"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fjerne Zenia fra større akvarie

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

Nogen der har et godt tip til at fjerne Pumping Zenia fra halvstort akv. ,,, DT 1280 liter , 80 cm dyb .

altså alt andet end at tage søjler op , fjerne alle koraller og afrense med højtryksrenser ( det er et meget stort arbejde i min balje pga. rigtig mange koraller ) , og har ikke lyst at starte forfra hvis det kan undgås

problemet er at de vokser meget tæt på koraller , de brænder ikke men ender alligevel med at kvæle korallen og kønt er det heller ikke hvis de bliver for mange ( det er der nu ) .

og problemet er at de også vokser på de mest utilgængelige steder , og at baljen er stor og dyb.

man skal virkelig tænke sig om inden man tilfører zenia i store baljer , dog har nogen held til at kunne begrænse dem mekanisk , men det er nok før de tager overhånd .

jeg har prøvet det meste bla.
1. fjerne med stor pincet , men der går ikke længe så er de der igen samme sted og i dobbelt antal ( og det er svært at undgå at der kommer små stykker i baljen når man fjerner med pincet som så bare sætter sig et nyt sted . )
2. saltsyre , de bliver brune og lukker ned men dagen efter pumper de videre som intet var hændt . ( jeg har endda injiceret med kanyle i bæstet )

mig bekendt findes der ikke fisk der gider æde dem , jeg har tidligere haft pincetfisk , sommerfuglefisk og de gider ikke .

nogen der har et trick , helst naturligt om muligt ,,, eller er der kun den hårde vej tilbage ?


hilsen Frank
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af thni »

Hvad med kogende vand i en kanyle og ta lidt af gangen ?


Mvh Thomas
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af hellfish »

Der er ikke så meget andet at gøre, end rive alt op med fingrene og så børste efter med en tandbørste! Det et stort arbejde, men i mine øjne er det igså mere en pest, end en ønskværdig koral


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Carsten »

En lille grønsagskniv, og ren muskelkraft. Det brugte jeg i sin tid, da mit akvarie var blevet invaderet af dem.
Kniven ind under foden op den lille tot Xenia og så et hurtigt snuptag, så er den løs.
Det er ikke noget som klares på 1 time eller en uge. Men det kan lade sig gøre. Mit daværrende akvarie var på 1120 liter

Er enig med Hellfish. Det er bestemt ikke en ønskværdig koral, langt mere en pest


Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

thni skrev:Hvad med kogende vand i en kanyle og ta lidt af gangen ?
har prøvet med kogende vand ,,, men de er helt ligeglad .

andre ?

ja Pest ,,,, ikke koral -:)


hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Carsten »

Ved ikke om nogen har prøvet Joe's Juice. Det som bruges mod glasroser.


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af hellfish »

Et par andre tricks du kan prøve:

1 - en kraftig blanding af kalkwasser pulver og ro vand .. Nærmest en tyk pasta.. I en kanyle med den største lg klammeste nål du kan finde.. Prik den ind i stammen på Xeniaen og sprøjt lidt ind.. Det dør den af! Ikke tag hele akvariet på en gang, det forhøjer ph lidt.

2 - de elsker fosfat og nitrat.. Så hvis du ikke har så meget andet levende i akvariet, så brug rowaphos og bank deres mad ned på et 0 ..


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Anden »

Joes juice virker fint her hjemme og det gør min filfisk også men den tager vist også alt levende efterhånden.

Når jeg giver dem joes kommer de ik igen heller ik efter 14dage, alle mine er væk og kom ik igen før en flink bruger her inde kom med et nyt frag og da jeg gav det væk blev en lille klat siddende og så måtte filfisk på job igen.

Og som man siger i USA "friends dont let friends frag xenia"

Det er så det der er joes juice eller aiptasia-x alså kalkvand så det er en god ide.
"1 - en kraftig blanding af kalkwasser pulver og ro vand .. Nærmest en tyk pasta.. I en kanyle med den største lg klammeste nål du kan finde.. Prik den ind i stammen på Xeniaen og sprøjt lidt ind.. Det dør den af! Ikke tag hele akvariet på en gang, det forhøjer ph lidt."


