"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Zeovit systemet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Zeovit systemet

Indlæg af Engelquist »

Da jeg overvejer at begynde på Zeovit systemet systemet, er jeg nysgerrig efter hvor mange der kører med det herinde og hvad er jeres erfaringer?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Zeovit systemet

Indlæg af ole kekkonen »

Sjovt overvejer Selv at prøve det igen efter så mange år,så kunne vi sparre:)
Har Ikke Selv brugt Metoden siden 2008 OG det Danske Forum jeg Var med Til at starte Sammen med Musiker er helt dødt,zeovit.com er dog stadig oppe at køre
Min Erfaring med metoden er at man kan opnå ret skrigende Farver på sine sps i Kombination med t5 lys Men at systemet er ret skrøbelig og man opnår en bedre Stabilitet med en sandbund frem for en BB
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Engelquist »

ole kekkonen skrev:Sjovt overvejer Selv at prøve det igen efter så mange år,så kunne vi sparre:)
Har Ikke Selv brugt Metoden siden 2008 OG det Danske Forum jeg Var med Til at starte Sammen med Musiker er helt dødt,zeovit.com er dog stadig oppe at køre
Min Erfaring med metoden er at man kan opnå ret skrigende Farver på sine sps i Kombination med t5 lys Men at systemet er ret skrøbelig og man opnår en bedre Stabilitet med en sandbund frem for en BB
FEDT med en at sparre med!
Jeg er ved at læse lidt op på det og overvejer meget at starte op midt i januar.
Grunden til at jeg overvejer Zeovit systemet er at jeg har en sps balje hvor jeg godt kunne tænke mig lidt mere knald på farverne.
Jeg har flyttet akvarie + indhold for tre uger siden, hvilket forløb helt uden problemer.
Dekorationen har kørt lidt over 1 år og alt spiller virkeligt godt med masser af vækst på at sps'er- men som nævnt vil jeg godt have lidt mere farve på :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Mikas »

Nu har jeg jo kun set dine billeder men tror du ik at du mangler farver fordi at du køre med så “Hvidt” et lys?
Jeg har aldrig set knald på farverne i nærmest dagslys :p
Det er vel heller ik for sjov at ecotech har et sps program der næsten kun har knald på de blå.
Eurocorals og nærmest også kun blå rør over deres øer :)

Mit har pt en po4 på 0.08-0.09 og jeg tilføjer 5 ml nitrat om dagen.
Har aldrig haft flottere farver på mine spser og de vokser godt.
Mine få lpser og blødkoraller vokser helt sindsygt .
Jeg tror ikke du får noget ud af at strippe dit vand for så skal sku tilføje alt muligt selv ud over en masse besvær :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Zeovit systemet

Indlæg af ole kekkonen »

Må sige Mikas har en pointe,overvejer et hybrid system
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Engelquist »

Mikas skrev:Nu har jeg jo kun set dine billeder men tror du ik at du mangler farver fordi at du køre med så “Hvidt” et lys?
Jeg har aldrig set knald på farverne i nærmest dagslys :p
Det er vel heller ik for sjov at ecotech har et sps program der næsten kun har knald på de blå.
Eurocorals og nærmest også kun blå rør over deres øer :)

Mit har pt en po4 på 0.08-0.09 og jeg tilføjer 5 ml nitrat om dagen.
Har aldrig haft flottere farver på mine spser og de vokser godt.
Mine få lpser og blødkoraller vokser helt sindsygt .
Jeg tror ikke du får noget ud af at strippe dit vand for så skal sku tilføje alt muligt selv ud over en masse besvær :)
Du har ret i at mit lys er meget hvidt, da jeg aldrig har været vild med blå baljer.
I mit akvarie kan der ikke måles PO4 eller NO3 overhovedet, så i forvejen er der ikke meget næring i vandet, selvom jeg fodrer mine fisk godt og tilfører amino mix dagligt.

