"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af BJL »

Halløj

Har haft mit akvarie kørende nu i 18 måneder, og har egentligt altid haft GHA.
NU gider jeg ikke mere, og vil prøve at ramme Redfield Ratio. Til det formål har jeg købt 1 flaske DSR PO4+ og en flaske DSR 2xNO3+.

Akvariet er 1mx1mx70cm og kører med en RE Double Cone 250, og lys er 2 x GHL Mitras 6200.

Min ide er at komme op PO4 = 0.1 og NO3 = 1.
pt er begge værdier 0, eller ikke målbare ...

Jeg har tænkt mig at dosere over 7 dage for at ramme værdierne, og tænker så : Skal jeg fjerne så meget GHA fra tanken som overhovedet muligt inden jeg går i gang , eller skal jeg blot dosere indtil jeg rammer de ønskede værdier?
Tænker at det GHA der er i tanken vil få en fest ud af det PO4/NO3 jeg doserer.

..og hvor hurtigt kan jeg dosere PO4/NO3? Er der nogle dyr der kan tage skade af for hurtig tilsætning ?

mvh
Brian


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af trine... »

Tjae dine håralger vil helt bestemt forbruge af den tilsatte næring ligesom så mange andre næringsafhængige organismer og vil derfor være med til at øge mængden af nødvendig tilsætning, algevækst er jo naturens hurtigste selvregulerende metode til at omsætte næring ift bakteriel omsætning. Hvad måler du med? Der kan jo sagtens være næring til stede selvom du ikke kan måle det, det betyder jo blot at det bliver brugt til diverse vækst, Algevækst i nogen grad er jo trods alt ønskeligt da det jo også til dels er en målestok for hvornår symbiosealge kan trives. Men det skal jo selvfølgelig heller ikke blive en plage.
Hvor stocked er dit system mht levende, både fisk og koraller? Det ville også være rart at kende din fodringsmængde samt frekvens! Jeg ville personligt i første omgang se om jeg kunne fodre mig ud af det selvom det selvfølgelig ad den vej er temmelig svært at ramme de ønskede næringsparametre.
Et akvarie på 18 mdr er på ingen måde modnet ordentligt ind endnu, så tid kombineret med en hyppigere og tungere fodring samt mulig Po4 management ville være MIT første forsøg. Men jeg er også temmelig meget imod næringstilsætninger, dermed på ingen måde sagt at det ikke vil virke, for det vil det helt sikkert. Men det er jo et short term fix som skal løbende vedligeholdes for at have den ønskede effekt på den lange bane. Derfor ville det i min optik være den fedeste løsning at komme tættere på korrekt redfield ratio ved at ændre fodringsmønster osv som nemt integreret i din normale vedligeholdelsesrutine. Men det kan dosering jo selvfølgelig også... Alger kommer dog kun i tilstedeværelsen af næring så start evt med at fjerne dem manuelt eller få dig et bedre CUC, det vil på den lange bane være med til at holde næringen i kredsløbet, selvom du selvfølgelig eksporterer en given mængde når du høster dem.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af Carsten »

BJL skrev:Halløj

Har haft mit akvarie kørende nu i 18 måneder, og har egentligt altid haft GHA.
NU gider jeg ikke mere, og vil prøve at ramme Redfield Ratio. Til det formål har jeg købt 1 flaske DSR PO4+ og en flaske DSR 2xNO3+.

Akvariet er 1mx1mx70cm og kører med en RE Double Cone 250, og lys er 2 x GHL Mitras 6200.

Min ide er at komme op PO4 = 0.1 og NO3 = 1.
pt er begge værdier 0, eller ikke målbare ...

Jeg har tænkt mig at dosere over 7 dage for at ramme værdierne, og tænker så : Skal jeg fjerne så meget GHA fra tanken som overhovedet muligt inden jeg går i gang , eller skal jeg blot dosere indtil jeg rammer de ønskede værdier?
Tænker at det GHA der er i tanken vil få en fest ud af det PO4/NO3 jeg doserer.

