"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj NO3 og cyano.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa. :f2:

Her de sidste uger er jeg pludselig begyndt at døje med lidt høje NO3 niveauer og cyano alger. Jeg har skiftet 65L vand i sidste uge og selv efter det vandskiftet lå NO3 på et sted imellem 25-50. Idag har jeg gjort yderlige 40 Liter vand klart som bliver skiftet her senere. Jeg har renset mine filter sokker og den store sorte svamp i sumpen. Men der ser ikke rigtig ud til at hjælpe noget som helst.

Jeg foder beskedent og næsten aldrig med frost foder. Akvariet har kørt ca et år. Jeg har 2 klovne, en Hugo, 1 gul kirug, 1 Tomini kirurgfisk og en Topigget dværgkejserfisk.

De meget få sps koraller jeg har eller havde har på samme tid smidt "Huden" og blevet til hvide skeletter. :BA Jeg ved ikke om det pga det høje nitart niveau eller om det kan have noget at gøre med jeg har skiftet lys indstilling her for nyligt.
Jeg hat aldrig slamsuget sumpen burde man gøre det ? Den er fyldt med levende sten men jeg kan se der ligger noget brunt snask rundt omkring der nede..
jeg har målt mit phosphat niveau til 0.03.
Jeg har rimelig meget cirkulation i akvariet og der hvor cyano algerne ligger der faktisk der hvor der er mest cirkulation. Jeg har 2 stks MP40Qd.
Derudover tror jeg snart der skal skiftets et eller andet i mit osmose anlæg. Jeg har ca 12 ppm. Skifter man membranen eller skifter man det hele, altså de 3 filtre ?
Kan lyset spille ind når det handler om cyano ?
Hvad pokker kan jeg gøre for at nedbringe mit NO3 og få bugt med cyano svampen ?
Jeg har vedhæftet et billede af mine lys indstillinger og et billede af akvariet. Jeg håber i kan hjælpe.
Vedhæftede filer
44894481_469790210091915_423856269309247488_n.jpg
44901116_1845901588811408_1654288529015963648_n.jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Carsten »

Hvis po4 er 0,03 og no3 så høj, har årsagen til cyanobakterierne. Og du er nødt til at fjerne kilden til nitraten, for at få niveauet ned. Du vil blive meget overrasket over hvor meget skal der ligger bag stenene og i sumpen.
Højt no3 og så nyt lys er heller ikke den bedste kombination for sps korallerne. Få fat i noget Chemiclean. Og giv akvariet en omgang eller 2. En smule overdosering er ikke skadeligt


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Hvis po4 er 0,03 og no3 så høj, har årsagen til cyanobakterierne. Og du er nødt til at fjerne kilden til nitraten, for at få niveauet ned. Du vil blive meget overrasket over hvor meget skal der ligger bag stenene og i sumpen.
Højt no3 og så nyt lys er heller ikke den bedste kombination for sps korallerne. Få fat i noget Chemiclean. Og giv akvariet en omgang eller 2. En smule overdosering er ikke skadeligt
Jeg kan virkelig ikke finde den kilde til mit høje NO3. Jeg har lige suget sumpen så godt jeg kunne. Kan kilden mon være den beskidte sump ? har du nolge andre ideer til hvad jeg skal kigge efter.? Jeg undersøger lige det der chemiclean.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ville til enhver tid undgå kemi i akvariet. Imo er det et uønsket element der kan give besvær, hvis ikke nu, så senere.
Forhøjede næringsværdier og deraf følgende alger og cyano, skal angribes på flere fronter.
1: En ordentlig vedligeholdelse med faste vandskift (gerne ugentligt eller 2x månedligt)
2: Ordentlig rengøring, herunder sugning af bund i både display og sump. Det kunne gøres ved hvert vandskift. Har du en tynd sandbund, skal den vacuum suges.
3: En velfungerende skummer, der renses ved hvert vandskift feks.
4: Opsugning af cyano så tit det er muligt. Opdager jeg cyano, bliver det fjernet dagligt.
5: Rowaphos i en reaktor helst. Skiftes med faste intervaller, feks månedligt.
6: Da cyano er en bakterie som lever af bla Po4, er det vigtigt at man kontrollere tilførslen af næring. Hvis du fodrer med frost, så skyl det grundigt inden brug.
Bruger du kun tørfoder, så vej dit foder inden fodring. Så kommer du ikke til at give for meget.
7: Når du tilfører foder, fodrer du samtidig bakterierne. Både de dårlige (cyano) og dem vi gerne vil have (bla de denitrificerende bakterier) nyder godt af det foder.
Derfor kan det være en god idé at tilføre de gode bakterier på regelmæssig basis. Jeg tilsætter selv prodibio bakterier hver 14 dag. (husk at slukke skummeren når du tilfører dem, ellers ryger de der i). Når du på den måde vedligeholder den gavnlige bakteriefauna, så giver du den et overtag ifht foder.
Det burde over tid kunne på bugt med plagen. Men du skal være vedholdende. Der findes ingen mirakelkur og ingen af de her tiltag kan alene løse problemet.

