"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jod tilførsel

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Jod tilførsel

Indlæg af Allan M »

Nogen der kender til en god måde at tilføre jod? Jeg læste at Sango kai har et produkt, er det det bedste?
Hvilket testsæt kan registrere jod niveau bedst?
Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jod tilførsel

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Allan.

Jeg tror sgu ikke der er nogle test sæt der kan måle de små mængder der er i nsw ordentligt. Mener nsw indeholder 01 to 0.02 ppm iodine (0.07 – 0.18 mM).2,3.... hvad fanden det så end betyder :hehe:

Jod er flygtigt og optages hurtigt, så det er pisse svært at holde snor i niveauet.

Erik (Crazy seahorse) havde massive udfordringer med sin balje på et tidspkt. Mener hans hypotese var at der var for højt jod niveau i baljen....

ICP test hos fx Triton kan heller ikke måle i så små niveauer som nsw indeholder, så pas nu på hvis du går ud af den vej.

Jeg doserede dog selv gladeligt 5ml Triton jod i baljen en gang om ugen (når jeg huskede det), med en lille sprøjte, direkte ned i overløbet. Jeg kom aldrig over et kritisk niveau ifølge Tritons ICP test...... som jo så måske ikke er meget værd?

Mine makroalger og (bilder jeg mig selv ind) koraller, især lps, elskede det dog.

Hvorfor vil du til at dosere?

Edit. Hov glemte at indsætte dette:http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry


Hygge herfra :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Jod tilførsel

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Hej Allan.

Jeg tror sgu ikke der er nogle test sæt der kan måle de små mængder der er i nsw ordentligt. Mener nsw indeholder 01 to 0.02 ppm iodine (0.07 – 0.18 mM).2,3.... hvad fanden det så end betyder :hehe:

Jod er flygtigt og optages hurtigt, så det er pisse svært at holde snor i niveauet.

Erik (Crazy seahorse) havde massive udfordringer med sin balje på et tidspkt. Mener hans hypotese var at der var for højt jod niveau i baljen....

ICP test hos fx Triton kan heller ikke måle i så små niveauer som nsw indeholder, så pas nu på hvis du går ud af den vej.

Jeg doserede dog selv gladeligt 5ml Triton jod i baljen en gang om ugen (når jeg huskede det), med en lille sprøjte, direkte ned i overløbet. Jeg kom aldrig over et kritisk niveau ifølge Tritons ICP test...... som jo så måske ikke er meget værd?

Mine makroalger og (bilder jeg mig selv ind) koraller, især lps, elskede det dog.

Hvorfor vil du til at dosere?

Edit. Hov glemte at indsætte dette:http://www.advancedaquarist.com/2003/3/chemistry


Hygge herfra :beer:
Tak for info. Har talt med Erik og ja, det er en mystisk størrelse det jod.
Årsagen til mit spørgsmål er at zoaer er kendt for at være sultne på jod og lukke ned, hvis der ikke er nok.
Derfor.
Mine kære små zoaer :GO
Senest rettet af Allan M ons 6. dec 2017 17:28, rettet i alt 1 gang.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Jod tilførsel

Indlæg af trine... »

Alle softies er glade for jod...måske specielt xeniidae såsom Anthelia, Cespitularia og Xenia.
Som alternativ tilførsel kan nori måske komme på tale, ved dog ikke hvor meget der lækkes til vandsøjlen ved tung fodring med dette? Det skulle indeholde relativt meget jod.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"