidste måling af po4
Målte 0.1 for 3 dage siden. Og der skulle ikke være tilføjet noget til baljen
Ud over det er evt er u den smugle foder fiske får.
PoulD skrev:
Beowulf skrev:Okay. Hvis vi antager det er en måle unøjagtighed. Kan mit rowa så godt være mættet efter 3 dage med ca 100g i reaktor til 460l vand og havde en måling på 0,1 for 3 dage siden.
Kan nemlig ikke finde nogen steder om hvor hurtigt rowa optager po4.
Uenig med Carsten. Med mindre der i løbet af de 3 dage er tilført store mængder PO4 til tanken, vil jeg mene det er helt utænkeligt.
Jeg tilføjede lidt om kapaciteten i mit tidligere indlæg, men fik krydset dit indlæg, så jeg ved ikke om du så det. Som sagt kan det ikke optage ligeså meget ved lave niveauer, men dog alligevel langt mere end det du har / havde i baljen.

Her er lidt mere detaljeret info (PDF dokument), omend det hele måske ikke er lige tilgængeligt: http://kortlink.dk/theaquariumsolution/xna5" onclick="window.open(this.href);return false;
Af en eller anden grund fik jeg læs det første i dit indlæg :hehe:
Det er let nu :hehe: og tak for linket. Der er lidt løse stof
Og så tror jeg lige jeg tager en test igen i morgen. Bare for at være sikker.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Du svarer ikke på spørgsmålet. Hvad måler du efter de 3 dage. Og der kan sive meget po4 ud af sand og sten.


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Åhh. Fik skrevet målingen fra 3 dage siden. Sidste måling her 3 dage efter. Er den på 0,05 i baljen.
Og ja der har helt sikkert kommet meget po4 fra sten, sand og lign. Da det har været et længere problem med po4.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Tog lige nogen nye målinger i dag.
Bajlen siger 0,04 så det er ca samme resultat som i går.
Og udgangsvand fra reaktor siger 0,09 hvilket også er ca det samme som i går. Så må konkludere at enten kan rowa lægge noget af den optaget po4 når det er i den lave ende. Ellers skal det igen være at rowa må være mættet og at de udsving er måle unøjagtighed. Måler altid det samme vand 3 gange og tager gennemsnit af det.
Har skiftet rowa idag, bare for at være sikker. Og nu er reaktor udgang lige pt på 0.00. Så noget godt er der d kommet ud af det :K :K


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Rowaphos kan lække PO4 men KUN hvis PO4 på anden vis er bragt længere ned end balance niveauet. Så med mindre du samtidig bruger f.eks. lanthanum chloride (eller skifter en meget stor mængde vand) eller lign. vil Rowaphos aldrig kunne lække. Det er 100% sikkert.

En mulig forklaring kunne måske være, at der er så meget vandgennemstrømning i din reaktor, at dit GFO slides og danner fint støv, som kommer ud af reaktor udgangen. Da sådant støv kommer fra overfladen af granulatet vil der være bundet en del PO4 i det. Da det jo ikke er opløst fosfat skal det slet ikke måles med, men hvis det er meget fint kan det tage timer inden det bundfælder og hvis noget af det er i vandsøjlen vil det medføre en fejlmåling.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

PoulD skrev:Rowaphos kan lække PO4 men KUN hvis PO4 på anden vis er bragt længere ned end balance niveauet. Så med mindre du samtidig bruger f.eks. lanthanum chloride (eller skifter en meget stor mængde vand) eller lign. vil Rowaphos aldrig kunne lække. Det er 100% sikkert.

En mulig forklaring kunne måske være, at der er så meget vandgennemstrømning i din reaktor, at dit GFO slides og danner fint støv, som kommer ud af reaktor udgangen. Da sådant støv kommer fra overfladen af granulatet vil der være bundet en del PO4 i det. Da det jo ikke er opløst fosfat skal det slet ikke måles med, men hvis det er meget fint kan det tage timer inden det bundfælder og hvis noget af det er i vandsøjlen vil det medføre en fejlmåling.
Okay. Så burde det ikke lække, for bruger kun rowa. Og laver lige for tiden kun små vandskift , for at suge det cyano op der dannes. Så ca 20l i ugen
Om det slides og der kommer små partikler ud. Kan jeg ikke sige. Men har kun en 400L/h pumpe på reaktor, og det står kun lige og danser inden i.
Men så længe jeg får det den af. Så er jeg godt tilfreds :y
Så ski med om der skal bruge lidt ekstra rowa på det. :f3:
Senest rettet af Beowulf lør 13. apr 2019 17:46, rettet i alt 1 gang.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

