"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Balling tilsætning spørgsmål

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af christiantt »

Halløj...
Jeg er begyndt på Balling, og indtil videre måler jeg for at rette kh mængde tilsætningen til.

Er det korrekt forstået at jeg først skal begyndt at dosere calcium og magnesium når jeg har fundet et stabil niveau af kh??
For både calcium og magnesium ligger på samme niveau som for 2 dage siden, selv om at kh er faldet med 0,8 på de 2 døgn.

Skal jeg fremadrettet måle inden jeg tilsætter her i starten, så jeg finder de mængder der skal tilsættes af væskerne??
Kan det godt passe at der muligvis skal tilsættes forskellig mængden af dem alle 3??
Jeg har 4 dunke. Den sidste skal, så vidt jeg kan forstå, tilsættes i samme mængde som kh og calcium. Men hvis de ikke er ens, hvilken skal jeg så gå efter??


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af Mikas »

Hvad er det for noget du har købt ?

Hvis der ikke står på hvor meget der skal tilsættes for at hæve det Per liter så ville jeg først måle og så dosere. Og så ville jeg måle igen dagen efter på samme tid. Hvis den er faldet ville jeg dosere mere end dagen før osv :)

Det er forskelligt hvilken væsker man bruger om der skal doseres samme mængde . Det er dog normalt at der skal tilføjes mest kh i langt de fleste jeg kender til


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at du skal hæve både Ca og Kh samtidig. Stiger Ca, så har Kh en tendens til at falde, måske ikke så meget men noget kan den falde.
Men allerførst skal du have Mg indholdet på plads, og det inden du begynder at måle for noget af det andet. Faktisk når du måler for Mg, så er det til dels også en måling af Ca. så Ca indholdet kan komme en del ud af trit, hvis du først har de andre på plads, og så hælder flere liter Mg i


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af christiantt »

Det er Balling Pakke A fra Deepocean.

Jep, jeg havde tjekket magnesium som det første. Den lå på 1425, hvilket jeg godt ved er lidt over de 1350 som mange anbefaler.
Men som de andre værdier, så tænker jeg at det er bedre at den ligger stabilt der omkring, så længe den ikke fraviger alt for meget fra det "anbefalede"??


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Mg binder sig til den ledige Ca der er tilstede, så den er lidt uregerlig. Man kan jo ikke måle det der er bundet.
Jeg er altid begyndt med Kh og Ca. Startet med at tilsætte feks 100ml Kh. Efter nogle timer har jeg målt Kh og så ved jeg hvad 100ml hæver den med.
Så har jeg gjort det samme med Ca. Derfra har det været ret enkelt at finde ud af, hvor mange ml der skal tilsættes af hver. Det ændrer sig så i takt med at forbruget stiger, så man skal være flittig med målingerne i starten. Jeg målte morgen og aften indtil jeg havde et nogenlunde billede af forbruget.
Mg har jeg taget til sidst, da den ændrer sig en del i starten. Når den først har bundet sig til den ledige Ca og der ikke er mere ledigt Ca tilbage, så er det den kan ryge helt ud af skalaen.
Jeg har måtte tilsætte næsten 8 Kg Mg før den kom op på de 1350. Pt er den på 1500 uden jeg tilsætter noget og ikke har gjort det længe nu.
For øvrigt er det normalt at man skal tilsætte mere Kh end Ca. Måske ikke meget, men det har hos mig altid været sådan, at forbruget af Kh har været størst.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af palamo123 »

crazy seahorse skrev:Mg binder sig til den ledige Ca der er tilstede, så den er lidt uregerlig. Man kan jo ikke måle det der er bundet.
Jeg er altid begyndt med Kh og Ca. Startet med at tilsætte feks 100ml Kh. Efter nogle timer har jeg målt Kh og så ved jeg hvad 100ml hæver den med.
Så har jeg gjort det samme med Ca. Derfra har det været ret enkelt at finde ud af, hvor mange ml der skal tilsættes af hver. Det ændrer sig så i takt med at forbruget stiger, så man skal være flittig med målingerne i starten. Jeg målte morgen og aften indtil jeg havde et nogenlunde billede af forbruget.
Mg har jeg taget til sidst, da den ændrer sig en del i starten. Når den først har bundet sig til den ledige Ca og der ikke er mere ledigt Ca tilbage, så er det den kan ryge helt ud af skalaen.
Jeg har måtte tilsætte næsten 8 Kg Mg før den kom op på de 1350. Pt er den på 1500 uden jeg tilsætter noget og ikke har gjort det længe nu.
For øvrigt er det normalt at man skal tilsætte mere Kh end Ca. Måske ikke meget, men det har hos mig altid været sådan, at forbruget af Kh har været størst.

Erik
Helt enig i den betragtning. KH og CA niveau ligger stort set ens. 20 ml afvigelse.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af christiantt »

Jeg forstår det ikke helt...
Min kH falder med 0,4 pr. døgn.
Ca og Mag forbliver samme værdi.

Jeg kan holde kH ved at tilsætte 0,4 ml af kh væsken pr. døgn (jeg har ca. 60 liter vand i systemet hvis man tager sten og filter væk).

