"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa. Her for 5 minutter siden bemærkede jeg en mærkelig lyd fra akvariet.. Det var så doserings pumpen det der var gået fuldstændig amok.. Den har doseret ca en liter MG.. Jeg er straks gået igang med at lave nyt vand til et vandskifte. Men hvor meget burde jeg skifte og er der andet jeg burde gøre? Det er et 350 liter akvarie.


Håber I kan hjælpe.
Vedhæftede filer
20180630_120626.jpg
20180630_120619.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Carsten »

Inden du går helt i panik, så se hvad den liter MG har betydet for værdierne
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Inden du går helt i panik, så se hvad den liter MG har betydet for værdierne

Okay, så du anbefaler jeg lige måler hele molevitten? :)
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af charlie saltvand »

Lorte doser..... :BA

Ej, det er sgu da øv! Mg skal ikke over 1550 i en længere periode, kan også være det vil påvirke kh og cal, så mål lige dem alle 3 og så ville jeg skifte noget vand. Held og lykke :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

charlie saltvand skrev:Lorte doser..... :BA

Ej, det er sgu da øv! Mg skal ikke over 1550 i en længere periode, kan også være det vil påvirke kh og cal, så mål lige dem alle 3 og så ville jeg skifte noget vand. Held og lykke :grouphug:
Jeg har målt Ma til 1410. Så det er jo faktisk ikke så slemt npr man tænker på der er kommet en hel liter i.
Ca 415.
Kh 5.88 dkH

Jeg har skiftet 50 Liter vand. Så håber jeg det hele kommer til at gå godt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Carsten »

Synes din Kh og Ca ligger lidt lavt
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

Carsten skrev:Synes din Kh og Ca ligger lidt lavt

Jeg er helt enig Carsten. Jeg målte sidst i sidste uge og der lå den hvor de skulle. Kan det have noget at gøre med den store mængde Ma der er kommet i ? Men nu skal jeg have en ny doserings pumpe ihvertfald. :wc:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af crazy seahorse »

Mg binder sig til den ledige Ca der er, så det er sikkert derfor du ikke kan måle en nævneværdig stigning.
Når det er bundet kan du ikke måle det. At du har så meget ledig Ca kan have med din lave Kh at gøre.
Den skal du have op, pronto - men forsigtigt. Ikke mere end 1 kh i døgnet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Mg binder sig til den ledige Ca der er, så det er sikkert derfor du ikke kan måle en nævneværdig stigning.
Når det er bundet kan du ikke måle det. At du har så meget ledig Ca kan have med din lave Kh at gøre.
Den skal du have op, pronto - men forsigtigt. Ikke mere end 1 kh i døgnet.

Erik
Hej Erik. Jeg kan godt høre jeg har meget at lære endnu. Jeg skiftede 50 l vand igår og jeg har målt igen idag, de er selvfølgelige højere pga det nyeblandede slatvand.

Kh 6.5
Mg - 1335
Ca - 430
No2 - 0
No3 - 0
Ph - 8.5
Phosphate - 0.06

Så måler jeg vel bare imorgen så jeg ved nogle lunde hvor meget jeg skal tilsætte ? :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af crazy seahorse »

Afhængigt af hvordan du tilsætter, så er det ret enkelt.
Hvis vi tager Kh, så tilsætter du en vis mængde, feks 25 eller 50 gr. Måler før tilsætning og igen ca en time eller to efter.
Så ved du hvor meget den mængde hæver Kh. Så har du det at gå efter. Så går du videre med Ca.
Jeg ved feks. at jeg skal tilsætte 30 gr Kh granulat om dagen og at 150 gr Ca granulat hæver Ca med 20.
Herefter er det nemt at regne sig frem til, hvor meget man skal tilsætte dagligt. Men altid på basis af daglige målinger, indtil det hele er på plads. Lidt et målehelvede, men det er nødvendigt indtil det hele kører med dosseringsmaskine eller kalkreaktor.

Erik

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Afhængigt af hvordan du tilsætter, så er det ret enkelt.
Hvis vi tager Kh, så tilsætter du en vis mængde, feks 25 eller 50 gr. Måler før tilsætning og igen ca en time eller to efter.
Så ved du hvor meget den mængde hæver Kh. Så har du det at gå efter. Så går du videre med Ca.
Jeg ved feks. at jeg skal tilsætte 30 gr Kh granulat om dagen og at 150 gr Ca granulat hæver Ca med 20.
Herefter er det nemt at regne sig frem til, hvor meget man skal tilsætte dagligt. Men altid på basis af daglige målinger, indtil det hele er på plads. Lidt et målehelvede, men det er nødvendigt indtil det hele kører med dosseringsmaskine eller kalkreaktor.

