"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Det har jeg ikke set før - underligt.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har altid en kirurg gående i min fragtank.
Den er kun på lige over 100L, så de indkøbes gerne i small og skal så flyttes når de bliver for store.
Formålet er udelukkende af gartnermæssig art. De holder gerne algebestanden nede på et tåleligt niveau.
I øjeblikket går der en Acanthurus tennenti. Før den har det været A.fowleri og A. olivaceus og der har ikke været problemer - udover at de små kirurger er sværere at holde liv i.

Jeg har i en periode haft et irriterende problem. Jeg er begyndt at bruge reefplugs i stedet for discs, da de fylder mindre og udnytter pladsen bedre.
Men jeg må dagligt samle frags på plugs op fra bunden eller blandt de andre koraller, hvor de ligger og roder rundt.
Jeg har haft min grønne eller gule gylte mistænkt, da de går og pusler omkring konstant.
Men nu så jeg ind igennem vinduet ude fra terrassen, at min tennenti er synderen! :dizzy: Den tager dem simpelthen i munden og kaster rundt med dem :naughty: - og den tager i korallen og ikke i reefplug´en.
Jeg tror ikke det er fødesøgning, for det er typisk nye frags, uden alger på. Den er måske bare en rod :sneaky: , men det ser ud som om der har været en tyfon igennem nogen gange - med frags der ligger til højre og venstre.
Jeg kan desværre ikke vise billeder af det, da tennenti er en lidt sart kirurg (i gemyttet) og ikke sådan kommer frem når jeg står der.
Har nogen oplevet det samme? Det er lidt irriterende.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af nbd »

Jeg havde en klovn, der ikke ville acceptere et Acropora fragment nær dens bolig (en hammerkoral). Få minutter efter jeg havde sat Acroporaen i klemme i den levende sten, hev og sled klovnen i den og smed den væk. Efter det havde gentaget sig mange gange fandt jeg et andet sted til mit fragment...


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af AndersGS »

Jep, det oplever jeg også herhjemme - har dog ikke set synderen, men min C. strigosus er under kraftig mistanke. Alternativt kan det være min A. triostegus, den er også forfærdelig glad for at nappe i ting.

Den med klovnene har jeg også hørt før, især med maroon - man skal ikke komme og tro man kan bestemme hvordan deres hjem skal se ud :T


Jesper ØH
Reactions:

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af Jesper ØH »

Har også oplevet det en del gange, og hørt mange der også har oplevet det mere eller mindre. Prøv og køb en fløjsklovn så bliver der flyttet rundt i baljen : ) Så det er ganske normalt.


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af MarkBruhn »

Det sker her hos mig at en koral knækker "af sig selv".
Jeg mistænker mine paletkirurger, men er ikke sikker. :-) Tror ikke de svømmer ind i en koral ved et uheld, da det lader til at de er temmelig gode til at navigere. Men måske det er uheld...
Det lyder lidt vildt det du nævner at den ligefrem tager frags i munden og smider dem omkring. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af Jesper ØH »

MarkBruhn skrev:Det sker her hos mig at en koral knækker "af sig selv".
Jeg mistænker mine paletkirurger, men er ikke sikker. :-) Tror ikke de svømmer ind i en koral ved et uheld, da det lader til at de er temmelig gode til at navigere. Men måske det er uheld...
Det lyder lidt vildt det du nævner at den ligefrem tager frags i munden og smider dem omkring. :-)
Det er slet ikke ualmindelig at fisk flytter koraller med munden, som jeg skrev tidligere har jeg oplevet det utallige gange. Jeg har også set en fløjelsklovn tage en stor koral ved stenen og flyttet den meget langt. Angående knækkede koraller så er det tit og ofte fisk svømmer ind i koraller, og kan dermed få det berømte øje, som så mange vil betegne som popeye men kun er en skade.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af crazy seahorse »

AndersGS skrev:

man skal ikke komme og tro man kan bestemme hvordan deres hjem skal se ud :T
Næh, det kan man måske godt se det rimelige i, men på den anden side, så er det jo mig der betaler huslejen og for alt møblementet.
Så er vel også rimeligt, at de behandler inventaret med en vis respekt. Men den opfører sig som en anden BZetter.
Rabiate, samfundsomstyrtende ka´l

@JØH Et af yndlingsofrerne er faktisk en smuk M.digitata, knadlorange, som netop brækkede af. Sikkert som følge af en "påkørsel". Den har den smidt rundt med et utal af gange, uanset hvor jeg placerer den. Den finder den med usvigelig sikkerhed og kyler den omkring.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af Ole Bach »

Hvor høj er din KH?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bliver vanvittig af den idiot.
Det er ikke to timer siden jeg har rejst de her op.<br />Nu ryger den altså over til nogen af de andre.<br />Skal bare lige have fat i en ny gartner.
Det er ikke to timer siden jeg har rejst de her op.
Nu ryger den altså over til nogen af de andre.
Skal bare lige have fat i en ny gartner.
@Dodomand
Det er et par dage siden jeg fyldte nyt medie i kalkreaktoren, men den ligger på ca 9
Hvad tænker du på?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Malanica
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: fre 9. aug 2013 16:35
10
Postnummer: 5854 Gislev
Saltvand siden?: 2013

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af Malanica »

crazy seahorse skrev:Jeg bliver vanvittig af den idiot.
IMAG2162.jpg
@Dodomand
Det er et par dage siden jeg fyldte nyt medie i kalkreaktoren, men den ligger på ca 9
Hvad tænker du på?


Erik
:-) :-) sådan må min kone ha det med sønnens værlse :-) :-)


Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Det har jeg ikke set før - underligt.

Indlæg af Ole Bach »

Beklager jeg havde ikke læst det hele. Jeg havde forstået det sådan at det var korallerne der knækkede :S


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"