"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere...

Indlæg af Jones »

Som nogle måske ved, mistede jeg mine klovneunger, da det endelig gik som det skulle. Meta var overstået og alt så lyst ud. Men renovering af hus stjal min tid og jeg fejlede. IGEN. Mit setup befinder sig i kælderen og det begynder faktisk at gå mig lidt på nerverne. Ikke at systemet ikke fungerer, for det gør det. Men jeg savner at se fiskene ordentligt. Jeg påtænker derfor at rykke dem op i stuen igen. Så kan jeg bedre holde øje med dem i løbet af dagen, når vi alligevel er hjemme.
Desuden oplever jeg fugtproblemer i kælderen, hvilket uden tvivl skyldes akvarierne dernede. Så at flytte dem op i stuen vil kun være godt.

Min plan er derfor at opsætte min 112 liters rumdeler med tilhørende sump. Over sumpen, i underskabet, skal mit klovneakvarie være og i sumpen kommer der måske til at være lidt alger, foruden skummer og varmelegeme.

Nu kommer spørgsmålet så. Hvad skal jeg putte i displayakvariet. Det er ca 80 x 35 x 40 LBH.

Foruden et par fløjlsklovne, som er fast inventar, har jeg overvejet mange ting. I må ikke tolke det som om jeg vil tilføje alle arterne. Det skal ses som forskellige muligheder.

Et krav er, at det ikke kræver at jeg er over det konstant.

Flammekejser
Aurantia dværgkejser
LSD fisk (Skal trænes til at spise pellets)
Xanthurum kirurg (str small)
gul kirurg (str small)
Blå damsel (cyanea)
gramma loreto
seksstribet gylte

Har jeg overset andre kandidater?

Koraller bliver i den nemme ende. dvs. m. digitata, diverse euphyllia, skiver osv. Ikke noget, der ikke kan tåle lidt udsving i vandværdier og temperatur. Det har jeg haft god erfaring med tidligere.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere..

Indlæg af Carsten »

Synes lidt ordet rumdeler, og så de mål du skriver ikke helt passer sammen.
Og så vil jeg mene at dit fiske valg, er helt forkert. Begge Zebrasomaer, vil på ingen måde trives i et akvarie der er så lille. Deres mulighed for at kunne gemme sig er meget lille, om overhovedet til stede.
Dværgkejserne, er af den type som er kendte for at nippe i korallerne, så sammen med korallerne vil det formentlig ikke gå.
Jeg vil mene at det kun er det par fløjsklovne der vil føle sig ok, og kun hvis de har det alene. 112 liter er ikke ret meget vand, når sten og pumper går fra
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere..

Indlæg af Jones »

Havde flammekejser sammen med LSD og fløjlsklovne i mit gamle reefer 170. det er ca 130 liter. Der var ingen problemer med koraller eller fisk der.

Mht kirurger, så er det overvejelser. Jeg er med på at store fisk kræver mere plads. Men jeg har altså haft en mini blå palet i 54 liter vand. Den spiste af hånden og trivedes fint. Den var måske som en femmer. Den blev naturligvis solgt videre inden den blev for stor.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere..

Indlæg af ole kekkonen »

Hvorfor laver du ikke en biotop eller et habitat som hvor de fisk du vil yngle Lever i naturen
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere..

Indlæg af Jones »

Hvad skulle det gavne? Det ville kun besvære tingene. Et clean akvarie med en urtepotte til æg er meget nemmere at arbejde med, samt holde rent. Men jeg kan godt lide tanken om at det ikke er for blandet. Altså at blande fisk, som ikke ville ses i naturen.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere..

Indlæg af ole kekkonen »

Æggene overlever i Naturen så jeg tænker hvorfor de ikke gør det i akvarier
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Opdrætsforsøg nummer...... Ok, jeg tæller ikke længere..

Indlæg af Jones »

Fordi der ikke er foder i et lukket system. Og pumper og skummer tager livet af dem.
o_O
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"