"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

debat emne: lav NO3?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af SamuelChristensen »

PoulD skrev:
Capoth skrev:Fordelen ved Nopox/vodka metoden er dine SPS elsker dig for det, da du kan indkapsle NO3/PO4 i bakterie som lettere kan optages af dem, og giver god vækst til SPS/LPS.
Kan du uddybe hvordan bakterier indkapsler NO3? Jeg kan jo være fejlinformeret, men så vidt jeg ved optager / akkumulerer bakterier ikke NO3 i nogen nævneværdig grad. Når man kan reducere NO3 ganske betydeligt ved hjælp af bakterier er det mig bekendt fordi nogle bakteriegrupper omdanner NO3 ved en anaerob respirationproces. De ånder med andre ord NO3 og restproduktet, N2 frigives til atmosfæren.
Der findes bakteriegrupper (såkaldte PAOs) som akkumulerer fosfat men det er i form af polyfosfat. Polyfosfat er ganske effektivt i rengøringsmidler, men jeg tror altså ikke det er noget korallerne har brug for.

Phytoplankton og alger derimod, optager både nitrat (NO3) og orthofosfat (PO43-). Forskellige arter har forskellige præferencer for N:P forhold og i verdenshavene er det formodentligt også primært phytoplankton som derved regulerer N:P forholdet til det berømte 16:1.

Jeg tror iøvrigt ikke man kan tale om et ideelt forhold imellem NO3 og PO43-. Jeg tror der er et ideelt forhold mellem N og P men det kan vi ikke sådan lige måle. Dels er forholdet på atomniveau. Det kan vi så regne os frem til hvis vi kender vægten på henholdsvis O, N og P atomer, men derudover er der jo også N i mange andre kemiske bindinger end bare nitrat. Og nok så væsentligt findes P jo også bl.a. i organisk fosfat som jo slet ikke indgår i vores målinger (kan sagtens måles men det er besværligt og tidskrævende og kræver mere kostbare test end der normalt anvendes til hobby brug).
Bakterier, især mange marine bakterier, kan bruge aktiv ATP eller proteintransport af No3 til at assimilere det for vækst. Vedr at reducere det til nitrit og igen ammonium med enzymer.
Det du snakker om er denitrifikation baseret på miljø, ikke næringskilde. Carbon dosering er brændstof til organisk carbon oxidering og udvinding af energi deraf.
Så hvis du fodrer dine bakterier carbon (pellets, VSV, NopoX osv) så giver du dem brændstof til at lave aktiv NO3 assimilering for at få byggesten til celledeling. Deraf vækst af bakteriel masse, som rigtig nok er en god fødekilde til koraller og nemt at fjerne med en skummer. Den her proces kræver et iltrigt miljø.

Så for at byde ind med et svar på Charlies spørgsmål. Moderne metodologi er at glemme alt om anaerobe miljøer og magiske sten der kan holde et anoxisk miljø og lave denitrifikation. Istedet er assimilation vejen frem og idiotsikkert. Refugium, alge skrubber, stor koralmasse og carbon dosering med kvalitetsprodukter er det nye. :beer:


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af nbd »

SamuelChristensen skrev:Bakterier, især mange marine bakterier, kan bruge aktiv ATP eller proteintransport af No3 til at assimilere det for vækst. Vedr at reducere det til nitrit og igen ammonium med enzymer.
Det du snakker om er denitrifikation baseret på miljø, ikke næringskilde. Carbon dosering er brændstof til organisk carbon oxidering og udvinding af energi deraf.
Så hvis du fodrer dine bakterier carbon (pellets, VSV, NopoX osv) så giver du dem brændstof til at lave aktiv NO3 assimilering for at få byggesten til celledeling. Deraf vækst af bakteriel masse, som rigtig nok er en god fødekilde til koraller og nemt at fjerne med en skummer. Den her proces kræver et iltrigt miljø.
Jeg kan ikke helt følge dén beskrivelse. Kan du uddybe?

