"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

mit cyano helved

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Er igen nød til at spørger jer til råds.
som ses på billederne så døjer jeg stadig en del med cyano.
ca august ca. fik jeg fisk i baljen over lidt tid. 2 klovne 1 kirug og 5 demsel.
og i starten havde jeg næsten ingen cyano at se.
men min po4 lå på 0.64 målt med Hanna.
og har siden da kørt med rowa i reaktor. har kørt næsten et kilo igennem systemet og et endelig kommet ned på 0.04-0.06.
men det er lige som at jo længere med min po4 er kommet, jo mere cyano er der kommet frem. er det normalt??
og har flere gange suget det væk, for at allerede næste morgen er der ca lige så meget igen :G :G :G
har efter jeg er kommet næsten i bund med po4 har jeg lagt at prøve at rydde cyano med "red slime remover" i håb om at når po4 er næsten i bund, at så ville jeg kunne holde cyano nede også. med det har slet ikke rigtigt virket.
er det noget jeg overser i ting der gør at cyano lever i bedste velgående.
de andre værdier er:
no3: 4
salt: 1,023
kh: 8,6
ca: 440
mg: 1300
ph: 8,2
ca 460L vand incl sump
50kg sten
Vedhæftede filer
20190206_113301.jpg
20190206_113246.jpg


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Når din po4 nu er så langt nede, er dit No3 for højt, Det skal ned på max det halve. Kender ikke det der Redslime remover, men ud fra navnet skulle det være det samme som Boyds chemiclean, men er det tilsyneladende ikke.
Benyt chancen for at få noget Chemiclean fra England inden de tråder ud af EU.

Men ellers er vandskifte vejen frem, så No3 falder. Bruger du osmosevand, med harpiksfilter på?


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

er en no3 på 4 høj da.?
har gået og troet at de ideelle er omkring de 4-6 stykker
det er undre mig mest en nemlig at cyanoen ligesom er blomstret op efter jeg begyndte at sænke min po4 fra de ca 0.64 og min no3 har mere eller mindre lagt på ca 4 hele tiden.
ja køre med osmose og harpiksfilter. laver lige pt vand på 3ppm før harpiks og på 1ppm efter.
ja red slime remover nok lidt al'a Boyds chemiclean


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: mit cyano helved

Indlæg af PederP »

I min optik fungerer cyano i baljen lige som det gør i naturen. Den er afhængig af at få både energi fra lys og organisk "mad" den kan forbrænde. "Næring" som i N,P,K alene giver aldrig cyano fortrin.
Cyanoopblomstring kommer ofte når andet liv går til, og kan agere føde for cyano. Tilter systemet lidt, lider hvad end biofilm vi har.
Optimer afskumning, filtervat til at mindske detritus opbygning, forsigtig med foder, og stabilitet så sunde belægninger kan få overtaget, er altid min kur.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: mit cyano helved

Indlæg af ole kekkonen »

op med saliniteten det er jo nærmest Brakvand.
Hvis det var min balje ville jeg skifte ud nogen sten OG lave dybere sandbund OG fylde på med dyr der går på alger.men du får NOK mange forskellige svar OG meninger,hvad er formålet med akvariet?vil du have et koralrev Eller et akvarie med et par arter?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Beowulf skrev:er en no3 på 4 høj da.?
har gået og troet at de ideelle er omkring de 4-6 stykker
det er undre mig mest en nemlig at cyanoen ligesom er blomstret op efter jeg begyndte at sænke min po4 fra de ca 0.64 og min no3 har mere eller mindre lagt på ca 4 hele tiden.
ja køre med osmose og harpiksfilter. laver lige pt vand på 3ppm før harpiks og på 1ppm efter.
ja red slime remover nok lidt al'a Boyds chemiclean


Når forholdet mellem po4 og no3 flytter sig, så er det der cyanoen kommer.
Og noget tyder helt klart på at du har for meget nærring i vandet.
De der alger som sidder på glasset er jo et tydeligt tegn der på.

Jeg ville give akvariet en omgang med det rigtige cyano middel. Og så lave et stort vandskifte bagefter


Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 236
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: mit cyano helved

Indlæg af Emils Far »

Hvad er det for en lampe du har over? Uden at vide noget om noget, men måske et forkert Spectrum...


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Det er en Pacific sun 2×100w. Og lige pt køre den det Bali program der ligger i den


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
13
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: mit cyano helved

Indlæg af huttelihut »

Hvordan skulle lampen kunne give Cyano?


