"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flytning af akvarie og store fisk

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Olsen »

Fruen og jeg har købt en ejendom på landet :) Vores knap 900 liters akvarie og fisk skal derfor flyttes fra lejligheden og ud på gården.

Vi har ikke mulighed for at starte et så stort akvarie op, da stueplan og 1. sal skal renoveres. Der er stalde og udbygninger, men ingen opvarmning og vi går efterår og vinter i møde.

Hvordan får vi vores dejlige fisk med os og opbevaret på gården i ½-1 år indtil renovering er færdig og nyt akvarie er startet op?

alle gode ideer modtages med glæde.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Nicklossi »

Det lyder umiddelbart som et par meget store varmelegemer der skal køre rigtig meget, der hvor det skal stå. :-)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3610
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af nielsk »

Der er så mange ting som kan gå galt ved midlertidige opstillinger hvor man ikke har overskud til at gennemtænke alt 2 gange. Jeg er ked af det - men bedste råd er at sælge alt levende også købe ind igen når I er klar
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Ole Bach »

Jeg vil også råde jer til at sælge det.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Byg dog et lille midlertidigt rum i stalden af skillerums lægter som i isolere og sæt så en lille olie radiator ind der kan holde temperaturen på et fornuftigt plan. Det er overhovedet ikke noget problem, og det kan gøres for 2000-3000kr. Jeg snakker af erfaring da min bror for år tilbage købte en ubeboelig gård, så de første 2år måtte han selv bo i stalden. :-)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af MoG »

Som kanstrup siger , er det da muligt!

Jeg ville dog personligt sælge fiskene.. Synes det er for lang tid når det er 1/2-1 år. Havde det været i nogle uger eller en måned måske, kunne de være kommet i pleje hos nogle andre eller måske hos forhandler.
Når i samtidig skal bygge om, har du nok også rigeligt at se til , og du vil nok forsømme akvariet . Blot mit råd! :wink:
Morten
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Olsen »

Er mest til at sælge alt levende indhold på nær nogle af fiskene som vi holder rigtig meget af. Specielt en naso vlamingii, som er fruens "kælefisk" (som hun siger), og som vi har haft som den første fisk siden den var ca. 5 cm og nu er den godt 25 cm. inkl. fanerne på halefinnen og betyder meget. Utroligt at det kan gå lidt ala en kat eller en hund.

Tanken med et lille midlertidigt isoleret rum og olieradiator er tiltalende.
Kunne jo lave ekstra meget isolering uden om hele rummet så det holder godt på varmen. Der er jo plads nok i sådan en stald med gammelt halm på loftet. Så vi må finde et egnet sted. Kan også
Hvad kan sådan en fætter opvarme af kvadratmeter eller kubikmeter?

Nielsk, er helt enig i at et setup med det hele bør gennemtænkes grundigt. Men kunne godt tænke mig at sætte et midlertidigt fiskeakvarie op.
Hvor længe bør det indkøres før fisk tilsættes, hvis det er rent fiskeakvarie inkl. diverse blødkoraller, men uden hårdkoraller, sps, lps?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Hvis rummet ikke er meget mere end 20-30kvm og du giver det 100mm isolering og en gips plade, så er det overhovedet ikke noget problem at holde det dejlig lunt med en olie radiator. Hvis rummet bliver meget større så skal den bare køre konstant og så hopper din el måler sgu ud af skabet. :-) Hvis du tænker at lave 100kvm i stalden så må du ha en varmepumpe op for at holde varmen oppe og el regningen nogenlunde nede.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Du skal regne med at dit akvarie lamper pumper osv afgiver jo altså også en del varme, så et dertil indrettet rum er på ingen måde noget problem at holde varmt med olieradiatoren. Den vil blot "supplere" varmen fra akvariet når rummet først ER varmt og den vil nok mest køre om natten når lyset på akvariet slukker. Hvis du skal ha en hånd eller blot lidt gode råd så send en pm til mig jeg er uddannet tømrer, og læser til bygningskonstruktør på Akademiet i Næstved. Så mon ik vi ku finde en løsning på dit "lille" problem. Vi kan jo evt lave hele stalden om til en lavenergi bygning.! :y :GO
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Marco R »

