"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Find 5 fejl i vandværdierne.. eller bare 1.. hvis du har tid

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Find 5 fejl i vandværdierne.. eller bare 1.. hvis du har tid

Indlæg af tim_rn »

Hvis nogen keder sig meget denne fredag, så er jeg åben overfor at stjæle lidt af jeres tid. Jeg har fået svar på min vandprøve fra Marinlab. Egentlig blev det bare meldt ind for sjov - det kunne jo være de fandt noget. Jeg tager nøjagtigheden af denne type test lidt roligt, men umiddelbart ser det da fint ud.

Kan nogen se noget der stikker ud? (jeg kører lidt nybegynder mixed reef)

Ting der stikker lidt ud for mig:
- Iodine : meget lav, jeg ved intet om det, så her skal jeg i gang med at læse.
- Aluminium : alle andre "pollutants" er der ikke. Aluminium dog for høj - nogen ide?
- P / PO4 stikker ud på deres chart. Den er på 0,04 ppm hvilket jeg egentlig er fint tilfreds med. Må da godt være 0,01 lavere, meeen..

De grundlæggende:
- KH : de måler 7,8, jeg måler 8. Det er det jeg sigter efter
- Ca : de måler 406, jeg måler 425ish. Tænker det også går
- Mg : de måler 1210, jeg måler 1320. Dette er nok den der stikker mest ud.
- Salinitet: de måler 1.025, jeg måler 1.0255 men sigter efter 1.026

Sig endelig til hvis der er noget I selv ville være opmærksomme på og undersøge nærmere/gøre noget ved/gå i panik over.
1
1
2
2
3
3
Oversigt 1
Oversigt 1
Oversigt 2
Oversigt 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Find 5 fejl i vandværdierne.. eller bare 1.. hvis du har

Indlæg af Carsten »

Hvis det kører og tingene i akvariet trives, så ingen grund til at ændre noget som helst.
Jod, er en meget flygtig ting, og igen. Ser det ud til at fungere, så ingen grund til at ændre noget. Jod er livsnødvendigt, men også dræbende i for store mængder, og grænsen er knivskarp.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Find 5 fejl i vandværdierne.. eller bare 1.. hvis du har

Indlæg af tim_rn »

Det er lige det jeg tænker. Især så længe værdierne ikke svinger vildt, så er jeg ok rolig.

Alt står dog ikke snorelige. Jeg har eksempelvis svært ved at holde pæne euphyllia (alle slags, hammer, frogspawn divisa/para og hvad man ellers kan finde af navne) og oplever ikke vild vækst. Men der har været mange stadier i mit akvarie med problemer, så det kan være hvad som helst og behøver slet ikke at have nogen relation til ovenstående måling. Eksempelvis kæmper jeg lidt med for lav nitrat for tiden, så det kan jo sagtens forklare hvorfor vækst kan udeblive (eks. zoa, caulestrea og grønt græs.)

Lige netop aluminium kunne jeg godt være lidt nervøs for, men det er bare begrundet i frygt for alle metaller.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Find 5 fejl i vandværdierne.. eller bare 1.. hvis du har

Indlæg af Carsten »

Du er ikke den eneste der har problemer med Euphyllia. Tidligere havde jeg en som voksede som ukrudt, men i mit nuværende akvarie har jeg ingen held med dem.

Hvor længe har baljen stået?

Angående aluminium, så virker det som om alle de der fine test har et problem med et eller flere metaller. Som regel aluminium eller zink.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Find 5 fejl i vandværdierne.. eller bare 1.. hvis du har

Indlæg af tim_rn »

Jeg synes bare også at der på billeder fra folks baljer både her og fra de lidt mere hurtige på FB er masser der lykkedes med dem.

Baljen er trods alt 1,5 år gammel (dog med ændringer henad vejen). De laver alle det samme: står pisse flot i 1-3 uger, trækker sig så sammen og bruger 2-4 måneder på stille og roligt at kigge frem igen. Nogle kommer aldrig mere end ca. 40-50% frem igen, hvilket jo også er meget pænt men også ubrugeligt når man vil se en opstemt euphyllia. :) Så jeg gættede på, der måske var noget de ikke var helt så glade for i min balje.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"