:GO


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Wuhuu.
Det er sku længe siden jeg har set disse tal på min po4 måling af baljen :y :y :y
Så nu skal der lige støvsuges lidt i bajlen så det sidste cyano forhåbeligt forsvinder, og den po4 som sikkert er bundet der til. Og så mangler der kun at få no3 længere ned. Er pt på 4-5 stykker
Vedhæftede filer
20190414_135436.jpg


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Nogen der kan fortælle om dette produkt kan være årsagen til meget po4.
For hvis jeg ikke køre med meget rowa(150-200g) og skifter mindst hver 2-3 uger. Så kan jeg ikke holde mit po4 nede. Og da jeg kun fodre med pullert i så lidt omfang J så mine kiruger stadig er i ordentlig foder stand. Og ikke har mistet nogen fisk i lang tid nu. Så er min mistanke om dette produkt kan være årsagen. Da der ikke tilføjes andet ud over ro vand og Balling væsker.
Har også stadig en del cyano som jævnligt suges op.
Vedhæftede filer
20190524_095606.jpg


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Brugte det for MANGE år siden, og mener ikke at jeg oplevede nogle problemer med alger/cyano. Men det kan der jo have været andre årsager til.
Og det er så mange år siden, at Rowaphos og tilsvarende ikke rigtigt var på banen endnu


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Carsten skrev:Brugte det for MANGE år siden, og mener ikke at jeg oplevede nogle problemer med alger/cyano. Men det kan der jo have været andre årsager til.
Og det er så mange år siden, at Rowaphos og tilsvarende ikke rigtigt var på banen endnu
Så er det jo nok ikke årsagen.
Og f. Skulle stå i det, at man kæmper en kamp med at komme af med po4. Og man så næsten daglig selv hældte po4 i vandet :K


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Beowulf skrev:
Carsten skrev:Brugte det for MANGE år siden, og mener ikke at jeg oplevede nogle problemer med alger/cyano. Men det kan der jo have været andre årsager til.
Og det er så mange år siden, at Rowaphos og tilsvarende ikke rigtigt var på banen endnu
Så er det jo nok ikke årsagen.
Og f. Skulle stå i det, at man kæmper en kamp med at komme af med po4. Og man så næsten daglig selv hældte po4 i vandet :K

Ja, det er jo kampen mod vindmøllerne om igen.

Kan du ikke prøve at nedsætte mængden af foder og evt. stoppe med det i nogle uger og se om det ændrer noget.

Evt tage en prøve og lave en po4 test.


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Jo næste skridt må være at prøve mindre foder. Nu er alle.mine fisk også fri for pletter og kommet i godt foder stand.
Så de burde være robuste og klar til det før en tid


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Jeg ved ikke hvad det indholder men jeg tror roligt du kan regne med at det, ligesom alt andet foder, indholder organisk bundet fosfat som, hvis det ikke bliver spist og optaget af koraller eller andre dyr, vil blive nedbrudt til uorganisk PO4.
Det er jo præcis som du siger, vi hælder dagligt en masse næring i baljen, og kæmper samtidig for at eksportere opløst næring vha. skummer, biologisk filter, rowaphos o.a. Det kan ikke være anderledes med mindre man etablerer et hermetisk lukket økosystem (med vildt meget vand eller med få dyr)

Udfordringen med koralfoder er måske, at nogle koraldyr næsten er mere prætentiøse end Laila. Størrelsen er helt afgørende. Hvis ikke størrelsen behager dem er indgangen lukket.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Kampen der ingen ende vil ta :G :G :G
Nu begynder godt nok at blive lidt frustrerende.
Er lige kommet hjem efter 14 dages arbejde. Og nu ser det sådan ud igen.
Inden jeg tog afsted blev der støvsuget og skiftet vand.
Værdier var. No3 4 kh 8,3 ca 450 po4 0.0 ifølge Hannah.
Skiftede rowa 150g. For at være sikker på at det ikke blev mættet imens jeg var væk. Men det er ud til det alligevel er
Og nu er næsten hele akvariet dækket af cyano igen :G :G
Min fungia ser ikke ud til at kan lide vandet pt. Og po4 er igen oppe på 0,1
Vedhæftede filer
20190619_111616.jpg
20190619_111624.jpg


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: mit cyano helved

Indlæg af ole kekkonen »

hmm,der burde ikke være kronisk ved brug af rowa


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: mit cyano helved

Indlæg af nbd »

Hvor høj er din temperatur? I mit eget akvarium kan jeg se tendens til cyano når temperaturen er over 30 grader. Jeg har ikke set dén sammenhæng beskrevet i litteraturen, men som biolog vil jeg ikke udelukke en effekt. Forskellige organismer har forskellige livskrav, og en temperaturforøgelse kan ændre forholdet mellem forskellige mikroorganismer.


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Den holder sig normalt på de 26.5 ca. Lige pt er den på 27 som er det højeste ind til videre denne sommer


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"