"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor bliver de af?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Selvom vores hobby, er lidt i tilbagegang, så bliver der stadig importeret en hel del koraller, både bløde, lps og sps.
Men hvor bliver alle fragmenterne af? Slår vi virkeligt så mange ihjel, at der ikke bliver nogle tilovers at bytte og sælge af?
Har flere gange søgt efter Acropora fragmenter, men for at være ærlig, så har tilbudene været sparsomme, læs ingen.
Og det har jo ikke været nogle virkelige specialiteter, jeg har søgt efter. Blot ingen grønne balislimere


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Bokelund »

Jeg tror stadig på det samme, som jeg har skrevet i dette indlæg :)

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=83937" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Kan godt se at hvis det kun er på bytte basis det sker, så er der ikke meget der kommer til salg.
forstår også godt at man ikke rigtigt gider at have en hoben rendende gennem stuerne for at købe for 50 kroner. Men dem der har noget af det som søges kan da smide en pb, hvis der søges noget af det de har stående


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Twinks »

Jeg tror også at Facebook har taget en stor del af salget. Der er så utroligt nemt og ofte hurtigt at sælge derinde.


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af trine... »

Jeg har lige fået et fragment af selv samme i overskud. Det skal blot lige sættes på sten. Har et par montipora også- babyblå digitata og rød samarensis. Og så et hystrix men det har du vel stadig fra sidste koralmøde?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af trine... »

Det er a.yongei...


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af trine... »

Hmm det var jo lige præcis bali slimer du IKKE ville ha :-) der læste jeg sgu for hurtigt. My bad haha.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af PederP »

Jamen Carsten, så må du være villig til at drage mod vest ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

Det kunne jo blive resultatet. Og det område er ikke ukendt for mig. Har skam boet i Kolind


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af PederP »

Godt sted at handle traktor.. ;)


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af martinknorr »

Jeg har nu 2 gange haft til salg uden der har været den vilde interesse. Der har da været nogen forbi, men det er ikke meget der er blevet afsat.
Det har været en del forskelligt, men måske er det bare ikke det rigtige jeg har eller også har alle andre det også :beer:

Af samme årsag har jeg overvejet en kalkreaktor i stedet for balling. Så kan jeg altid "genbruge" korallerne i den når det er nødvendigt at trimme. Altså hvis der ikke er nogen der er interesseret i et stykke eller to.


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af JJ »

martinknorr skrev:Jeg har nu 2 gange haft til salg uden der har været den vilde interesse. Der har da været nogen forbi, men det er ikke meget der er blevet afsat.
Det har været en del forskelligt, men måske er det bare ikke det rigtige jeg har eller også har alle andre det også :beer:

Af samme årsag har jeg overvejet en kalkreaktor i stedet for balling. Så kan jeg altid "genbruge" korallerne i den når det er nødvendigt at trimme. Altså hvis der ikke er nogen der er interesseret i et stykke eller to.
Godt tænkt!!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Han$en »

PederP skrev:Godt sted at handle traktor.. ;)
Jeg glæder mig til at stå med flag og vifte ved Ølstykke byskilt når Carsten kommer ræsende i sin nyerhvervede Ford 5000, med en pose koraller.. Det bliver et syn kun guderne kan undlade at brække sig af grin over :K


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Hougaard »

Carsten skrev:Selvom vores hobby, er lidt i tilbagegang, så bliver der stadig importeret en hel del koraller, både bløde, lps og sps.
Men hvor bliver alle fragmenterne af? Slår vi virkeligt så mange ihjel, at der ikke bliver nogle tilovers at bytte og sælge af?
Har flere gange søgt efter Acropora fragmenter, men for at være ærlig, så har tilbudene været sparsomme, læs ingen.
Og det har jo ikke været nogle virkelige specialiteter, jeg har søgt efter. Blot ingen grønne balislimere
Jeg tror tiderne har ændret sig. Da vi byttede og solgte koraller for 12 år tiden var udbuddet begrænset og priserne højere. Det var ikke særligt tit der blev importeret spændende koraller, så der var virkeligt noget at hente når vi tog på besøg hos hinanden og det smittede, så man forsøgte at få aflæggerne til at vokse.
Udover det, så tror jeg interessen for sps er faldet i takt med at flere og flere interessante lps'er er kommet på banen.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Han$en »