Jeg prøver at skrue op for det blå lys og ser hvad der sker- når nu jeg har ofret en mindre formue på flotte sps'er, skal de sgu også stå i deres flotteste farver :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Zeovit systemet

Indlæg af bima »

Jeg mener at Mads "StarF" kørte med lidt zeovit sten i en reaktor
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Zeovit systemet

Indlæg af nbd »

Jeg har brugt Zeovit de sidste 8 år, men ikke tilsætningerne. Zeolitter er fine til at fjerne ammonium. Jeg har 1/2 L i min Zeovit-reaktor - sammen med en håndfuld biopellets, 2 dL aktivt kul i en pose og 1 dL Rowaphos i en sok.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Zeovit systemet

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg bruger de her sten;

https://aquaforest.eu/en/product/zeomix/" onclick="window.open(this.href);return false;

I min reaktor med kul og phosphat fjerner. Har dog frakoblet det nu grunde meget lidt nitrat og phosphat hvilke har medført blege koraller. Så jeg dosere nitrat for at få den målbar.

Enig i at man skal have lidt næring i vandet for at have farve på spserne.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Engelquist »

Meningen med Zeovit systemet er vel også at man stripper vandet for næring og tilsætter det korallerne for brug for?
Efter at have læst lidt op på det, må jeg nok indrømme at alle de væsker der skal tilsættes i dråbeform - de fleste dagligt- næsten tager modet fra mig: det virker som en metode der kræver meget disciplin og vedholdenhed...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Carsten »

Og en pengepung ud over det sædvanlige.
Pohl ved godt hvad han vil have.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Zeovit systemet

Indlæg af ole kekkonen »

Ellers lækkert

http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=34869" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Holst »

Jeg vækker lige denne tråd til live igen..

Hvordan gik det så med zeovit drømmen?
Jeg overvejer det selv, og tror ikke det er mere kompliceret end så meget andet, men kan jo tage fejl :)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3995
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Engelquist »

@Holst Beklager jeg først svarer nu, men med sommerferie sammen med børnebørn, kniber det lidt med tiden til aktivitet herinde ;)
Jeg droppede hurtigt tankerne om Zeovitsystemet, da det kræver daglige tilsætninger af alskens dråber, fra små dyre flasker, hvilket jeg tror vil blive svært at overholde med mine fritidsaktiviteter...
I stedet er jeg endt med den (for mig) gammelkendte metode: Balling, høje næringsværdier, Ph + 8,5 og tungen lige i munden ift sporestoffer- da jeg mener det giver lidt mere modstandsdygtige koraller og lidt plads til små fejltrin/forglemmelser...

Men jeg glæder mig til at følge dine erfaringer, for der er ingen tvivl om at dem der kan mestre metoden, kan opnå virkelig flotte resultater med pastelfarvet sps'er :GO
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Holst »

Engelquist skrev: fre 11. aug 2023 05:14 @Holst Beklager jeg først svarer nu, men med sommerferie sammen med børnebørn, kniber det lidt med tiden til aktivitet herinde ;)
Jeg droppede hurtigt tankerne om Zeovitsystemet, da det kræver daglige tilsætninger af alskens dråber, fra små dyre flasker, hvilket jeg tror vil blive svært at overholde med mine fritidsaktiviteter...
I stedet er jeg endt med den (for mig) gammelkendte metode: Balling, høje næringsværdier, Ph + 8,5 og tungen lige i munden ift sporestoffer- da jeg mener det giver lidt mere modstandsdygtige koraller og lidt plads til små fejltrin/forglemmelser...

Men jeg glæder mig til at følge dine erfaringer, for der er ingen tvivl om at dem der kan mestre metoden, kan opnå virkelig flotte resultater med pastelfarvet sps'er :GO
Hej Engelquist :)
No problemo :beer:
Ift. dosering af al muligt, så er det kun hvis man kører det fulde system, som jeg læser det kan man køre dele af komponenterne men selvfølgelig også hele dynen med alt hvad der kan bimle og bamle.
Men ja, de har alverdens dråber til at frembringe farver og den mest kontroversielle af dem alle- til at begrænse antallet af zeexantheller. Det er den der giver pastelfarverne og spillet i korallen. Dette produkt er jeg ikke fan af og ville jeg nok gå udenom.

