"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koralmode

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Koralmode

Indlæg af ViggoN »

Hej alle, nu har jeg kun været i denne skønne hobby i ca.3år og i den tid synes jeg at have lagt mærke til at der har faser hvor nogle koraller er mere "moderne" end andre. Jeg husker da jeg startede var zoa det fede derefter bounce mushrooms og pt. Acans. Det er ihverfald hvad jeg oplever når jeg kigger herinde og diverse forummer, forhandler mm. Hvad synes i selv, og hvad kan grunden til at nogle koraller få lidt ekstra fokus i perioder?

Kunne også godt tænke mig at høre, hvad synes i skal være den næste mode koral og hvorfor skal denne type koral skal have lidt ekstra kærlig!


Brugeravatar
Biotekeren
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 76
Tilmeldt: tirs 14. feb 2017 18:18
7
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2013

Re: Koralmode

Indlæg af Biotekeren »

Det skifter lidt af og til, der har også været en fase med chalice koraller. Jeg ville elske at de flere store polyp koraller, fx scolymia, acanthophyllia og indophyllia.


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koralmode

Indlæg af ViggoN »

Biotekeren skrev:Det skifter lidt af og til, der har også været en fase med chalice koraller. Jeg ville elske at de flere store polyp koraller, fx scolymia, acanthophyllia og indophyllia.
Ja godt bud, med de farver de kan have er de da lidt oplagt til lidt opmærksomhed. Men ligger de ikke allerede i en ret høj prisklasse?

Synes at når en koral bliver populær har det også en tendens til at stige lidt i pris, hvis man skal have noget som bare har lidt specielle farver. Fx zoas var okay dyre da jeg startede, hvis man ønskede noget med lidt pang farver, og nu få man næsten kastet dem i nakken selv med flotte farver(meget sort og Hvidt skrevet, men mener at det ikke koster alverden at få nogle virkelig flotte nogle)


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Koralmode

Indlæg af Nicki Henriksen »

Synes ellers acans/lords var populære for 3-4 år siden, zoas har været fremme de sidste par år,
Sps er altid på mode, der er det måske mere måden de holdes på der skifter.

Scolymia som nu går under et nyt navn var også fremme for år tilbage


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koralmode

Indlæg af crazy seahorse »

Her er en video af nogle af de hotteste fra dette års Reefapalooza i Orlando 2017
Det er dem der er trenden nu. Pudsigt nok er der ingen sps i mellem.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Koralmode

Indlæg af nbd »

Brune blødkoraller bliver næppe mode, men de er nemme at holde :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koralmode

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:Her er en video af nogle af de hotteste fra dette års Reefapalooza i Orlando 2017
Det er dem der er trenden nu. Pudsigt nok er der ingen sps i mellem.

" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
Det er flotte koraller, men hvordan mon de ser ud under et mere almindeligt lys, især den der nærmest gløder


Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koralmode

Indlæg af ViggoN »

De ser sgu vild ud, nu bliver der nævnt, at sps altid er på mode, er det alle typer eller nogle specielle nogle? Og hvordan har måden at holde dem på ændret sig, jeg har jo ikke været i gamet i så mange år så det er jeg da lidt nysgerrig på?


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Koralmode

Indlæg af Nicki Henriksen »

ViggoN skrev:De ser sgu vild ud, nu bliver der nævnt, at sps altid er på mode, er det alle typer eller nogle specielle nogle? Og hvordan har måden at holde dem på ændret sig, jeg har jo ikke været i gamet i så mange år så det er jeg da lidt nysgerrig på?
De er total vilde dem de viser frem på den messe.
LPS er ofte rigtig flotte men de kræver mange gange ikke så meget, så man ser ofte flok lægge om til sps baljer, der af mener jeg de nærmest altid er mode, montipora med fancy navne og acropora i flotte farvevarianter har jeg selv højt på min liste :)

For en del år siden var zeovit jo det nye sort, og man skulle kører ulns, derefter har der være biopellets, lacl osv osv, nu der mere nærring der skal tilsættes, folk kører hele serier f.eks triton, red sea eller AF.

Der sker hele tiden noget nyt :)


søvnig
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tirs 16. maj 2006 19:35
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Esbjerg/Nordsøen
Kontakt:

Re: Koralmode

Indlæg af søvnig »

Jeg ligeglad med mode. Mine favoritter er Caulastrea, euphyllia, sinularia, sarcophyton og discosoma


Journalist på www.andeposten.dk
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 524
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koralmode

Indlæg af ViggoN »

Må mel mig i klubben der er vild med euphyllia. Ellers må jeg sige at monti plader og stylopora er blandt mine favoritter. Jeg tror at kravet for at en koral bliver moderne er, at den kommer i mange farver, som man ikke troede fandtes.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Koralmode

Indlæg af PederP »

Jeg ser ikke så meget mode i nye arter, men mere at der dukker nye spændene farvevarianter op af dem alle.
De der var uhyre sjældene for 5 år siden, er både til at finde og betale i dag.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"