"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj NO3 og cyano.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af nbd »

Palaarsuaq skrev:Jeg kan ikke helt rigtig finde ud af om i mener jeg burde hive alle de levende sten op jeg har i sumpen eller om de er gode at have der.? Altså hvis jeg gerne vil beholde dem skal jeg tilføre sukker eller eddike for at få de bakterier der lever i stenene til at blive mere aktive og "æde" mit NO3 ?

Har jeg forstået det hele korrekt :D
Rigtigt forstået! På SU er den billigste løsning at tilsætte 1-2 tsk. sukker dagligt. Hvis vandet bliver mælkehvidt, har du tilført for meget (giver bakterieopblomstring). Hvis det sker, skal du blot vente nogle dage med at tilsætte mere. Vsv-metoden er ganske effektiv! Husk at rense skummerkoppen lidt oftere hvis du tilsætter kulstof.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Mikas skrev:Vil ikke mene at man kan stille det sådan op. :)
Der er jo stor forskel på hvordan de forskellige akvarier kører ind. Nogle kommer nemt over det andre har en kamp .
Hvis man næsten ikke fodre osv og systemet stadig ikke kan følge med så man får en nitrat på over 50 så vil jeg ikke mene at akvariet har været klar til belastningen

Når det så er sagt synes jeg bestemt ikke det lyder voldsomt heller. Havde ikke lige husket antal af fisk fra første indlæg da jeg svarede :)
Nu skrev du at du havde brugt det red sea produkt NO3 PO4 X fjerener. Er det noget jeg skal bruge sådan altid. Eller bruger man det i en periode ?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Jeg brugte det kun i 14 dage -3 uger efter jeg havde en masse koraller der var døde. Det fik lyn hurtigt min nitrat ned så man ikke ku måle den mere.
Har ikke haft brug for det siden.

Hvis jeg havde dit problem ville jeg bare følge brugsanvisningen. Der står hvor mange ml man skal bruge til vis antal 100 l
Og så ville jeg måle et par gange om ugen.
Når den så ved at være nede så kan du jo langsomt skrue ned for dosen og så holde øje med om din nitrat stiger igen :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

nbd skrev:
Palaarsuaq skrev:Jeg kan ikke helt rigtig finde ud af om i mener jeg burde hive alle de levende sten op jeg har i sumpen eller om de er gode at have der.? Altså hvis jeg gerne vil beholde dem skal jeg tilføre sukker eller eddike for at få de bakterier der lever i stenene til at blive mere aktive og "æde" mit NO3 ?

Har jeg forstået det hele korrekt :D
Rigtigt forstået! På SU er den billigste løsning at tilsætte 1-2 tsk. sukker dagligt. Hvis vandet bliver mælkehvidt, har du tilført for meget (giver bakterieopblomstring). Hvis det sker, skal du blot vente nogle dage med at tilsætte mere. Vsv-metoden er ganske effektiv! Husk at rense skummerkoppen lidt oftere hvis du tilsætter kulstof.
Det lyder da helt vildt. Så lidt sukker kan simpelthen slå NO3 ned på sammen måde som kemi ?
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af nbd »

Ja - men måske varer det lidt længere inden du kan måle effekten. Bakterierne skal lige opformeres...
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Jeg har bestilt chemiclean, nye filtre til osmose anlægget og noget NOPOX fra red sea. Jeg suger min bund og skifter lidt mere vand her i løbet at det næste stykke tid. Så håber jeg nitraten falder over det næste stykke tid. Mange tak for jeres gode råd.

Jeg er løbet ind i et nyt problem..

Der kommer næsten INTET vand ud af min osmose anlæg. Hverken den røde(affalds vand) eller den blå som er det gode vand..
Det startede lige inden jeg skiftede filtre. Jeg har prøvet at skille det af.. Hold op noget lort.. Vandet kommer ind i carbon filteret men der kommer næsten intet ind i det sidste harpiks filter. Der er masser tryk på vand op til membranen men det er som om der ikke kommer noget ud af den.. Skal jeg så skifte membran eller kan det skyldes noget andet ? Er der nogle af jer der har prøvet noget ligene ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af PoulD »