kanstrup skrev:Du skal regne med at dit akvarie lamper pumper osv afgiver jo altså også en del varme, så et dertil indrettet rum er på ingen måde noget problem at holde varmt med olieradiatoren. Den vil blot "supplere" varmen fra akvariet når rummet først ER varmt og den vil nok mest køre om natten når lyset på akvariet slukker. Hvis du skal ha en hånd eller blot lidt gode råd så send en pm til mig jeg er uddannet tømrer, og læser til bygningskonstruktør på Akademiet i Næstved. Så mon ik vi ku finde en løsning på dit "lille" problem. Vi kan jo evt lave hele stalden om til en lavenergi bygning.! :y :GO
Et super flot tilbud :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Carsten »

Jeg tænkte lidt i en anden retning.
Det er efter min mening ikke optimalt at begynde at isolere en stald blot med det formål at holde et akvarie varmt.
Derfor tænkte jeg lidt på et par palletanke, som toppen skæres af.
De kan stilles i selve huset hvor der i forvejen er varme på.
Og med en palle løfter kan de flyttes rundt.

Men det som jeg synes bedst om er at sælge det hele og starte forfra igen.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Carsten skrev:Jeg tænkte lidt i en anden retning.
Det er efter min mening ikke optimalt at begynde at isolere en stald blot med det formål at holde et akvarie varmt.
Derfor tænkte jeg lidt på et par palletanke, som toppen skæres af.
De kan stilles i selve huset hvor der i forvejen er varme på.
Og med en palle løfter kan de flyttes rundt.

Men det som jeg synes bedst om er at sælge det hele og starte forfra igen.
Det er heller ikke stalden der skal isoleres Carsten, der skulle blot bygges en stor "kasse" på 10-20kvm hvor han kunne sætte alt sit udstyr op.
Det var ihvertfald den løsning jeg ville vælge, det er simpelt billigt og så behøver de ik gå af med deres fisk som tilsyneladende betyder en del for konen. Og du ved jo godt hvor vigtigt det er at holde ministeren glad. Hehe :y
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Olsen »

Der skal meget til før alle fisk sælges.

Hvad koster sådan rigtig godt isoleret rum i en uisoleret stald mon??

Jeg regner ikke med at have de 900 watt lys over, når der ikke er koraller der kræver det. Men ja, pumperne afgiver da noget varme i sig selv.
Tak for tilbuddet med det faglig tømrerarbejde. Man kan nok altid bruge noget sparring når det kommer dertil :)

Carsten, spændende ide med palletanke. Men hvordan får vi palletanke ind af en normal hoveddør. Er de ikke alt for store?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Nu har jeg regnet lidt på det. Et rum på 2,5 x 2m som er 2,5 højt, bygget i reglar istedet for lægter og så med 100mm isolering, gips på vægge og loft, samt 18mm krydsfiner på gulvet og en standard inderdør koster ca 3500kr - 4000kr. Men så kan du jo skille det ad efterfølgende og bruge materialerne til andre ting også.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Nicklossi »

Nu er jeg ikke tømrer eller sådan noget, jeg er håndværker ;)

Men kunne man ikke skifte gipspladerne ud med alm. dampspærre/plastik og derved spare nogle penge?
Det behøver vel ikke være pænt :-)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Nicklossi skrev:Nu er jeg ikke tømrer eller sådan noget, jeg er håndværker ;)

Men kunne man ikke skifte gipspladerne ud med alm. dampspærre/plastik og derved spare nogle penge?
Det behøver vel ikke være pænt :-)
Dampspærren ku selvfølgelig tætne rummet, det er en udemærket ide da isolering lige præcis består af stille stående luft. Men da rummet skal bygges i en stald hvor man må formode at der er nogenlunde vindstille så ville det ik ha den store effekt. Ydermere så vil gipspladerne hjælpe med at holde temperaturen i rummet da de vil blive varmet op og fungere som en slags varmesten og dermed holde omkostningerne på radiatoren nede.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Nicklossi »

