"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

mit cyano helved

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Hvor høj er din temperatur? I mit eget akvarium kan jeg se tendens til cyano når temperaturen er over 30 grader. Jeg har ikke set dén sammenhæng beskrevet i litteraturen, men som biolog vil jeg ikke udelukke en effekt. Forskellige organismer har forskellige livskrav, og en temperaturforøgelse kan ændre forholdet mellem forskellige mikroorganismer.

Jeg har selv oplevet lige det problem tidligere.

Havde 2 fragment akvarier koblet til hovedakvariet.

I hoved akvariet var der ikke skyggen af cyano, men det var der så til gengæld i fragment akvarierne.

Belysningen over fragment akvarierne var på 150 w. Og da jeg skiftede HQI ud med T5, så forsvandt cyanoen igen.

Og temperaturen i akvarierne faldt et par grader. Tvivleren vil så spørge hvordan kan der være forskel i temperaturen i akvarierne.
Dertil kan jeg kun sige kiks, aner det ikke men det var der. Muligvis kunne det have været klaret med større gennemstrømning, men det var ikke muligt pga. rørene


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Beowulf skrev:Den holder sig normalt på de 26.5 ca. Lige pt er den på 27 som er det højeste ind til videre denne sommer


Ved ikke om det har været oppe tidligere i tråden, men hvilket lys har du over??


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Carsten skrev:
Beowulf skrev:Den holder sig normalt på de 26.5 ca. Lige pt er den på 27 som er det højeste ind til videre denne sommer


Ved ikke om det har været oppe tidligere i tråden, men hvilket lys har du over??
Det kan jeg faktisk ikke huske om det har været.
Men ja har selv tænkt om det måske er der den er gal.
Køre med pacifik sun matris 2x100w tror nokbdet er sådan den hedder. Den har en del år på bagen. Men har ikke været brugt en del år.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Beowulf skrev:
Carsten skrev:
Beowulf skrev:Den holder sig normalt på de 26.5 ca. Lige pt er den på 27 som er det højeste ind til videre denne sommer


Ved ikke om det har været oppe tidligere i tråden, men hvilket lys har du over??
Det kan jeg faktisk ikke huske om det har været.
Men ja har selv tænkt om det måske er der den er gal.
Køre med pacifik sun matris 2x100w tror nokbdet er sådan den hedder. Den har en del år på bagen. Men har ikke været brugt en del år.
HQI eller LED?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: mit cyano helved

Indlæg af charlie saltvand »

Beowulf skrev:
Carsten skrev:
Beowulf skrev:Den holder sig normalt på de 26.5 ca. Lige pt er den på 27 som er det højeste ind til videre denne sommer


Ved ikke om det har været oppe tidligere i tråden, men hvilket lys har du over??
Det kan jeg faktisk ikke huske om det har været.
Men ja har selv tænkt om det måske er der den er gal.
Køre med pacifik sun matris 2x100w tror nokbdet er sådan den hedder. Den har en del år på bagen. Men har ikke været brugt en del år.
Du skal til at overveje en ny lyskilde. Jeg har haft en på 2X75 w, de er sgu blevet for gamle de dioder der sidder i den. Jeg kørte bl.a. “Bali” programmet, som skulle give mere blåt lys... Men både de “varm hvide” og de “kold hvide” dioder, syntes jeg gav et lidt tis gult spektrum og intensiteten af lyset var heller ikke den bedste.
Ny lampe NU.
Du skriver at du målte No3 til 3.0 og Po4 til 0..... Det er heller ikke optimalt ift cyano.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Kan du ikke prøve at låne noget lampe værk fra en anden??


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

charlie saltvand skrev:
Beowulf skrev:
Carsten skrev:
Beowulf skrev:Den holder sig normalt på de 26.5 ca. Lige pt er den på 27 som er det højeste ind til videre denne sommer


Ved ikke om det har været oppe tidligere i tråden, men hvilket lys har du over??
Det kan jeg faktisk ikke huske om det har været.
Men ja har selv tænkt om det måske er der den er gal.
Køre med pacifik sun matris 2x100w tror nokbdet er sådan den hedder. Den har en del år på bagen. Men har ikke været brugt en del år.
Du skal til at overveje en ny lyskilde. Jeg har haft en på 2X75 w, de er sgu blevet for gamle de dioder der sidder i den. Jeg kørte bl.a. “Bali” programmet, som skulle give mere blåt lys... Men både de “varm hvide” og de “kold hvide” dioder, syntes jeg gav et lidt tis gult spektrum og intensiteten af lyset var heller ikke den bedste.
Ny lampe NU.
Du skriver at du målte No3 til 3.0 og Po4 til 0..... Det er heller ikke optimalt ift cyano.
Har tænkt det måske kunne være lampen. Men rent time mæssigt. Så har den ikke kørt ret længe. Da jeg købte lampe. Kørte den ca 8mdr. Og så lukkede jeg ned og så har den dog langt nogen år. Hvor den så igen er koblet til. Så sammen lagt har den kørt ca 2 år i alt.
Og nej mine værdier er ikke optimale. Men no3 vil bare ikke ned fra de 4. Og po4 kan kun holdes nede hvis jeg næsten rigeligt skifter 100g rowa.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Carsten skrev:Kan du ikke prøve at låne noget lampe værk fra en anden??
Har desværre ikke nogen i min omgangskreds der har saltvand