Problemet er, at mens alger kun kan leve af den uorganiske Po4 (det er den der er i det frie vand og den kan du fjerne med Rowaphos.) De kan ikke optage den organiske Po4 (det er den bundne, der er bundet i feks det slam du har på bunden eller i dine sten)
Men cyano kan faktisk optage den organiske Po4 også. De skal arbejde lidt mere for det end de skal med den uorganiske, men de kan godt leve af den.
Jeg benytter alle de tiltag jeg har nævnt og det hjælper altså - og er bedre end symptombehandling med kemi.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Jeg ville til enhver tid undgå kemi i akvariet. Imo er det et uønsket element der kan give besvær, hvis ikke nu, så senere.
Forhøjede næringsværdier og deraf følgende alger og cyano, skal angribes på flere fronter.
1: En ordentlig vedligeholdelse med faste vandskift (gerne ugentligt eller 2x månedligt)
2: Ordentlig rengøring, herunder sugning af bund i både display og sump. Det kunne gøres ved hvert vandskift. Har du en tynd sandbund, skal den vacuum suges.
3: En velfungerende skummer, der renses ved hvert vandskift feks.
4: Opsugning af cyano så tit det er muligt. Opdager jeg cyano, bliver det fjernet dagligt.
5: Rowaphos i en reaktor helst. Skiftes med faste intervaller, feks månedligt.
6: Da cyano er en bakterie som lever af bla Po4, er det vigtigt at man kontrollere tilførslen af næring. Hvis du fodrer med frost, så skyl det grundigt inden brug.
Bruger du kun tørfoder, så vej dit foder inden fodring. Så kommer du ikke til at give for meget.
7: Når du tilfører foder, fodrer du samtidig bakterierne. Både de dårlige (cyano) og dem vi gerne vil have (bla de denitrificerende bakterier) nyder godt af det foder.
Derfor kan det være en god idé at tilføre de gode bakterier på regelmæssig basis. Jeg tilsætter selv prodibio bakterier hver 14 dag. (husk at slukke skummeren når du tilfører dem, ellers ryger de der i). Når du på den måde vedligeholder den gavnlige bakteriefauna, så giver du den et overtag ifht foder.
Det burde over tid kunne på bugt med plagen. Men du skal være vedholdende. Der findes ingen mirakelkur og ingen af de her tiltag kan alene løse problemet.

Problemet er, at mens alger kun kan leve af den uorganiske Po4 (det er den der er i det frie vand og den kan du fjerne med Rowaphos.) De kan ikke optage den organiske Po4 (det er den bundne, der er bundet i feks det slam du har på bunden eller i dine sten)
Men cyano kan faktisk optage den organiske Po4 også. De skal arbejde lidt mere for det end de skal med den uorganiske, men de kan godt leve af den.
Jeg benytter alle de tiltag jeg har nævnt og det hjælper altså - og er bedre end symptombehandling med kemi.

Erik
Hej Erik. Tak for dit svar. Da jeg stadig er ret ny bliver jeg nødt til at spørge ind til nogle af de punkter. Håber det er okay.
2 : Når du siger sugning af bund taler vi så om den normale slamsuger ( Et rør med en tragt og en slange i enden) Ærligt så vidste jeg ikke man skulle det i saltvand akvarier.
5 : Jeg er helt grøn inden for reaktor området. Er det sådan en fætter her: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false; man fylder op med de såkaldte rowaphos ?
7 : Du siger det er en god ide at veje foder. Jeg syntes det er lidt svært at vide hvor meget man egentligt skal fodre..