Skal jeg så stadig tilsætte samme mængde af Ca væsken, når mit Ca niveau ikke falder?? :-/


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

christiantt skrev:Jeg forstår det ikke helt...
Min kH falder med 0,4 pr. døgn.
Ca og Mag forbliver samme værdi.

Jeg kan holde kH ved at tilsætte 0,4 ml af kh væsken pr. døgn (jeg har ca. 60 liter vand i systemet hvis man tager sten og filter væk).

Skal jeg så stadig tilsætte samme mængde af Ca væsken, når mit Ca niveau ikke falder?? :-/
Det kan skyldes, at der ikke er kommet rigtig gang i væksten. Når væksten kommer rigtigt i gang, vil der også begynde at ryge noget Ca.
Du skal måle dagligt og så være klar til at justere.
Jeg ville fortsætte med Kh som du gør nu og så tilsætte de andre når målingerne viser der bruges af dem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af christiantt »

crazy seahorse skrev:
christiantt skrev:Jeg forstår det ikke helt...
Min kH falder med 0,4 pr. døgn.
Ca og Mag forbliver samme værdi.

Jeg kan holde kH ved at tilsætte 0,4 ml af kh væsken pr. døgn (jeg har ca. 60 liter vand i systemet hvis man tager sten og filter væk).

Skal jeg så stadig tilsætte samme mængde af Ca væsken, når mit Ca niveau ikke falder?? :-/
Det kan skyldes, at der ikke er kommet rigtig gang i væksten. Når væksten kommer rigtigt i gang, vil der også begynde at ryge noget Ca.
Du skal måle dagligt og så være klar til at justere.
Jeg ville fortsætte med Kh som du gør nu og så tilsætte de andre når målingerne viser der bruges af dem.

Erik
Men hvor forsvinder kh hen, hvis der ikke også bliver brugt af de 2 andre?? :)
Jeg har kørt en del måneder hvor korallerne kun havde vandtskift hver 14. dag de kunne suge kh, ca og mag fra - så de har været vant til at der ikke har været stabile værdier. Det er vel også derfor at de ikke rigtig er begyndt at bruge af det endnu??


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Det er jo naturen og dens regler der gælder. Det er ikke til at sige, hvor din Kh ryger hen. Der er flere forbrugere end korallerne, selv om de er de største konsumenter.
I mit eget system lå værdierne lige hvor de skulle være og havde gjort det i en længere periode. Der var ganske få koraller i. Så satte jeg flere koraller i, men stadig kun frags. Stadig med fine værdier.
Så tog jeg på ferie i 10 dage - og lige dér besluttede de sig for at begynde med at tage fra :dizzy: .
Da jeg kom hjem kunne jeg med det samme se, at noget var galt. Flere frags havde begyndende stn og målingerne viste en Kh på 6,7 og en alt for lav Ca også :HA . Så kunne jeg begynde forfra med at justere :T .
Ingen ved hvornår de sætter fra, men når de gør, så skal man være der. Mine værdier skred over en ret kort periode og jeg havde lullet mig i søvn, det var jo kun mindre frags, så jeg havde forsømt målingerne. Ikke længe, men det er systemet uvedkommende. Når det siger det er nu, så er det nu.
Så min anbefaling er, at du passer dine daglige målinger og tilsætter efter dem. Hvis du bevidstløst tilsætter af alle de 3 hellige efter producentens anbefalinger, så risikerer du at stå med for høje værdier af feks Ca og Mg. Det skal nok komme i gang, men det sker i det tempo som passer til dit system som en helhed.
Mit er nu kommet i gang og forbruget øges gradvist uge for uge. Man kan se det på korallerne. Det har taget fra marts og til nu (5 mdr) Nu har jeg værdier jeg kan regne med. Men jeg måler også hver dag og tilsætter derefter.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af christiantt »

Det lyder som en god guideline det der Erik. Og det lyder rigtig fornuftigt :)

Hvor ofte måler du nu?? For du skal vel kontrollere at den mængde du øger med ikke bliver for meget??


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Balling tilsætning spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg måler dagligt og tilsætter efter målingerne. Det bliver jeg nødt til, indtil jeg får sat min nye kalkreaktor til. Jeg kender den ikke endnu, men har fået oplyst, at der helst skal være et forbrug på 1 Kh dagligt. Jeg mangler stadig lidt . Tilsætter 40 gr Kh granulat dagligt og ved, at jeg skal op på 50 gr for at det svarer til 1 Kh.
Når reaktoren sættes i gang, så måler jeg mindst 2 gange dagligt indtil den er justeret ind. Skal jeg måle mere, så gør jeg det. Skulle nødig have at den løber fra mig.
Jeg gjorde det samme, da jeg satte min dosseringsmaskine til. Først manuel tilsætning så jeg lærte væskerne at kende, derefter blev maskinen koblet på med de mængder jeg kendte fra det manuelle. Målinger morgen og aften til jeg var sikker på at det virkede som det skulle. Herefter var det målinger ca 1 gang ugentligt, så jeg kunne justere for den øgede vækst.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"