Jeg forstår ikke adskillelsen mellem denitrifikation baseret på miljø vs. næringskilde. Denitrifikation e en vigtig proces i havene, hvor nitrat reduceres af heterotrofe, autotrofe eller mixotrofe bakterier - afhængigt af om de får energi fra oxidation af organisk eller uorganisk stof, eller begge dele. En anden vigtig proces, som man først har undersøgt for nyligt er anaerob ammonium oxidation (anamox): 3NO−3 + 5NH+4 → 4N2 + 9H2O + 2H+. Begge processer er kendetegnet ved at foregå under iltfrie forhold. Disse forhold findes i levende sten - det er derfor LS kan bidrage til nitratfjernelse ved tilsætning at organisk kulstof (vsv).

Jegkan anbefale disse to forskningsartikler, der beskriver processerne grundigt.
https://www.nature.com/articles/nature08276" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub" onclick="window.open(this.href);return false;

Bemærk iøvrigt konklusionen i Nature-artiklen:
The conventional nitrogen cycle of the Arabian Sea must be revised to include anammox, but denitrification is clearly the overwhelmingly dominant flux for fixed nitrogen loss in the ocean’s largest OMZ. Its importance in the Arabian Sea, which alone is responsible for up to half of the fixed nitrogen loss from the pelagic realm, indicates that denitrification is a major process in the overall marine nitrogen cycle.
Forskernes hypotese er, at det er tilstedeværelsen af organisk kulstof som afgør, hvilken af processerne der dominerer.

Så for at vende tilbage til Charlies spørgsmål, så er moderne saltvand mere baseret på overvågning af værdier og indgriben med teknologi end for ti år siden. Eller rettere: endnu mere teknikfetichisme :T. Jeg er uddannet biolog og holder mig til det mere biologisk-styrede Berlin-metode, evt suppleret med tilsætning af sukker hvis der er behov for at stimulere denitrifikationen.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af SamuelChristensen »

Denitrifikation baseret på miljø (respiration) Bakterierne optager oxygen fra nitrat og udskiller N2 som gas.
Nitrat assimilering baseret på nedbrydning af carbon (DOC: dissolved organic carbon) som brændstof. Bakterierne optager nitrogen fra nitrat og bruger det i vævsdannelse og processer.
Denne assimilering er sammenlignelig med hvordan planter opbruger nitrat. De udskiller det jo heller ikke som gasart.
Du kan google "nitrate reductase" og se hvad der dukker op.


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af nbd »

Tak for opklaringen.

Hm..., når jeg søger på Google Scholar med Assimilatory Nitrate Reductases marine bacteria, står der mest om cyano...


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Capoth »

nbd skrev:Tak for opklaringen.

Hm..., når jeg søger på Google Scholar med Assimilatory Nitrate Reductases marine bacteria, står der mest om cyano...
En biolog som er CEO for tropic marine forklarere det perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=PGSX2jf ... ropicMarin

En længere forklaring og dybde gående

https://www.youtube.com/watch?v=wlxt8Gh ... =ReefDudes


Seniorreefer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Capoth skrev:
nbd skrev:Tak for opklaringen.

Hm..., når jeg søger på Google Scholar med Assimilatory Nitrate Reductases marine bacteria, står der mest om cyano...
En biolog som er CEO for tropic marine forklarere det perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=PGSX2jf ... ropicMarin

En længere forklaring og dybde gående

https://www.youtube.com/watch?v=wlxt8Gh ... =ReefDudes
nbd er biolog. Hvad i alverden får dig til at tro Lou Ekus skulle være biolog?

Ved ikke om jeg har set de 2 videoer som fanden læser biblen, men jeg synes ikke der var noget i de videoer som påviser hvordan bakterier reducerer NO3. Vi er vist alle helt enige om, at organisk carbon virker og at bakterier kan reducere NO3 betydeligt, så vi behøver ikke bruge tid på lange reklamefilm med en SoMe ninja om det. Det eneste vi åbenbart er uenige om, er om reduktionen primært sker via respiration eller ej.
Senest rettet af PoulD fre 12. mar 2021 23:52, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Capoth »

Tror jeg du har. Se lidt flere foredrag med ham. Så forstår du


Seniorreefer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

Capoth skrev:Tror jeg du har. Se lidt flere foredrag med ham. Så forstår du
Tak. Havde lige et øjeblik glemt hvorfor jeg slettede mit første indlæg umiddelbart efter jeg havde skrevet det :wink:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af SamuelChristensen »

PoulD skrev:
Capoth skrev:
nbd skrev:Tak for opklaringen.