Hvis jeg har slam i mine sten som du skriver, hvordan fjerner man det ?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af crazy seahorse »

Palaarsuaq skrev:
crazy seahorse skrev:Erik
Hej Erik. Tak for dit svar. Da jeg stadig er ret ny bliver jeg nødt til at spørge ind til nogle af de punkter. Håber det er okay.
2 : Når du siger sugning af bund taler vi så om den normale slamsuger ( Et rør med en tragt og en slange i enden) Ærligt så vidste jeg ikke man skulle det i saltvand akvarier.
5 : Jeg er helt grøn inden for reaktor området. Er det sådan en fætter her: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false; man fylder op med de såkaldte rowaphos ?
7 : Du siger det er en god ide at veje foder. Jeg syntes det er lidt svært at vide hvor meget man egentligt skal fodre..

Hvis jeg har slam i mine sten som du skriver, hvordan fjerner man det ?
Du spørger bare alt det du vil.
2: Hvis du kører med et tyndt bundlag, så samler der sig en masse detritus (fiskelort og andet debris) nede mellem stenene/gruset. Det skal man have ud, da det ellers kan binde en masse Po4 og så har du organisk fosfat liggende. Det er ikke til at holde styr på. Den eneste måde du får det ud på er ved at suge det ud.
En slamklokke ala det du beskriver er en udmærket måde at gøre det på.
Man gør det ikke, hvis man kører med en deep sandbed (DSB) Den skal helst ikke røres for meget. I den sørger alt muligt krible krable for at nedbryde næringsstofferne.
En DSB er typisk omkring 10 cm dyb.
5: Ja det er rigtigt. Jeg bruger en Deltec FR 509. Den skal ikke fyldes op. Afhængigt af akvariets størrelse kommer man feks en eller to spiseskefulde Rowaphos i.
Man kan få problemer, hvis man nedbringer Po4 for hurtigt. Derfor hellere lidt behersket mængde og så skift det månedligt. Står den for længe i mellem skift, så kan den lække Po4 tilbage i vandet. Det kan man måle på udgangsvandet fra reaktoren. Er Po4 værdien højere end vandet i akvariet, så lækker den det tilbage. Men det er ikke et problem ved et månedligt skift.
Det her er min Deltec i drift. Den burde også være på den side du linker til fra Moby. Som du kan se på billedet, er der kun Rowaphos i ca 5-7 cm dybde. Jeg har også meget vand, så du behøver nok ikke så meget som jeg.
Det her er min Deltec i drift. Den burde også være på den side du linker til fra Moby. Som du kan se på billedet, er der kun Rowaphos i ca 5-7 cm dybde. Jeg har også meget vand, så du behøver nok ikke så meget som jeg.
7: Det kommer an på hvor mange fisk man har. En af mine gode venner vejer sit. Han har en del fisk i og bruger mellem 3-5 gr dagligt. Der må du sjusse dig lidt frem.
Hovedformålet er at undgå overfodring. Det gør man bedst ved at kontrollere mængden. Du vil blive overrasket over, hvor mange der siger at de stort set intet giver - og alligevel har de tårnhøje næringsværdier.

Erik

Edit: Det her er en slamklokke. Fandt lige min frem.
Slamklokke. Moby har måske også sådan en. Den er i hvert fald købt hos en forhandler herhjemme.
Slamklokke. Moby har måske også sådan en. Den er i hvert fald købt hos en forhandler herhjemme.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af peder »

Jeg vil råde dig til at droppe alle dine LS fra sumpen, rense sumpen helt ren, og lave et refugium med macroalger istedet, lad være med at rode med lyset.
Når det så er på plads ville jeg personligt slå cyanoen ned med cemiclean jeg har aldrig haft nogen negativ effekt med cemiclean, havde et træls udbrud efter et halvt års tid efter opstart gav baljen en kur og har aldrig set det siden.
Forøvrigt vil jeg anbefale at køre uden bundlag da det er en skidtsamler uden lige, pasningen af baljen er meget nemmere uden bundlag og du kan gi den gas med cirkulationen uden at der flyver bundlag rundt over alt, men det er nærmest et religions spørgsmål :wink:


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Carsten »

Lidt i forlængelse af det Peder skriver. Du vil blive overrasket over mængden af slam som dannes.
Jeg har ikke selv bundlag i akvariet. Og renser bunden så godt som muligt, når jeg engang imellem skifter vand. Hvor alt det grus kommer fra som jeg kan suge op, har jeg ingen idé om.
Har ingen betænkelighed, ved at bruge Chemiclean. En gang eller to, men det er ikke noget som skal bruges på månedlig basis.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Du skriver din No3 er steget på det sidste...., Fra hvad og over hvor lang tid?

Kunne forstille mig at du har fået hvide koraller hvis du har lavet MEGET om på lys indstillinger fra det ene øjeblik til det næste...... Hvis du har “kogt” korallerne i mere lys, således de er døde, så har du her MISTET en No3 forbruger.... korallerne forbruger No3 når de vokser..... Kunne være én kilde til at din No3 er steget???

Som de andre skriver, sug ALT det slam op du kan komme til.
Jeg har også haft cyano og som dig også hvor der var allermest flow... Det er en skrøne med at det ikke kommer i highflow områder :wc:

Du skal se at få skiftet, som det mindste harepiks på dit ro anlæg. 12 er i min bog ALT for høj Tds. Jeg har 2 harepiks filtre på og skifter på den bagerste når Tds rammer 1.0. Så sætter jeg det nye filter forrest.

Jeg har samme holdning som Erik ift at hælde medicin i baljen, MÉN har brugt chemiclean med STORT held og har ikke set bivirkninger.

Håber du får løst din udfordring.
Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:
Palaarsuaq skrev:
crazy seahorse skrev:Erik
Hej Erik. Tak for dit svar. Da jeg stadig er ret ny bliver jeg nødt til at spørge ind til nogle af de punkter. Håber det er okay.
2 : Når du siger sugning af bund taler vi så om den normale slamsuger ( Et rør med en tragt og en slange i enden) Ærligt så vidste jeg ikke man skulle det i saltvand akvarier.
5 : Jeg er helt grøn inden for reaktor området. Er det sådan en fætter her: http://www.deepoceanshop.dk/teknik/reac ... actor.html" onclick="window.open(this.href);return false; man fylder op med de såkaldte rowaphos ?
7 : Du siger det er en god ide at veje foder. Jeg syntes det er lidt svært at vide hvor meget man egentligt skal fodre..

Hvis jeg har slam i mine sten som du skriver, hvordan fjerner man det ?
Du spørger bare alt det du vil.
2: Hvis du kører med et tyndt bundlag, så samler der sig en masse detritus (fiskelort og andet debris) nede mellem stenene/gruset. Det skal man have ud, da det ellers kan binde en masse Po4 og så har du organisk fosfat liggende. Det er ikke til at holde styr på. Den eneste måde du får det ud på er ved at suge det ud.
En slamklokke ala det du beskriver er en udmærket måde at gøre det på.
Man gør det ikke, hvis man kører med en deep sandbed (DSB) Den skal helst ikke røres for meget. I den sørger alt muligt krible krable for at nedbryde næringsstofferne.
En DSB er typisk omkring 10 cm dyb.
5: Ja det er rigtigt. Jeg bruger en Deltec FR 509. Den skal ikke fyldes op. Afhængigt af akvariets størrelse kommer man feks en eller to spiseskefulde Rowaphos i.
Man kan få problemer, hvis man nedbringer Po4 for hurtigt. Derfor hellere lidt behersket mængde og så skift det månedligt. Står den for længe i mellem skift, så kan den lække Po4 tilbage i vandet. Det kan man måle på udgangsvandet fra reaktoren. Er Po4 værdien højere end vandet i akvariet, så lækker den det tilbage. Men det er ikke et problem ved et månedligt skift.
Deltec FR 509.jpg
7: Det kommer an på hvor mange fisk man har. En af mine gode venner vejer sit. Han har en del fisk i og bruger mellem 3-5 gr dagligt. Der må du sjusse dig lidt frem.
Hovedformålet er at undgå overfodring. Det gør man bedst ved at kontrollere mængden. Du vil blive overrasket over, hvor mange der siger at de stort set intet giver - og alligevel har de tårnhøje næringsværdier.

