"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Hjælp

Indlæg af Allan M »

Hej.
Jeg søger lidt assistance.
Mit kar har kørt fint efter installering af kalkreaktor, værdierne er forholdsvis stabile, MEN så sker et eller andet.
Jeg fik lavet en Triton vandtest og værdierne var fine.

Mine sps stod fint, jeg brugte en A.valida på toppen af stenene til at se om forholdene var fine. Den stod med masse nyt væv, mørklilla og med irgrønne polypper.

Så opdagede jeg at mine Acans begyndte at lukke ned, og til min store forskrækkelse var No3 faldet til under 2. De var nok bare sultne.
Jeg begyndte at fodre dem med en fodertype, der tilsyneladende giver meget No3- for over 14 dage med ingen vandskift og fodring her dag, steg No3 til 50.

Mine sps begyndte at blive brune, nok ikke så mærkeligt og A.valida gik fra mørklilla til bleglilla og ingen polypper.
Det væv som havde encrusted stenen, blev helt bleg.

Nu arbejder jeg på at få nitrat ned, skifter vand og tilfører en smule vodka. Jeg oplever dog at når jeg tilfører vodka, bliver vandet lidt mælkehvidt.

Hvad sker?
Andre - meget sværere Sps står super godt. Kan affarvning skyldes den høje No3 eller skal jeg kigge i retning af af overbelysning?
Men Bali slimer står dog også lidt brun.
Skal jeg bare afvente at notrat falder før farver kommer tilbage og hvordan kan jeg ellers finde ud af om lys intensiteten er for kraftig?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hjælp

Indlæg af nbd »

Mælkehvidt vand er tegn på bakterieopblomstring, sikkert på grund af kulstoftilsætning. Nedsæt doseringen med vodka.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp

Indlæg af Allan M »

nbd skrev:Mælkehvidt vand er tegn på bakterieopblomstring, sikkert på grund af kulstoftilsætning. Nedsæt doseringen med vodka.
Hermed gjort. Doserer dog kun 4 ml pr dag til 400 liter :-)
Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Allan.... Lyder lidt øv..... Hvor længe har du kørt m reaktor? Er det måske et symtom på at der har været hurtige og lidt ustabile Kh sving da du startede og indkørte den?

Det som du selv siger med no3 chok kunne også være en mulighed. Hvis den er steget så meget på 2 uger kan det jo være det er dét du ser symtom på nu. Hvor længe har din acro V stået hvor den står...... Du skriver det med lyset, de ændringer ( altså hvis det er lys) tror jeg du ville se ret hurtigt.

Håber ikke det er en udvikling der fortsætter, men at det retter sig hurtigt.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Hej Allan.... Lyder lidt øv..... Hvor længe har du kørt m reaktor? Er det måske et symtom på at der har været hurtige og lidt ustabile Kh sving da du startede og indkørte den?

Det som du selv siger med no3 chok kunne også være en mulighed. Hvis den er steget så meget på 2 uger kan det jo være det er dét du ser symtom på nu. Hvor længe har din acro V stået hvor den står...... Du skriver det med lyset, de ændringer ( altså hvis det er lys) tror jeg du ville se ret hurtigt.

Håber ikke det er en udvikling der fortsætter, men at det retter sig hurtigt.
Reaktoren har kørt længe nok til at det ikke er udsving i Kh som skyldes A.validas nedtur.
Det er formodentlig No3 chokket det har gjort skaden.

Men hvordan vil en valida se ud hvis det kun var pga for høj lysintensitet?
Life is a beach and then you dive.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp

Indlæg af Mic4700 »

Hos mig bliver A.Valida mørk lilla ved høj lysintensitet , skal lige siges jeg jo køre udelukkende T5 , det har ikke lykkes mig og blege mine A.valida p.g.a for meget lys , tvært imod den tåler en hel del par. :wink:
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hjælp

Indlæg af joekill »

hvad er det for en fodertype du har fodret med?
det lyder lidt vildt at lidt foder til acan's kan gi' så stor stigning i No3.
hvis det høje No3 kommer fra overfodring er din Po4 nok også steget en del, og det kan give kedelige sps'er. så det vil være godt lige at måle det.
A. valida kræver lys af høj intensitet så jeg tror ikke placeringen i toppen er grunden. lige denne koral er desværre også en af de acroporas der let bliver angrebet af aefw, så når du nævner at vævet i bunden er blevet blegt, kan man godt blive lidt mistænksom, især hvis korallen er ny.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp

Indlæg af Allan M »

joekill skrev:hvad er det for en fodertype du har fodret med?
det lyder lidt vildt at lidt foder til acan's kan gi' så stor stigning i No3.
hvis det høje No3 kommer fra overfodring er din Po4 nok også steget en del, og det kan give kedelige sps'er. så det vil være godt lige at måle det.
A. valida kræver lys af høj intensitet så jeg tror ikke placeringen i toppen er grunden. lige denne koral er desværre også en af de acroporas der let bliver angrebet af aefw, så når du nævner at vævet i bunden er blevet blegt, kan man godt blive lidt mistænksom, især hvis korallen er ny.
Det er Reef-Roids fra Polyp Lab.
Po4 er ikke målbar og der er ikke synlige tegn på fosfat - som i Cyano eller alger.
Det startede med at vækstspidserne blev lyse, noget jeg troede bare var nyvækst, men så kom polypperne ikke ud og hele korallen blegede. Der er nu få polypper ude.

Havde selv overvejet fladorme, men der er masse andre Acropora i akvariet, som slet ikke er ramt.
Måske det bare er en lokal happening?
Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp

Indlæg af PederP »

Hej Allan.

Hvis korallerne ikke trives/vokser, så skal du dæmpe lyset lidt. Kan de ikke bruge det fornuftigt, gør høj intensitet mere skade end gavn.

1ml pr 100L, kan godt være en for hård start på vodka. Bruger selv 1/4ml pr 100L - op til ½ml hvis der er behov.. Pause til alt bakterie opblomstring er væk self.

Jeg ville skifte noget vand. Se om du kan finde tilbage til dine gamle rutiner, og ikke mere end 1ml vodka til at starte med.

Og så lige en kommentar til saliferts NO3 testsæt.
Bruger det selv til at ligge så det viser ca. 5ppm. Der trives korallerne, og testen er godt nok til at den måler "ens" fra gang til gang.
Men jeg tror ikke på at det viser den eksakte værdi. Især hvis man er over det, testen kalder 10ppm, tror jeg nøjagtigheden er røget.
De perioder hvor jeg havde lidt langsomt stigende NO3, gav det samme resultat med testen hver gang.
Jeg kan se den stige fra f.eks 5 til 10 over en uge - og så de næste 2-3dage siger testen først 25 og så 50. Går den den anden vej er billedet det samme, med modsat udvikling. Tror simpelthen ikke den duer til høje værdier.

Min pointe er, at man ikke skal panikke over et salifert NO3 resultat i den høje ende.. ;)
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Hjælp

Indlæg af Allan M »

PederP skrev:Hej Allan.

Hvis korallerne ikke trives/vokser, så skal du dæmpe lyset lidt. Kan de ikke bruge det fornuftigt, gør høj intensitet mere skade end gavn.

1ml pr 100L, kan godt være en for hård start på vodka. Bruger selv 1/4ml pr 100L - op til ½ml hvis der er behov.. Pause til alt bakterie opblomstring er væk self.

Jeg ville skifte noget vand. Se om du kan finde tilbage til dine gamle rutiner, og ikke mere end 1ml vodka til at starte med.

Og så lige en kommentar til saliferts NO3 testsæt.
Bruger det selv til at ligge så det viser ca. 5ppm. Der trives korallerne, og testen er godt nok til at den måler "ens" fra gang til gang.
Men jeg tror ikke på at det viser den eksakte værdi. Især hvis man er over det, testen kalder 10ppm, tror jeg nøjagtigheden er røget.
De perioder hvor jeg havde lidt langsomt stigende NO3, gav det samme resultat med testen hver gang.
Jeg kan se den stige fra f.eks 5 til 10 over en uge - og så de næste 2-3dage siger testen først 25 og så 50. Går den den anden vej er billedet det samme, med modsat udvikling. Tror simpelthen ikke den duer til høje værdier.

Min pointe er, at man ikke skal panikke over et salifert NO3 resultat i den høje ende.. ;)
Tak Peder.
Jeg startede på 1ml og øgede langsomt over en uge. Går tilbage til 1 ml.
Går også tilbage til gamle rutiner og ser tiden an.
Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"