Hm..., når jeg søger på Google Scholar med Assimilatory Nitrate Reductases marine bacteria, står der mest om cyano...
En biolog som er CEO for tropic marine forklarere det perfekt.

https://www.youtube.com/watch?v=PGSX2jf ... ropicMarin

En længere forklaring og dybde gående

https://www.youtube.com/watch?v=wlxt8Gh ... =ReefDudes
nbd er biolog. Hvad i alverden får dig til at tro Lou Ekus skulle være biolog?

Ved ikke om jeg har set de 2 videoer som fanden læser biblen, men jeg synes ikke der var noget i de videoer som påviser hvordan bakterier reducerer NO3. Vi er vist alle helt enige om, at organisk carbon virker og at bakterier kan reducere NO3 betydeligt, så vi behøver ikke bruge tid på lange reklamefilm med en SoMe ninja om det. Det eneste vi åbenbart er uenige om, er om reduktionen primært sker via respiration eller ej.
Du stillede et spørgsmål og jeg svarede. Du kunne forholde dig til det svar istedet for at være politimand Poul der vil diskutere for diskussionens skyld ved at gå udenom det svar. :)
Genopfriskning: det hedder nitrat assimilering, det er aktiv stoftransport af NO3. Inde i bakterien reduceres No3 til No2 og til sidst Nh4 af enzymer, nitrate reductase og nitrite reductase, det producerede Nh4 kan bruges i konstruktionen af væv sammen med organisk carbon.
Respirationen i anaerobe miljøer optager IKKE nitrogen, det udskilles.
Så hvorfor er du uenig? Det er to forskellige biologiske processer.


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af PoulD »

@Samuel: Jeg stillede et spørgsmål til Capoth som jeg slettede igen, sekunder efter jeg havde klikket på udfør, fordi jeg forudså hvor det kunne bære hen. Desværre fangede du det og besvarede. Nbd svarede derpå dig og da jeg langt hen ad vejen er enig med nbd så jeg ingen grund til, at jeg også kommentere på dit svar.

Jeg er på ingen måde uenig i at der er nitrat assimilering. Det forkommer i stort omfang i alger og andre planter. Og jo, det forekommer da også i nogle bakteriegrupper, men jeg tror dette kun har minimal andel i kvælstofkredsløbet og nitrat reducering.

Jeg vil ikke være politimand, men omvendt irriterer det mig grænseløst hvis nogen fabrikerer faktuelle udsagn helt ud af den blå luft. Det er derfor jeg f.eks. spørger ind til hvad der får Capoth til at hævde, at Lou Ekus er biolog.
Senest rettet af PoulD lør 13. mar 2021 09:51, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Capoth »

PoulD skrev:@Samuel: Jeg stillede et spørgsmål til Capoth som jeg slettede igen, sekunder efter jeg havde klikket på udfør, fordi jeg forudså hvor det kunne bære hen. Desværre fangede du det og besvarede. Nbd svarede derpå dig og da jeg langt hen ad vejen er enig med nbd så jeg ingen grund til, at jeg også kommentere på dit svar.

Jeg er på ingen måde uenig i at der er nitrat assimilering. Det forkommer i stort omfang i alger og andre planter. Og jo, det forekommer da også i nogle bakteriegrupper, men jeg tror dette kun har minimal andel i kvælstofkredsløbet og nitrat reducering.

Jeg vil ikke være politimand, men omvendt irriterer det mig grænseløst hvis nogen fabrikere faktuelle udsagn helt ud af den blå luft. Det er derfor jeg f.eks. spørger ind til hvad der får Capoth til at hævde, at Lou Ekus er biolog.
Jeg tror virkelig, du ikke forholder dig til, hvad som bliver sagt i disse film. Han forklarer tydeligt årsagen til at carbon dosing virker og hvorfor! Det har da intet at gøre , med hvilke produkt der anvendes. Jeg er ikke biolog og er egentlig lidt ligeglad med hvordan de videnskabelige biologiske processer fungere. De er altid nemmere at dolke budbringeren end forholde sig til indholdet. Over and out


Seniorreefer
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af SamuelChristensen »

PoulD skrev:@Samuel: Jeg stillede et spørgsmål til Capoth som jeg slettede igen, sekunder efter jeg havde klikket på udfør, fordi jeg forudså hvor det kunne bære hen. Desværre fangede du det og besvarede. Nbd svarede derpå dig og da jeg langt hen ad vejen er enig med nbd så jeg ingen grund til, at jeg også kommentere på dit svar.