Tænkte bare ideen med noget plastik ville være god, hvis det bare skal være billigt. Formoder dampspærre er billigere end gipsplader :)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Meller »

Gipsplader er ikke beregnet til høj luftfugtighed, så skal du havde vådrumsgipsplader, tror de koster det dobbelte. Nicklossi har nok fat i noget vedrørende dampspæren, den er også rimelig nem at montere med nogle hæfteklemmer :-) men uanset hvad kommer der vel nok nogle problemer med noget kondensering? der bliver vel ret koldt i stalden om vinteren hvilket vil danne en fortætning på en dampspærre eller andet man nu bruger? :S
100 mm isolering er heller ikke ret meget? en dansk vinter skal den jo isolere en 30 grader hvis ikke mere, tvivler på 100 mm er nok til det, i sommerhuser er der minimum det dobbelte på :S så der skal vel en del varme på? dvs der går en del varme til :S det bedste vil være at få et hjørne inde i huset? akvariet kan jo være næsten tomt, fisk plejer som ofte ikke at kræve så meget? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:
Carsten, spændende ide med palletanke. Men hvordan får vi palletanke ind af en normal hoveddør. Er de ikke alt for store?
Har I ingen store terrasse døre??

Men en almindelig hoveddør burde da også kunne bruges.
Vores hoveddør er 100 cm bred, og det er der vist ret mange der er.
Men ellers findes de også i 80 cm bredde.
http://www.palletanke.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Meller skrev:Gipsplader er ikke beregnet til høj luftfugtighed, så skal du havde vådrumsgipsplader, tror de koster det dobbelte. Nicklossi har nok fat i noget vedrørende dampspæren, den er også rimelig nem at montere med nogle hæfteklemmer :-) men uanset hvad kommer der vel nok nogle problemer med noget kondensering? der bliver vel ret koldt i stalden om vinteren hvilket vil danne en fortætning på en dampspærre eller andet man nu bruger? :S
100 mm isolering er heller ikke ret meget? en dansk vinter skal den jo isolere en 30 grader hvis ikke mere, tvivler på 100 mm er nok til det, i sommerhuser er der minimum det dobbelte på :S så der skal vel en del varme på? dvs der går en del varme til :S det bedste vil være at få et hjørne inde i huset? akvariet kan jo være næsten tomt, fisk plejer som ofte ikke at kræve så meget? :-)
Du lyder som om du ved hvad du snakker om, lige bortset fra det faktum at gipsplader fungere fint i fugtige rum hvorfor man bla bruger dem på badeværelser. Eks : Vådrums gips er ikke nødvendigt i hele badeværelset hvis dit rum er mere end 3,25kvm eller bredere end 1,3m på den smalleste led så skal vådrums gips KUN bruges i selve bruse nichen som en den våde zone i dit badeværelse, og det eneste sted der gentagene gange er i direkte kontakt med vand. Luftfugtighed er ikke noget problem, der skal selvfølgelig være udluftning i rummet så det ik render ned af væggene! det giver jo sig selv. Desuden så er det jo kun et års tid der er tale om her og sidst jeg tjekkede så har vi da ikke frost vejr i et helt år af gangen, så mon ikke pladerne de overlever? Og hvad så hvis de fik noget fugt som de af uforklarlige årsager ikke kunne afgive igen, det er ikke en permanent alter tavle men en billig nødløsning til hans akvarie. Dampspærren er beregnet til at holde på fugten og ikke temperaturen, så jeg er ikke helt med på hvad du vil bruge den til så længe der er vindstille i stalden.? Og så længe der er vindstille i stalden samt gips på vægge samt loft til at holde temperaturen i skak, så kommer du længere med 100mm isolering end du tror.
Hvor meget isolering har du på dit køleskab som også står i et vindstille rum.? :GO
Et rum i en lukket stald kan på INGEN måde sammenlignes med et sommerhus der er udsat for elementernes rasen....
Kan da godt være jeg skal ha mine skolepenge tilbage.?
Men det var ihvertfald mit bud på en løsning som man ikke hele tiden skal flytte rundt på og så er nødsaget til at varme hele huset op imens man river ned og støver, skifter vinduer, banker gulv op og så eksempelvis skulle hænge akvariet op i loftet imens man lægger gulvvarme osv osv osv.