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Beowulf skrev:
Carsten skrev:Kan du ikke prøve at låne noget lampe værk fra en anden??
Har desværre ikke nogen i min omgangskreds der har saltvand


Så prøv da at slå det op her å forum, at du søger noget nyt lys til en prøve

Der er sandsynligtvis nogle der ligger inde med en lampe eller 2 som de ikke bruger lige nu


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Carsten skrev:
Beowulf skrev:
Carsten skrev:Kan du ikke prøve at låne noget lampe værk fra en anden??
Har desværre ikke nogen i min omgangskreds der har saltvand


Så prøv da at slå det op her å forum, at du søger noget nyt lys til en prøve

Der er sandsynligtvis nogle der ligger inde med en lampe eller 2 som de ikke bruger lige nu
Ja det er Self en mulighed at prøve.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Enten det, eller du lukker foder bøtten inde når du tager af sted igen. Fiskene skal nok klare 14 dage uden foder


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Jeg vil ikke afvise, at gamle T5 rør kan tænkes at favoriserer cyano, men jeg kan ikke se hvordan det samme skulle kunne være tilfældet med LED. LED begynder mig bekendt ikke at udstråle et helt andet spektrum.

Uanset hvad, er det i hvert fald næppe hverken lyset eller temperaturen der får din PO4 til at svinge så voldsomt som fra 0 til 0,1 på kun 2 uger, på trods af du endda har helt frisk rowa på. Der må utvivlsom blive tilført en del PO4 et eller andet sted fra (og det er med sikkerhed ikke fra din Rowa. Uanset hvor mættet det måtte være, vil det ikke øge PO4 indholdet i baljen). Al den PO4 må formentlig enten komme fra dine LS, dit bundlag, detritus eller blive tilført via foder.

Jeg ville ikke være bekymret over en NO3 på 4, tværtimod. Hvis PO4 favoriserer cyano over andet, så er det fordi der er mangel på N, og N findes jo bl.a i NO3.

Tror det er svært at sige med sikkerhed hvad der er årsagen til dit cyano, men jeg tror sandsynligheden for, at det hænger sammen med svingningerne du har i PO4 er ret høj. Uden helt at udelukke andre årsager, ville jeg i hvert fald starte der. Finde ud af hvor i alverden al den PO4 kommer fra og få lukket for kilden.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: mit cyano helved

Indlæg af kenneth145 »

Ned med temperatur op med mg. Gerne 1450-1500


Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Mg er oppe i den felt ca. Og lige temp, bliver lidt svært at holde nede i denne tid :f2:
Og lige pt ser der nogen lunde ud.
Efter rowa skift og støvsugning af bunden. Så er po4 pt gået på ca 0.0 og svagt stigende. Der er stadig cyano rundt omkring, men ikke så slemt ø.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: mit cyano helved

Indlæg af Jens.k »

Så længe du har cyan kan du ikke regne med din Po4 er 0. Cyano æder alt din Po4
Ned med temp 24º mere flow i vandet, cyan hader meget flow.
stil dine pumper i akvariet så du ikke har dødt vand, der hvor der er cyano
Jeg har selv haft cyano. Og nu der hvor mit flow er dårlig, det er der jeg kan se cyano når det begynder igen.
Måske er det dine lamper, der er for dårlig. Jeg ved det ikke men du kan prøve at sette lamperne højer op og se hvad der sker eller skru ned for lyset. Da jeg havde cyano skruede jeg ned for mit lys. Må indrømme at jeg ikke ved om det var med til at hjælp. Men nu da du er inde på at det kan være dit lys så prøv det.
Du kan også sende en vand prøve ind så du får testet dit vand for alt, og så tage udgangs punkt i det. Jeg bruger Triton lab. Der er også andre test laboratorier du kan bruge


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: mit cyano helved

Indlæg af Jens.k »

Det her produkt er rigtig godt hvis man har cyan i det hele taget er det et rigtig godt produkt til koraller, sten der trænger til at få et løft. Det er uden kemi et rent natur produkt.
Det kan hentes hjem fra England.
Life Rock Enhance og Reef Enhance
Jeg syntes det er vær at undersøge for dem der bøvler med cyan og andre alge problemer.
jeg kan varmt anbefale at prøve det. det giver virkelig et bust til koral farverne og gør vandet krystal klar.
alt kommer bare til at se sundere ud og de fæle alger forsvinder.
Men undersøg selv.
Jeg skal snart bestille hjem igen, hvis der er nogen der vil prøve det så giv mig et skrig.
Er der forhandler her i danmark der vil forhandle Life Rock Enhance og Reef Enhance så kan jeg give jer min englske kontakt. De sender allerede til Norge
Vedhæftede filer
DSC9296.jpg
DSC9295.jpg


