"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

sprutte i akv.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 562
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

sprutte i akv.

Indlæg af nybegynder »

hej er der nogen der har erfaring med plækksprutter i akv.?????


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: sprutte i akv.

Indlæg af Carsten »

Jeg har ikke selv haft en men en del har haft dem gennem årene. 8 armede blæksprutter, er rene Hudinier, selv den mindste sprække, er stor nok til at de kommer ud. De lever generelt ikke så længe, og skal absolut gå alene


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sprutte i akv.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har haft blæksprutter af et par gange. Fornøjelige dyr, meget underholdende. Jeg havde stor glæde af at betragte deres liv.
Mine stak ikke af, men den sidste gik i et 660L med en bunke (rigtig mange) LS. Den blev fodret med skalrejer som den spiste med stor appetit. Det var det store tilløbsstykke når der kom gæster, alle ville se den blive fodret. Jeg havde ingen fisk gående sammen med den. De var sikkert blevet spist.
Som med hajer, så bliver det hurtigt lidt kedeligt. Man skal have den, hvis man ønsker at betragte dens adfærd. Ellers vil jeg fraråde det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: sprutte i akv.

Indlæg af MMartin »

Hvilken art havde du Erik?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sprutte i akv.

Indlæg af crazy seahorse »

MMartin skrev:Hvilken art havde du Erik?
Det var ottearmede.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: sprutte i akv.

Indlæg af roneld1974 »

blæksprutter & hajer er noget de fleste ny startet gerne vil prøve
havde selv tilbage i 75 en blæksprutte i mit karentæne akv. 125.l.

hvis den får foder nok bliver den i akv. - jeg gav min levende flod krebs fik dem hos min fiskehandler.
den første jeg havde var åbenbart en hun som lagde æg i den hule som jeg havde lavet af nogle sten så jeg kunne kikke ind hun kom ikke ud & spiste så jeg troede hun var død men hun sad inde & iltede sine æg som ligner vindrue klaser hunnerne dør når ægene klægges så kort fornøjelse.
nr. 2 holdt ca.1 år. blæksprutter bliver ca. 2 år

har også prøvet haj æg men hajer er ikke egnet til vor tids saltvands akv. men hvis du alligevel vil prøve & de ikke spiser så prøv med regnorme.
mit råd er at hvis du skal prøve blæksprutte eller haj så gør det før du starter et koral rev op god fornøjelse.
hilsen jan


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sprutte i akv.

Indlæg af crazy seahorse »

Faldt over et billede fra en "sprutte" gruppe på FB, der illustrerer hvor fantastiske de er til at gemme sig - og alligevel have overblik over det hele.
Billedet på Pc er bedre end på telefonen, så den er ikke så svær at spotte. På telefonen skal man vide, hvad man kigger efter for at finde kræet.
Mester i kamouflage. Prøv at spotte den.
Mester i kamouflage. Prøv at spotte den.
Det er meget intelligente dyr og de er spændende at følge og betragte. En kunde havde en i et revakvarie. Den trivedes fint og lod sig ofte se - men der skulle løbende fyldes nye fisk i. Den tog alt.

Erik
Ps: Jeg har et billede der viser hvor den er.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: sprutte i akv.

Indlæg af PederP »

Sprutter er alt for fede.
Min kone kan et klassisk eksempel fra en marinestation, hvor de ikke kunne forstå at der forsvandt krabber fra et opbevarings akvarium. Med et overvågningskamera så de så en mindre sprutte havde lært sig at komme op af sin balje, hen over bordet, og ned i foderbaljen. Her hentede den lidt snacks, som den tog med tilbage til hulen.
Så man skal nok tage det ret seriøst med "spruttestop" over baljen..


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sprutte i akv.

