"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemer med Nitrat

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Problemer med Nitrat

Indlæg af Damsted »

Hej SF,

Jeg har nu i længere tid kæmpet med min nitrat, og uanset hvad jeg har gjort, så har jeg ikke kunne bringe den ned. Problemet er formegentlig opstået, da jeg i en længere periode ikke har lavet vandskifte. Nu har jeg så siden i sommers doseret Vodka, og jeg er pt. oppe på 15ml om dagen. Samtidig med det prøvede jeg en uge med ca. 20% vandskifte dagligt, hvorefter jeg er fortsat med et vandskifte på lige knap 7% om ugen, hvilket jeg stadig gør. Jeg er samtidig nu begyndt at bruge en slamklokke til at rense mit bundlag. Endvidere har jeg også sendt mine 3 chromiser videre, for at mindske bioloaden. Problemet er dog, at jeg stadig ikke kan måle nogen forskel på min nitrat. Jeg er klar over at min nitrat kan have været meget højere end skalaen, for denne er den ude over, både på Red Sea Nitrate pro highrange og Saliferts test, hvorfor jeg da også på et tidspunkt mistænkte Saliferten for at være defekt. Jeg undre mig dog stadig over, hvis den skulle være så høj, for de fisk jeg har i baljen ser bestemt ikke ud til at lide, og mine koraller klarer sig som sådan også fint, omend jeg dog oplever, at de SPS'er jeg har forsøgt at tilsætte er gået til. Det skal dog siges, at de koraller jeg har, hovedsageligt er ZOA'er og blødkoraller. Bioloaden er pt. på 1. Gul Kirurg, 1. Centropyge bispinosus 1. Gul Gylte 2. små almindelige Klovnfisk og 2. Kauderni'er samt en håndfuld eller to af forskellige snegle, blandt andet turboer og nassariusser samt et par andre typer, jeg ikke husker navnet på. Yderligere er der en sandsøstjerne, et langpigget søpindsvin og en enkelt eremitkrebs. Akvariet er 250L samt ca. 100L i sump og har kørt siden jeg flyttede alt fra mit 120L over i det tilbage i Februar. Jeg opgraderede desuden min Deltec AP600 i sommers til en Bubbleking Mini 180. Jeg har Tidligere haf Caulerpa'er i et rum i sumpen, men jeg syntes nogle af dem begyndte at blive blege, og jeg var bange for, de gik i ukønnet formering, og jeg rev dem op og erstattede med en klump spaghettialger, som jeg dog ikke syntes ser ud til at vokse og trives frygtelig godt. Algerne har lys fra 23-9, som er den tid, hvor min Maxspect Razor 180 er slukket i. Jeg har desuden også nedsat min fodermængde til at fodre 3 gange om ugen, to med flage og en smule nori og den tredje med en enkelt terning frost og lidt nori.

Jeg ved snart ikke hvad jeg yderligere skal gøre, og jeg har tænkt på desperate forsøg, som at tage en murebalje frem og flytte alt levende og sten over i, mens jeg tømmer akvariet, koger bundlaget og fylder frisk saltvand i. Jeg håber nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe mig på vej, da jeg er rigtig glad for hobbyen, men samtidig også syntes det er ærgerligt, at det ikke bare kører og at jeg kan holde bare en smule SPS udover min Bali Slimer.
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af StarF »

At du koger bundlaget vil bare skabe mere nitrat.

Har du dobbelt tjekket om dine testkit er deffekte? og hvad måler du præcist af no3?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af Mikas »

Forsæt vandskifte med 15% om ugen .

Ville stoppe med at rodde rundt i bundlaget hele tiden.
Hvis du ikke kan holde spser så er der nok meget næring i vandet .
I mit gamle 530l der havde jeg nitrat på 25 stykker..
Lps skiver og zoas elsker den høje nitrat men sps er ikke vilde med det.
Hvis du ikke har andet end dem tilbage og dine spser alligevel er døde så ville jeg ikke gøre noget tosset som at begynde at tømme akvariet .
Det vil intet af det der skal flyttes kunne lide .
Forsæt vandskifte og vodka så falder det med tiden..
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
rsagnar01
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 103
Tilmeldt: man 28. nov 2016 22:46
7
Postnummer: 9740 Jerslev Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af rsagnar01 »

er det kun nitrathvad med phosphate
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
14
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af Bergenser »

Har du nok overflade i baljen, i forhold til at huse en effektiv bakteriekultur? Hvor mange levende sten har du?
Du kunne måske overveje noget ekstra overflade i form af en marine pure filterblok... Prøv at søg på google. Det holder min nitrat rimelig i skak, selvom jeg fodre flere gange om dagen.
Mvh Peter
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af Damsted »

StarF skrev:At du koger bundlaget vil bare skabe mere nitrat.

Har du dobbelt tjekket om dine testkit er deffekte? og hvad måler du præcist af no3?
Ja, det skulle meget gerne være tjekket. Jeg mistænkte mit Salifert, og købte derfor også et red sea, begge sagde det var over skalaen. Det ser dog ud til at Salifert nu siger et sted imellem 50 og 100 PPM
Mikas skrev:Forsæt vandskifte med 15% om ugen .

