"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

All in one akvariet.... Men hvordan?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af Jones »

I forbindelse med flytning til nyt hus har jeg besluttet, at jeg vil have mine fisk op i stuen igen. Jeg roder fortsat med opdræt af klovne, med begrænset held, men jeg har dog lidt succes, hvorfor projektet stadig lever.

Jeg vil gerne have et akvarie med koraller igen. Måske en gul kirurg og en dværgkejser også. Jeg forestiller mig at displayakvariet skal være 100-250 liter.

Sumpen skal rumme det gængse udstyr, samt apex. Dvs. der skal være et "tørskab" til diverse controllere og andet udstyr, der ikke tåler fugt.

Ligeledes vil jeg gerne have plads til 3 par klovne i sumpen. De kræver et bundareal på minimum 30x30 cm.

Har I nogle gode på hvordan pokker jeg kan få plads til det hele? Pt har jeg sat et par klovne til salg, men jeg vil helst beholde dem, såfremt jeg kan finde en god løsning på pladsproblemerne i sumpen.

Johan
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af Wiinberg »

Akvastabil Mark 2/Move bord med et std. 250 liters glasakvarie. Pænt og forholdsvis billigt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af PoulD »

Ofte er der jo god plads mellem sump og og DT, med undtagelse af over skummerenr, så en løsning kunne måske være et eller flere små akvarier over (måske delvis nede i ) sumpen. Er det mere end 1 kræver det nok, at de er med flexslanger og evt placeret i kugleløb eller lign. så de kan trækkes ud når der skal arbejdes i sumpen
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af Wiinberg »

Hvis du kører det lidt simpelt, så behøver du ikke andet end skummer, varmelegme, retur og evt. reaktor i sumpen. Hvis vi tager udgangspunkt i f.eks. et Mark 2 bord, så har du ca. 90x40 og lege med. 30x40 til tørskab, hvor de nederste 30-35cm kan indeholde osmosekammer, med en hylde ovenover. Resten af pladsen over osmosekammeret er dit tørskab. Den kan evt. laves med et skuffeudtræk, så du kan trække den ud for nem påfyldning.

De resterende 60x40 er til sump. 30x40 til dine klovne (evt. 25x40 hvis det kan gå), og 30x40 (35x40) til teknik. Returkammer behøver ikke være mere end 10cm, og så har du 30x30 til skummer. Det er ikke meget plads, men du kan fint finde skummere der kan være der, som kan bruges til 250 liter. Reaktor kan laves med filterhus fra Rent Postevand, som kan hænges på bagvæggen i skabet, og dermed ikke kræver plads i sumpen.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af nbd »

Hvorfor gemme klovnene væk i sumpen? De er da mere interessante end så meget andet saltvand ;-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af Jones »

Jeg har selv tænkt noget i retning af:

112 liter rumdeler med 60 liters todelt klovneakvarie under. Det er egentlig bare mit nuværende klovneakvarie jeg vil bruge til formålet. Nederst skal der være sump.

Der skal være udskæring i skabet, så man kan se klovneakvariet og evt. dele eller hele sumpen.

På den måde vil man kunne se alle klovnene. Endvidere vil jeg gerne have reefkeramik på bagvæg og sider i klovneakvariet, samt et par anemoner. Jeg tænker at belysningen kan klares med nogle LED rør, da de ikke kræver meget frihøjde i skabet.

Sump og klovneakvarie er 60 cm lange. Mit 112 liter akvarie er 80 langt. Så kan der vel laves et lille tørskab derinde til apex og andet? Måske med indkig fra enden ud mod stuen.

Well, nu blev jeg jo helt inspireret til at komme igang.

Jeg er tilhænger af genbrug, så jeg tænker at bruge mest muligt af, hvad jeg allerede har i huset. Derfor bliver det nok 112 liter rumdeler.
o_O
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1692
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: All in one akvariet.... Men hvordan?

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er så glad for min rumdeler, det er en fornøjelse at man kan se akvariet fra 2 sider samt at man har adgang til sumpen fra begge sidder.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"