"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rowa forvirring.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Rowa forvirring.

Indlæg af Beowulf »

Har prøvet og se om jeg kunne læse mig til mit problem har på siden. Men har ikke helt kunne finde det svar jeg kan bruge.

Kæmper lidt med at få po4 ned.
Da jeg startede på rowa havde jeg ca 0.5ppm i baljen. (500L) total.
Tilsætte 50g rowa på mit overløb.
Og fik hurtig den ned på ca 0.25ppm. Og derfra ville den ikke mere. Så skiftede til nye 50g.
Og den kom hurtig ned på ca 0.15ppm. Men så vil den ikke længe. Og stiger igen til de 0.28ppm.
Og det samme gentager sig hver gang jeg skifter. Og vi snakker inden for en lille uge det køre.

Burde rowa ikke kunne tage noget mere. Eller hvad går der lige galt.

Måler med hanna tester. Og er meget påpasselig med både bobler og renhed af glassene.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af Mikas »

Fosfat kan ligge i stenene. Så selvom du fjerner noget så kan stenene tilføje nyt fosfat til vandet .
Det er en længere process at fjerne .
mener jeg at huske at man i følge brugsanvisningen skifter en gang om måneden.
Jeg har selv en lidt høj fosfat fandt jeg ud af via en icp test så jeg bruger 100ml i min reaktor . Har cirka 320l vand
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af Carsten »

Og metoden med at hænde det i overløbet, er heller ikke særlig effektiv. Mest effektive måde er i reaktor hvor det står og " koger" svagt
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af Beowulf »

Det er nu heller ikke i overløbet. Men i filtersok på mit overløb i sump. Og er godt klar over at reaktor er bedre, men dette er ikke muligt i nu.
Men jeg må prøve at lade det køre lidt i nu. Og se hvad der udvikler sig til. Havde også regnet med at der også ville komme en del fra mine sten. Det der undre mig var mere det at det dropper på mange ppm. For så at stige igen kort tid efter.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror at Mikas har ret i, at det lækker fra dine sten eller andet.
Man skelner mellem organisk og uorganisk Po4. Den der er i vandet er den du kan måle, det er den uorganiske Po4. Det er den du kan gøre noget ved, feks med Rowaphos.
Den organiske Po4 er den der er bundet i feks dine sten, eller i sediment rundt omkring i systemet. Den kan du ikke gøre så meget ved.
Når du fjerner den uorganiske Po4 med Rowaphos, så vil systemet forsøge at skabe ligevægt (opretholde status quo) ved at lække organisk Po4 ud i vandet.
At det sker kan du bla se ved, at Rowaphos kan gøre det samme, hvis du lader den blive for længe i. I en reaktor vil man kunne måle på udgangsvandet.
Så længe mediet ikke er fyldt op, vil udgangsvandet have en lavere værdi end vandet i akvariet. Når mediet er fyldt op, så at sige, så vil værdien i udgangsvandet være højere end i akvariet. Det er så begyndt at lække Po4 tilbage til vandet i akvariet.
En ting du kan gøre ved Den organisk bundne Po4 er, at du kan suge sediment ud af både akvariet og sumpen. Det er en god ide at gøre det i forbindelse med de faste vandskift, der også er med til at nedbringe Po4.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af Carsten »

Det påstås at rowaphos ikke kan lække po4, i modsætning til medier baseret på aluminium
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af Beowulf »

Super. Tal for rådene. Jeg prøver at lade det køre noget på here og ser hvordan det udvikler sig.
Har så godt som ingen cyano pga den høje po4.
Men døjer lidt med grønne/brune alger. Kan det også hvidt skyldes mit høje po4. Da alle andre værdier er som de skal være.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af PoulD »

@Carsten: Rowaphos og andre GFO medier kan godt lække PO4, men KUN HVIS vandet i akvariet indeholder mindre PO4 end det niveau mediet har bragt det ned til. I praksis kan jeg ikke se hvordan den situation skulle kunne forekomme, med mindre man på anden vis eksporterer PO4 fra vandet i baljen.

GFO absorberer PO4 ved ion binding mellem 1-2 af de 4 ilt ioner i PO4 og de positivt ladede FE ioner på overfladen af GFO granulatet. Når du kan måle samme PO4 i udgangsvandet som du måler akvarievandet er der ligevægt, GFO mediet er mættet og vil ikke binde mere PO4. Det er dog noget vrøvl, at sige, at det derefter vil lække PO4 tilbage til vandet. Med mindre du på anden vis sænker PO4 i vandet yderligere, vil GFO mediet ikke lække PO4 tilbage til vandet, uanset hvor længe du lader det blive i.

Men klart, hvis du på anden vis sænker PO4 indholdet i vandet vil der jo blive uligevægt og så kan det mættede GFO medie frigive PO4 til vandet. Ligeledes, selvom GFO mediet er helt mættet, hvis du hæver PO4 indholdet i akvariet vil GFO mediet igen begynde at optage PO4, indtil der igen er ligevægt. Jo mere PO4 der er i vandet, jo mere kan GFO mediet optage.

At processen er reversibel gør naturligvis også, at man på forskellig vis kan regenerere GFO mediet. Med mindre man har en meget stor balje (eller af anden grund bruger mange penge på GFO) er det dog nok ikke værd at bruge tid på.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Rowa forvirring.

Indlæg af PoulD »

I øvrigt er det vist også lidt vrøvl at sige: "Når du fjerner den uorganiske Po4 med Rowaphos, så vil systemet forsøge at skabe ligevægt (opretholde status quo) ved at lække organisk Po4 ud i vandet".

Organisk PO4 er også i vandsøjlen og over tid nedbrydes organisk fosfat under alle omstændigheder til uorganisk fosfat. Dette har intet som helst med ligevægt at gøre. At man ikke kan gøre noget ved den organiske fosfat, er heller ikke rigtigt. I modsætning til uorganisk fosfat lader organisk fosfat sig nemlig ganske villigt fjerne af en skummer.

Den fosfat der kan være bundet i sten og sediment er ikke organisk fosfat, men derimod calciumfosfat, Ca3(PO4)2, som er uorganisk fosfat / orthofosfat (PO4.3-) i en ionforbindelse med Ca2+. Til gengæld er det korrekt at dette fosfat kan lækkes fra sten og sediment igen, men KUN hvis der ikke er nogen tilvækst på disse. Når først fosfat er spæret inde under den hårde overflade kan det jo ikke sådan lige frigives, med mindre der tilføres CO2 eller andet der gør pH tilstrækkelig lav til, at calcium begynder at opløses
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"