Hougaard skrev:
Carsten skrev:Selvom vores hobby, er lidt i tilbagegang, så bliver der stadig importeret en hel del koraller, både bløde, lps og sps.
Men hvor bliver alle fragmenterne af? Slår vi virkeligt så mange ihjel, at der ikke bliver nogle tilovers at bytte og sælge af?
Har flere gange søgt efter Acropora fragmenter, men for at være ærlig, så har tilbudene været sparsomme, læs ingen.
Og det har jo ikke været nogle virkelige specialiteter, jeg har søgt efter. Blot ingen grønne balislimere
Jeg tror tiderne har ændret sig. Da vi byttede og solgte koraller for 12 år tiden var udbuddet begrænset og priserne højere. Det var ikke særligt tit der blev importeret spændende koraller, så der var virkeligt noget at hente når vi tog på besøg hos hinanden og det smittede, så man forsøgte at få aflæggerne til at vokse.
Udover det, så tror jeg interessen for sps er faldet i takt med at flere og flere interessante lps'er er kommet på banen.
LPS og blødt - Her specielt Acan, Zoanthus, Ricordea og Discosoma har uden tvivl overtaget SPS-Pladsen som den var for 5-10 år siden.

Og disse har det jo med alt efter art/type at vokse lidt sløvere end SPS. Så du har non fat i noget der.
Selv kender jeg mange jeg kontakter privat når det er tid til at erhverve lidt nyt - Men kan godt se hvad Carsten mener, der er ikke meget i udbud i forhold til førhen..

Måske er det fordi vi alle har store akvarier efterhånden, og plads til at lade dem gro? Det kunne jo være en luksus hvis det var tilfældet :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af ViggoN »

For jer der har været i gamet så mange år, vil jeg af ren nysgerrighed spørge hvilke koraller var tilgængelige den gang?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af trine... »

Jeg må være lettere uenig i at udbuddet var specielt meget mindre rent artsmæssigt. At der er kommet flere farverige morphs er selvfølgelig rigtigt og amerikaner korallerne fylder da også nok til et helt kundesegment idag. Men nu afhænger det jo selvfølgelig også af hvor man handlede. Da Decocean lå i Glostrup syns jeg altid at Carsten havde et fedt udvalg af store flotte eksemplarer med fornuftige farver. Thomas Friis kørte da også klovnen på en lidt anden måde end Niels kører den idag, og måske endda med lidt mere fokus på korallerne. Så hvis man ser bort fra amerikanersegmentet og hvilke arter der idag er blevet lovlige at eksportere/importere som farmede eller på substratcites, så synes jeg nu alligevel ikke at der er sket SÅ forfærdelig meget.
Til gengæld er der sket utroligt meget med størrelserne på korallerne pga fragtpriserne og øget efterspørgsel. De er idag allerede salgsbare før de har fået tid at vokse sig store.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af PederP »

Jeg syntes nu der er god interesse for sps. Men det kommer an på hvad det er.
Laver jeg frags af seriatopora, stylopora, digitata, staghorn, alm ensfarvede acro osv., så kan jeg da sælge et par enkelte. Men brænder tit inde med dem. Så nu klippes det til kalkreaktor medie, og folk kan få et gratis klip hvis de mangler standart sager.
De mere spændene acro/monti, er folk meget villige til at køre efter, og så giver det mening at have til at tage plads i fragtanken.

Jeg tror det hænger sammen med at tingene gror og spreder sig godt rundt omkring. Har man ikke "de gamle" koraller, så kender man en der har.
Vi vil have fornyelse. Forandring fryder..


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af PederP »