Mvh michael
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af MoG »

kanstrup skrev:
*Desuden så er det jo kun et års tid der er tale om her og sidst jeg tjekkede så har vi da ikke frost vejr i et helt år af gangen, så mon ikke pladerne de overlever.......
*det er ikke en permanent alter tavle men en billig nødløsning til hans akvarie.......
*så længe der er vindstille i stalden.....
*Hvor meget isolering har du på dit køleskab som også står i et vindstille rum....
*banker gulv op og så eksempelvis skulle hænge akvariet op i loftet imens man lægger gulvvarme osv osv osv.

Mvh michael[/quote]

Hahah! For hel... Michael .. Elsker dine til tider geniale svar!! :K :hehe:
Morten
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Meller »

Hmm så meget er jeg ikke inde i det, men har da haft byggerig og energi på A, og er ved at læse til civil arkitektur ingeniør ;-)
Nej du har nok ret i det med at der er stillestående luft i stalden :-) som jeg godt er klar over hjælper på det, nu siger jeg heller ikke hvad han skal og ikke skal men kommer med en nogenlunde konstruktiv tilgang til projektet ;-)
og det med dampspæren siger jeg jo selv lidt inddirekte ikke fungere pga det med fugt dannelsen ;-)
Vådrumssgipsplader benyttes kun de steder der er direkte chance for der kommer vand på (og 60 cm uden om, det vil sige omkring en vask skal der være 60 cm beklædt/malet med noget mod direkte vand påvirkning) Men ja hvis gipsplader kan fåes så billige de bare kan smides ud bag efter så det lidt ligemeget om de begynder at opløses/kommer svamp eller sådan i :-)

Nu bråd mine gamle computer desværre ned, men der havde jeg lavet et skema man nemt kunne plotte nogle få værdier ind, også ville man få isoleringsevner, temperature gennem en konstruktion, hvor mættet luften var, og hvor den vil kondensere :-/

Og angående mit kølleskab minder det lidt om en bunker, lågen er ca 50 cm tyk ;-) haha :K
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Raavig »

Da jeg boede ved mine forældre - som har en gammel gård og stald.
Stalden er ikke isoleret og en ganske utæt dør, med åbent hul til kattene.
Kun de aller aller hårdeste vintre bød på frost inden for.
Ellers ligger temperaturen på 10+ grader i snit.
På loftet er vandtank, på 1000L, denne er altså kun isoleret med skum. Hvis denne blev så kold, så ville der skutte være noget varmt vand ^^

Så at bygge et isoleret rum, vil jeg mene sagtens kan virke.
Jeg har haft et akvarium med vand i, klistret flamingoplade på alle sider. Dette kunne holde en temperatur på omkring de 15 grader. Frit i rummet.

Er man bange for luftfugtigheden. Så kunne man jo sætte en ventilator i loftet.