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Så er der endeligt kommet den rigtige fremgang i cyano Helved. For ca 4 uger siden skiftede jeg rowa. Målte 0.1 po4. Sugede bunden og sten for det cyano jeg kunne se.
Og som altid røg po4 ned på 0.0 målt med Hannah.
Og siden da. Er der ikke kommet mere cyano :y
Og den smugle der ikke blev suget op er også forsvundet med tiden. :K :K

Og nu er jeg kommet hjem fra de 14 dage på arbejde.
Og stadig ikke noget syn af cyano. Dog lidt po4 i vandet. 0.08(Så lige et skift af rowa er på sin plads) så det ser ud til at jeg endeligt har fået krammet på den skide cyano :y :K :beer:


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Det lyder godt, at du endeligt er kommet over det.
Men 0,00 i po4, er ikke ønskværdigt. Hellere 0,03


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Ja det er lækkert det endelig er væk.
Nej går heller ikke efter 0.0 men har kørt hårdt med rowa fir at komme cyanoen til livs. Så nu skal jeg til at finde ud af hvor meget rowa jeg skal køre med for at holde det på et fornuftigt niveau.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: mit cyano helved

Indlæg af Engelquist »

Hvordan står det til med cyanoen- er den stadig under kontrol?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Det er stadig helt som det skal være. Har ikke målbart po4 men min Hanna tester. Men kan se på mine icp prøver at der lidt. (0.015 i snit ca)
tror der snart er 3 mdr siden jeg sidst skiftede rowa. Har lidt cyano der kommer og går. Men ikke noget der genere noget i bajlen.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: mit cyano helved

Indlæg af CasperRothA »

Beowulf skrev:Det er stadig helt som det skal være. Har ikke målbart po4 men min Hanna tester. Men kan se på mine icp prøver at der lidt. (0.015 i snit ca)
tror der snart er 3 mdr siden jeg sidst skiftede rowa. Har lidt cyano der kommer og går. Men ikke noget der genere noget i bajlen.
Lækkert, døjer selv med cyano i ny og næ, kan se det er en ret lang tråd, hvad var den bedste endeløsning for dig? :)


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

CasperRothA skrev:
Beowulf skrev:Det er stadig helt som det skal være. Har ikke målbart po4 men min Hanna tester. Men kan se på mine icp prøver at der lidt. (0.015 i snit ca)
tror der snart er 3 mdr siden jeg sidst skiftede rowa. Har lidt cyano der kommer og går. Men ikke noget der genere noget i bajlen.
Lækkert, døjer selv med cyano i ny og næ, kan se det er en ret lang tråd, hvad var den bedste endeløsning for dig? :)
Syntes ikke rigtig jeg fandt nogen form for super løsning på problemet.

Men tror at løsningen var: fast forbrug af rowa. Brugte ca 100ml pr md.
Og så sugede jeg jævnligt alt det cyano jeg kunne..
Og der var flere gange hvor jeg troede det var over. Men efter lidt tid kom det så igen :G :G

Men med tiden er det da heldigvis aftaget, til næsten ingen ting.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: mit cyano helved

Indlæg af Jens.k »

Hej Beowulf
Hvis jeg havde dit problem ville jeg prøve at tilset nogle nye bakterie fra brightwell micro bacteria 7 eller Vibrant Liquid Cleaner Marine så dosere for at bibeholde en god bakterie bestand. jeg tror du mangler nogle bakterie i dit vand. Tror ikke du har den helt rigtige bakteriesamensætning så de kan nedkæmpe den cyano bakterie du har. Det er det jeg tænker.
Brightwell micro bacteria 7 Hvis det ikke virker efter 4 måneder så vil jeg prøve Vibrant.
Vibrant er til at bekæmpe alge opblomstring. Men det kunde jo være det tog dit cyano.
https://www.brightwellaquatics.com/prod ... acter7.php" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.uwcmn.com/vibrant-liquid-aquarium-cleaner" onclick="window.open(this.href);return false;


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: mit cyano helved

Indlæg af Jens.k »

Se denne video

https://www.bulkreefsupply.com/video/vi ... ano-clean/" onclick="window.open(this.href);return false;


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Jens.k skrev:Hej Beowulf
Hvis jeg havde dit problem ville jeg prøve at tilset nogle nye bakterie fra brightwell micro bacteria 7 eller Vibrant Liquid Cleaner Marine så dosere for at bibeholde en god bakterie bestand. jeg tror du mangler nogle bakterie i dit vand. Tror ikke du har den helt rigtige bakteriesamensætning så de kan nedkæmpe den cyano bakterie du har. Det er det jeg tænker.
Brightwell micro bacteria 7 Hvis det ikke virker efter 4 måneder så vil jeg prøve Vibrant.
Vibrant er til at bekæmpe alge opblomstring. Men det kunde jo være det tog dit cyano.
https://www.brightwellaquatics.com/prod ... acter7.php" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.uwcmn.com/vibrant-liquid-aquarium-cleaner" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja det kan være en mulighed.
Men som det ser ud nu. Så tror jeg ikke der er den store ubalance i det. For den lille smugle cyano der kommer og gå. Er meget småt. Og ikke næsten kun så bunden.
Så. Så længe det ikke er værre end dette. Så får det lov at køre som det er.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"