Billede
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

joes juice tror jeg ikke rigtig på , har prøvet med aptasia-x og det var de lige som saltsyre helt ligeglad med .
men hvor kan joes-j købes i Dk ,, så kan jeg da give det et forsøg i påsken

det med kalkwasser skal jeg da lige prøve ( det var sådan jeg gjorde blot med saltsyre , men det duede ikke )

det med at banke nitrat og fosfat i bund vil med sikkerhed også dræbe resten af baljen , så det gør jeg ikke


hilsen Frank
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Anden »

Hvis det ik virker med aptasia-x vil det heller ik virke med joes eller kalk da det er det samme.

Det er bare lidt mærkeligt det virker hver gang hos mig og med 3 forskellige xenia men det kan da være det er fordi du har zenia og ik xenia som mig......fnis.

Det er jo et kendt problem og folk har haft held med nogle kejser som coral beauty og nogle snegle som limpets og i enkelte tilfælde chitons eller hvad de heder de flade ting.


Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har en god ven, som i øjeblikket er ved at fange to C.loriculus op.
De er brugt til at æde nogle hydroide agtige dyr han havde fået i sit akvarie. Nu er hydroiderne væk, så nu står der LPS på menuen.
Måske vil de æde dine Xenia.
Han skal af med dem så snart de er fanget. Jeg tror ikke han skal have noget for dem, i værste fald kun en symbolsk skilling.
Hvis du vil satse på dem, skal jeg gerne forhøre mig hos ham.

Miguel Tolosa taler i bogen Practical coral farming om kalkwasser paste, som flere andre også nævner i tråden.
Det skulle tage livet af dem på få minutter.
Man blander calcium hydroxid med vand til en tyk pasta. Denne påføres med en sprøjte så det dækker xeniaen.
Husk at slukke cirkulationen imens. Man skal tage det i små bidder, så ph ikke påvirkes for kraftigt.

Det virker også på banjoer (Majano) og Zoa/Paly der er kommet ud af kontrol.

Send mig en pb, hvis jeg skal tage fat i det med de to "flammer". De er jo samtidig ret smukke.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

Anden skrev: Det er bare lidt mærkeligt det virker hver gang hos mig og med 3 forskellige xenia men det kan da være det er fordi du har zenia og ik xenia som mig......fnis.
haha ,,,,,

Erik ,,, jeg har masser af Lps så det jo ikke med de dværgkejsere ,,, selvom de jo er ret smukke som du skriver .

jeg vil prøve med Kalkwasserpaste i aften ,,, det bliver spændende at se om de bukker under , har lige været på loftet og finde en gammel bøtte C. hydroxid .

er det en lille kanyle og mængder som ved aiptasia x ?


hilsen Frank
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af MoG »

Øv øv...
Xenia er i hvertfald en ting, jeg heller aldrig mere kunne finde på at smide i akvariet.. Det er noget værre skab!

Men var det ikke Tom/gnizten, der på et tidspunkt lavede en zapper som blev brugt til div. Pestanemoner m.m.? MENER at kunne Huske at han også skrev noget om xenia , i forbindelse med "zapperen".. ?


Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Anden »

http://www.mrsaltwatertank.com/these-co ... ng-labels/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mon man som nogle folk forslår evt stille en fakkel tæt på de xenia og så lade dem gøre arbejdet for en?


Billede
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

MoG skrev:Øv øv...
Xenia er i hvertfald en ting, jeg heller aldrig mere kunne finde på at smide i akvariet.. Det er noget værre skab!

Men var det ikke Tom/gnizten, der på et tidspunkt lavede en zapper som blev brugt til div. Pestanemoner m.m.? MENER at kunne Huske at han også skrev noget om xenia , i forbindelse med "zapperen".. ?
og ,,,, jeg har lånt Toms Zapper , Xenia er helt ligeglad .