Erik

Edit: Det her er en slamklokke. Fandt lige min frem.
Slamklokke.jpg

Igen tak for dit gode svar. Jeg har kun omkring 30-40 mm bundlag. Men jeg har da helt sikkert en kæmpe affalds kilde i mit bundlag når jeg ALDRIG har renset det. Jeg troede jeg havde læst flere steder at man aldrig rensede bunden i et saltvandsakvarie... Dooh.. Jeg må ud og investere i sådan en slamklokken.. Det kunne godt være jeg skulle få fat i sådan en reaktor.. Det skal vel bare være den mindste ? Jeg blev i hvertfald meget klogere på det. Takker ! :GO


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

peder skrev:Jeg vil råde dig til at droppe alle dine LS fra sumpen, rense sumpen helt ren, og lave et refugium med macroalger istedet, lad være med at rode med lyset.
Når det så er på plads ville jeg personligt slå cyanoen ned med cemiclean jeg har aldrig haft nogen negativ effekt med cemiclean, havde et træls udbrud efter et halvt års tid efter opstart gav baljen en kur og har aldrig set det siden.
Forøvrigt vil jeg anbefale at køre uden bundlag da det er en skidtsamler uden lige, pasningen af baljen er meget nemmere uden bundlag og du kan gi den gas med cirkulationen uden at der flyver bundlag rundt over alt, men det er nærmest et religions spørgsmål :wink:

Øij.. Jeg har lavet mange begynder fejl... Jeg troede de levende sten i bunden var med til at "filtrer" vandet og derved nedbragte NO3.. Jeg har helt sikkert misforstået en del vigtige faktorer.

Jeg har tjekke de danske saltvands websider ud for det chemiclean. Jeg syntes ikke jeg kan finde det, men til gengæld alt muligt andet imod det. Hvor plejer i at købe det ?

Jeg syntes virkelig bundlaget giver et flot og naturligt look i akvariet. Så det ville jeg helst gerne beholde.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Lidt i forlængelse af det Peder skriver. Du vil blive overrasket over mængden af slam som dannes.
Jeg har ikke selv bundlag i akvariet. Og renser bunden så godt som muligt, når jeg engang imellem skifter vand. Hvor alt det grus kommer fra som jeg kan suge op, har jeg ingen idé om.
Har ingen betænkelighed, ved at bruge Chemiclean. En gang eller to, men det er ikke noget som skal bruges på månedlig basis.
Ja jeg kan godt se hvor meget slam der hurtigt kommer i sumpen og hvis jeg roder lidt i bundlaget.. Jeg skynder mig at anskaffe sådan en slamsuger.! Hvad kan bivirkningerne af chemiclean være ?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

charlie saltvand skrev:Hejsa.

Du skriver din No3 er steget på det sidste...., Fra hvad og over hvor lang tid?

Kunne forstille mig at du har fået hvide koraller hvis du har lavet MEGET om på lys indstillinger fra det ene øjeblik til det næste...... Hvis du har “kogt” korallerne i mere lys, således de er døde, så har du her MISTET en No3 forbruger.... korallerne forbruger No3 når de vokser..... Kunne være én kilde til at din No3 er steget???

Som de andre skriver, sug ALT det slam op du kan komme til.
Jeg har også haft cyano og som dig også hvor der var allermest flow... Det er en skrøne med at det ikke kommer i highflow områder :wc:

Du skal se at få skiftet, som det mindste harepiks på dit ro anlæg. 12 er i min bog ALT for høj Tds. Jeg har 2 harepiks filtre på og skifter på den bagerste når Tds rammer 1.0. Så sætter jeg det nye filter forrest.

Jeg har samme holdning som Erik ift at hælde medicin i baljen, MÉN har brugt chemiclean med STORT held og har ikke set bivirkninger.

