"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koral stamtræer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Koral stamtræer

Indlæg af ViggoN »

Hej Alle, jeg har seneste gået og tænkt på, hvad jeg synes er en sjov tanke. Der er jo en masse salg af hele koraller og fragmenter af koraller på dette forum. Men hvor stammer de alle frag og hvor gamle er de? Ja ved godt de alle stammer fra en butik som har fået dem fra et hav ude i verden. Men mere hvor lang tid de har været i dk og hvem der har ejet dem før en, og hvem moderkorallen er osv. Jeg har flere gange gået og tænkt på hvem der har haft dem før mig og hvor dk gamle de er.

Så kunne det ikke være sjovt at starte med at lave stamtræer på dem, så man kunne se hvor og hvornår de er fra.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Koral stamtræer

Indlæg af charlie saltvand »

Det ville da være ordentligt blæret, meeeeen er det ikke en MEGET svær opgave?

Hvordan ville du gøre der, sådan rent logistisk?

Jeg har hentet koral stumper 10-12 steder.... 2 af disse steder er butikker. Kan du give et eksempel?

Jeg har fx hentet en montipora digitata, lilla, hos Erik/Crazy seahorse for 9 md siden.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koral stamtræer

Indlæg af ViggoN »

charlie saltvand skrev:Det ville da være ordentligt blæret, meeeeen er det ikke en MEGET svær opgave?

Hvordan ville du gøre der, sådan rent logistisk?

Jeg har hentet koral stumper 10-12 steder.... 2 af disse steder er butikker. Kan du give et eksempel?

Jeg har fx hentet en montipora digitata, lilla, hos Erik/Crazy seahorse for 9 md siden.

Det ved jeg faktisk ikke om det er, i vores digitale tidsalder vi lever i. Man kunne jo lave en koral stamtræ template på en Computeren, som alle os salt nørder kan hente og udfylde. Og så er det jo op til os der køber og sælger koraller, at man gider at udfylde dem om sende den videre til den nye ejer, som igen skal skrive sin info til den næste ejer, hvis man sælger den. Mht til fragmenter er det lidt det samme, her ville sælger jo også "beholde" stamtræet da han stadig har moderkorallen og køberen vil skriv fragment historien på.

Giver det mening?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Koral stamtræer

Indlæg af charlie saltvand »

Nåh... Ja ja, jeg troede du ville lave en stamtræ tråd herinde...

Jeg har, endnu, styr på hvor jeg har hentet alle de stumper jeg har i baljen, så evt kommende aftagere kan bare bede om "stamtavle" SELVFØLELIG mod et større gebyr :y :T

Nej, spøg tilside, det er da en fin og sjov ide, især med tanke på at vi måske er den sidste generation af "nørder" der stadig kan få friske forsyninger direkte fra det store skattekammer :G
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koral stamtræer

Indlæg af ViggoN »

Ja præcis og der må også være koraller der har været i Danmark i flere flere år, og har børn over det hele Danmark. Det ville være cool hvis man kunne lave en online database, men sådan noget kan jeg ikke finde ud af
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Koral stamtræer

Indlæg af Anden »

Man kan jo spøre ind til den koral man køber og så er der nogle gange hvor folk kan fortælle et par led tilbage og det syntes jeg også er vildt fedt når folk kan fortælle lidt om vej den har været på, så en stamtavle agtig ting kunne være super med det vil også gøre ting noget dyre og så vil folk jo nok ik være med.
Billede
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Koral stamtræer

Indlæg af Allan M »

Spændende ide.
Et muligt godt eksempel:
Jeg har altid syntes at "Fruit loop" er en fed Zoa.
Jeg købte nogle af Kurt i Allerød. Desværre havde jeg en fisk der syntes de smagte godt og nu vidste jeg ikke helt hvor jeg kunne finde samme zoa igen.
Tilfældigvis taler jeg med Bergenser, som kunne berette, at Kurt havde fået den af Erik, som havde fået den af Bergenser.
Fed viden - det er den samme som alle 4 har og ikke forskellige strenge.
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Koral stamtræer

Indlæg af crazy seahorse »

Allan M skrev:Spændende ide.
Et muligt godt eksempel:
Jeg har altid syntes at "Fruit loop" er en fed Zoa.
Jeg købte nogle af Kurt i Allerød. Desværre havde jeg en fisk der syntes de smagte godt og nu vidste jeg ikke helt hvor jeg kunne finde samme zoa igen.
Tilfældigvis taler jeg med Bergenser, som kunne berette, at Kurt havde fået den af Erik, som havde fået den af Bergenser.
Fed viden - det er den samme som alle 4 har og ikke forskellige strenge.
He he, rejsen er gået fra Bergenser til Kurt da Bergenser lagde ned. Fra Kurt til mig da Kurt lagde ned - og så igen til Bergenser, Allan og Thomaas. Så dens rejse er dokumenteret i de sidste 3 led.
Hvis Bergenser kan huske, hvor han har den fra, så kan vi få et led mere på.