Anden ,,, Fakkel ,,, hvad mener du ?


hilsen Frank
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Marco R »

Frank skrev:joes juice tror jeg ikke rigtig på , har prøvet med aptasia-x og det var de lige som saltsyre helt ligeglad med .
men hvor kan joes-j købes i Dk ,, så kan jeg da give det et forsøg i påsken

det med kalkwasser skal jeg da lige prøve ( det var sådan jeg gjorde blot med saltsyre , men det duede ikke )

det med at banke nitrat og fosfat i bund vil med sikkerhed også dræbe resten af baljen , så det gør jeg ikke
Hej Frank,

Nu hvor at du er uheldig, at Aiptasia-X ikke virker hos dig. Så tænker jeg, at en nem måde at få dem fjernet/dræbt på. Er ved, at du køber noget Reef Bond (ser mest naturlig ud), og så mikser det sammen, så det bliver som modellervoks, og så ruller/trykker du det ud, så det bliver fladt, og derved kan dække et større område. På denne måde lukker du Xenia helt inde, og dette slår dem ihjel. Det virker også under vand, så du ikke behøver at tage dine søjler op = nemt og hurtigt :happy:

Som sagt så er det bedste ved Reef Bond, at det ser naturligt ud, og hurtigt bliver dækket af kalkalger :happy:


Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

Marco R skrev:
Frank skrev: Hej Frank,

Nu hvor at du er uheldig, at Aiptasia-X ikke virker hos dig. Så tænker jeg, at en nem måde at få dem fjernet/dræbt på. Er ved, at du køber noget Reef Bond (ser mest naturlig ud), og så mikser det sammen, så det bliver som modellervoks, og så ruller/trykker du det ud, så det bliver fladt, og derved kan dække et større område. På denne måde lukker du Xenia helt inde, og dette slår dem ihjel. Det virker også under vand, så du ikke behøver at tage dine søjler op = nemt og hurtigt :happy:

Som sagt så er det bedste ved Reef Bond, at det ser naturligt ud, og hurtigt bliver dækket af kalkalger :happy:
det lyder sgu da ikke som en hel dum ide :beer: ,,, om det vil kunne gøre jobbet også på ufremkommelige steder tror jeg måske ikke , men kan komme an på en prøve

xenia skal nok studses først ved denne metode ,,, ellers er det et meget tykt lag der skal til

prøver lige med kalkwasser først ,,,


hilsen Frank
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Anden »

Du må ik klippe eller skære i xenia da de bare vil sprede sig.

Det der er ved xenia er at hver en celle kan blive til en ny og det er ik som andre hvor det er foden eller en arm men ved xenia skal der kun en celle og det er hvilken som helst celle der kan blive til en ny så hvis dit vand er kanon og alle værdiger er i skabet og du klipper så vil du bare lave fler små som kan lande hvor som helst.


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Carsten »

Som Anden skriver, er det et NO-GO at klippe i dem.
Lirk dem af med en kniv, og få hver tot op. Hvis du ikke kan få dem væk på anden måde


Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

Bør jeg lade kalkwasser stå og bundfælde og kun bruge " vandet "


hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Carsten »

Frank skrev:Bør jeg lade kalkwasser stå og bundfælde og kun bruge " vandet "
Jeg vil mene det skal blandes så tykt op at der ikke er noget som bundfælder.
Derfor skal man bruge den tykkeste kanyle der fåes.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Frank skrev:Bør jeg lade kalkwasser stå og bundfælde og kun bruge " vandet "
Ifølge opskriften, så skal det røres op til en pasta. Ganske lidt vand.

Som Silas også skriver, så kunne en vej være at reducere næringen.
Xenia er, som alt andet, afhængige af at der er noget at leve af. Er der lavere næring, så vil de dø ud.
Jeg kan feks ikke holde Xenia. Har prøvet et par gange i min sump som næringseksportør, men de svinder ind og er væk inden for kort tid.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

Har i aften prøvet at sprøjte det opløste og pasta ud over xenia , man kan se de ikke kan lide det , men det er ikke nok til at slå dem ihjel , og de xenia der er på søjler , der drysser pulver blot længere ned , 15 minutter efter pumper de løs igen .
På,den måde er chancen for at ramme andre koraller for stor , det er for risikabelt .
Jeg vil i morgen forsøge ar skaffe en stor kanyle og sprøjte ind i foden , så må vi se , jeg håber .