Ville stoppe med at rodde rundt i bundlaget hele tiden.
Hvis du ikke kan holde spser så er der nok meget næring i vandet .
I mit gamle 530l der havde jeg nitrat på 25 stykker..
Lps skiver og zoas elsker den høje nitrat men sps er ikke vilde med det.
Hvis du ikke har andet end dem tilbage og dine spser alligevel er døde så ville jeg ikke gøre noget tosset som at begynde at tømme akvariet .
Det vil intet af det der skal flyttes kunne lide .
Forsæt vandskifte og vodka så falder det med tiden..
Hvorfor ville du ikke suge slam ud af bundlaget? Jeg var af samme overbevisning som dig før, men da jeg fik nitrat problemer, har jeg læst meget, og fandt folk, som mente at du aldrig ville komme af med nitraten fra bundlaget, hvis ikke du selv sugede det op, da bakterier og andet jo stadig ville lave afførring, så på den måde vil affaldet aldrig forsvinde uden du suger. Derfor er jeg begyndt at suge det i forbindelse med vandskifte.
rsagnar01 skrev:er det kun nitrathvad med phosphate
Jeg har ikke lige nogen nyere måling, men den fra August jeg har noteret ned siger 0,16, så den er desværre også en smule for høj. Jeg laver lige en ny både på nitrat og fosfat senere.
Bergenser skrev:Har du nok overflade i baljen, i forhold til at huse en effektiv bakteriekultur? Hvor mange levende sten har du?
Du kunne måske overveje noget ekstra overflade i form af en marine pure filterblok... Prøv at søg på google. Det holder min nitrat rimelig i skak, selvom jeg fodre flere gange om dagen.
Mvh Peter
Det ville jeg mene, da jeg ikke har nogen problemer med ammoniak og nitrit, som bakteriekulturen jo omdanner til nitrat i sidste ende. Jeg har dog ikke et præcist tal på mængden af sten, men jeg vil skyde på at der i DT og sumpen tilsammen er 20-25kg LS :)
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af Carsten »

Hvad bruger du af vand, og hvad er værdien på det?
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af Nicki Henriksen »

Nu har jeg læst din akvarie tråd, det ser ud til du startede lidt for hurtig op med lidt for mange fisk, har du kæmpet med det siden starten?

Er der for mange fisk og er du lidt for rundhåndet med maden?
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 72
Tilmeldt: tirs 6. okt 2015 08:49
8
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Re: Problemer med Nitrat

Indlæg af Damsted »

Carsten skrev:Hvad bruger du af vand, og hvad er værdien på det?
Jeg bruger osmosevand, måleren på anlægger siger 0 og mine målinger af nitrat indholdet herfra siger 0. Det samme siger en nitrat måling efter jeg har blandet vandet med Red Sea Coral Pro Salt.
Nicki Henriksen skrev:Nu har jeg læst din akvarie tråd, det ser ud til du startede lidt for hurtig op med lidt for mange fisk, har du kæmpet med det siden starten?

Er der for mange fisk og er du lidt for rundhåndet med maden?
Jeg startede ud med et lido 120, som fik lov at kører 3 måneder, hvor efter jeg målte gode værdier, og her til satte jeg så det første levende. Det link der er i min signatur er så det akvarie, som jeg opgraderede til. Jeg flyttede næsten alt vand, samt alle sten og bundlag fra det gamle og supplerede op med nogle flere levende sten, samt ekstra bundlag. Som jeg skrev i det oprindelige indlæg, så er der nu 7 fisk i, og de får flagefoder samt lidt nori 2 gange om ugen samt en gang om ugen, smider jeg en optøet terning frostfoder i til dem, samtidig med jeg giver en smule nori.
rsagnar01 skrev:er det kun nitrathvad med phosphate
Så er der friske målinger. Jeg har netop skiftet ca 15% vand, hvor jeg samtidig sugede bundlaget med min slamklokke. Derefter målte jeg PO4 med min Hannah Phospherus Checker, denne sagde 0,055188 PPM. Jeg målte også¨nitrat med både Salifert, som sagde ca. 60 PPM og med mit Red Sea Nitrate Pro på high range, som sagde 30 PPM. Så har jeg igen Forskellige målinger med mine nitrat tests, så guderne må vide, hvilken jeg bør stole på. Det er dog positivt, at min nitrat nu på begge testsæt er kommet ned på et målbart niveau. Jeg tænker derfor, at jeg måske bare skal blive ved med vandskifte og så følge Mikas råd og øge det til ca. 15% ugentlig i stedet for de tidligere ca. 7%. Samtidig vil jeg dog med mindre i overtaler mig til andet fortsætte med at bruge min slamklokke på bundlaget. Endvidere fortsætter jeg selvfølgelig med at dosere vodka, og måske hæve dosisen om nødvendigt. Lyder det fornuftigt, eller ville i gøre andre ting?
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"