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

ole kekkonen skrev:op med saliniteten det er jo nærmest Brakvand.
arter?
Hmm. Hvor ville du mene den skal ligge da. For alle de steder jeg har kunne læse frem til. Så skulle det være et ok niveau den ligger på. Måske en anelse lav


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Beowulf skrev:
ole kekkonen skrev:op med saliniteten det er jo nærmest Brakvand.
arter?
Hmm. Hvor ville du mene den skal ligge da. For alle de steder jeg har kunne læse frem til. Så skulle det være et ok niveau den ligger på. Måske en anelse lav

Den skal helt klart op på 1,025- 1,026


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: mit cyano helved

Indlæg af ole kekkonen »

1,027 er normalt Ifølge fosså,derfor har jeg Altid Haft min helt deroppe,jeg Bruger refraktometer OG Kalibrerer det med en Referense vædske ifra faunamarine der ligger meget tæt på der ogsà


Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 236
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: mit cyano helved

Indlæg af Emils Far »

Det var hvis T5 rør var gamle, eller for meget rød på led


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Carsten skrev:
Beowulf skrev:
ole kekkonen skrev:op med saliniteten det er jo nærmest Brakvand.
arter?
Hmm. Hvor ville du mene den skal ligge da. For alle de steder jeg har kunne læse frem til. Så skulle det være et ok niveau den ligger på. Måske en anelse lav

Den skal helt klart op på 1,025- 1,026
Okay. Der var jeg så ikke helt klar over. :K
Har lige målt efter med refraktometer som jeg lige har kalibreret. Og den sagde så dog . 1.0250 eller lige under stregen til de 25. Så helt galt var den dog ikke. Men hæver den lidt mere. Og så skal jeg lige har kalibreret min probe igen


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Det var hvis T5 rør var gamle, eller for meget rød på led

Gamle rør og HQI pærer kunne give alger, men da ikke cyano


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Jeg er ikke uenig i, at et lavt N:P forhold kan skabe et perfekt miljø for cyano, men derudover forstår jeg ikke Carstens indlæg.
En PO4 på 0,64 mg/L er da vel på ingen måde lav? Tværtimod er det endog ekstremt højt i min optik (calcificering må forventes at stoppe allerede ved 1/6 af det).
Det optimale forhold N:P er omkring 16:1 Ved en NO3 på 4 vil jeg mene PO4 i hvert fald skal ned på 0,35 for at have et ideelt forhold.
Men af andre årsager skal den meget længere ned. Det vil heller ikke være noget problem i forhold til cyano, for det vil blot, i worst case scenario, favorisere grønne alger over cyano. Desuden kan man nok næppe sænke PO4 så drastisk uden at NO3 falder lidt samtidig.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: mit cyano helved

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Jeg er ikke uenig i, at et lavt N:P forhold kan skabe et perfekt miljø for cyano, men derudover forstår jeg ikke Carstens indlæg.
En PO4 på 0,64 mg/L er da vel på ingen måde lav? Tværtimod er det endog ekstremt højt i min optik (calcificering må forventes at stoppe allerede ved 1/6 af det).
Det optimale forhold N:P er omkring 16:1 Ved en NO3 på 4 vil jeg mene PO4 i hvert fald skal ned på 0,35 for at have et ideelt forhold.
Men af andre årsager skal den meget længere ned. Det vil heller ikke være noget problem i forhold til cyano, for det vil blot, i worst case scenario, favorisere grønne alger over cyano. Desuden kan man nok næppe sænke PO4 så drastisk uden at NO3 falder lidt samtidig.

Forstår godt du ikke rigtigt kan finde mening i det. For vi er helt enige om at en po4 værdi på 0,64 er meget højt.

Men du har lige overset en af de aller første linier
"og har siden da kørt med rowa i reaktor. har kørt næsten et kilo igennem systemet og et endelig kommet ned på 0.04-0.06."

Så han er ikke så langt fra målet, som med 0,64


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Nej det kan ikke være helt ved siden af.
Så hvis jeg forstår poulD rigtigt. Så er det hvis jeg har en po4 på de 0.04 så skal min no3 ligger 0.64. Og ellers prøve at ramme n til p forhold på 16/1
For så kan jeg da godt se at no3 skal længere ned.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: mit cyano helved

Indlæg af ole kekkonen »

Følger lige op her,med den Ratio vil man Mindske alger OG fremme Andre ønskede også er der jern OG co2


