"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Hej alle.

Jeg har gået et stykke tid og tænkt at der skal ske lidt med mit akvarie, dette skyldes flere ting.

1) jeg er en dreng der ELSKER at "bygge" og se hvad jeg kan skabe..... sådan var det også dengang jeg byggede LEGO.... når tegningen var fulgt og modellen var færdig, så gik der ikke lang tid før jeg byggede om. Nu har baljens stensætning næsten fået fred i 19-20 måneder, nu skal der sgu ske lidt.

2) Baljen er blevet for tæt, det er måske et luxus problem, men jeg har efterhånden ALT for meget i baljen i form af koraller, jeg har nu en stor GYRE på, en mp40 qd på og en mindre jebao + en jebao 6000 retur til at skabe flow og alligevel halter det lidt med at få flyttet vand nok :BA

3) Det ligner en "rodebutik" med stumper der ligger og flyder og nogle af korallerne blir sat hvor der er plads, frem for hvor det ville være optimalt at placere dem.

4) Bundlaget ligner en mødding, dette tror jeg skyldes en blanding af (1 overfodring) (2 for lidt flow) (3 for lidt CUC) (4 plads mangel, så der ligger Frags og koral stumper flere steder).

5) Jeg er ikke helt tilfreds med stensætningen.


Så, NU skal der ryddes lidt op og ommøbleres lidt :W

Spørgsmål.
1) Kan det blive et problem at hive 20-30% af stensætningen op? Jeg har i forvejen ikke voldsomt mange sten i akvariet.

2) jeg har lidt andre sten jeg gerne vil have i baljen, disse er "indkørt" i mit andet akvarie = tårnet, hvor der er en del mere nærring i vandet, hvad tænker i at det vil give af udfordringer når de kommer i mere næringsfattige vand? Jeg tænker at de SELVFØLELIG vil lække noget nærring, tror i det kan bliv et problem?

3) Jeg vil suge snavs ud af bundlaget, og skifte noget af det. Hvordan renser jeg sandet? Og har det nogle negative konsekvenser ift krible-krable, bakterier mm? Ville i bare smide det ud og komme nyt i?

4) En del af mine montipora koraller smider væv langsomt nede fra, ikke RTS ell hvad det nu hedder, men en blanding af tæthed, mangel på sporelementer, måske har jeg også MEN??? :wc: Så jeg vil knække så meget af disse koraler som muligt og så smide en del ud, og lave Frags af det sunde væv der er tilbage, er det nok at dyppe disse Frags i osmose vand for at komme af med evt M.E.N. ?

5) Jeg kommer til at rode en del i baljen og have pladsmangel mens jeg rykker om, hvor gør jeg af koraller og sten der ikke er plads til mens jeg roder? Flamingokasse, spande mm? Og hvor længe kan de være der uden at tage skade? Et par timer? Eller??? De kan sættes på gulvet på badeværelset hvor der er gulvvarme. Er det bedre at lægge dem i det andet akvarie (tårnet) hvor der er flow og varme, men EN HEL DEL MERE nærring i vandet?

6) Er der noget jeg ikke har tænkt på/har glemt at tage højde for?!??

Håber i byder ind.

Ps, skal nok tage fotos undervejs og smide i min tråd :-)

Godt nytår herfra.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Carsten »

Det kan give problemer at fjerne 20-30 % af stenene. Men hvis du erstater dem med lidt færre sten, er den negative effekt nok til at overse - især når du ved der kan blive problemer. Tror ikke at de "nye" sten vil give problemer. Selvom der er mere næring i det andet akvarie. Den ekstra mængde næring skyller du vel tildels ud ved at ryste stenene i noget vand inden de kommer i akvariet.
Angående sand, ville jeg helt undlade at komme nyt i. Der kommer lynhurtigt masser af slam igen, og det er nu nemmere at fjerne uden sand.

Det er ret normalt at korallerne er hvide i bunden. Tror mere på at det skyldes at lyset ikke er så intensivt der nede som det var de blev sat. M.E.N er det sandsynligvis ikke. De holder sig ikke til "roden" på korallen.
Et dyp i osmosevand fjerner IKKE evt. M.E.N. Der skal du op i noget langt kraftigere, og stadig uden nogen garanti - Kaliumpermanganat er svaret.

Da jeg flyttede fra KBH, blev korallerne transporteret i kasser, uden vand.
alle overlevede i fin stil. På revene står mange koraller frit exponeret for solen over vand i flere timer uden problemer. Op i nogle kasser, låg på så de ikke tører for meget ud.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af christiantt »

Carsten - Er det pga. næringen at du ikke ville putte nyt sand i?? For det burde da være muligt at holde sandet nogenlunde pænt :)

Charlie
1) På sigt tror jeg det ville tilpasse sig. Men enig i hvad Carsten siger. Det er en del af filteret der forsvinder hvis de ikke bliver erstattet.
2) Enig med Carsten
3) Jeg ville suge det med sådan en "slamsuger" og så evt. fylde efter med noget nyt.
5) Jeg ville lave en bajle med vand hvor jeg ville putte de fleste i. Hvis det var flere dage, så skulle der jo nok lidt cirkulation i. Men ved noget timer eller en halv dag, så ville jeg ikke være nervøs.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Carsten »