Håber du får løst din udfordring.
Charlie
Hej Charlie.

Jeg downloade en skabelon eller en indstilling en anden havde lavet.. Jeg syntes ikke der var det store forskel på den nye og den gamle lys indstilling. Det var nogle meget små SPS koraller ikke mere end 4-5 cm høje og 2 stks. Så jeg tror ikke det har haft den store NO3 effekt.

Okay jeg vil gerne indrømme jeg intet ved om de osmose anlæg.. Ville det være nok kun at skifte harepiks ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Carsten »

Boyds Chemiclean kan ikke købes i Danmark. Eneste sted jeg kender uden for USA er i England.
https://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R ... Chemiclean" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Jeg mener koral farmen sælger cheimiclean men ellers kan du finde det på eBay ret billigt .
Jeg har også brugt det med gode resultater.

Jeg har aldrig renset mit bundlag før.
Det er vidst også lidt et religions spørgsmål.
Der er nogle der skriver hvis man renser det ofte at der ikke sker noget . På reef2reef var der en der lavede en vejledning til hvis man ikk gjorde det men gerne ville igang at man skulle tage lidt af gangen over flere dage så man ik fik roddet for meget rundt i det på engang.

Der er mange der har brugt levende sten i sumpen for at få flere i systemet end man måske ville have i display så jeg forstår godt din løsning men folk har vidst bare fundet ud af hvor meget lort der samler sig der i.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af nbd »

Palaarsuaq skrev:Øij.. Jeg har lavet mange begynder fejl... Jeg troede de levende sten i bunden var med til at "filtrer" vandet og derved nedbragte NO3.. Jeg har helt sikkert misforstået en del vigtige faktorer.
Levende sten er med til at filtrere vandet! Men for at få det fulde udbytte af deres effekt, skal du tilsætte noget organisk kulstof (i form af sukker og/eller eddike). Det er de denitrificerende bakterier i stenene, du skal hjælpe. De lever i grænselaget mellem iltrigt vand og iltfrit vand (som der er i levende sten). De 'ånder' vha. nitrat, som de omsætter til atmosfærisk kvælstof (som bare fordamper). På den måde kan man eksportere kvælstof fra sit akvarium.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Tak for de mange gode svar.. Jeg prøver at finde noget chemiclean på ebay :) Men jeg er noget forvirret over hvordan jeg skal komme mit høje NO3 til livs.. Min plan indtil videre er at rense bunden med en slamklokke og på samme tid skifte vand.

Jeg kan ikke helt rigtig finde ud af om i mener jeg burde hive alle de levende sten op jeg har i sumpen eller om de er gode at have der.? Altså hvis jeg gerne vil beholde dem skal jeg tilføre sukker eller eddike for at få de bakterier der lever i stenene til at blive mere aktive og "æde" mit NO3 ?

Har jeg forstået det hele korrekt :D


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Boyds Chemiclean kan ikke købes i Danmark. Eneste sted jeg kender uden for USA er i England.
https://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R ... Chemiclean" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan se der er flere forskellige chemiclean at vælge imellem :dizzy: Hvilken af dem er den som jeg skal bruge ? :)


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af JJ »

Palaarsuaq skrev:
Carsten skrev:Boyds Chemiclean kan ikke købes i Danmark. Eneste sted jeg kender uden for USA er i England.
https://m.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R ... Chemiclean" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan se der er flere forskellige chemiclean at vælge imellem :dizzy: Hvilken af dem er den som jeg skal bruge ? :)
´'Giv flemming fra Koralfarmen et kald. Han sælger det og ved hvilken type du skal bruge.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af crazy seahorse »

nbd skrev:
Palaarsuaq skrev:Øij.. Jeg har lavet mange begynder fejl... Jeg troede de levende sten i bunden var med til at "filtrer" vandet og derved nedbragte NO3.. Jeg har helt sikkert misforstået en del vigtige faktorer.
Levende sten er med til at filtrere vandet! Men for at få det fulde udbytte af deres effekt, skal du tilsætte noget organisk kulstof (i form af sukker og/eller eddike). Det er de denitrificerende bakterier i stenene, du skal hjælpe. De lever i grænselaget mellem iltrigt vand og iltfrit vand (som der er i levende sten). De 'ånder' vha. nitrat, som de omsætter til atmosfærisk kvælstof (som bare fordamper). På den måde kan man eksportere kvælstof fra sit akvarium.
Kunne man ikke bruge vodka, Niels? Som carbon kilde tænker jeg. Bare den billige fra supermarkedet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af kalmar »