..og hvor hurtigt kan jeg dosere PO4/NO3? Er der nogle dyr der kan tage skade af for hurtig tilsætning ?

mvh
Brian
Indrømmer blankt at Redfield ratio aldrig er noget jeg har rodet med.
Men mener at det forhold du sætter er forkert.
Ifølge wikipedia skal forholdet være 16:1.
Har du læst Pederrevnørds tråd om det?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg er enig i at det forhold du nævner, nok vil kunne give lidt problemer. Forholdet lyder forkert. Men man skal jo starte et sted.
Jeg kan godt følge, Joels tanker. Det er et samspil af flere faktorer og ikke to akvarier er ens - og så kommer det an på, hvor megen tid man vil/kan bruge på det. Der skal måles meget og ofte (med ordentlige og de rigtige testsæt), men så kan det også lade sig gøre.
Man skal tænke på, at No3 er næring til bakterier, alle bakterier. Det vil sige, at du nærer både de gode og dem vi helst ikke vil nære.
Det kan betyde, at man kan opleve udbrud af både uønskede alger og cyano.
I et gammelt system, som mit (kørt siden 2009), regulerer det sig selv forholdsvis hurtigt. Jeg har nu afprøvet det Joel foreslår, at øge fodringen.
Frost dagligt, tøet op i akvarievand og så i med hele molevitten. Ingen skyl først. Det ændrede på farverne med det samme. Også PE ændrede sig.
Til gengæld er der ikke så meget kontrol over det, så der skal også måles tit.
Det har betydet, at jeg fik udbrud af de ting jeg nævner. Alger og cyano i et omfang jeg ikke har oplevet før. Så jeg er på nakken af det næsten på daglig basis.Suger cyano ud og fjerner alger manuelt (det er macroalger). Min fragtank er stort set fri for cyano nu. Macroalgerne vokser stadig, men dem kan jeg kontrollere. Jeg fjerner dem manuelt regelmæssigt.
Efter 3 - 4 mdr er det begyndt at normalisere sig. Det tror jeg beror på bakterierne. I et rev er der altid den mængde bakterier tilstede, der skal til for at behandle den mængde næring der er. De skal bare have tid til at steppe op, når man ændrer på tilførslen af næring. I et nyt system som dit, vil det tage længere tid end det gør i et ældre veletableret system.
Så du skal nok regne med, at det ikke ændrer dit system "over natten". Det kan godt blive en kamp, men den kan sagtens vindes, hvis man er vedholdende og stædig.
Personligt har jeg planlagt, at sætte ind på flere niveauer og ikke kun på næringen i mit nye system. Jeg vil kigge på både næring og bakterier.
Så må jeg se hvordan det arter sig.

Erik

Edit: Tjekkede lige. Hvis du stræber efter en No3 på 1, så er den ideelle Po4 på 0,06. Ved No3 på 2 er det Po4 på 0,13


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af BJL »

Hej

Trine : Det lyder som en plan at nå NO3 via fodring, og så buffe PO4.
pt er akavariet ikke voldsomt befærdet med fisk. 2 kirurg, 4 Chromie, 2 Anthia, 5 Pyj. Kardinaler + diverse kriblekrable.

Jeg har faktisk skåret ned på fodring da jeg målte NO3, og fodrer nu hver anden dag, og i så afmålte mængder det ikke flyver rundt i vandet.
Jeg bruger Salifert til NO3, til PO4 bruger jeg Reef Analytics. På sidstenævnte har jeg aldrig kunne måle noget PO4.

Akvariet er stenmæssigt lavet med døde sten, som tidligere var levende.

Carsten/Erik : Med hensyn til ratio'en har jeg gået ud fra skemaet her :
http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/c ... tslag.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Siger det ikke 0.1/1 som værende en ratio på 15? Eller har jeg helt misforstået det?

Tak for jeres konstruktive input!
PS: Har ledt efter Pederrevnørds Redfield tråd men har ikke kunne lokalisere den.

mvh
Brian
Senest rettet af BJL lør 28. apr 2018 09:12, rettet i alt 1 gang.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af ole kekkonen »

som jeg har forstået det så er det ratio mængden funden i plankton ikke i vandet.har ikke læst linket men noget tyder på de har misforstået redfield ratio men det kan også bare være mig


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af Carsten »

BJL skrev:
Carsten/Erik : Med hensyn til ratio'en har jeg gået ud fra skemaet her :http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/c ... tslag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan ikke åbne siden


BJL
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: lør 4. jan 2014 00:18
10
Postnummer: 4440 Mørkøv
Saltvand siden?: 2013

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af BJL »

Carsten skrev:
BJL skrev:
Carsten/Erik : Med hensyn til ratio'en har jeg gået ud fra skemaet her :http://www.aquariumhobby.nl/zoetwater/c ... tslag.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan ikke åbne siden
Så skulle den være fikset.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af Carsten »