Hvis der går for længe inden forfiltrene skiftes, kan membranen godt blive tilstoppet, men i så fald burde alt vandet komme ud af dit spildevandsafløb.
Hvis der ikke kommer ret meget vand ud, hverken det ene eller det andet sted lyder det som om fejlen skal søges et andet sted. Hvis det var opstået lige efter du skiftede filtre i stedet for lige før, ville jeg nok have gættet på en fejl 40 :-)
I teorien kan man selvfølgelig forestille sig, at begrænseren er blevet tilstoppet samtidig med membranen, det forekommer mig bare usandsynligt. På den anden side kan jeg ikke forestille mig hvad der ellers skulle kunne være galt, hvis alt forholder sig som du skriver.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

PoulD skrev:Hvis der går for længe inden forfiltrene skiftes, kan membranen godt blive tilstoppet, men i så fald burde alt vandet komme ud af dit spildevandsafløb.
Hvis der ikke kommer ret meget vand ud, hverken det ene eller det andet sted lyder det som om fejlen skal søges et andet sted. Hvis det var opstået lige efter du skiftede filtre i stedet for lige før, ville jeg nok have gættet på en fejl 40 :-)
I teorien kan man selvfølgelig forestille sig, at begrænseren er blevet tilstoppet samtidig med membranen, det forekommer mig bare usandsynligt. På den anden side kan jeg ikke forestille mig hvad der ellers skulle kunne være galt, hvis alt forholder sig som du skriver.
Tak for dit svar. :) Der er gået ret længe. Faktisk over 1 år før for filterne er blevet skiftet. Men jeg har haft 0 i ppm indtil for nyligt. Jeg fandet ud af den flow reducerings ting der sidder inde i afløbs slangen var totalt tilstoppet. Den er blevet renset og det drypper småt ud af begge slanger nu. Der kommer nok 2-3 dråber i sekundet af det renevand. Det kan godt være det er membranen men brude jeg så ikke have en højre ppm.? Jeg har prøvet er vedhæfte en video men det kunne jeg ikke ?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af PoulD »

Video kan kun indsættes i form af 'embedded' video som f.eks. Youtube.
Hvis det kun drypper ud af spildevandsslangen ville jeg tro problemet i al fald ikke alene er membranen (det kan dog godt være membranen også er færdig). Jeg ved ikke om det er tænkeligt, at f.eks. en slange kan være så tilstoppet, at der ikke kan komme nok vand igennem.
Du skriver, at der er masser af tryk på op til membranen. Jeg går ud fra du med "masser" mener >35 meter vandsøjle / 3,5 Bar, men hvis både afløbet og membranen er stoppet vil trykket, netop derfor, være højere end ellers.

En mulig fremgangsmåde til fejlfinding kunne måske være, at tage membranen helt ud af huset og så se hvor meget vand der kommer ud på rentvandsslangen når du sætter en finger for afløbsslangen og hvor meget der kommer ud af spildevandslangen når du spærrer helt for rentvandsslangen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

PoulD skrev:Video kan kun indsættes i form af 'embedded' video som f.eks. Youtube.
Hvis det kun drypper ud af spildevandsslangen ville jeg tro problemet i al fald ikke alene er membranen (det kan dog godt være membranen også er færdig). Jeg ved ikke om det er tænkeligt, at f.eks. en slange kan være så tilstoppet, at der ikke kan komme nok vand igennem.
Du skriver, at der er masser af tryk på op til membranen. Jeg går ud fra du med "masser" mener >35 meter vandsøjle / 3,5 Bar, men hvis både afløbet og membranen er stoppet vil trykket, netop derfor, være højere end ellers.

En mulig fremgangsmåde til fejlfinding kunne måske være, at tage membranen helt ud af huset og så se hvor meget vand der kommer ud på rentvandsslangen når du sætter en finger for afløbsslangen og hvor meget der kommer ud af spildevandslangen når du spærrer helt for rentvandsslangen.
Jeg har skiftet membranen og det jeg VIRKELIG meget. Så den var åbenbart fuldstændig til stoppet. Plus den lille vand flow reducering der sidder i afløbs slange var til stoppet. Den kunne renses med en lille nål.