Det med at bruge reef bond vil være tosset i mit tilfælde og kræve alt for meget ,og ikke komme alt til livs

Det med at udsulte baljen duer heller ikke i mit tilfælde , jeg har før kørt med lave værdier og mistede for mange lps , og i øvrigt også de fleste af mine pods ,

Så det ender jo nok med at jeg må vende bunden i vejret på baljen , er jeg bange for :wc:


hilsen Frank
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af MortenL »

Jeg købte sidste år tre stk hemitaurichthys polylepis, fik dengang at vide at var vilde med xenia. Rigtigt nok så gik der ikke lang tid før alt Xenia i akvariet var væk. Desværre døde to af de tre hen over sommerferien sidste år, men jeg har stadigvæk den sidste. Den spiser ikke andre koraler.

Jeg ville give det et forsøg, langt bedre end diverse giftige løsninger.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

MortenL skrev:Jeg købte sidste år tre stk hemitaurichthys polylepis, fik dengang at vide at var vilde med xenia. Rigtigt nok så gik der ikke lang tid før alt Xenia i akvariet var væk. Desværre døde to af de tre hen over sommerferien sidste år, men jeg har stadigvæk den sidste. Den spiser ikke andre koraler.

Jeg ville give det et forsøg, langt bedre end diverse giftige løsninger.
det lyder som en rigtig god løsning ,,, hvis de gør som du skriver .

men hvad med lps osv. ,,, lader de dem være ?


hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Frank »

jeg fik igår fat i en stor kanyle ,,, og gik i gang med min Ca. hydroxid ,,, og gik i gang med at sprøjte ind i xenia , de falder sammen og udskiller en del slim ,,, her i morges er de klar igen og pulser igen .
jeg giver op , det er en ulige kamp :BA ,, jeg vil med pincet fjerne det jeg kan senere idag , med den vished af i løbet af 3-4 uger er de tilbage igen .
jeg vil prøve at se i retning af den sommerfuglefisk Morten skriver om .
men man skal jo være varsom med sommerfuglefisk i et koralrevsakvarie , så hører gerne andres erfaringer
lykkedes det ikke at bekæmpe mine xenia på alm. vis vil jeg pille de store søjler op til efteråret og starte forfra .
jeg startede blot med ganske få xenia for ca. 2 år siden , det var meningen de skulle sidde på bagbeklædningen men får de overtaget er det ikke sjovt , det er de ved at få her på adressen .
her er et par eksempler , som i kan se gror de helt op ad andre koraller og kvæler dem stille og roligt , det er jo synd i et ellers velfungerende akvarie
111.jpg
22.jpg
333.jpg


hilsen Frank
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af MortenL »

De tre jeg har haft har ikke rørt mine lps. Ved naturligvis ikke hvad andre individer vil spise.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Min kammerat købte to klenii til at tage de hydroide ting han havde fået.
Han puttede dem i og tog afsted på ferie. Da han vendte hjem havde de ædt næste 80% af hans LPS.
Hydroiderne stod til gengæld flot som aldrig før.
Alle hans store flotte Acans stod som fine hvide skeletter og Welsophyllia, trachyphyllia var også kraftigt barberede og døde efterfølgende.
Så dem skal du nok ikke vælge.


Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Marco R »

Frank skrev:
MortenL skrev:Jeg købte sidste år tre stk hemitaurichthys polylepis, fik dengang at vide at var vilde med xenia. Rigtigt nok så gik der ikke lang tid før alt Xenia i akvariet var væk. Desværre døde to af de tre hen over sommerferien sidste år, men jeg har stadigvæk den sidste. Den spiser ikke andre koraler.

Jeg ville give det et forsøg, langt bedre end diverse giftige løsninger.
det lyder som en rigtig god løsning ,,, hvis de gør som du skriver .

men hvad med lps osv. ,,, lader de dem være ?
Hej Frank,

Du kan læse lidt om den her: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=1853" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers er der jo stadig muligheden for at dække dem til ved at have det hele klar og tage en søjle af gangen op.

Godt nok et smukt akvarie som du har :happy:


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: fjerne Zenia fra større akvarie

Indlæg af Anden »

Køb en laser på 1-5watt i blå (de rigtige nm)og skud dem alle lidt af gangen.

De koster 900kr-2500kr alt efter kvalitet.

Du er velkommen til at låne min filfisk og se om den vil gå på dine xenia eller om den går lige i lps.


Billede
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"