Indlæg af crazy seahorse »

PederP skrev:Sprutter er alt for fede.
Min kone kan et klassisk eksempel fra en marinestation, hvor de ikke kunne forstå at der forsvandt krabber fra et opbevarings akvarium. Med et overvågningskamera så de så en mindre sprutte havde lært sig at komme op af sin balje, hen over bordet, og ned i foderbaljen. Her hentede den lidt snacks, som den tog med tilbage til hulen.
Så man skal nok tage det ret seriøst med "spruttestop" over baljen..
Ha ha, fantastisk, PederP
De er som nævnt, ret intelligente - og så er de grådige. Når jeg fodrede min, så var der tit gæster der ville kigge med. Derfor brugte jeg en tynd acryl stav til at bevæge rejen lidt, så det gik lidt hurtigere med at få gang i "sprutten". De er også meget mistænksomme og vil tjekke at der ikke er fare på færde, inden de giver sig ud i noget..
Når den havde sikret rejen med et par af armene, så ville den også have acryl staven. Den prøvede at trække den med sig ind i stensætningen. Når jeg begyndte at trække staven tilbage, så hev den til - stadig med greb om rejen. For at få kontravægt, sendte den et par arme bagud og rundt om en sten - og så hev den ellers. Først når den erfarede det umulige i projektet, slap den staven.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: sprutte i akv.

Indlæg af Han$en »

Der er jo også Sepia slægten.
De er nok bedre akvarie egnet. Sepia bandensis skulle være de letteste, men kan være svære at skaffe.

De går også fint i mindre grupper hvis akvariet er stort nok, og bliver ikke særligt store.

Men det er selvfølgelig kilometer af forskel fra de 8-armede.
Jeg har fulgt en balje engang på Reef Sanctuary på omkring de 800L med 3 stk S. bandensis i et koral akvarie fyldt med fisk - Han mistede umiddelbart kun et par Chromis med tiden.

Han fodrede med krabber fra den lokale kyst.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 23:51
15
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Re: sprutte i akv.

Indlæg af glenn_24 »

Jeg sad lige og kikkede efter sprutten på billedet men hvor fan er den


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: sprutte i akv.

Indlæg af charlie saltvand »

glenn_24 skrev:Jeg sad lige og kikkede efter sprutten på billedet men hvor fan er den
Tror jeg har set den :T

Ved ikke om jeg tør være en “spoiler”....... Kan jo også være jeg IKKE har ret :biggrin:

Hvis jeg kigger MIDT på foto og lader mine øjne vandre ca 1,5 cm NED og ca 2 cm til VENSTRE..... Så tror jeg sørme jeg kan se en side af en sprutte, med et øje ud mod kamera.... Kan jo være jeg ser syner :dizzy:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: sprutte i akv.

Indlæg af crazy seahorse »

glenn_24 skrev:Jeg sad lige og kikkede efter sprutten på billedet men hvor fan er den
Nåh ja, det havde jeg helt glemt. Den er her. Var det også der du mente den var, Charlie?
Sprutte her er den.jpg
De kan være svære at se, men når man først har lært at spotte dem, så ser man dem med det samme.
Da jeg havde min, så var det ofte kun øjnene man kunne se. Hvis man gik lidt rundt og fik placeret sig så man gemte sig lidt for den, så strakte den sig så den kunne holde øje med en igen. De er super nysgerrige.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: sprutte i akv.

Indlæg af charlie saltvand »

crazy seahorse skrev:
glenn_24 skrev:Jeg sad lige og kikkede efter sprutten på billedet men hvor fan er den
Nåh ja, det havde jeg helt glemt. Den er her. Var det også der du mente den var, Charlie?
Sprutte her er den.jpg
De kan være svære at se, men når man først har lært at spotte dem, så ser man dem med det samme.
Da jeg havde min, så var det ofte kun øjnene man kunne se. Hvis man gik lidt rundt og fik placeret sig så man gemte sig lidt for den, så strakte den sig så den kunne holde øje med en igen. De er super nysgerrige.

Erik
:GO :weightlifts: :popcorn:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: sprutte i akv.

Indlæg af charlie saltvand »

Nu vi er ved sprutter....

Jeg er HELT vild med “Hank” fra “find Dory”..... /finding Dory. Hvis du ikke kender Hank, så søg på youtube. Den sidder lige i skabet. Hank er SELVFØLELIG baseret på en “mimic” sprutte :-)
FD7FE8F3-67FA-4AB1-BE07-6586DF440348.jpeg


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"