Enig med Erik. Da jeg havde problemer med No3 i mit lille akvarie, brugte jeg Redsea No3Po4X med godt resultat.
https://www.redseafish.com/reef-care-pr ... /no3po4-x/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har ikke prøvet at blande det selv, da No3Po4X ikke koster ret meget og jeg stadig har noget tilbage.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2453137" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er iøvrigt også godt til at slå pestanemoner og uønskede polypper ihjel med vha. en kanyle fra apoteket.

Jeg har iøvrigt levende sten i min sump, ret stor belastning (mange fisk) men ikke målbar No3.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Der er kun en chemiclean. Farverne er bare om det er 2g bøtte eller 6g.

Nopox fra red sea virker godt på nitrat. Det er den dyre sukker/eddike udgave. Der står vejledning på flasken.
Det var rigtig effektivt hos mig da jeg mistede en masse koraller og min næring røg i vejret.

Jeg ville fjerne alle stenene fra sumpen. Evt lade en være og lade nogle alger gro på den hvis du ikke har alger i forvejen :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg prøver at købe sådan en gang NOPOX. Men jeg forstår bare ikke hvorfor jeg har fået så meget nitrat. Jeg håber det hjælper at få renset bunden nogle gange. Ellers ville det vel blive ved med at være et tilbagevendende problem.?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et refugium. Men jeg er på SU og er lidt bange for den ekstra EL det vil koste med lyset. Hvilken lys bruger i til det?


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af kalmar »

Jeg har tidligere brugt en billig kina led lampe i sumpen, og den har mine sarchropython, montipora, og andet været ganske glade for. Lige nu har jeg en maxspect r420r 60w, men jeg syntes engentlig ikke den er meget bedre end min billige kina led, til de simple koraller jeg holder her. Så jeg tror Kina lampen ryger på igen. Den er i stil med denne:
https://www.ebay.co.uk/itm/24LED-Blue-W ... 0005.m1851" onclick="window.open(this.href);return false;
Så koster det ihvertfald ikke meget at komme igang, ej heller i el regning..


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Ofte får man problemer med høj nitrat i starten når man har smidt for mange fisk i for hurtigt .
Hvis det biologiske filter ikke er klart til at nedbryde det næring der kommer derefter.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Mikas skrev:Ofte får man problemer med høj nitrat i starten når man har smidt for mange fisk i for hurtigt .
Hvis det biologiske filter ikke er klart til at nedbryde det næring der kommer derefter.
Jeg bestemt ikke jeg har smidt for mange fisk i for hurtigt. Eller jeg har 5 fisk som først er kommet i efter et halvt år lidt af gangen med måneders mellemrum.. Men det kan da godt være det alligevel har været for hurtigt ? :BA


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af charlie saltvand »

Nej nej. Jeg startede balje op i maj md, 4 fisk i, i juli, 12 fisk i nu, No3 ligger på ca 0,5. Så det er ikke det med fisk der har gjort udslaget.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Vil ikke mene at man kan stille det sådan op. :)
Der er jo stor forskel på hvordan de forskellige akvarier kører ind. Nogle kommer nemt over det andre har en kamp .
Hvis man næsten ikke fodre osv og systemet stadig ikke kan følge med så man får en nitrat på over 50 så vil jeg ikke mene at akvariet har været klar til belastningen

Når det så er sagt synes jeg bestemt ikke det lyder voldsomt heller. Havde ikke lige husket antal af fisk fra første indlæg da jeg svarede :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:Kunne man ikke bruge vodka, Niels? Som carbon kilde tænker jeg. Bare den billige fra supermarkedet.Erik
Jo, det kan man sagtens. Problemet er bare, at der kun er 37% alkohol, resten er vand. Du får meget mere kulstof hvis du køber et kg. sukker til 5 kr. :wink:


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"