Jeg er på ingen måde uenig i at der er nitrat assimilering. Det forkommer i stort omfang i alger og andre planter. Og jo, det forekommer da også i nogle bakteriegrupper, men jeg tror dette kun har minimal andel i kvælstofkredsløbet og nitrat reducering.

Jeg vil ikke være politimand, men omvendt irriterer det mig grænseløst hvis nogen fabrikerer faktuelle udsagn helt ud af den blå luft. Det er derfor jeg f.eks. spørger ind til hvad der får Capoth til at hævde, at Lou Ekus er biolog.
Aha...

Du stiller følgende spørgsmål til Capoth:
"Kan du uddybe hvordan bakterier indkapsler NO3? Jeg kan jo være fejlinformeret, men så vidt jeg ved optager / akkumulerer bakterier ikke NO3 i nogen nævneværdig grad. Når man kan reducere NO3 ganske betydeligt ved hjælp af bakterier er det mig bekendt fordi nogle bakteriegrupper omdanner NO3 ved en anaerob respirationproces. De ånder med andre ord NO3 og restproduktet, N2 frigives til atmosfæren."

Jeg giver dig svaret, du er ligeglad.

Capoth svarer, du skælder ham ud fordi det ikke er fyldestgørende nok.

Og så skriver du:
"Jeg er på ingen måde uenig i at der er nitrat assimilering. Det forkommer i stort omfang i alger og andre planter. Og jo, det forekommer da også i nogle bakteriegrupper, men jeg tror dette kun har minimal andel i kvælstofkredsløbet og nitrat reducering.

Jeg vil ikke være politimand, men omvendt irriterer det mig grænseløst hvis nogen fabrikere faktuelle udsagn helt ud af den blå luft. Det er derfor jeg f.eks. spørger ind til hvad der får Capoth til at hævde, at Lou Ekus er biolog"

Det giver jo et indtryk af at du er ligeglad med svaret og bare vil sætte en fælde for Capoth så du kan være politimand og skælde ham ud?

Jeg kan så sige at du er fejlinformeret, nu åbner du jo selv for muligheden med dit første udsagn. Assimilering er en kæmpe faktor i kvælstofkredsløbet. Kvælstofkredsløbet er mere end denitrifikationen som man lærer om i 8. klasse.

Hvis du spørger pænt og der er flere der ønsker det, istedet for at være stivnakket og lukket for ny viden, vil jeg gerne samle lidt materiale der viser dette. Men hvis du oprigtigt gerne vil vide det kan du selv undersøge det istedet for at jeg skal bruge tid på det for dig. Og istedet for at vi skal være vidne til at du lufter din frustration i åbent forum som åbenbart var din primære årsag til at stille spørgsmål.


Tropic Marins danske repræsentant.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af charlie saltvand »

Samuel, ndb, Capoth. I giver den bare gas :GO

TAK for jeres KONSTRUKTIVE svar :GO

Fedt hvis en af jer, eller jer alle? lige kan komme med et indlæg hvor principperne (de nyeste) bliver ridset op, på et sprog jeg kan forstå :beer:

Noget ala.

Vi gør sådan og sådan (fx doserer bakterier og så carbon/vsv) fordi, så sker der sådan og sådan.

Vi gør sådan og sådan (fx høster makroalger ) fordi så sker der sådan.


Jeg orker IKKE alle de der diskussioner om fx bakterier der bruger ilt og dem der ikke gør osv, men mere om hvad de sidste nye trends er og hvorfor det virker (på lægmandssprog).



Jeg tror der er flere som mig, der køre med betydeligt færre sten end der blev brugt for fx 10 - 5 år siden... en eller anden tommelfinger regl om min. 10% LS eller noget. Det er IKKE nødvendigt i dag, pga den nye viden og de nyeste tiltag...? (tror jeg), så det kunne være SÅ FINT, med en lille gennemgang af disse "nyere" tiltag :GO Som jeg også tror I var så fint igang med at beskrive ind til der kom støj på linien...... :dizzy:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af NMorell »

charlie saltvand skrev:Samuel, ndb, Capoth. I giver den bare gas :GO

TAK for jeres KONSTRUKTIVE svar :GO

Fedt hvis en af jer, eller jer alle? lige kan komme med et indlæg hvor principperne (de nyeste) bliver ridset op, på et sprog jeg kan forstå :beer:

Noget ala.