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Undskyld Carsten! Du har da helt ret, jeg har læst det som fanden læser bibelen.
Jeg kan ikke gennemskue hvad årsagen er til cyanoen. Måske PederP er på sporet. Det N:P forhold han har nu burde i hvert fald ikke favorisere cyano, tværtimod burde det favorisere grønne alger.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Har også fået en del grønne alger efter der er kommet fisk i. De er dog gået lidt tilbage atter som cyano er vundet mere frem.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Kan måske også tænkes, at der, selv om fosfat i vandsøjlen nu er lavt (GFO fjerner jo kun fosfat i vandsøjlen) måske kan være ophobet fosfat i bundlaget som nu frigives fordi fosfat i vandsøjlen er lavt. I så fald hjælper cyanoen jo med at rense bundlaget, så hvis det kun er på bundlaget og du kan leve med at se på det, er det måske bedre hvis du bare suger det op du kan, i stedet for at prøve at slå det ihjel.

Det er dog kun gæt / tankespind
Beowulf skrev:Så hvis jeg forstår poulD rigtigt. Så er det hvis jeg har en po4 på de 0.04 så skal min no3 ligger 0.64.
Ikke helt korrekt forstået. N:P forhold er ikke det samme som NO3:PO4 forhold. Dels skal du regne i atomvægt på henholdsvis N, P og O og dels kan der også være N, omend formentlig i begrænset mængde, i andre forbindelser såsom NO2, NH3 og NH4. Der kan også være P i andre forbindelser end PO4. Hvis vi ser bort fra andre forbindelser er det ideelle forhold NO3:PO4 i runde tal omkring 10,4:1
Senest rettet af PoulD ons 6. feb 2019 23:10, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: mit cyano helved

Indlæg af PoulD »

Fejl post


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: mit cyano helved

Indlæg af NielsChr »

jeg ved ikke om det kan bruges til noget men:
jeg har no2,no3som viser 0 med salifert. havde for 1 md siden lidt cyano på udvalgte steder, specielt hvor vandflow diktere at snavs hvirvler rundt/samler sig...
for ca 14 dage siden forsvand det pludseligt som dug for solen fra den ene dag til den anden....
dvs det var kun cyanoen på bunden som forsvandt, der er stadig lidt tilbage som vokser på alger på bagpladen, men alt på bunden er forsvundet.

jeg har 4-5 mulige årsager
1. tilføjet en scooter bleny som nu vimser rundt på bunden - den roder lidt i sandet
2. sænket salt fra ca 1030 til 1026
3. støvsuget/skiftet ca 1/6 del sand til frisk sand
4. hævet temp ca 1 grad lidt ved at have glasplade på også om natten.
5. har et picu refugium som jeg har udvidet så der nu er 2 små hårboller med alger og lyset er opgraderet fra 3 til 5 watt (virkeligt småt, men virkwr fint til 60 L DT


og så det normale vandskit hver uge som jeg altid gør

det kan selvf være kombinationer af nogle af ovenstående - hvad tænker I?. måske ovenstående kan være inspiration til andre da cyano er forsvundet fra sandbunden hos mig.
sandet som blev støvsuget/skiftet var ikke i området med cyano


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: mit cyano helved

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:Undskyld Carsten! Du har da helt ret, jeg har læst det som fanden læser bibelen.
Jeg kan ikke gennemskue hvad årsagen er til cyanoen. Måske PederP er på sporet. Det N:P forhold han har nu burde i hvert fald ikke favorisere cyano, tværtimod burde det favorisere grønne alger.
Det jeg mere præcist mener, er at cyano opfører sig som en "alge" der er fuldstændig ligeglad med nitrat og fosfat. Og jeg mener det er en misforståelse at fokus altid ender der.
Cyanos relation til de ioner er indirekte. Og bare den kan skaffe energi nok, kan den let skaffe det den skal bruge, også selvom du smider flere kg kilo rowafos i reaktoren og banker nitrat og fosfat helt i bund.
Relationen til de værdier er indirekte. Udsving kan gøre at vores biologi dør eller skal omstille sig. Og så har man den nødvendige energikilde til cyano.

Men ellers enig med Ole. Det bundlag har en "farlig" tykkelse. Tyk nok til at holde godt på detritus, som også indeholder kalorier til cyano. For tynd til at kunne omsætte det hele effektivt.

Optimal relation mellem N og P er god for stabilitet. Jeg mener dog ikke det her er så skævt at det bør skade biofilm. Tænker nærmere at der er sket så store forandringer på det område på det sidste, at baljen skal finde sig selv igen?
Så i mine øjne skal der bare gøres noget ved bunden og evt. svæv i vandet. Og så have tålmodighed med de forhold som burde virke.
Det at cyano har brug for 2 energikilder kan være et fortrin, men det er også dens akilleshæl.


