"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kamuflage farvet hvid anemone.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af niels228 »

Jeg har en anemone som burde være hvid men er sort.

Hvorfor?
Vedhæftede filer
Undervands foto med Samsung Galaxy
Undervands foto med Samsung Galaxy
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Carsten »

Det er fordi den hvide farve er fremkommet ved at holde dem i totalt mørke. Den farve den har nu er dens naturlige. En kridhvid anemone sælger bedre end en mørk
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Jones »

Er du helt sikker på det Carsten?
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Carsten »

Ret sikker!
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af R.Munk »

Jeg har været ude for det samme med min. Da jeg købte den var den krid hvid, og nu er den kedelig brun, dog er den vokset til det 5 dobbelte i størrelse henover 3 år.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Bingocaller »

Der findes ikke hvide anemoner - hos forhandlere ja - men ikke i Real life - ar de bliver brune er er sundhedstegn - vær du bare glad for det at den har det godt :)

De alger der bor i den har det skidt når den er hvid men godt når den bliver brun

H crispa er et klasse eksempel på dette
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af bmh »

Crispa har jeg , købte den hos Carsten decocean og den er kridhvid. Må se om den ændre sig Henaf vejen
Fodre den med rejer hver dag lige i øjeblikket for at den skal blive hvor den er .
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af niels228 »

Den har det vildt godt og viser ingen tegn på at have det dårligt. Den er stor op til 30 cm vil jeg tro. Den har sat sig bag stensætning så den er ikke i vejen. Den er effektiv mod de xenia der må komme for tæt på.
Den blev købt til mine klovne som dog har besluttet sig for at flytte ind i min Caulastrea.
Akvarier skal vejes i ton.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Anden »

Er det i det hele taget ik svært at finde en ægte hvid koral eller anemone?

Jeg har en boble koral i White snakeskin men den er kun næste hvid.
Jeg har en flok hvid caulastrea der er næsten hvid men heller ik helt.
Jeg har en White Fox coral men den er hud farvet eller lyserød.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Carsten »

Anden skrev:Er det i det hele taget ik svært at finde en ægte hvid koral eller anemone?
Jo, det er svært. for hvid er en unaturlig farve for en koral/anemone der ernærer sig ved lys.
De koraller som udelukkende skal fodres, kan godt have hvid som farve, da den ikke er afhængig at
lys som nærings kilde.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af crazy seahorse »

En Nemenzophyllia er hvid, hvis den ikke har været i lys. Jeg tror faktisk at farven holder, hvis den en gang har fået den. (Altså ikke den hvide, men den brungrønne)
Jeg læste en artikel om Nemenzophyllia på et tidspunkt. Her stod, at fik man en hvid, så skulle man holde den mørkt for at bevare den hvide farve.
Jeg synes jeg husker at der blev nævnt, at havde den én gang fået farve, så ville den bevare farven og ikke blive hvid igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af niels228 »

Der er ingen tvivl om at det er den bakterie kultur der findes inde i anamonen der giver den farven. Om jeg kan få den hvid igen er egentlig ligegyldigt and er faktisk flot som den er.

Faktisk er den en fantastisk indikator på hvordan det står til i akvariet. I den sidste tid har den været lidt pjevset da min værdier ikke har været på plads. Så trækker den sig sammen og tenaklerne bliver mindre og mere slatne.

Eneste problem er at den fylder af helvede til!
Men det står altsammen lige her:
http://www.ultimatereef.net/forums/show ... ne-Keeping" onclick="window.open(this.href);return false;
Akvarier skal vejes i ton.
MichaelA
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 08:41
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2020

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af MichaelA »

[quote="niels228"]Der er ingen tvivl om at det er den bakterie kultur der findes inde i anamonen der giver den farven. Om jeg kan få den hvid igen er egentlig ligegyldigt and er faktisk flot som den er.

Mangel på zooxantheller gør søanemoner hvide. Det har ikke noget med bakterier at gøre. Zooxantheller er mikroalger.

Mvh Michael Arvedlund
MSc PhD Koralrevsforsker
http://www.bricksite.com/reefconsultants" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Jones »

Har I set det juwel trigon 190 liter her på siden? Det er en biolog som har det. Han har en hvid anemone og hvis ikke det akvarie er sundt så ved jeg ikke hvem der har et sundt akvarie. På to billeder ses koralvæksten og den h. Crispa ændrer ikke farve. Den er hvid som den jeg lige har solgt.
o_O
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Kamuflage farvet hvid anemone. Samvittighed!