Vi gør sådan og sådan (fx doserer bakterier og så carbon/vsv) fordi, så sker der sådan og sådan.

Vi gør sådan og sådan (fx høster makroalger ) fordi så sker der sådan.


Jeg orker IKKE alle de der diskussioner om fx bakterier der bruger ilt og dem der ikke gør osv, men mere om hvad de sidste nye trends er
og hvorfor det virker (på lægmandssprog).




Jeg tror der er flere som mig, der køre med betydeligt færre sten end der blev brugt for fx 10 - 5 år siden... en eller anden tommelfinger regl om min. 10% LS eller noget. Det er IKKE nødvendigt i dag, pga den nye viden og de nyeste tiltag...? (tror jeg), så det kunne være SÅ FINT, med en lille gennemgang af disse "nyere" tiltag :GO Som jeg også tror I var så fint igang med at beskrive ind til der kom støj på linien...... :dizzy:


Se det er jeg et spørgsmål man har lyst til at give et svar på :K

Så her kommer min version, og det er udelukkende baseret på min opfattelse af tingene :h

Jeg har selv en forholdsvis lille mængde sten i akvariet. Der er flere årsager til at det kan lade sig gøre. Først og fremmest har vi fået bedre filtrerings udstyr til rådighed. Her tænker jeg F.eks. Bedre skummere. Derfor kan mange idag trække langt det meste “affald” ud af akvariet den vej.

En anden ting jeg også bruger er hvad der er brandet som bio medie. Det er reelt bare et keramisk materiale med ekstremt højt overflade areal. Det gør egenligt det samme som levende sten, men fylder langt mindre. Hvorfor virker det? Fordi største delen af de bakterier vi ønsker i akvariet lever på overflader, og de er sådan set ligeglade med om den overflade er glas, plast, sten eller biomedie.

Ovenstående sørger i sig selv for at de basale funktioner i baljen virker, altså omsætter det farlige ammoniak.

I et forsøg på at holde mit nitrat og phosphat gør jeg så følgende oven i.

1. Jeg har et refugium med makro alger.
2. Jeg dossere nopox.

Mht. refugiumet så gror algerne godt, men slet ikke nok til at omsætte alt overskydende nitrat og phosphat. Jeg tror umiddelbart at man skal have et langt større refugium end jeg har for at opnå dette, men jeg kan godt lig tanken om at pods og andet godt kan reproducer der.

Ang. nopox så virker det fordi at det tilsætter ekstra Carbon til vandet som bakterier så “spiser” men de lever ikke kun af Carbon, så derfor kombinere de diæten med nitrat og phosphat. Det er min opfattelse at disse bakterier levet i områder af akvariet hvor der er meget lidt ilt til rådighed. Dette kan lade sig gøre fordi bakterierne kan optage oxygen molekylet fra nitrat/phosphat.

Så når nogen producenter brander deres biomedie som nitrat eksport blokke så er det fordi de mener at blokkene vil skabe et område med lavt indhold hvor de bakterier så har optimale forhold.

Håber det var sådan et svar du ledte efter. :wc:


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af SamuelChristensen »

charlie saltvand skrev:Samuel, ndb, Capoth. I giver den bare gas :GO

TAK for jeres KONSTRUKTIVE svar :GO

Fedt hvis en af jer, eller jer alle? lige kan komme med et indlæg hvor principperne (de nyeste) bliver ridset op, på et sprog jeg kan forstå :beer:

Noget ala.

Vi gør sådan og sådan (fx doserer bakterier og så carbon/vsv) fordi, så sker der sådan og sådan.

Vi gør sådan og sådan (fx høster makroalger ) fordi så sker der sådan.


Jeg orker IKKE alle de der diskussioner om fx bakterier der bruger ilt og dem der ikke gør osv, men mere om hvad de sidste nye trends er og hvorfor det virker (på lægmandssprog).



