"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Natbelysning eller ej.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Natbelysning eller ej.

Indlæg af Bokelund »

Hej folkens
Jeg kommer her med en forespørgsel på nogle indputs ift. Belysning om natten. Jeg sørger en "helheds vurdering", der både tager højde for fisk, koraller og hvad der ellers måtte være.
Jeg ved godt at der ikke findes et "rigtigt" svar, men jeg vil blot høre jeres mening.
Selv køre jeg 1% blåt om natten, har gjort det siden start (1 måned) og ellers aldrig gjort mig i "månelys" i tidligere akvarier. Jeg ved ikke hvorfor jeg gøre det nu (hehe) og jeg kan selvfølgelig heller ikke se nogen forskel. Pt har jeg 3 fisk, måske de synes det er meget rart med lidt månelys?? Måske ikke.
For eller imod, hvad siger i?

Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Carsten »

En af mine lamper står på 1 % om natten, og jeg synes det er lige kraftigt nok, men den kan ikke komme længere ned.
Har flere gange overvejet at slukke helt for den om natten, men har ikke fået gjort noget ved det.
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 542
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af ViggoN »

Hopper lige med her, kører selv med 1-5% violet som natlys/månelys, men er der nogle fordele ved at gøre dette eller er det bare hyggelys?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Carsten »

Det siges, at fiskene ikke bliver så paniske hvis de bliver forstyrret.
Det lyder vel rigtigt nok, men i alle de år jeg har haft akvarie, er det først de seneste år jeg har haft det på. Og oplevede ikke nogle fisk med skader fra nattelige panik udbrud, i den tid hvor jeg ikke havde det tændt.
Overvejer at få en led skinne, som jeg kan justere, for den 1 procent lys der er i 1 lampe virker lidt for kraftig
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Mic4700 »

Sort Nat her i Næstved :wink: Nøjagtigt lige som på revet.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Stig Jest »

Ingen natlys hos mig

Mvh. Stig
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af charlie saltvand »

Intet natlys her.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af crazy seahorse »

Også mørkt her.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Bokelund »

Fint :)

Er det så nogle konkrete argumenter, for eller imod?

Jeg køre jo som sagt selv med månelys og ved ikke engang hvorfor... Det er jeg jo ikke specielt stor fan af (at gøre noget, man ikke selv ved hvorfor man gør).
Ligesom Carsten, så synes jeg også 1 % er for meget.
Jeg overvejer stærkt at droppe det fra i dag. Det fungerede i mit tidligere akvarium UDEN månelys og hvorfor lave noget om der virker?
Jeg tænkte bare at det skulle prøves.
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Twinks »

jeg kører med solnedgang som kører over i månebelysning. den falder så i intensitet fra 22-24 hvor den slukker.

det jeg oplever er at mere nataktive ting begynder at blive aktive under månelyset. har f.eks. en pyntekrabbe, som normalt kommer frem i det tidsrum.

om natten, hvor jeg alligevel sover, ser jeg ingen grund til det.
Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af martinknorr »

Nat i baljen her også.

Jeg har bare aldrig set nogen grund til at der skulle være månelys.
MVH
Martin
8370 Hadsten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af charlie saltvand »

Lige en observation i denne tråd om lys.

Mit nat Crew (primært snegle) kender klokken :K

Ca 45 min før der bliver slukket lys begynder de at myldre frem. Lidt pudsigt :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Kørte med det dengang jeg startede, også da jeg fik de første led lamper, Pacific Sun, men som flere skriver var den 1% utrolig kraftig så jeg droppede det og har ikke brugt det siden.
tror også fiskene er fint tilfredse, jeg hører ikke de bump som jeg gjore tidligere når fiskene bankede mod glasset, så tror de går mere til ro med lyset helt slukket.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Marco R »

Jeg har en Tunze Multicontroller 7095, som har indbygget månelys/cyklus :happy:

Er rigtig glad for den, da den giver et meget svagt lys på sit "højeste", da der kun er en LED-diode på den, og så har den en fotocelle indbygget, som gør, at den dæmper mine Tunze-pumper om natten, når lyset slukker :happy:
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af joekill »

1 % blåt lys indtil kl 0700.
jeg er ofte oppe længe efter lyset er dæmpet ned, så gider ikke at ha en helt mørk balje.
jeg har også gule og grønne Tubastraea som skal fodres efter "solnedgang" og så det er praktisk at der lige er en smule lys til rådighed.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Carsten »

Jeg har bestilt en Led skinne med dæmper og fjernbetjening.
Så må vi se hvordan det virker
http://www.ebay.de/itm/122486635209?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af martinknorr »

Marco R skrev:Jeg har en Tunze Multicontroller 7095, som har indbygget månelys/cyklus :happy:

Er rigtig glad for den, da den giver et meget svagt lys på sit "højeste", da der kun er en LED-diode på den, og så har den en fotocelle indbygget, som gør, at den dæmper mine Tunze-pumper om natten, når lyset slukker :happy:
Helt anden snak. Hvorfor er det at nogen går meget op i at sænke flow om natten?