Jeg har lige et lille spørgsmål ang filter sokker. Jeg syntes virkelig de stopper hurtigt til, 2-4 dage . Hvordan renser i jeres og har i mange i skifter imellem. Syntes godt nok det er lidt træls.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af kalmar »

Det er meget normalt. Men når min er stoppet, løber den blot over. Jeg renser den ugentligt, når jeg alligevel tømmer og rengører skummer kop.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Nu har baljen fået en omgang med chemiclean og det hjalp helt vildt. Bunden er blevet slam suget og jeg har skifter 20% vand efter behandlingen med chemiclean. Men min skummer går stadig helt amok med skum i hele sumpen. Hvornår vil det stoppe? Det er vel lidt problematisk at den ikke skummer korrekt.
Vedhæftede filer
20181125_115512.jpg
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af kalmar »

Nysgerrig. Hvad præcis har det 'hjulpet helt vildt' på? Cyano forekomster, eller også andre ting?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Det kan godt tage 14 dage før skummeren opføre sig normalt igen :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

kalmar skrev:Nysgerrig. Hvad præcis har det 'hjulpet helt vildt' på? Cyano forekomster, eller også andre ting?
Beklager den ringe formulering.
Det er Cyano som er totalt forsvundet.. Nu skal jeg så bare holde den Satan's nitrat nede. Overvejer kraftigt et refugium.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

peder skrev:Jeg vil råde dig til at droppe alle dine LS fra sumpen, rense sumpen helt ren, og lave et refugium med macroalger istedet, lad være med at rode med lyset.
Når det så er på plads ville jeg personligt slå cyanoen ned med cemiclean jeg har aldrig haft nogen negativ effekt med cemiclean, havde et træls udbrud efter et halvt års tid efter opstart gav baljen en kur og har aldrig set det siden.
Forøvrigt vil jeg anbefale at køre uden bundlag da det er en skidtsamler uden lige, pasningen af baljen er meget nemmere uden bundlag og du kan gi den gas med cirkulationen uden at der flyver bundlag rundt over alt, men det er nærmest et religions spørgsmål :wink:
Jeg har besluttet for jeg vil lave et refugium. Men jeg har ikke rigtigt noget ekstra rum til det.. Men der sker vel intet ved at lave det i samme rum som skummeren ?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Hvis du smider det i ved skummeren så risikere du jo algerne ryger i skummeren. Der ud over så vil din skummer blive fyldt med kalkalger. Det synes jeg personligt er pisse irriterende .
Du kan evt lave en reaktor med lys omkring rimeligt billigt hvis du finder en brugt og køber noget led bånd. Prøv at søg på youtube på div alge reaktorer. Eller man kan købe de færdig lavede fra skimz fx de koster bare noget mere.
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Palaarsuaq »

Mikas skrev:Hvis du smider det i ved skummeren så risikere du jo algerne ryger i skummeren. Der ud over så vil din skummer blive fyldt med kalkalger. Det synes jeg personligt er pisse irriterende .
Du kan evt lave en reaktor med lys omkring rimeligt billigt hvis du finder en brugt og køber noget led bånd. Prøv at søg på youtube på div alge reaktorer. Eller man kan købe de færdig lavede fra skimz fx de koster bare noget mere.

Det vil jeg helt sikkert overveje. Jeg har fundet nogle rigtig fede videoer på youtube med sådan nogle diy alge reaktorer. Har du eller nogen af jer andre nogle erfaringer med hvilken led man skal bruge og hvor de kan købes.? Det er da en fed måde at komme af med al næringen, hvis man så oven i købet kunne skurre lidt ned for sin skummer ville det da være perfekt. :f2:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Carsten »

Ikke at det umiddelbart kan bruges, men da jeg lavede phytoplankton. Havde jeg et PVC rør som jeg rullede noget ledbånd rundt om det. Og det fungerede rigtig godt. Så et klart rør hvor du vender ledbåndet så det lyser ind i røret. Brugte ledbånd med 7720 sms led mener jeg det var og så i en kold hvid farve. Det fåes på eBay com til ingen penge
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj NO3 og cyano.

Indlæg af Mikas »

Jeg tror alger kan leve under stort set alt lys. Der er nok noget de lever bedre under end andet men i mit gamle 250l havde jeg bare en 5w senge lampe over fra Harald Nyborg og det voksede helt fint.
Søg på eBay der kan du få masser vandafvisende led strip for ingen penge der kan limes rundt om :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"