Erik

Erik

Super mange tak :) Jeg har læst mig til at de jeg skal sigte efter :
Ca 450
Kh 10dkH
Mg 1350

er i enige i det ?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af charlie saltvand »

Det er fint. Jeg går dog efter en lidt lavere kh på mellem 7-8. Men fint nok m 10
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af crazy seahorse »

Palaarsuaq skrev:
crazy seahorse skrev:Afhængigt af hvordan du tilsætter, så er det ret enkelt.
Hvis vi tager Kh, så tilsætter du en vis mængde, feks 25 eller 50 gr. Måler før tilsætning og igen ca en time eller to efter.
Så ved du hvor meget den mængde hæver Kh. Så har du det at gå efter. Så går du videre med Ca.
Jeg ved feks. at jeg skal tilsætte 30 gr Kh granulat om dagen og at 150 gr Ca granulat hæver Ca med 20.
Herefter er det nemt at regne sig frem til, hvor meget man skal tilsætte dagligt. Men altid på basis af daglige målinger, indtil det hele er på plads. Lidt et målehelvede, men det er nødvendigt indtil det hele kører med dosseringsmaskine eller kalkreaktor.

Erik

Erik

Super mange tak :) Jeg har læst mig til at de jeg skal sigte efter :
Ca 450
Kh 10dkH
Mg 1350

er i enige i det ?
Det hele spiller sammen.
Med en høj Kh, 10 er en høj Kh, så vokser korallerne hurtigere end ved en lavere.
Har du så for lidt næring og for kraftigt lys, så kan du risikere "burnt tips" hvide spidser. Det er ofte fordi de vokser så hurtigt, så vævet bliver for tyndt (det er skelettet der skinner igennem det tynde væv) og så dør spidserne og senere kan hele korallen komme i fare.
Så det er ikke så simpelt. Men faste værdier for de tre hellige er et godt sted at starte. Jeg prøver personligt at køre med 8 i Kh, som Charlie også nævner. Det kommer selvfølgelig an på hvilke koraller man vil have. Montier feks, er glade for en høj Kh og er ikke så sarte. Acroer af de mere spektakulære, som vi alle gerne vil have, de er til gengæld ikke så tolerante og reagerer lynhurtigt negativt.
Dog kan de, når de først er blevet vænnet til forholdene, godt blive mere tolerante. Her skal man prøve sig frem og det tager nogen tid at få den fingerspids fornemmelse.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Doserings pumpe gået amok. Hjælp!

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:
Palaarsuaq skrev:
crazy seahorse skrev:Afhængigt af hvordan du tilsætter, så er det ret enkelt.
Hvis vi tager Kh, så tilsætter du en vis mængde, feks 25 eller 50 gr. Måler før tilsætning og igen ca en time eller to efter.
Så ved du hvor meget den mængde hæver Kh. Så har du det at gå efter. Så går du videre med Ca.
Jeg ved feks. at jeg skal tilsætte 30 gr Kh granulat om dagen og at 150 gr Ca granulat hæver Ca med 20.
Herefter er det nemt at regne sig frem til, hvor meget man skal tilsætte dagligt. Men altid på basis af daglige målinger, indtil det hele er på plads. Lidt et målehelvede, men det er nødvendigt indtil det hele kører med dosseringsmaskine eller kalkreaktor.

Erik

Erik

Super mange tak :) Jeg har læst mig til at de jeg skal sigte efter :
Ca 450
Kh 10dkH
Mg 1350

er i enige i det ?
Det hele spiller sammen.
Med en høj Kh, 10 er en høj Kh, så vokser korallerne hurtigere end ved en lavere.
Har du så for lidt næring og for kraftigt lys, så kan du risikere "burnt tips" hvide spidser. Det er ofte fordi de vokser så hurtigt, så vævet bliver for tyndt (det er skelettet der skinner igennem det tynde væv) og så dør spidserne og senere kan hele korallen komme i fare.
Så det er ikke så simpelt. Men faste værdier for de tre hellige er et godt sted at starte. Jeg prøver personligt at køre med 8 i Kh, som Charlie også nævner. Det kommer selvfølgelig an på hvilke koraller man vil have. Montier feks, er glade for en høj Kh og er ikke så sarte. Acroer af de mere spektakulære, som vi alle gerne vil have, de er til gengæld ikke så tolerante og reagerer lynhurtigt negativt.
Dog kan de, når de først er blevet vænnet til forholdene, godt blive mere tolerante. Her skal man prøve sig frem og det tager nogen tid at få den fingerspids fornemmelse.

Erik

Jeg har kun LPS og blødkoraller. SPS venter jeg lige med at kaste mig ud i :) jeg prøver at ramme en kh på 8 så :) Er det nemmere at styre med en kalkreactor ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"