- forresten så har de en lille olie radiator til at holde vaskehuset 15 grader.
Vi snakker 50m2 i samme uisoleret bygningskonstruktion.
Denne klare en sådan opgave fint. Bare der ikke er gennemtræk/lukket dør :)!
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Det er fint nok du har haft energi og byggeri, så ved du også at isolering består af stille stående luft. Ergo er man allerede godt på vej idet rummet står inde i den her stald vi snakker om. Man er faktisk rigtige meget godt på vej.! :GO
Desuden så snakker jeg af erfaring ikke ud fra bøger jeg har læst. Og jeg vil faktisk vove den påstand at det vil være begrænset hvor meget den olie radiator kommer til at køre.
Den der med vådrumsgips rundt om håndvaske har jeg sgu aldrig hverken set eller hørt om, badeværelset er delt ind i 1,2 eller 3 zoner og det er kun 1 af disse zoner der kræver vådrumsgips nemlig bruse zonen. Men måske der er kommet nye regler, der kommer jo hele tiden nye ændringer i alle reglerne. Meeen igen han skal ik bo der det er ik permanent og det er ikke udsat for konstant vand kun luftfugtighed.

Og angående mit kølleskab minder det lidt om en bunker, lågen er ca 50 cm tyk ;-) haha :K[/quote]
Fed kommentar...! :beer:
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

- forresten så har de en lille olie radiator til at holde vaskehuset 15 grader.
Vi snakker 50m2 i samme uisoleret bygningskonstruktion.
Denne klare en sådan opgave fint. Bare der ikke er gennemtræk/lukket dør :)![/quote]

Lige præcis, det vil sagtens kunne fungere helt fint. :GO
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Meller »

Kanstrup jeg er med på at stalden er med til at isolere? ^^
Det angående 60 cm rundt vask osv er en lovgivning der er lavet, ofte maler man med en gummi maling der er vandtæt :-) ligesom hele gulvet i et våd rum skal dette samt de nederste de ca 10 cm (tror jeg nok) hele vejen rundt i rummet :-)

men jo bedre isoleret jo mindre energi skal der bruges på at varme op, men hvad der bedst kan betale sig i en "kort" periode aner jeg ikke :-p
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af kanstrup »

Meller skrev:Kanstrup jeg er med på at stalden er med til at isolere? ^^
Det angående 60 cm rundt vask osv er en lovgivning der er lavet, ofte maler man med en gummi maling der er vandtæt :-) ligesom hele gulvet i et våd rum skal dette samt de nederste de ca 10 cm (tror jeg nok) hele vejen rundt i rummet :-)

men jo bedre isoleret jo mindre energi skal der bruges på at varme op, men hvad der bedst kan betale sig i en "kort" periode aner jeg ikke :-p
Ja membranen skal være på hele gulvet 10cm op ad alle vægge og mener det er 2m op ad bruse vægge? Men det er jo murerens job ikke tømrerens. :-) Nå men nu stak den her tråd vidst lidt af med os. Kan i ha en go dag alle sammen. :-)
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af apfolmer »

nielsk skrev:Der er så mange ting som kan gå galt ved midlertidige opstillinger hvor man ikke har overskud til at gennemtænke alt 2 gange. Jeg er ked af det - men bedste råd er at sælge alt levende også købe ind igen når I er klar

kan, af erfaring, kun give Niels ret.

Har adviseret at jeg lukkede helt ned, da vi skulle ha renoveret 1 etagen, hvor vores akv stod.

Jeg valgte dog at opbevare fisk og koraller i en midlertidlig opstilling, og trods en del blev solgt ud, beholdt jeg også en del.

Alle fisk døde pga flytningen, efter ca 14, hvor de var monster stressede...

ØØVØVØV !!! kirurger jeg har haft i mange år, flammekejser, koralvogter osv.. værdi 5000 +++ på 2 døgn..

ØØV..

Sælg, og køb når du er klar igen.

Desuden får man ikke holdt øje med hvordan det går med fisk/koraller, hvis ikke det står i stuen, hvor det plejer :(
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Olsen »

Tak for de mange gode inputs. Kan høre at jeg skal tage forbehold for fugt og kulde på mange måder. Det må jeg sætte mig ind i.

Har som sagt et 900 liters akvarium. Vil det være for stressende for fiskene at komme over i 1000 liters plastik vandtank i rummet hvor toppen er skåret af?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Flytning af akvarie og store fisk

Indlæg af Nicklossi »

Jeg ville lægge noget tyndt net af en art over, for at sikre mod udspringere :)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"