"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til id af koral

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Hjælp til id af koral

Indlæg af Flem1 »

Nogen, der har et bud ?
Vedhæftede filer
image.jpg


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Det Ligner en favia sp :biggrin:


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

Det kunne også være en Tubinaria med polypperne trukket ind.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

det Ligner de har Större koralitteR


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:det Ligner de har Större koralitteR
Det er vi enige om, Ole. Min første tanke var da også, at det lignede en Goniopora. Men jeg forkastede det pga formen.
Derfor tænkte jeg på Tubinaria.
Jeg synes den helt mangler de "skillevægge" mellem coralites, der kendetegner Favia/Favites. Men jeg kan tage fejl.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

http://www.coralhub.info/terms/separate-walls-plocoid/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

Hov, Ole, slettede du dit bud med Cyphastrea? Det var en skam.
For det synes jeg egentlig var et rigtig godt forslag. Jeg tog lige et par billeder af mine to. De står ret mørkt og er svære at få ordentlige billeder af (den ene skal nok reddes da den slås med min Favites petangona) Men her er de til sammenligning:
Cyphastrea japonica
Cyphastrea japonica
Cyphastrea microphthalma
Cyphastrea microphthalma
Da det ikke er superbilleder, fandt jeg dem frem på Reeflex hvor billederne er mere tydelige.
http://www.reeflex.net/tiere/2083_Cypha ... ponica.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reeflex.net/tiere/4302_Cypha ... thalma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Flemmings har de forhøjninger omkring polypperne, men jeg kan ikke på billedet se om de har de "riller" ned ad siden på forhøjningen. Så vidt jeg husker er det et af Cyphastreas kendetegn.
Men det ved Flemming sikkert. Måske kan du tage et skarpere billede, Flemming?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Ja Erik jeg lavet det om fordi jeg Syntes goniopora var ligesaa godt Bud.
Cyphastrea er det Ikke en favia Art?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg har selv svaret
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Favia" onclick="window.open(this.href);return false;
Cyphastrea er en Art i fam faviidae
Det sjovt naar man pröver et finde en Art ogsaa aner man Ikke Engang hvad fam,det er lol


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:Ja Erik jeg lavet det om fordi jeg Syntes goniopora var ligesaa godt Bud.
Cyphastrea er det Ikke en favia Art?
Jeg kiggede lige efter, hvordan det hænger sammen.
Cyphastrea, Favia, Favites hører alle hjemme i familien Faviidae (det er dem vi under et kalder "hjernekoraller". Så de er nært beslægtede, men er to forskellige arter.
http://www.saltwatersmarts.com/astreopo ... rent-3050/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Takker,Men pröv ogsaa kigge paa det wiki link


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

Nu bliver det lidt forvirrende, i hvert fald for mig.
I Wiki placeres Favia i familien Mussidae og i det link jeg lagde ind, placeres den i Faviidae.
Den jeg lagde ind er fra 2014, men jeg kan ikke finde ud af hvornår Wikien er fra. Ofte er det den seneste der er gældende, men er den forkert ryger den ud med vandskiftevandet og så er det forrige der gælder.

Der sker så meget i hobbyen i øjeblikket. Ting skifter navne, som om der er gået hype i slægtsforskning.
Der sker også noget i Apogon, som de fleste kender fra feks kauderni.
Ostorhincus minder så meget om Apogon (eller omvendt), så de rykker også på dem lige nu. Jeg synes jeg læste noget om, at de skulle være lagt sammen, men kan ikke finde det.
Jeg fandt dog denne her: http://www.wdc-jp.biz/pdf_store/isj/pub ... /34204.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Super


Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Flem1 »

Den er lyserød og lila i kanten. Den har nogle tydelige grønne polypper.


Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Flem1 »

Det ligner en cyphastrea


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Anden »

Turbinaria peltata kunne ligne hvis man ik ville være alt for advanced men Echinophyllia kunne det også ligne men er det mon muligt at fange et bedre foto?


Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

http://www.coralhub.info/cf/a-z/echinophyllia/" onclick="window.open(this.href);return false;
The Coral Finder lists Echinophyllia in one key group with Echinopora, Oxypora, and Mycedium being possible candidates for confusion.
Selv med bedre billeder vil jeg Ikke Vide hvad man skal kigge efter?det,er Ikke NOK man Finder et billed der Ligner paa nettet.

Lidt mer om cyphastrea id og hvad man skal,kigge efter
http://www.coralhub.info/cf/a-z/cyphastrea/" onclick="window.open(this.href);return false;

Costae run down the outer edge of the corallite walls feeding into the colony surface which is covered in beaded spinules. Close examination is needed to see these structures in the field; a cursory glance is not sufficient!
Og Hvad er costae SAA
http://www.coralhub.info/terms/costae/" onclick="window.open(this.href);return false;
Where the septa cross the corallite wall they become costae (singular is costa). The costae run between corallites or out towards the edge of the colony. The costae are often distinctive and may be used to differentiate between genera
Og hvad er septa SAA??
Septa are vertical skeletal elements inside the corallite wall, and are contiguous with costae when they cross over the wall. Costae may run across the coenosteum between corallites and join with the septa of the next corallite
Og hvad er SAA coenosteum
In corals, the coenosteum is the stony skeletal material secreted by the coenosarc, the layer of living material lying between the corallites (the stony cups in which the polyps sit). The coenosteum is composed of aragonite, a crystalline form of calcium carbonate, and is generally a spongy, porous material. Sometimes the coenosteum has ornamentation such as ridges and beads, visible as raised areas of the coenosarc. The coenosteum and corallites together are known as the corallum.[1][2][3]
Er jeg den eneste der Ikke fatter en brik af det? :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

Fint stykke arbejde, Ole. Meget informativt.
Jeg tænkte efterfølgende på både Echinopora og Oxypora, men det med den lilla kant forvirrer mig altså.
Der er mig bekendt ikke ret mange udover Montiporaer der har vækstkanter i de farver.
Oxypora lacera har en anden farvet vækstkant, men den ligner slet ikke synes jeg - eller gør den?
http://www.reeflex.net/tiere/2043_Oxypora_lacera.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Echinophyllia er jeg skeptisk over for, men ikke 100% afvisende. Det er igen det med kanten, men jeg har på den anden side jo ikke set dem alle.