Jeg tror der er flere som mig, der køre med betydeligt færre sten end der blev brugt for fx 10 - 5 år siden... en eller anden tommelfinger regl om min. 10% LS eller noget. Det er IKKE nødvendigt i dag, pga den nye viden og de nyeste tiltag...? (tror jeg), så det kunne være SÅ FINT, med en lille gennemgang af disse "nyere" tiltag :GO Som jeg også tror I var så fint igang med at beskrive ind til der kom støj på linien...... :dizzy:

Jamen selvfølgelig. :)

Hurtigt opridset.
Carbon dosering, som er blevet meget populært med god grund, (hvilke avariefirmaer har ikke et carbon produkt efterhånden? Seriøst?) virker godt i vores akvarier fordi vi holder iltrigt vand og kører med gode skummere.
Kulstoffet, som er en stivelse eller alkohol (de billige kommer fra kartofler, majs eller sukkerroer), kan forbrændes som energi af bakterier og det kan optages til vævsdannelse. De har brug for den energi for at have optimale vækstforhold. De heterotrofe bakterier vi fodrer, lever i vandsøjlen hvor der er masser af ilt og god cirkulation af næringsstoffer. Det betyder at de deler sig, nogle hvert 20. minut. For at de kan dele sig, skal de opbygge nye organeller og DNA så de har dobbelt og kan dele sig i to funktionelle bakterier. For at opbygge væv til to hele bakterier, skal de have næringssalte. Relevant for os akvarister i denne diskussion er især fosfor og kvælstof. Når de skal assimilere (optage/spise) dem optager de dem fra vandet eller noget dødt, fx en død fisk. Det kommer an på bakterien. Vores bakterier bruger kulstoffet fra vores carbondosering som energi og næringen fra vandet.
Når vi så har to bakterier istedet for en, kan vi fjerne den nye med skummeren eller lade den blive spist af en koral. Og så har vi fjernet én bakteries værdi af no3, po4 og kulstof.
Derfor bruger vi carbondosering, og derfor virker det, og derfor er det skide smart. Det er utroligt nemt at kontrollere ifht mængden af vand og affald. Der er det lidt sværere at justere på skummeren, mængden af foder, størrelsen på vandskiftet, mængden af fisk, størrelsen på refugiummet osv. Med carbon snakker vi ml/L om dagen that's it.
Det har ikke noget at gøre med mængden af sand, sten eller vand. Derfor er det smart på alle typer akvarier og uanset metode.

En anden moderne og meget effektiv metode er ATS (algae turf scrubber) hvor der er et lille område der supersatureres med ilt, co2 og lys som giver suveræn vækst til de simpleste alger der kan optage ammoniak, nitrit og nitrat direkte fra vandet. Dette kræver lidt mere arbejde og plads, men netto resultat er det samme, rent vand.

Og til sidst er den mekaniske filtrering løftet til nye højder med filterruller. Hvorfor bekymre sig om nitrat når man bare fjerner det der skal blive til det? Meget effektivt også.

Jeg foretrækker carbon, fordi det fodrer korallerne også og er nemmere når man har flere akvarier, især små. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Mortenbruun
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: fre 3. jan 2014 16:52
10
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 2013

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Mortenbruun »

Super fint forklaret Samuel.
Jeg tror der er mange der kan have gavn af den beskrivelse.

Det er først for nyligt gået op for mig at carbon dosering ikke alene er en metode til at reducere nærringsnivauet, men er med til fodre vores koraller PO4 der er vitalt for deres vækst.
Derfor har også dem der kører med meget lave næringsværdier gavn af carbon dosering, da korallerne ikke er gode til at optage PO4 fra vandet, men i langt højere grad optager det fra bakterier.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Dan89 »

Først tak til Charlie for på en god måde at få folk til at forklare det på en menneske måde så alle kan forstå det ;)

Og derefter en kæmpe tak for de gode svar der kom bag efter virkelig noget der kan bruges til noget for mit vedkommende! :D


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Capoth »

charlie saltvand skrev:Samuel, ndb, Capoth. I giver den bare gas :GO

TAK for jeres KONSTRUKTIVE svar :GO

Fedt hvis en af jer, eller jer alle? lige kan komme med et indlæg hvor principperne (de nyeste) bliver ridset op, på et sprog jeg kan forstå :beer:

Noget ala.

Vi gør sådan og sådan (fx doserer bakterier og så carbon/vsv) fordi, så sker der sådan og sådan.

Vi gør sådan og sådan (fx høster makroalger ) fordi så sker der sådan.