Grunden til at jeg siger ingen sand, er simpelthen mængden af slam der gemmer sig i det.
Og så synes jeg det stort set er umuligt at få sandet til at ligge der hvor det skal.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af peder »

Enig med Carsten, i min nye balje kommer der ikke bundlag i, vil køre ren Sps og der skal fuld knald på cirkulationen, og med mindre man kører DSB giver bundlag efter min mening kun bøvl.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Jones »

Jeg ville beskære korallerne, smide unødvendige stumper ud eller give dem væk. Derefter ville jeg fjerne sandbunden helt sammen med de sten, der ikke ønskes i akvariet. Nye indkørte sten har jeg ikke oplevet problemer med før, men der vil nok følge lidt alger med.

Jeg har det som du når det kommer til byggeri af akvarie. For mig handler det om at skabe noget, ændre og hele tiden finde på nyt. Jeg synes bare at du skal begynde og se hvor du ender. Naturligvis skal du lægge en plan og følge den. Men jeg tror ikke at du vil fortryde, at give baljen en overhaling.
o_O
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af chrislolk »

Jeg ville aldrig undvære sandet. Synes der mangler noget, hvis det ikke er der.
I min balje er det endelig lykkedes mig at få den hvide, rene sandbund, som ellers altid har været svært for mig. Bruger str. 1-2mm sand og har kun ca. 1-1,5cm sandbund. Nu hvor det efterhånden har kørt 1 år, er alt cyano/alger forsvundet og det står helt perfekt. Ville aldrig undvære det.
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af PederP »

Hej Charlie.

Jeg har over et års tid tilføjet nye sten til baljen. Et godt råd når du bygger om eller tilføjer nye sten, er at holde overfladen på dem ultra-ren. Jeg brugte en pipette til daglige afblæsning. Og fortsætte med det til stenene har fået farve, og "den gode" belægning har fået overtaget.
Bedste værn mod cyano jeg kender.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for alle jeres bud. :-)

Glæder mig sgu til torsdag/fredag hvor jeg har fri og tid til at rode med balje :GO

Har lavet en plan der indbære at fjerne 2-3 sten, tynde MEGET ud i montipora koraller og forsøge at flytte et par blød koraller, suge bundlag op, ikke lægge nyt i..... og se om jeg kan vende mig til det? Ellers må der nyt i på et tidspkt.

Sætte et par nye sten ned, på nye steder. Flytte rundt på nogle sten, en del sps og lps koraller og så liiiiige lade det få lidt ro.

Håber ikke mine kirurger slagter hinanden mens jeg roder i baljen.

Jeg vil holde SKARPT øje med polyclad flatworm når jeg roder med sten og frag stumper da jeg jo, for et stykke tid siden så en i baljen, kort tid efter min smukke musling døde....
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:Har lavet en plan der indbære at fjerne 2-3 sten, tynde MEGET ud i montipora koraller og forsøge at flytte et par blød koraller, suge bundlag op, ikke lægge nyt i..... og se om jeg kan vende mig til det? Ellers må der nyt i på et tidspkt.
I løbet af meget kort tid, så kommer der kalkalger på bunden. Så du ser ikke glasset ret længe
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Han$en »

Keg kan heller ikke forene mig med bund uden sand - Men der er klart masser af fordele i det! Jeg har 5cm i mit, og bevares, der samler sig noget skidterads.

Men jeg har heldigvis fået ramt cirkulationen nogenlunde godt nok til at langt det meste holdes i bevægelse indtil det enten fanges mellem sten eller ryger syd på i overløbet.

Jeg kan heller ikke undvære at have Nassarius vibex samt e Sandsøstjerne - Det er simpelthen obligatorisk for mig :happy:

Hvad angår Montipora, og andet der skal klippes i - Så byder jeg da gerne min hjælp! Har som bekendt en god saks og maaaaaasser af plads :sneaky2:
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
charlie saltvand skrev:Har lavet en plan der indbære at fjerne 2-3 sten, tynde MEGET ud i montipora koraller og forsøge at flytte et par blød koraller, suge bundlag op, ikke lægge nyt i..... og se om jeg kan vende mig til det? Ellers må der nyt i på et tidspkt.
I løbet af meget kort tid, så kommer der kalkalger på bunden. Så du ser ikke glasset ret længe
Og lader man lidt "krymmel" ligge fra man klipper Montier, så begynder de også at dække bunden :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
Carsten skrev:
charlie saltvand skrev:Har lavet en plan der indbære at fjerne 2-3 sten, tynde MEGET ud i montipora koraller og forsøge at flytte et par blød koraller, suge bundlag op, ikke lægge nyt i..... og se om jeg kan vende mig til det? Ellers må der nyt i på et tidspkt.
I løbet af meget kort tid, så kommer der kalkalger på bunden. Så du ser ikke glasset ret længe
Og lader man lidt "krymmel" ligge fra man klipper Montier, så begynder de også at dække bunden :beer:
Ja, jeg har en del af bunden dækket med noget encrusterende Montipora
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
PederP skrev:
Carsten skrev:
charlie saltvand skrev:Har lavet en plan der indbære at fjerne 2-3 sten, tynde MEGET ud i montipora koraller og forsøge at flytte et par blød koraller, suge bundlag op, ikke lægge nyt i..... og se om jeg kan vende mig til det? Ellers må der nyt i på et tidspkt.
I løbet af meget kort tid, så kommer der kalkalger på bunden. Så du ser ikke glasset ret længe
Og lader man lidt "krymmel" ligge fra man klipper Montier, så begynder de også at dække bunden :beer:
Ja, jeg har en del af bunden dækket med noget encrusterende Montipora
Syntes også specielt digitata er en god encruster på bunden. Og så giver den jo lidt mere struktur.
Er begyndt at lægge koralskeletter på encrusterne, for at lokke dem til at lave lidt struktur. Pandekagen bliver lidt for flad IMO.
IMG_0260.JPG
Digi og Plade klarer det self. selv.
IMG_0261.JPG
Men det er et tålmodigt valg af bundlag.. :shifty:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt og inspirerende med jeres indlæg :GO


Spændende med "koral bundlag" :y Det må jeg prøve at lave. Jeg tænker også at zoa's kan vokse ud over bunden? Er der "bivirkninger ved det? Tænker de skaber en meget ujævn bund?

" grønt græs" tror jeg også er no-go, det er alt for vildtvoksende og laver mange buler og er også hult flere steder = en masse lort der kan samle sig under det..... :?

Hvad tænker i?
No1 må være sps.

Har forøvrigt lige smidt denne søjle i baljen, så den kan stå og "modne" lidt.
image.jpg
Fortsæt endelig med indlæg og ideer :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3791
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af crazy seahorse »

Der samler sig lige så meget skidt og detritus mellem Zoaer, som der gør i almindeligt bundlag.
Det med montier som bundlag, ala det som Peder P har lavet ser rigtig godt ud. Det er også med i mine planer.
Det er begrænset hvad der kan samle sig i dem og det er vel kun i mellem de enkelte kolonier tænker jeg.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Tykki »

Du har sgu for meget fritid Hr socialpædagog!
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af charlie saltvand »

# Erik, ja også min tanke mht zoa's... :biggrin: Det må være det samme med "græsset", ikk?

Hvad vil der ske med mine Nassarius snegle? Som Han$en nævner?

Jeg har MANGE af dem, som i MANGE :dizzy: sikkert som følge af min alt for rundhåndet fodring, og et sikkert tegn på meget detritus i bundlaget.

Vil de der ikke bliver suget ud gemme sig i LS og overleve, eller SKAL de have sandbund?

Og hvad med mine 2 gylter? :rolleyes: Skal jeg lave en lille sandkasse et sted i baljen? ( apropos socialpædagog :beer: ).

Dan, luk skuffen og sælg nogle fisk! :biggrin:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af ole kekkonen »

crazy seahorse skrev:Der samler sig lige så meget skidt og detritus mellem Zoaer, som der gør i almindeligt bundlag.
hvis det virkelig er så Godt Til At samle Skidt hvorfor ikke hænge en pose Sand i Sumpen :)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Omlægning af baljen. Erfaringer? BYD ind :-)

Indlæg af Han$en »

charlie saltvand skrev:# Erik, ja også min tanke mht zoa's... :biggrin: Det må være det samme med "græsset", ikk?

Hvad vil der ske med mine Nassarius snegle? Som Han$en nævner?

Jeg har MANGE af dem, som i MANGE :dizzy: sikkert som følge af min alt for rundhåndet fodring, og et sikkert tegn på meget detritus i bundlaget.

Vil de der ikke bliver suget ud gemme sig i LS og overleve, eller SKAL de have sandbund?

Og hvad med mine 2 gylter? :rolleyes: Skal jeg lave en lille sandkasse et sted i baljen? ( apropos socialpædagog :beer: ).

Dan, luk skuffen og sælg nogle fisk! :biggrin:
Nassarius vil formentlig overleve, men de vil ikke trives. Deres levested og habitat er nedgravet i sandet, og kun at komme frem for at æde, og derefter smutte ned igen.
De vil ikke være tilfreds uden sand.

Men jeg vil da gerne byde nogle af dem et godt hjem i en 4-6cm sandbund :GO
15697398_1072805012849136_2054826673976345993_n.jpg
Dette ser sgu da rimeligt sundt ud - Med sand :D
Selvfølgelig lige en anelse mere end de fleste af os har, men tror ikke det er langt over mit..

Hvad angår at holde det "rent" for små-stykker, koralklip og andet lignende tror jeg meget af det kommer an på hvad der roder rundt i bundlaget, og ens "renlighed" - Jeg fjerner altid det mindste der ikke kommer fra den pose med sand jeg har hældt i med det samme jeg spotter det.
Men bevares, det er også spændende med div koraller over bunden. Det fanger blot ikke mig!
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"