Det kunne være interessant at høre Flemming hvor den kommer fra.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Tak Erik,märkelig som det end lyder har jeg lige läst om det du skriver
It is important to understand when looking at a coral colony that specific characteristics may not be repeated across the whole colony surface; make sure you scan the entire colony and then concentrate your efforts on the mid flanks of the coral. Why? Because often at the edges of the colony or on the apex, the corallites are affected by stressors such as competition from neighbouring corals, or exposure to high light levels. These stressors can modify corallite appearance, making identification of predominant characteristics difficult.
http://www.coralhub.info/terms/corallite-arrangement/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:
Er jeg den eneste der Ikke fatter en brik af det? :)
Det er svært stof, Ole, helt enig.
Jeg har brugt/læst i timer på Coral Hub og er kun kommet en lille bid nærmere en forståelse af det. Men der er ret gode forklaringer og billeder synes jeg.
Der stod noget i det link du lagde ind om Cyphastrea, der gør at jeg er lidt tvivlende omkring den.

The first thing to note regarding Cyphastrea corallites is their size: small. Although photos of this genus may look similar to those of other genera, when scale is examined, it is clear that Cyphastrea corallites are considerably smaller, forming low cones of 2-3mm in diameter.
Hvis man kigger på de billeder jeg lagde ind af mine Cyphastrea, så er coralites meget små og dem på Flemmings billede er ret store.

Ellers er der ikke andet for, end at lægge den ind på LPS indentifikation forum på Reef Central.
De plejer bare at skulle have lidt skarpere og mere klare billeder, men man kan jo forsøge med det der er.
Hvis Flemming ikke har en profil på RC, så kunne det være at Silas vil lægge den ind. Han er skrap til den slags.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Har ogsaa,kigget paa den her et par Gange nu
http://www.coralhub.info/cf/a-z/astreopora/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af crazy seahorse »

Også et godt bud, Ole.
Se her:
http://www.reeflex.net/tiere/1628_Astre ... thalma.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Den kan altså blive lilla, men den kan også have andre farver.
http://www.bluezooaquatics.com/productd ... 5&pid=5852" onclick="window.open(this.href);return false;

Prøv også at kigge på denne tråd: http://www.reef2reef.com/threads/astreapora.82607/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Flem1 »

Jeg prøver lige at tage et bedre billede i dag


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Afbleg et stort stykke i klor först :biggrin:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Carsten »

ole kekkonen skrev:http://www.coralhub.info/cf/a-z/echinophyllia/
The Coral Finder lists Echinophyllia in one key group with Echinopora, Oxypora, and Mycedium being possible candidates for confusion.
Selv med bedre billeder vil jeg Ikke Vide hvad man skal kigge efter?det,er Ikke NOK man Finder et billed der Ligner paa nettet.

Lidt mer om cyphastrea id og hvad man skal,kigge efter
http://www.coralhub.info/cf/a-z/cyphastrea/" onclick="window.open(this.href);return false;

Costae run down the outer edge of the corallite walls feeding into the colony surface which is covered in beaded spinules. Close examination is needed to see these structures in the field; a cursory glance is not sufficient!


Og Hvad er costae SAA
http://www.coralhub.info/terms/costae/" onclick="window.open(this.href);return false;
Where the septa cross the corallite wall they become costae (singular is costa). The costae run between corallites or out towards the edge of the colony. The costae are often distinctive and may be used to differentiate between genera
Og hvad er septa SAA??
Septa are vertical skeletal elements inside the corallite wall, and are contiguous with costae when they cross over the wall. Costae may run across the coenosteum between corallites and join with the septa of the next corallite
Og hvad er SAA coenosteum
In corals, the coenosteum is the stony skeletal material secreted by the coenosarc, the layer of living material lying between the corallites (the stony cups in which the polyps sit). The coenosteum is composed of aragonite, a crystalline form of calcium carbonate, and is generally a spongy, porous material. Sometimes the coenosteum has ornamentation such as ridges and beads, visible as raised areas of the coenosarc. The coenosteum and corallites together are known as the corallum.[1][2][3]
Er jeg den eneste der Ikke fatter en brik af det? :)
Hvis du ikke fatter en brik, tror du så ikke vi andre er faldet af for lang tid siden :biggrin:


Flem1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tirs 19. feb 2013 08:25
11
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Flem1 »

Ved ikke om dette billede hjælper ?
Vedhæftede filer
image.jpg


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af Anden »

:K Echinophyllia aspera i en tynd og sulten udgave, eller en Mycedium, men jeg har desvære ik en eng text jeg kan poste for mere troværdighed. :T


Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hjælp til id af koral

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg stod allerede af der paa familie nivaa,jeg mener det maa Väre det Förste man finder ogsaa kan man maaske komme ned paa et arts plan.
Pröv at hör paa reefcentral maaske de har svaret


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"