trine... skrev:Jeg må være lettere uenig i at udbuddet var specielt meget mindre rent artsmæssigt. At der er kommet flere farverige morphs er selvfølgelig rigtigt og amerikaner korallerne fylder da også nok til et helt kundesegment idag. Men nu afhænger det jo selvfølgelig også af hvor man handlede. Da Decocean lå i Glostrup syns jeg altid at Carsten havde et fedt udvalg af store flotte eksemplarer med fornuftige farver. Thomas Friis kørte da også klovnen på en lidt anden måde end Niels kører den idag, og måske endda med lidt mere fokus på korallerne. Så hvis man ser bort fra amerikanersegmentet og hvilke arter der idag er blevet lovlige at eksportere/importere som farmede eller på substratcites, så synes jeg nu alligevel ikke at der er sket SÅ forfærdelig meget.
Til gengæld er der sket utroligt meget med størrelserne på korallerne pga fragtpriserne og øget efterspørgsel. De er idag allerede salgsbare før de har fået tid at vokse sig store.
Kan ikke genkende det.
Syntes der er sket meget med sendingerne.
Når Henrik m.fl får hjem, er det til at finde ting som echinata, microclados, desalwii, spathulata osv. Man kunne da sikkert få dem i gamle dage, men syntes at bare for få år siden, var det ikke ligefrem noget man faldt over..
Priserne bliver også bedre og bedre på de fine sager. Finder man noget godt i en lokal sending, er prisen en brøkdel af hvad whitecorals eller extreme tager for samme koral.
Størrelserne syntes jeg også er fine.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
trine... skrev:Jeg må være lettere uenig i at udbuddet var specielt meget mindre rent artsmæssigt. At der er kommet flere farverige morphs er selvfølgelig rigtigt og amerikaner korallerne fylder da også nok til et helt kundesegment idag. Men nu afhænger det jo selvfølgelig også af hvor man handlede. Da Decocean lå i Glostrup syns jeg altid at Carsten havde et fedt udvalg af store flotte eksemplarer med fornuftige farver. Thomas Friis kørte da også klovnen på en lidt anden måde end Niels kører den idag, og måske endda med lidt mere fokus på korallerne. Så hvis man ser bort fra amerikanersegmentet og hvilke arter der idag er blevet lovlige at eksportere/importere som farmede eller på substratcites, så synes jeg nu alligevel ikke at der er sket SÅ forfærdelig meget.
Til gengæld er der sket utroligt meget med størrelserne på korallerne pga fragtpriserne og øget efterspørgsel. De er idag allerede salgsbare før de har fået tid at vokse sig store.
Kan ikke genkende det.
Syntes der er sket meget med sendingerne.
Når Henrik m.fl får hjem, er det til at finde ting som echinata, microclados, desalwii, spathulata osv. Man kunne da sikkert få dem i gamle dage, men syntes at bare for få år siden, var det ikke ligefrem noget man faldt over..
Priserne bliver også bedre og bedre på de fine sager. Finder man noget godt i en lokal sending, er prisen en brøkdel af hvad whitecorals eller extreme tager for samme koral.
Størrelserne syntes jeg også er fine.

Kunne det ikke tænkes at det er forhandlere derovre som blot er blevet bedre?
Vi har hele tiden kunne finde de arter mere eller mindre.
Og er enig med Trine/Joel i han betragtning, om størrelsen på de fragmenter som kommer ind. De virker mindre end tidligere


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af PederP »

Det sidste jeg købte ved en dansk forhandler var en microclados SSC, på størrelse med en hånd, for 500kr i tropeland i skanderborg. Det syntes jeg ikke var normalt for 5 år siden, men det er måske bare mig.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af Han$en »

PederP skrev:Det sidste jeg købte ved en dansk forhandler var en microclados SSC, på størrelse med en hånd, for 500kr i tropeland i skanderborg. Det syntes jeg ikke var normalt for 5 år siden, men det er måske bare mig.
Det er nok ikke bare dig..
Men tiderne skifter - Samme gær udbud, priser, størrelser og variationer..

Hos mig selv er det nyeste vidst blot en lilla digitata, samt grøn capricornis med lilla vækstkant.
Har dog heller ikke gjort noget ud af at finde nyt, men men savner lidt nogle fragmentsalg..

Jesper Bøh havde konstance lækkerier til salg, med priser der matchede - Vi vil se mere af den slags, men måske knap så fantasifulde priser og forsøg på forretning :D


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Hvor bliver de af?

Indlæg af trine... »

Tror ligeledes at hype spiller en stor rolle ift hvad der salgsklart og hvornår ,hvilket i et eller andet omfang jo selvfølgelig er subjektivt, samt hvad den potentielle fortjeneste måtte være på den pågældende enhed. Tingene herovre er nærmere blevet mindre og dyrere ift før i tiden. Men jo for fanden de gamle mavesure akvarister fra Sjælland kan brokke sig over deres luksusproblemer!
Peder: du kan jo også bare tage at åbne Pedersmailordercorals.dk så vi sjællændere får en mulighed for at barbere din fragtank i ny og næ :-)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"