Hvis du søger på Redfield på forum, så kommer der en del indlæg frem.
Og de tal er nogle der fungerer.
Synes ikke jeg kan finde ud af det skema, heller ikke selvom jeg oversatte det til dansk


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev: Indrømmer blankt at Redfield ratio aldrig er noget jeg har rodet med.
Men mener at det forhold du sætter er forkert.
Ifølge wikipedia skal forholdet være 16:1.
De 16:1 er rigtig nok, men det er ikke forholdet NO3:PO4 men derimod N:P.
For at finde N og P skal vi bare fratrække vægten af de hhv 3 og 4 iltatomer. Med mindre man er nørd eller decimal fikseret, er det blot at dividere med en fast faktor: N = NO3/4,4268 og P = PO4/ 3,0665. I trådstarters eksempel med NO3=1 og PO4= 0,1 giver det N= 0,2259 og P = 0,0326.
Den kvikke læser vil hurtigt konstatere, at nu har vi da bare opnået et endnu skævere forholdstal end før, nemlig ca. 6,9:1 WTF????

Nu' du bange! Men vi skal længere ind! Helt ind i sindet.
De 16:1 i red field ratio er nemlig ikke i målt i vægt men i antal atomer. I en grundstoftabel kan vi finde molarmasse for nitrogen (14,01 g/mol ) og for fosfor (30,97). Hvis vi så ganger med de 2 tal vi fandt før for trådstarters eksempel får vi, for N 0,2259 x 14,01 = 6,9968 og for P 0,0326 x 30,97 = 0,4568.
Forholdet mellem disse 2 nye tal, 6,9968:0,4568 = 15,32.

Nu er vi der så endelig. Mjoee, men så alligevel ikke, for det er faktisk uendelig meget mere kompliceret end som så
Der er findes jo også en del nitrogen (N) i både NH4 og i NO2. For begge disse skal N også udregnes og tillægges. Og for det ikke skal være løgn er det også essentielt, at måle CO2 indholdet i vandet, da C jo også indgår i red field ratio og måske endda har endnu større betydning for hvor godt alger trives.
Det stopper heller ikke engang med det, men det kan let blive en lang roman.

Personlig er jeg på linje med med meget af det Trine /Joel skriver, og det som Ole skriver. Jeg ville aldrig tilføre både NO3 og PO4, og da slet ikke hvis jeg havde alger i baljen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Refield Ratio - PO4/NO3 dosering opstart

Indlæg af tim_rn »

PoulD skrev:De 16:1 er rigtig nok, men det er ikke forholdet NO3:PO4 men derimod N:P.
For at finde N og P skal vi bare fratrække vægten af de hhv 3 og 4 iltatomer. Med mindre man er nørd eller decimal fikseret, er det blot at dividere med en fast faktor: N = NO3/4,4268 og P = PO4/ 3,0665. I trådstarters eksempel med NO3=1 og PO4= 0,1 giver det N= 0,2259 og P = 0,0326.
Den kvikke læser vil hurtigt konstatere, at nu har vi da bare opnået et endnu skævere forholdstal end før, nemlig ca. 6,9:1 WTF????

Nu' du bange! Men vi skal længere ind! Helt ind i sindet.
De 16:1 i red field ratio er nemlig ikke i målt i vægt men i antal atomer. I en grundstoftabel kan vi finde molarmasse for nitrogen (14,01 g/mol ) og for fosfor (30,97). Hvis vi så ganger med de 2 tal vi fandt før for trådstarters eksempel får vi, for N 0,2259 x 14,01 = 6,9968 og for P 0,0326 x 30,97 = 0,4568.
Forholdet mellem disse 2 nye tal, 6,9968:0,4568 = 15,32.

Nu er vi der så endelig. Mjoee, men så alligevel ikke, for det er faktisk uendelig meget mere kompliceret end som så
Der er findes jo også en del nitrogen (N) i både NH4 og i NO2. For begge disse skal N også udregnes og tillægges. Og for det ikke skal være løgn er det også essentielt, at måle CO2 indholdet i vandet, da C jo også indgår i red field ratio og måske endda har endnu større betydning for hvor godt alger trives.
Det stopper heller ikke engang med det, men det kan let blive en lang roman.

Personlig er jeg på linje med med meget af det Trine /Joel skriver, og det som Ole skriver. Jeg ville aldrig tilføre både NO3 og PO4, og da slet ikke hvis jeg havde alger i baljen.
Jeg var lige ved at skrive præcis det samme!

(ps. god forklaring!)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"