Indlæg af niels228 »

Zooxantheller.
@Micheal velkommen . Sejt vi har en ekspert med os her. Jeg har nu læste en lille bitte smule om de små alger og kan forstå et vi har fat i en byggesten i vores oceaner og vel derfor og i vores bajle i stuen.
Og jeg kan forstå at min anemone er koks farve er et direkte resultat af at den har det vildt godt og da jeg købte en kridhvid anemone var det et udsultet og næsten døende dyr.
Problemer er så for mig at jeg ikke lige har lyst til at have en håndbold stor anemone i mit akvarium som ikke har den farve jeg syntes den burde have.
Så kan jeg vælge at skylle den ud i lokummet eller forsøge at sulte den i mørke for få den til at skifte farve.
Ingen af delene har jeg lyst til. Dels er det vel ikke fair over for den at man gør det ene eller det andet. Den har jo ikke bedt om at sidde i mit akvarie.dDls så har man en forpligtigelse over for de levende væsner man køber, at man må sætte sig ind i tingene før man køber dem så man ikke ender i sådan en situation.
Til slut skal det siges at den måske ikke har den helt rigtige farve, men fascinerende er den nu alligevel.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Carsten »

Nu kunne man så sige at en smule research inden du kastede dig ud i købet, kunne du have undgået situationen.
Hvis du absolut ikke vil have den, så ring til Den Blå Planet. De plejer at kunne aftage overskuds ting.
MichaelA
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 08:41
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2020

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af MichaelA »

Jones skrev:Har I set det juwel trigon 190 liter her på siden? Det er en biolog som har det. Han har en hvid anemone og hvis ikke det akvarie er sundt så ved jeg ikke hvem der har et sundt akvarie. På to billeder ses koralvæksten og den h. Crispa ændrer ikke farve. Den er hvid som den jeg lige har solgt.
KOMMENTAR:
En hvid søanemone er IKKE sund. Den er dødsdømt pga tab af zooxanthellerne. Det er trist og reelt uacceptabelt at en gruppe amatørkoralrevsakvarister (primært i USA) foretrækker at indkøbe usunde hvide søanemoner: det er døende, syge søanemoner. Fordi disse syge søanemoner er meget populære, kan man se store eksportører, bla. i fx i Fiji, varmechocke sunde farvede søanemoner, således at de er kridhvide og klar til salg til dumme amatørakvarister i USA. Vorherrebevars! Burde være forbudt at købe og sælge sådan nogle syge dyr.

Mvh Michael Arvedlund MSc PhDKoralrevsforsker.
http://www.bricksite.com/reefconsultants" onclick="window.open(this.href);return false;
MichaelA
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 08:41
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2020

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af MichaelA »

Carsten skrev:Nu kunne man så sige at en smule research inden du kastede dig ud i købet, kunne du have undgået situationen.
Hvis du absolut ikke vil have den, så ring til Den Blå Planet. De plejer at kunne aftage overskuds ting.
Jeg tager også gerne denne søanemone.
MVh Michael Arvedlund
mails: arvedlund@speedpost.net, marvedlund@akvagroup.com
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Carsten »

Med risiko for at få tråde afsporet, så er en kridhvid anemone, lidt i samme skuffe som en kunstig farvet koral.
Dem er der vel heller ingen ud over amerikanerne som synes er flotte.
MichaelA
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre 11. sep 2015 08:41
8
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2020

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af MichaelA »

Carsten skrev:Med risiko for at få tråde afsporet, så er en kridhvid anemone, lidt i samme skuffe som en kunstig farvet koral.
Dem er der vel heller ingen ud over amerikanerne som synes er flotte.
Jeg er helt enig Carsten

Bedste hilsner fra Michael Arvedlund
Brugeravatar
niels228
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 309
Tilmeldt: ons 2. apr 2014 19:51
10
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af niels228 »

@Micheal. Jeg tror jeg beholder den lidt endnu. Den sidder ikke "i vejen" og den har så absolut sin charme. Og den er en fantastisk indikator om tingenes tilstand i mit akvarium. Så ændringer i vandkvaliteten kan aflæses i dens opførsel.
Nu da har jeg en forklaring på dens farveskift og det jo så absolut er et sundheds tegn så er den gået fra at være en øv ting til at være en velkommen beboer.