Min ældste koral er en Acropora (valida?) Den fik jeg hos Thomas i Klovnfisken og den stammer fra Ramses.
Den får Stn regelmæssigt, men vender tilbage hver gang - uden jeg gør noget ved det overhovedet. Den er fra ´07-´08.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koral stamtræer

Indlæg af ViggoN »

Anden skrev:Man kan jo spøre ind til den koral man køber og så er der nogle gange hvor folk kan fortælle et par led tilbage og det syntes jeg også er vildt fedt når folk kan fortælle lidt om vej den har været på, så en stamtavle agtig ting kunne være super med det vil også gøre ting noget dyre og så vil folk jo nok ik være med.
Ved ikke hvorfor det skulle blive dyrere, og synes da det er synd hvis nogle synes det skal være det fordi de har udfyldt et par linier på et digitalt papir.

Altså hvis der er stemning for det kan jeg prøve at smide noget sammen, og så kan jeg få noget feedback.

Det ville selvfølgelig være optimalt hvis man også kunne for vores kære forhandler med på ideen, uden at de krævede meget mere arbejde end de har i forvejen.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Koral stamtræer

Indlæg af Jones »

Personligt gad jeg bare godt at forhandlerne var mere åbne om hvor deres ting kommer fra. Hvis man kunne få oplyst firmaet der har fanget fisk eller dyrket koraller vil man allerede være et langt stykke. Hvis jeg køber en koral i Horsens og Henrik oplyser at den kommer fra et bestemt firma på fiji, så går jeg hjem og tager et billede af korallen og skriver dato, latinsk navn, populær navn, fangst firma på fiji, fiskehulen og mit eget navn på. Sælger jeg fragmenter af korallen får køber en kopi med tilføjelsen dk frag. Sælger jeg moderkorallerne følger det oprindelige papir med korallen. Skulle en køber af et fragment gå hjem og fragmentere det igen, så kopierer han blot sin seddel og sender det med korallen. Dog med tilføjelse af sit eget navn. Så kan man se hvor mange personer den har været hos.
o_O
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 550
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Koral stamtræer

Indlæg af ViggoN »

Jones skrev:Personligt gad jeg bare godt at forhandlerne var mere åbne om hvor deres ting kommer fra. Hvis man kunne få oplyst firmaet der har fanget fisk eller dyrket koraller vil man allerede være et langt stykke. Hvis jeg køber en koral i Horsens og Henrik oplyser at den kommer fra et bestemt firma på fiji, så går jeg hjem og tager et billede af korallen og skriver dato, latinsk navn, populær navn, fangst firma på fiji, fiskehulen og mit eget navn på. Sælger jeg fragmenter af korallen får køber en kopi med tilføjelsen dk frag. Sælger jeg moderkorallerne følger det oprindelige papir med korallen. Skulle en køber af et fragment gå hjem og fragmentere det igen, så kopierer han blot sin seddel og sender det med korallen. Dog med tilføjelse af sit eget navn. Så kan man se hvor mange personer den har været hos.
Det er præcis det jeg havde forstillet mig. Kunne du måske sende sådan en formular så jeg kan se hvordan du gør? Måske få lidt inspiration :K
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Koral stamtræer

Indlæg af Jones »

Det var ment hypotetisk. Jeg praktiserer ikke selv dette. Har gjort det på de slanger jeg har opdrættet. Der fulgte papir med dyrene. Dato for klækning, køn, vægt på salgstidspunkt, billede. Med træpythoner er det også vigtigt at vide hvilken lokalitet man har så man ikke krydser forskellige underarter. Jeg kan godt lave et dokument på et tidspunkt som kan komme herind. Så kan folk jo benytte det hvis de synes at det er en sjov idé. Personligt synes jeg at det er rigtig godt at have kendskab til sine dyrs oprindelse. Også selvom det er fragmenter. På den måde kan man lave et lokalitetsakvarie, der kun huser koraller og fisk, der findes i Indonesien eller andre lande. Det er ikke alle der går op i den slags, men jeg synes at det er fedt at kende linjerne og dermed tingenes oprindelse.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koral stamtræer

Indlæg af Carsten »

Nu er det ikke så tit at forhandleren ved 100% hvor korallen kommer fra. Med mindre han selv har imponeret den fra østen af. Kommer den fra dejong, så er der måske 20-25 der har leveret den til dejong. Selv exportørene sælger/køber indbyrdes.
Jeg må desværre sige at jeg personligt er flintrende ligeglad med sådan en stamtavle.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3731
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Koral stamtræer

Indlæg af charlie saltvand »

Fed ide Jones.

Jeg lavede flere biotop akvarier (fersk) og terraier da jeg gik op i det.

En af mine barndomsvenner er Rolf Mikkelsen der gør det meget i slanger. Vi fangede snoge sammen tilbage i sidste årtusinde ca 1976 :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"