Men tænker følgende produkter:
ZEOvit sten i reaktor
ZEOstart3 (dagligt hvis jeg husker det)
ZEObak (1 gang ugentlig)
ZEOzym (1 gang ugentligt)
ZEOfood (3 gange ugentligt)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Zeovit systemet

Indlæg af crazy seahorse »

Interessant emne. Jeg var selv ret fascineret af Zeo systemet da jeg så billeder af Zeo akvarier tilbage i starten af 2000 erne.
Billederne viste koraller med skarpe pastelfarver, gule, røde, blå, ja alle farver var repræsenteret. Nærmest uvirkeligt at se.
Jeg spurgte dengang min mentor, der er meget skarp på biologien i akvarier, om hvordan det lod sig gøre og hvad filosofien egentlig var. Hvad var hemmeligheden?
Det virkede jo som om, man strippede vandet for alt og så tilførte det som man ønskede og i de mængder korallerne havde brug for det.
Jeg fik at vide at "det er du ikke struktureret nok til Erik. Det kræver at du gør en masse ting på daglig basis, ellers virker det ikke, eller ikke lige så godt"
Det havde han nok ret i. Med en omskiftelig hverdag som selvstændig, ville der være for mange dage hvor det smuttede.

Princippet var, at der i den reaktor var der en overflade som der samlede sig en bakteriefilm på. Ved ikke om det var en svamp af en slags.
Når man hev i håndtaget på reaktoren så løsnede man den biofilm og fik blæst den ud i akvariet. Så skulle man tilsætte det forskellige sporstoffer og foder. Der er flasker til stort set alt. Endda nogle med kobber i. Da vi søgte på den del, for det lød underligt, så var forklaringen, at det skulle reducere mængden af zooxanteller på den enkelte koral. Derved ville farverne træde tydeligere frem.
Noget andet vi opdagede var, at den dossering de anbefalede på hver flaske, ikke stemte overens med den dossering de benyttede i deres egne demo akvarier. De en dosserede en del mindre. Og som Bo Engelquist også siger, så er det en ret dyr metode, for de forærer ikke de flasker væk.

For mig at se er tiden løbet fra Zeo metoden. I dag har vi icp tests og handler ikke i blinde. Vi ved hvad der er i vores vand.
Reef moonshiner metoden er i mine øjne en forfinelse af Zeo metoden, bare uden den reaktor. Den er baseret på icp test og du tilsætter det korallerne har brug for.
Selv om vi ikke kan købe RM produkterne i eu, så kan man få de fleste af dem fra andre fabrikanter og så tilpasse dem.
Så kan du benytte den gratis calculator og tilsætte efter den. Det eneste den kræver er, at du har styr på de basale faktorer såsom næring og de 3 hellige. Det behøvede man ikke med zeo metoden. Her var de 3 hellige nok.

For øvrigt, så benyttede Andre Mueller (der står bag RM) sig også af en reaktor da han skulle genstarte hans akvarie efter orkanen, der ramte Houston en gang i 2015-16 stykker. Her måtte han starte mere eller mindre forfra og redde hvad der reddes kunne.
Han havde nogle af hans koraller i pleje hos en forhandler. Da han var klar med et akvarie til dem, så kørte han ud og satte en Nitratreaktor på den koralø hans koraller stod i. Den tog han så med hjem efter nogle dage og satte den på hans eget akvarie. Derved fik han boostet hans bakteriefauna med gavnlige bakteriestammer på kort tid. Det ville have taget meget længere tid på normal vis.

Jeg har flere gange tænkt på, om ikke man ville kunne opnå det samme med et spandfilter med filtervat i. Her vil der også opstå en selvstændig bakteriefauna i vattet. Denne vil man så kunne blæse ud i et nystartet akvarie og kickstarte det på den måde.
Jeg har ikke forfulgt tanken yderligere, da jeg ikke har behovet. Men jeg tror det vil kunne virke og have en gavnlig effekt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Zeovit systemet

Indlæg af Holst »

Tak for dit input !
Super fedt nogle har sat sig ind i det :)
Men jeg kan ikke se at man stripper vandet for alt, sker det i zeolit reaktoren ? For jeg har også forstået at der dannes bakterier som hjælper med at nedbringe næring og ikke alt mulig andet ? Jeg kan tage fejl.
Og ift. ICP tests og Zeovit, så ved jeg ikke om det helt skal sammenlignes. ICP test viser hvad der mangler for at korallerne har de bedste forudsætninger for at trives og leve, og man justerer og regulerer ift. dette. Jeg ser ikke ZEOvit som sådan, men mere som en metode at frembringe farver i korallen, og ikke nødvendigvis trivsel og få dem til at gro hurtigt.. For så ønsker man jo ikke at fjerne zooxanthellerne.. Det samme med vores lys, skal ligne fisherprice fremfor et naturligt look.. :BA

Jeg overvejede ZEOvit da det kunne hjælpe mig med at holde lavt næringsindhold, egentlig ikke al det andet..

