"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så er den gal igen... No3-Po4 spørgsmål.....

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3730
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Så er den gal igen... No3-Po4 spørgsmål.....

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa alle mand.

Min balje har nu kørt siden maj-juni md. Jeg har “presset” indkøringen, som I kan se, hvis I kigger i min tråd. Yes, I know osv..., :wc: tålmodighed er IKKE en lagervarer herinde :y

Alt i alt kører det egentligt meget godt.
Jeg har stor belastning i systemet, syntes jeg selv... 15 fisk der fodres GODT. Til ca 900 liter vand.
DE 3 hellige har sejlet lidt op og ned, jeg er ikke bedste venner med de par doseringsmaskinen jeg har :devilish: , så overvejer KRAFTIGT at springe fra Triton og til en kalkreaktor....?

Der blev boostet GODT med forskellige bakteriestammer i starten og sten var en køn blanding af døde sten, LS fra forhandlere, nogle af mine gl LS der har været i pleje, lidt fra Joel, osv osv... dvs masser af forskellige bakterier.

Jeg har MANGE makroalger i sumpen og i “tårnet” som er en del af systemet og disse høstes jævnligt.

Jeg kan IKKE få min No3 op hvor jeg gerne vil have den (mellem 2,5-5). Den ligger mellem 0,3-0,5.

Min Po4 derimod er lidt til den høje side (0,035).
Jeg smed for en md siden 100g gfo i en sok og Po4 dalede til 0,02 :GO og stiger nu igen langsomt.

Hvordan skal jeg få No3 op hvor jeg gerne vil have den, jeg kan se mine koraller “lider” lidt, de mister farve og nye har svært ved at “komme igang” med vækst. Så jeg tror de vil have godt af lidt mere nærring/No3.

Pga ubalance mellem Po4 og No3 er jeg liiiige på kanten til at få en smule cyano.

Skal jeg:
Skrue lidt ned for lyset?
Tynde KRAFTIGT ud i mine makro alger?
Slukke skummer nogle timer hvert døgn?
Tilfører No3 på flaske?
Sætte mig på hænderne og øve mig i at værer tålmodig?

Jeg ved godt systemet stadigvæk er “nyt”, så det er en smule ustabilt, derfor er jeg også bange for at lave for mange og for store ændringer på én gang.

Kom glad og BYD ind :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Så er den gal igen... No3-Po4 spørgsmål.....

Indlæg af Thue »

jeg ville tilføre lidt no3 via flaske meget stille og roligt hver dag, man kan jo sige det bedste var og fjerne makro alger for hvorfor tilføre noget som alger bare optager men algerne optager jo også lidt po4 så derfor er de i mine øjne gode og have.
Har gode erfaringer med dsr det er meget potent til og hæve no3 med

Mvh thue
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Så er den gal igen... No3-Po4 spørgsmål.....

Indlæg af T-Horn »

Jeg har nogle af de samme udfordringer, men med både NO3+ og PO4, der begge ikke er målbare. Køre også triton.

Jeg er igang på 2. uge med DSR NO3+ og PO4 dossering - men i meget små mængder. (1 ml NO3, ½ ml Po4 plus lidt dråber amino dagen - 500 liter system). Det er meget potent, men jeg bilder mig selv ind, at jeg kan se en lille forskel på korallerne allerede. Men også lidt alger og det er ihvertfald ikke indbildning:-O Det er tilsyneladende en hårfin balanceakt.

Der er en fin tråd på DSR om NO3 og Po4. Her er link til No3
http://dsrreefing.nl/forum/index.php?to ... ;topicseen" onclick="window.open(this.href);return false;
(google translate er en ven her)

Vh
Thorbjørn
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"