Jeg orker IKKE alle de der diskussioner om fx bakterier der bruger ilt og dem der ikke gør osv, men mere om hvad de sidste nye trends er og hvorfor det virker (på lægmandssprog).



Jeg tror der er flere som mig, der køre med betydeligt færre sten end der blev brugt for fx 10 - 5 år siden... en eller anden tommelfinger regl om min. 10% LS eller noget. Det er IKKE nødvendigt i dag, pga den nye viden og de nyeste tiltag...? (tror jeg), så det kunne være SÅ FINT, med en lille gennemgang af disse "nyere" tiltag :GO Som jeg også tror I var så fint igang med at beskrive ind til der kom støj på linien...... :dizzy:
Jeg vil da også lige byde ind med min metode til at styre mine værdier i det daglige

Charlie og selvfølgelig andre også.

Som samuel og skriver er det utroligt godt at bruge carbon dosing. Jeg kan personligt godt lide at have så lidt udstyr som muligt, da tiden til vedligeholde er sjov i begyndelsen, men over tid bliver på Jysk "Lidt Træls" :wink:

Jeg måler mit vand, hver uge gerne en lørdag, hvor jeg kontroller alle værdier. Især No3 og PO4, da dette bestemmer hvor meget der skal doseres og hvor ofte. Du skal huske man kan OVERDOSERE, især hvis koralmassen ikke er så stor, og som kan ses ved ingen alger på glasset, 0 værdier i no3 og po4, Bakterie slim/ snottet især i slanger/sten i akvariet, kan man se tråde der er gråhvide eller trævler af slim på udstyr osv. Hvis dette sker. Stopper jeg omgående med dosering, da bakterie væksten er for stor i forhold til hvad der spises og skimmes af.

Skulle min po4 stige for meget(Overfodring eller dovne fisk :wink: ), bruger jeg rowaphos( Med meget lav gennemstrømning), som supplement til at komme ned på under 0,1 po4.
Hvis min no3 ikke kan komme op på de 5, dosere jeg NO3 i mit ATO, som er mit store problem . Jeg dosere ca 20ml NO3 pr uge pt for at holde den oppe på 5
Jeg håber det giver dig en forklaring på den metode med carbon dosing bruges i dagligdagen, og kan fortælle jeg har vildt meget vækst på SPS

Jeg prøver at holde min PO4 på ca 0,03-0,08 og No3 på 5-10.

Hvis jeg har høj po4(>0,1) dosere jeg ca 1ml pr 100l vand af nopox, pr dag i en uge. Hvis ugen efter, når jeg måler po4 og er kommet ned på 0,03-0,04 stopper jeg med at dosere.
Bliver No3 med med at stige, selv med vandskift bliver jeg også ved med at dosere og holde øje med po4 ikke går i 0


Seniorreefer
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af nbd »

Capoth skrev:Tror jeg du har. Se lidt flere foredrag med ham. Så forstår du
Måske ikke lige en karriere, som kvalificerer ham til at forklare komplekse biologiske processer: https://www.masslive.com/business-news/ ... ls_fo.html" onclick="window.open(this.href);return false;


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:
Capoth skrev:Tror jeg du har. Se lidt flere foredrag med ham. Så forstår du
Måske ikke lige en karriere, som kvalificerer ham til at forklare komplekse biologiske processer: https://www.masslive.com/business-news/ ... ls_fo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Han formidler for H. W. Balling og Tropic Marin. Og han formidler godt. Det han siger fejler sku ikke noget.


Tropic Marins danske repræsentant.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: debat emne: lav NO3?

Indlæg af Anders månsson »

mit akvarie kører jeg med bio filter og det er ikke fordi jeg er imod teknik... men syntes det er sjovt at følge livet blomstre op i baljen fra bakterie-alger-copepods-fisk-snegle-interverbrater-koraller- you name it :beer:

filter: en lille smule levende sten- deep sand bed i baljen for at have så stor overflade til bakterie der ernærer sig anaeorob og aerob og en sump med cheato alger og vandskift, hvis det bliver nødvendigt og så tilsætter jeg et produkt som hedder happy life (et produkt som er lidt tvivlsomt af indhold :wink: )

jeg er er overbevidst om, at jeg kan ernære mine koraller ved mit setup og regulere på mængden af foder til fiskene. Det er tale om et mixed reef da jeg elsker kontrasterne i mellem korallerne.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"