Og fed tanke med at kunne "dele" ud af sine bakterier til andre (ikke klamydia og al det andet) vha. evt. filtermateriale. :) Nemt at sende i en dunk/bøtte for at pode nye akvarier.
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Zeovit systemet

Indlæg af crazy seahorse »

Det var anerkendt dengang, at systemet blev strippet for alt - for derefter at blive bygget op igen, men kun med det mest nødvendige.
Hvis levende organismer, herunder koraller, holdes på et eksistens minimum, så vil de ofte vise sig fra deres allerbedste side. Dette for at sikre artens overlevelse. Det var også en almindelig opfattelse dengang, at zeo koraller kørte lige på grænsen. Derfor skulle der ikke ret meget til, før det tippede den gale vej og så døde de altså. Det var faktisk sådan, at man sagde "hold fingrene fra koraller fra et Zeo akvarie. Du kan ikke holde liv i dem". Men det var jo dengang, der kan være løbet meget vand i åen siden.

Jeg gætter på at når man siger "strippe systemet", så menes der, at man fjerner alt andet end vedligeholdelsen af de 3 hellige. Ingen sporstoffer og ingen næringsstoffer. Så har man så at sige "ren røv at trutte i". Du har en blankt stykke papir, hvor du kan trække de streger du vil.
Thomas Pohl der lavede Zeo systemet og ejer Korallen Zucht som firmaet rettelig hedder, var meget grundig og havde sikkert lavet et godt stykke arbejde.

Du ser den samme filosofi i DSR (Dutch syntetic reefing). Jeg har læst Glen Fongs tanker omkring opfindelsen af systemet. Han satte sig for at finde ud af, hvad skal koraller bruge for at trives og vise sig fra den bedste side. Alt overflødigt blev skåret væk. Jeg synes han skrev, at han var træt af den jungle af vidundermidler, som ens akvarie ikke kunne leve uden. Derfor lavede han sit eget koncept. Jeg bruger nogle af deres produkter og de er udmærkede. De spurgte mig på et tidspunkt, om ikke jeg kunne tænke mig at køre full DSR. Men det er jeg ikke hooked på.
Jeg nævner det bare for at vise, at tanken omkring at strippe og bygge op igen, ikke er helt ualmindelig. Thomas Pohl var bare den første jeg kender til, der fik lanceret et fuldt koncept.

Det som dengang afholdt mig fra det var, udover det med alt det man skulle dagligt, at det var meget lukket. Man kunne ikke umiddelbart få at vide, hvad der var i de forskellige flasker. Et produkt som Pohl extra, som rigtig mange incl mig selv brugte en del af, indeholdt No3. Det kunne man ikke få at vide ellers læse sig til i deres materiale. Vi fandt ud af det ved at måle os frem til det. Ikke i akvariet, men med vand fra akvariet hvor der blev dosseret efter forskrifterne. En måling før og efter viste en stigning i No3. Det er der i sig selv ikke noget odiøst i, men hvorfor holde det hemmeligt? Det ville jo altid blive opdaget.
Edit. Nu har jeg lige kigget og der står at det er "for very low nutrient tanks with pale corals without deep coloration". Altså til koraller som mangler næring. Så meget fik vi vist ikke at vide dengang.

Jeg sammenligner ikke icp med Zeovit. Måske jeg fik udtryk mig lidt klodset.
Dengang fandtes icp test ikke. Vi kunne ikke som almindelige akvarister købe en test som vi kan i dag. Derfor havde vi kun de almindelige test sæt at støtte os op af. Det giver meget bedre muligheder i dag.

Men jeg synes da det er spændende, hvis du vil prøve det som næringskontrol. Det er jeg spændt på at høre resultatet af.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"