@Carsten. Ja det kan du have ret i og jeg mente nu også jeg havde læst. At jeg så stolede mere på en sælger end på det jeg havde læst er så min fejl.
Akvarier skal vejes i ton.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Jones »

Hvor lang tid er en anemone så om at dø? I den tråd jeg nævnte længere oppe fremgår det tydeligt at anemonen er hvid og det samme et år efter. Den har ikke ændret sig spor. Jeg har set hvide bubbletip anemoner, som har mistet farven, men hvide heteractis crispa ser jeg ofte hos bl.a. fyns akvariecentrum, hvor de også ankommer i brune og lilla varianter. De hvide h. crispa jeg har set og selv har haft har været med blå/lilla spidser, så jeg nægter at tro på at der ikke, naturligt, forekommer råhvide anemoner. Over and out.
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af hellfish »

Jones skrev:Hvor lang tid er en anemone så om at dø? I den tråd jeg nævnte længere oppe fremgår det tydeligt at anemonen er hvid og det samme et år efter. Den har ikke ændret sig spor. Jeg har set hvide bubbletip anemoner, som har mistet farven, men hvide heteractis crispa ser jeg ofte hos bl.a. fyns akvariecentrum, hvor de også ankommer i brune og lilla varianter. De hvide h. crispa jeg har set og selv har haft har været med blå/lilla spidser, så jeg nægter at tro på at der ikke, naturligt, forekommer råhvide anemoner. Over and out.
Så på baggrund af 1 kilde (et billede på nettet)
Og en yderst tvivlsom forhandler, har du bestemt dig? Haha
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af ole kekkonen »

NEJ!zooxantheller er irrelevant så længe dyret for nok næring ifra andre kilder.I dæmpet lys vil zooxanthellene dø men det kan være detsamme sålænge dyret har fået tilstrækkelig med mad.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af nbd »

ole kekkonen skrev:NEJ!zooxantheller er irrelevant så længe dyret for nok næring ifra andre kilder.I dæmpet lys vil zooxanthellene dø men det kan være detsamme sålænge dyret har fået tilstrækkelig med mad.
Enig Ole. Jeg har en hammerkoral, som mistede al pigment i sommerens løb formentlig pga. varme. Den er snehvid, men lever fortsat - bl.a. fordi den får foder.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Jones »

Ja haha Silas. Hvorfor så hånlig? Hvad du mener om fyns akvariecentrum er irelevant i denne kontekst. Jeg beskriver blot hvad jeg har set og selv oplevet gennem årene. Og så refererer jeg til en tråd hvor en anemone er hvid et år efter at det første billede er taget, hvorfor jeg mener at den er levedygtig. Anemonen ligner sjovt nok en h. crispa. Om alle de hvide h. crispa jeg har set har været blegede udtaler jeg mig ikke om, men de er levedygtige. Og så er jeg egentlig ligeglad med hvad andre mener. Men tak for et fornuftigt indspark.
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af hellfish »

Beklager at det - haha, fik det til at lyde hånligt! Men dit over and out lød som om, at det var end of discussion, og at du Ikke ville diskuterer mere.

Men det er jo stadig en kendsgerning at hvide anemoner er anemoner, hvor zooxanthellerne er døde og derfor har mistet en af måderne hvorpå den får føde., de forekommer ikke naturligt, før de er blevet udsat for stress på en eller anden måde!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af ole kekkonen »

Haha!! Deeet 100 peeeh.... Deeeet veeeeh jaahh daa nouu om!
Brugeravatar
petersoe
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 91
Tilmeldt: fre 10. jun 2011 10:07
12
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2011

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af petersoe »

Hej Forum
Tror den tråd, som Jones henviser til er min og anemonen, der refereres til er min H. crispa, der ganske rigtig er meget hvid. Den ses nederst til højre
2015-01-021.jpg
Jeg har kigget i fotoalbummet og kan se, at jeg har haft den siden sommeren 2012. Den er nok blevet 3 gange større siden, jeg fik den - den flytter sig ikke og bliver kun meget sjældent fodret med en enkelt reje. Derudover tager den nok noget af svævet, når jeg fodrer med frostfoder én til to gange om ugen. Den ser sgu i og for sig ret sund ud, men jeg har ikke målt hverken dens puls, blodtryk eller kondital :T .
Dbh
Peter
Link til mit rev: viewtopic.php?f=92&t=52582
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kamuflage farvet hvid anemone.

Indlæg af Jones »

TAK Peter. Det er nemlig din tråd. Jeg ville ikke trække dig med ind i dette og undlod derfor at linke til den, men jeg er glad for at du poster billedet. Den er præcis magen til de h. crispa jeg har haft. Akvariet ser jo ganske sundt ud, så mon ikke at anemonen også er det :sneaky2:
o_O
Låst

Tilbage til "Generel saltvandssnak"