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: mit cyano helved

Indlæg af Beowulf »

Vil lige starte med at sige stor tak til alle de indspark og gode formuleringer og råd der er kommet.
Derfor jeg fortrække at bruge dette forum istedet for de hurtig tilgængelige. så som FB og lign. :y :y
Har fået en hel del at køre videre med i kampen mod cyano. :GO :GO
vigtigst et nok at jeg ikke har glemt en vigtig ting i kampen. men har vist bare ikke haft nok indsigt i hvordan kemien i det har fungeret.

Så vil først prøve og se om jeg ikke kan få no3 længere ned. og ellers give det lidt ro til at finde sig selv igen. Og så suge det værste cyano væk indtil da.


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: mit cyano helved

Indlæg af PederP »

Jeg tror ikke du har brug for at få nitrat længere ned. Dine nærings værdier er fine til at alt godt burde trives. Den ratio sytes jeg er god at kigge på, hvis man oplever ustabil næring. Dvs at PO4 eller NO3 stiger. Oftest vil den ene så stige, den anden falde. Men man kan nu sagtens opleve at det er rigeligt fint stabilt uden den ratio er i skabet, så ville se det an.

For cyano, som kan optage aminosyrer lige som os selv, så er N og P som sagt ikke vigtig. Hvor en alm alge skal bøvle med arbejdet, og være den der med energi fra lys langsommeligt klistrer "råstofferne" sammen, til energi-rige molekyler. Så ville sammenligningen være at modtage store færdige moduler af dit hus, kontra at skulle starte med at brænde ler til mursten. Så intet behov for ionerne, når cyano kan bruge et færdigt produkt hvor N og P er inkluderet.
Det er også medvirkende til at det kan brede sig så hurtigt.
Men sammenlignet med en alm alge kan den ikke klare sig uden organisk, og sammenlignet med andre bakterier, så er dens stofskifte heller ikke i stand til at køre uden lys. Så den er ingen supermand. :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: mit cyano helved

Indlæg af ttkthomsen »

PederP skrev:Jeg tror ikke du har brug for at få nitrat længere ned. Dine nærings værdier er fine til at alt godt burde trives. Den ratio sytes jeg er god at kigge på, hvis man oplever ustabil næring. Dvs at PO4 eller NO3 stiger. Oftest vil den ene så stige, den anden falde. Men man kan nu sagtens opleve at det er rigeligt fint stabilt uden den ratio er i skabet, så ville se det an.

For cyano, som kan optage aminosyrer lige som os selv, så er N og P som sagt ikke vigtig. Hvor en alm alge skal bøvle med arbejdet, og være den der med energi fra lys langsommeligt klistrer "råstofferne" sammen, til energi-rige molekyler. Så ville sammenligningen være at modtage store færdige moduler af dit hus, kontra at skulle starte med at brænde ler til mursten. Så intet behov for ionerne, når cyano kan bruge et færdigt produkt hvor N og P er inkluderet.
Det er også medvirkende til at det kan brede sig så hurtigt.
Men sammenlignet med en alm alge kan den ikke klare sig uden organisk, og sammenlignet med andre bakterier, så er dens stofskifte heller ikke i stand til at køre uden lys. Så den er ingen supermand. :)
Peder har du ikke en god artikel liggende i gemmerne omkring cyano??


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: mit cyano helved

Indlæg af PederP »

Ikke noget der samler sammen på det. Men der er en hel del "open source" nørdede videnskabelige artikler på cyano.
Cyano er mange ting, så man skal finde noget der forholder sig til den marine. Det er f.eks ikke alle Cyano-arter der er mixotrofe - dvs. både kan lave fotosyntese og "spise". (Som fotoautotrof og heterotrof).
Læser man alene hvad begreberne mixotrof, fotoautotrof, kemoautotrof og heterotrof dækker over, syntes jeg man får en lettere forståelse af hvad vi oplever i hele baljen.
Og du kan du overføre meget af det generelle du læser om mixotrofe som cyano, til f.eks de kedelige varianter af dinoflagellater.

Syntes det med energi, som man tager fat i med systembiologi, giver mulighed for en anden forståelse af den kemi vi har. Og selv et overfladisk indblik, er et godt værktøj hvis man skal analysere hvad der sker i baljen.
Og kalorierne er nemmere at få overblik over end kemien.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: mit cyano helved

Indlæg af charlie saltvand »

Er lige blevet obs på at fx Triton anbefaler at få temp NED, hvis der er cyano i baljen. Helst ned på 24 grader...... Det skulle være med til at bremse væksten..


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"