Lige som månelyset, kan jeg ikke se nogen naturlig grund til dette. Der er lige meget strøm og vandbevægelse om natten som om dagen på et naturligt rev. Jeg kan forstå det hvis baljen står i nærheden af hvor man sover, så det er for ens egen skyld. Tror fiskene er ligeglade, eller hvad?
MVH
Martin
8370 Hadsten
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Bokelund »

Kommer det ikke an på hvor på revet man befinder sig?
Jeg kunne forstille mig at tidevandet nogle steder gør en forskel. Jeg er ikke sikkert på vandbevægelsen er helt den samme, men er ikke sikker. Så har vejret jo også meget at skulle have sagt ud på revet, det er jo også en faktor.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Carsten »

Mange steder er der vel en form for bølge bevægelse, ikke direkte bølger, men den dybe flytning af vand. Og havet falder oftest til ro når lyset bliver svagere, så den dybe bølgebevægelse bliver mindre.
Så jeg vil mene at det giver en mening at gøre det. Men det er ikke noget jeg selv har prøvet med
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af Bokelund »

Det er noget jeg også overvejer at prøve lidt på :) Men nok først når akvariet bliver mere indkørt.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af charlie saltvand »

Sakset fra DMI

"Tidevandet skyldes tiltrækningskræfterne mellem jorden, månen og solen og de relative bevægelser i systemet jord-måne-sol. Solens betydning for tidevandet er cirka halvdelen af månens betydning (Se siden "Fysikken bag tidevand"! - Link til højre).

Selv om kræfterne, som skaber tidevandet, er relativt små, kan de flytte på oceanernes vandmasser, så der dannes lange bølger, som forplanter sig ind i mindre havområder. Mens vind og vejr kun påvirker de øverste vandlag, er tidevandet en bevægelse af hele vandsøjlen fra overflade til bund. Disse tidestrømme skaber vandstandsændringerne.

Havoverfladen hæver og sænker sig rytmisk med en periode på cirka en halv dag. Ved de fleste kyster er perioden 12 timer og 25 minutter. Det vil sige, at to på hinanden følgende højvander indtræffer med dette interval, og at højvandstiderne forsinkes med 50 minutter fra den ene dag til den næste. Det samme for lavvande.

Højvandet hhv. lavvandet indtræffer ikke samtidigt alle steder. Og højvandet på et givet sted indtræffer ikke på samme tid af døgnet hver dag, men flytter sig typisk 50 minutter hver dag, fordi den dominerende periode er lidt længere end et halvt døgn: 12 timer og 25 minutter.

I tidevandstabeller, som publiceres i lande hvis farvande er påvirket af tidevandet, anføres tidspunkterne for højvandets og lavvandets indtræden i en række havne for hver dag. Tidevandstabellerne for Danmark, Færøerne og Grønland beregnes og publiceres af DMI (Se link til højre på siden!).

Tidevandets styrke varierer fra sted til sted. På det åbne hav er der typisk mindre end en meter mellem høj- og lavvande. Det kraftigste tidevand finder man ved Canadas vestkyst (Fundy-bugten) og i Den Engelske Kanal. Tidevandet, altså forskellen mellem høj- og lavvande, når op omkring 15 meter, hvor det er størst."




Som jeg ser det er det tidevand og vejret der styre flow på revet, og så SELVFØLELIG hvor revet ligger ift tidevandet og hvor eksponeret det er for fx vind.

Tilbage til det med nat/flow.... så er det jo ikke hvorvidt om det er nat eller dag, der bestemmer flowet i baljen, men tidevandet og vind. Så som jeg forstår det er der meget lidt flow ca hver 12,5 time i en kort tid (ved max høj, eller lavvande) I mellem høj/lav vande er der så gang i flowet og styrken på flow styres jo så i høj grad af revets opbygning. I lange rev er der "tidevands kanaler" hvor vandet fosser ud efter høj vande....
hertil er der varianten ved fuld og ny måne (hvor flowet er kraftigere).

Så min konklusion er. Det er lige meget med natsænkning af flow. Dette kan bruges for vores skyld, fisk og koraller er fuldstændigt ligeglade med om flow følger lys. (Det kan jo være en fordel med natsænkning af flow, hvis man aktivt fodre fx lps.....?) men det er ikke "naturligt".... bare min mening :K

EDIT: Carsten, tror du har ret i fænomenet med "havbrise"/vind der opstår pga temp forskelle mellem hav og land, som i dagstimerne kan give en smule mere bølgegang end om natten :GO hermed opstår der en LILLE forskel i flow styrke.

Det er et komplekst område (sommerfugle effekten), så det er jo derfor vi ser så mange forskellige koraller, der trives under mange forskellige flow forhold..... STOR diversitet på revet.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af kalmar »

I min stue er der ikke noget tidevand og der er altid helt vindstille.

Dog kører jeg også med 1% natbelysning, nok mest fordi jeg kan, og så fordi man stadig kan følge lidt med uden for normal lampe tid. :-)
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Natbelysning eller ej.

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad med at specifere lidt,hvad kigger i efter?taler vi baljen nu eller ude i "vildmarken"'det jo rimelig bredt emme.
Ændring i flow har vist Sig at øge tråd alger,det ville jeg ikke ændre på.retningen på flowet er noget andet det er måske bedre at ændre på det,så længe det er en bred strøm og ikke noget der barberer korallene
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"